Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-833/15/MD
z 11 grudnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 listopada 2015 r. (data wpływu 13 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Projekt „…” (okres realizacji 1 września 2013 r. – 30 czerwca 2015 r.). Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych 572 uczniów prowadzonych przez Powiat szkół o profilu ogólnym i poprawa oferty edukacyjnej tych szkół poprzez realizację szkolnych programów rozwojowych.
W ramach projektu zostały poniesione następujące wydatki:
- zakup pomocy dydaktycznych;
- zakup sprzętu komputerowego (laptop, drukarka, urządzenie wielofunkcyjne);
- zakup sprzętu fotograficznego (aparat + obiektyw, oświetlenie studyjne, statyw);
- zakup sprzętu filmowego (kamera cyfrowa);
- zakup materiałów biurowych;
- zajęcia wyrównawcze;
- zajęcia pozalekcyjne – kółka zainteresowań;
- doradztwo edukacyjno-zawodowe;
- doradztwo grupowe;
- wyjazdy studyjne (koszt transportu);
- wyjazdy edukacyjne (koszt biletów i transportu).
Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Efektami projektu są:
- 7 szkół, które zrealizowały projekty rozwojowe w ramach projektu;
- 572 uczniów objętych wsparciem projektowym;
- 133 uczniów objętych zajęciami wyrównawczymi w ramach projektu;
- 107 uczniów, którzy zmniejszyli zaległości edukacyjne dzięki zajęciom projektowym;
- 475 uczestników projektowych zajęć rozwijających kompetencje kluczowe;
- 427 uczestników którzy rozwinęli komp. klucz, w ramach proj;
- 268 uczniów, objętych w proj. doradztwem edukacyjno-zawodowym;
- 268 uczniów, którzy dzięki proj. podnieśli kompetencje w zakresie wyboru drogi edukacyjno-zawodowej;
- 100 licealistów objętych programem profilaktyki uzależnień w ramach projektu;
- 93 uczniów szkół specjalnych, u których stwierdzono zmniejszenie problemów pedagog.-psych. dzięki zajęciom projektowym;
- 706 godzin zajęć w LO w ramach zadania – Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych;
- 104 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 1 – Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych;
- 12 autorskich programów zajęć w ramach zadania 1 – Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych;
- 3267 godzin zajęć w LO w ramach zadania 2 – Rozwijanie kompetencji kluczowych;
- 854 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 2 – Rozwijanie kompetencji kluczowych;
- 55 autorskich programów zajęć w ramach zadania 2 – Rozwijanie kompetencji kluczowych;
- 149 godzin zajęć dla licealistów w ramach zadania 3 – Doradztwo edukacyjno-zawodowe;
- 116 godzin zajęć dla gimnazjalistów w ramach zadania 3 – Doradztwo edukacyjno – zawodowe;
- 5 autorskich programów zajęć w ramach zadania – Doradztwo edukacyjno-zawodowe;
- 28 godzin zajęć w LO w ramach zadania 4 – Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne;
- 1134 godzin zajęć w szkołach specjalnych w ramach zadania 4 – Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne;
- 11 autorskich programów zajęć w ramach zadania 4 - Opieka i doradztwo psychologiczno-pedagogiczne.
Z efektów projektu uczniowie skorzystali nieodpłatnie.
Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane.
Realizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.
Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Powiat w odniesieniu do projektu „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Powiat w odniesieniu do projektu „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
–z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 września 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. zrealizował projekt pn. „…”. Celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych 572 uczniów prowadzonych przez Powiat szkół o profilu ogólnym i poprawa oferty edukacyjnej tych szkół poprzez realizację szkolnych programów rozwojowych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zrealizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane.
Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, zakupionych w ramach projektu towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działał w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnił przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, ani w całości ani w części.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.