Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-406/15/KM
z 1 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2015 r. (data wpływu 9 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych i możliwości zmiany osoby reprezentującej gospodarstwo rolne stanowiące wspólny majątek małżonków - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych i możliwości zmiany osoby reprezentującej gospodarstwo rolne stanowiące wspólny majątek małżonków.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pani wraz z mężem gospodarstwo rolne, które stanowi majątek małżonków i położone jest terenie gminy L. Gospodarstwo stanowiące współwłasność małżonków zajmuje obszar około 73 ha. Dodatkowo w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego, małżonkowie są też wspólnie dzierżawcami gruntów rolnych (całe gospodarstwo położone jest na terenie gminy L.). W czerwcu 2005 r., jako osoba reprezentująca gospodarstwo rolne, zrezygnowała Pani ze szczególnej procedury dotyczącej rolników ryczałtowych. Powyższe spowodowało obowiązek pełnego rozliczania w podatku od towarów i usług, prowadzenia rejestrów zakupów i sprzedaży oraz składania deklaracji VAT-7, począwszy od lipca 2005 r. Jest Pani zatem osobą rozliczającą to gospodarstwo („jest ono czynnym podatnikiem vat”).

Nadal jest Pani reprezentantem wyżej opisanego gospodarstwa rolnego. Na potrzeby tego gospodarstwa dokonywano zakupów, na Pani dane, w tym NIP (jako reprezentanta gospodarstwa) zawarte w fakturach VAT. Zakupy dotyczyły i dotyczą środków trwałych, jak również innych składników, takich jak wyposażenie, materiały siewne, środki ochrony roślin itp., wykorzystywanych wyłącznie we wspólnym gospodarstwie rolnym, stanowiącym majątek małżonków oraz na gruntach dzierżawionych wspólnie przez małżonków. Podatek należny od sprzedaży w ramach prowadzonego gospodarstwa pomniejszany był i jest o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących ww. zakupy.

Nadmienia Pani, iż mąż jest również właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 22,69 ha położonego w miejscowości L., otrzymanego od rodziców w 1997 r. w wyniku darowizny oraz gospodarstwa rolnego o pow. 5,04 ha położonego w miejscowości A., zakupionego (przed zawarciem związku małżeńskiego z Panią) na podstawie umowy zawartej w 1998 r. Te dwa gospodarstwa nie stanowią majątku wspólnego małżonków.

Ze względów rodzinnych, choć nie tylko, wskazane jest aby od dnia 1 sierpnia 2015 r. doszło do zmiany osoby reprezentującej wspólnie prowadzone gospodarstwo rolne. Gospodarstwo wspólne (reprezentowane przez Panią) obejmuje grunty stanowiące majątek wspólny małżonków i grunty wspólnie dzierżawione przez małżonków. Małżonkowie pragną, aby osobą reprezentującą to gospodarstwo został mąż, który dokonałby zgłoszenia rejestrującego VAT-R aktualizacja (w którym wskazałby gospodarstwo), natomiast Pani dokona zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych na formularzu VAT-Z. Ponieważ mąż prowadzi dodatkowo pozarolniczą działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług obowiązanym do składania deklaracji VAT-7, ale też jest jednocześnie rolnikiem ryczałtowym z gospodarstwa rolnego, stanowiącego jego majątek odrębny, to dokona zgłoszenia aktualizującego VAT-R, w zakresie rezygnacji ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmiany reprezentanta wspólnego gospodarstwa. Wolą małżonków jest, aby gospodarstwo stanowiące majątek wspólny nadal było rozliczane w podatku od towarów i usług w pełnym zakresie, prowadzone były nadal rejestry podatku naliczonego, należnego i składane były deklaracje VAT-7. Podobnie wolą męża jest, aby gospodarstwo rolne będące jego odrębnym majątkiem opodatkowane było w pełni podatkiem VAT, z obowiązkiem składania deklaracji VAT-7.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy jest możliwa zmiana osoby reprezentującej gospodarstwo rolne stanowiące wspólny majątek małżonków (także prowadzone na wspólnie dzierżawionych przez małżonków gruntach) z jednego małżonka na drugiego, tj. z żony na męża (mąż złoży VAT-R aktualizacja, nie później niż 31 lipca 2015 r., zrezygnuje ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z „ryczałtowego rolnika” z mocą od 1 sierpnia 2015 r., Pani zaś złoży VAT-Z, wspólne gospodarstwo rolne nadal będzie objęte pełnym VAT, z obowiązkiem składania przez męża zamiast Pani deklaracji VAT-7)?
  2. Czy w związku z tak dokonaną zmianą reprezentanta wspólnego gospodarstwo rolnego dla celów rozliczania się z podatku VAT (z Pani osoby na męża) będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego na zasadach z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zakupów towarów i usług, które zaliczono do środków trwałych, związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym? Dokonała Pani bowiem odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych środków w deklaracjach VAT-7, złożonych za poprzednie miesiące, na swoje imię i nazwisko.
  3. Czy w związku planowanym złożeniem formularza VAT-Z (przy złożeniu przez męża VAT-R aktualizacja, w którym on zostanie osobą reprezentującą wspólne gospodarstwo rolne) będzie na Pani spoczywał obowiązek wynikający z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jest obowiązek opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy?


Ad. 1

Zdaniem Pani jest bezsporne, iż wraz z mężem są właścicielami gospodarstwa rolnego (w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług) stanowiącego majątek wspólny małżonków, a położonego na terenie gminy L. Dodatkowo w ramach gospodarstwa rolnego dzierżawią wspólnie grunty rolne, które razem z gruntami stanowiącymi majątek wspólny małżonków wykorzystują do prowadzenia działalności rolniczej w tym gospodarstwie (w rozumieniu art. 2 pkt 15 ww. ustawy o podatku od towarów i usług). Jest bezsporne, iż Pani jest osobą reprezentującą ww. gospodarstwo rolne. Przed lipcem 2005 r. była Pani rolnikiem ryczałtowym i korzystała ze szczególnych procedur dla rolników ryczałtowych. W czerwcu 2005 r. zrezygnowała z procedur dla rolników ryczałtowych i począwszy od lipca 2005 r. jest w zakresie tego gospodarstwa „pełnym podatnikiem podatku od towarów i usług”, obowiązanym do składania deklaracji VAT-7, prowadzenia rejestrów zakupów i sprzedaży VAT. Należy zatem podnieść, że od 1 lipca 2005 r. gospodarstwo rolne małżonków jest „podatnikiem podatku od towarów i usług i to podatnikiem czynnym”, a Pani to gospodarstwo reprezentuje. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Rolnik, w świetle przepisów ustawy o VAT posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Na mocy art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na podstawie art. 15 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 tej ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą, w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Na podstawie art. 43 ust. pkt 3 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Można zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy. Z treści art. 96 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż polski ustawodawca wprowadził szczególne rozwiązanie dla osób fizycznych, które są współwłaścicielami gospodarstwa rolnego. Podatnikiem jest osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Osoba ta w imieniu tego gospodarstwa się rejestruje i wówczas to gospodarstwo reprezentuje. Jednocześnie obowiązuje zasada, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne. Należy przyjąć, że dane gospodarstwo rolne jest jakby „odrębnym podatnikiem”, ma tylko odpowiednio ustaloną osobę je reprezentującą. Jednocześnie brak jest w ustawie przepisów, które zabraniałyby zmieniać osobę, która reprezentuje gospodarstwo rolne, czyli wybrać inną z osób (z kręgu jego współwłaścicieli) do reprezentowania tego gospodarstwa. Warunkiem jest jednak, aby dane gospodarstwo było reprezentowane tylko przez jedną z osób fizycznych będących współwłaścicielami tego gospodarstwa. Jednocześnie dochodzi wyłącznie do zmiany osoby reprezentującej gospodarstwo rolne, zaś gospodarstwo to pozostaje nadal podatnikiem. Nowa osoba reprezentująca gospodarstwo rolne będzie uprawniona do dokonywania sprzedaży i zakupów na jej dane zawarte w fakturach VAT, w tym jej nr NIP.

Reasumując nie ma przeciwskazań, aby mąż Pani dokonał zgłoszenia aktualizującego VAT-R, w którym określi się, iż rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pani natomiast dokona zgłoszenia VAT-Z celem wyrejestrowania. Mąż stanie się czynnym podatnikiem od wspólnego gospodarstwa rolnego, na który składają się grunty stanowiące majątek wspólny małżonków oraz dzierżawione przez małżonków. Mąż stanie się też czynnym podatnikiem VAT od gospodarstwa stanowiącego jego majątek odrębny. Mąż zostanie osobą reprezentującą gospodarstwo rolne prowadzone przez małżonków. Gospodarstwo pozostanie podatnikiem VAT czynnym z pełnym prawem do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego ze sprzedaży i z obowiązkiem składania deklaracji VAT-7, jednak z nowym reprezentującym. Pogląd o możliwości zmiany osoby reprezentanta gospodarstwa rolnego dominuje w interpretacjach Ministra Finansów.


Ad. 2

Zdaniem Pani, w związku z tak dokonaną zmianą reprezentanta wspólnego gospodarstwa rolnego dla celów rozliczania się z podatku VAT (na męża) nie będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zakupów towarów i usług, które zaliczono do środków trwałych związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym. W deklaracjach VAT-7, składanych za poprzednie okresy rozliczeniowe, dokonała Pani odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach VAT, potwierdzających zakup towarów zaliczonych do środków trwałych. Deklaracje złożone zostały na Pani imię i nazwisko. Zakupy dotyczyły składników majątku trwałego, które są niezbędne przy prowadzeniu wspólnego gospodarstwa rolnego i służyły sprzedaży opodatkowanej z tego gospodarstwa. Jest Pani tylko osobą reprezentującą. Zmiana osoby reprezentującej to gospodarstwo nie spowoduje zaprzestania prowadzenia czynności opodatkowanych przez gospodarstwo. Nie dojdzie do zaprzestania wykorzystywania w gospodarstwie rolnym składników majątku zaliczonych do środków trwałych, ani też do zmiany ich przeznaczenia. Co ważniejsze składniki majątku są i będą nadal wykorzystywane do produkcji wyrobów i generowania sprzedaży opodatkowanej. Tym samym nie dojdzie do zmiany ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania w działalności opodatkowanej na inną. Zatem po zmianie reprezentanta nie będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 3

Pani zdaniem, po zmianie osoby reprezentującej gospodarstwo rolne, pomimo złożenia VAT-Z, celem wykreślenia Pani osoby z rejestru, nie będzie na Pani spoczywał obowiązek wynikający z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarowi usług, tj. obowiązek opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Towary pozostałe w gospodarstwie nadal będą służyć temu gospodarstwu rolnemu i nadal będą wykorzystywane do wytworzenia produktów, których sprzedaż podlega opodatkowaniu lub będą przedmiotem dostawy opodatkowanej. Złożenie dokumentu VAT-Z nie oznacza zaprzestania przez Panią wykonywania działalności, dojdzie do zmiany osoby reprezentującej gospodarstwo rolne, którego nadal jest Pani współwłaścicielem. Zmieni się jedynie osoba, która to gospodarstwo reprezentuje, ale gospodarstwo nie zaprzestanie produkcji i sprzedaży, przede wszystkim gospodarstwo rolne nie ulegnie likwidacji.

Składniki majątku, które zakupiono lub wytworzono w gospodarstwie przed zmianą osoby reprezentującej, służyć będą czynnościom opodatkowanym w tym gospodarstwie po zmianie osoby reprezentującej. Zatem niezasadnym byłoby nałożenie na Panią powinności zapłaty podatku na mocy art. 14 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Towary własnej produkcji (wytworzone w gospodarstwie rolnym) oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy (zakupione na potrzeby gospodarstwa) będą temu gospodarstwu służyć do prowadzenia produkcji i sprzedaży opodatkowanej lub będą przedmiotem dostawy opodatkowanej.


Podobne stanowisko wyrażono w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z uwagi na definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy należy uznać, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z cyt. przepisu art. 2 pkt 15 ustawy – w pojęciu działalności rolniczej mieści się również świadczenie usług rolniczych.

Z kolei, na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tak więc rolnicy, prowadzący działalność, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy, gospodarstwem rolnym jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.


Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:


  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.


Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 4 cyt. ustawy przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei na podstawie art. 15 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 tej ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą, w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w przepisach art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2−10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2−6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z treści art. 96 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 tej ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W tym miejscu należy zauważyć, że ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, że zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany oraz naczelnik urzędu skarbowego potwierdzi zarejestrowanie tej osoby jako podatnika VAT czynnego, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Z opisu sprawy wynika, że gospodarstwo wspólne (reprezentowane przez Panią) obejmuje grunty stanowiące majątek wspólny małżonków i grunty wspólnie dzierżawione przez małżonków. Na potrzeby tego gospodarstwa dokonywano zakupów (udokumentowanych fakturami z danymi Pani), które dotyczyły i dotyczą środków trwałych, jak również innych składników, takich jak wyposażenie, materiały siewne, środki ochrony roślin itp., wykorzystywanych wyłącznie we wspólnym gospodarstwie rolnym, stanowiącym majątek małżonków oraz na gruntach dzierżawionych wspólnie przez małżonków. Małżonkowie pragną aby osobą reprezentującą to gospodarstwo został mąż, który dodatkowo prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a także jest jednocześnie rolnikiem ryczałtowym z gospodarstwa rolnego, stanowiącego jego majątek odrębny.

Wszystkie nabyte środki trwałe po zmianie podatnika VAT będą służyły temu samemu gospodarstwu rolnemu. Rozliczanie podatku będzie się odbywało na takich samych zasadach, jak dotychczas. Zmianie ulegnie jedynie osoba reprezentująca wspólne gospodarstwo rolne dla celów rozliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro małżonkowie prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, którego reprezentantem dla celów podatku VAT jest obecnie Pani, natomiast na skutek zaistniałych okoliczności, reprezentantem wspólnego gospodarstwa chciałby zostać mąż, to zmiana osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, możliwa jest jedynie pod warunkiem, że nowy „reprezentant” czyli Pani mąż będący czynnym podatnikiem z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, a także rolnikiem ryczałtowym z gospodarstwa rolnego, stanowiącego jego majątek odrębny – złoży w tym przypadku odpowiednie zgłoszenie aktualizacyjne, w szczególności dokona - jak wynika z wniosku - rezygnacji ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, a obecny „reprezentant”, czyli Pani – zostanie wykreślona z tego rejestru. W takiej sytuacji zostanie zachowane prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dotyczącymi tego gospodarstwa.

Podkreślić należy, że gospodarstwo rolne dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jeden z małżonków prowadzących wspólnie gospodarstwo, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Ponieważ w niniejszej sprawie zmieni się jedynie osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej), tym samym nie musi Pani dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy w zakresie zakupów towarów i usług zaliczonych do środków trwałych związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym, których odliczenia dokonano w deklaracjach VAT-7 złożonych za poprzednie okresy rozliczeniowe na Pani imię i nazwisko oraz nr NIP.

Przepisy art. 91 dotyczące korekt mają zastosowanie jedynie do towarów, w przypadku których zmienia się ich przeznaczenie.

W niniejszej sprawie nie nastąpi taka sytuacja, gdyż gospodarstwo rolne nie zostanie zlikwidowane, ani też nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów i usług nabytych w okresie, kiedy zarejestrowanym reprezentantem gospodarstwa rolnego dla potrzeb podatku VAT była Pani. Gospodarstwo to będzie dalej funkcjonowało jako „podatnik VAT czynny”, a towary i usługi nabyte dla jego potrzeb będą nadal wykorzystywane w ten sam sposób.

W konsekwencji, nie będzie Pani także zobowiązana do dokonania remanentu likwidacyjnego dla potrzeb podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj