Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-427/14/BK
z 31 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 29 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:


  • jest nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług dotyczących:

    1. wydania warunków technicznych na:

      1. podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
      2. budowę hydrantu,
      3. dostawę wody do stacji demontażu pojazdów,

    2. wykonania projektu technicznego przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
    3. uzgadniania projektu przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego i kanalizy deszczowej,
    4. odbiorów technicznych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
    5. pozostałych usług związanych z dostarczaniem wody, tj. lokalizacja wycieku wody i ścieków, usunięcie awarii wodociągowej na wewnętrznej instalacji wodociągowej, zamknięcie wody na zasuwie, zamknięcie zaworu przed wodomierzem, wymiana zamarzniętego zaworu przed wodomierzem, kontrola szczelności wewnętrznej instalacji wodociągowej, dowóz wody beczkowozem na budowę zlecającego,
    6. pozostałych usług związanych z odprowadzaniem ścieków, tj. udrażnianie i czyszczenie kanalizacji sanitarnej poza budynkiem mieszkalnym, udrażnianie i czyszczenie kanalizacji deszczowej, czyszczenie studzienek kanalizacyjnych, udrożnienie kanalizy osiedlowej, czyszczenie przepompowni ścieków u zlecającego, wywóz nieczystości płynnych beczkowozem,
    7. wymiany wodomierza na legalizowany u zlecającego,
    8. wymiany wodomierza uszkodzonego na przyłączu w budynku mieszkalnym,
    9. oplombowania wodomierza plombami Spółki u zlecającego,

  • jest prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług dotyczących:

    1. w zakresie naprawy i legalizacji wodomierzy w zakładzie „wodomierzowni” na terenie Spółki,
    2. wymiany wodomierza uszkodzonego na przyłączu poza budynkiem mieszkalnym,
    3. ekspertyzy pomiarowej wodomierza (refaktury usługi ekspertyzy wykonanej przez Urząd Miar).


UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka dostarcza wodę i odbiera ścieki z terenu miasta i gminy. Stosownie do art. 41 ust. 2 dla usług związanych z:


  • uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci – „PKWiU 36.00. Z”,
  • odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków – „PKWiU 37.00.Z”


Spółka stosuje stawkę podatku VAT 8%.


Ponadto na rzecz przyszłych i obecnych odbiorców usług dostarczania wody i usług odbioru ścieków Spółka wykonuje usługi w następującym zakresie.


  1. Wydanie warunków technicznych na:

    1. podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej – PKWiU 36.00.20.0, PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11,
    2. budowę hydrantu – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11, PKOB 12,
    3. dostawę wody do stacji demontażu pojazdów – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 12,

  2. Wykonanie projektu technicznego przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej – PKWiU 36.00.20.0, PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11,
  3. Uzgadnianie projektu przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego i kanalizy deszczowej – PKWiU 36.00.20.0, PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11,
  4. Odbiory techniczne przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych – PKWiU 36.00.20.0, PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11.


Odbiorcą powyższych usług są osoby fizyczne i podmioty gospodarcze. Powyższe usługi Spółka opodatkowuje stawką 23%.


Spółka oferuje również usługi naprawy, wymiany, legalizacji wodomierzy. W zakres przedmiotowych usług wchodzą następujące czynności:


  1. Naprawa i legalizacja wodomierzy w zakładzie wodomierzowi na terenie Spółki – PKWiU 43.22.11.0, PKOB 11,
  2. Wymiana wodomierza na legalizowany u zlecającego – PKWiU 43.22.11.0, PKOB 11,
  3. Wymiana wodomierza uszkodzonego na przyłączu w budynku mieszkalnym lub poza budynkiem mieszkalnym – PKWiU 43.22.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  4. Ekspertyza pomiarowa wodomierza – refaktura usługi ekspertyzy wykonanej przez Urząd Miar – PKWiU 43.22.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  5. Oplombowanie wodomierza plombami Spółki u zlecającego – PKWiU 43.22.11.0, PKOB 11, PKOB 12.


Usługi wykonywane są na zlecenie osoby fizycznej i podmiotów gospodarczych, w tym wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych. Spółka opodatkowuje powyższe usługi stawką VAT 23% w oparciu o przepis § 7 rozporządzenia ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Pozostałe usługi związane z dostarczaniem wody:


  • lokalizacja wycieku wody i ścieków – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • usunięcie awarii wodociągowej na wewnętrznej instalacji wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • zamknięcie wody na zasuwie – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • zamknięcie zaworu przed wodomierzem – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • wymiana zamarzniętego zaworu przed wodomierzem – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • kontrola szczelności wewnętrznej instalacji wodociągowej – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,
  • dowóz wody beczkowozem na budowę zlecającego – PKWiU 36.00.20.0, PKOB 11,


Pozostałe usługi związane z odprowadzaniem ścieków:


  • udrażnianie i czyszczenie kanalizacji sanitarnej poza budynkiem mieszkalnym – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  • udrażnianie i czyszczenie kanalizacji deszczowej – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  • czyszczenie studzienek kanalizacyjnych – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  • udrożnienie katalizy osiedlowej – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  • czyszczenie przepompowni ścieków u zlecającego (osoby fizyczne i podmioty gospodarcze) – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12,
  • wywóz nieczystości płynnych beczkowozem – PKWiU 37.00.11.0, PKOB 11, PKOB 12.


Spółka opodatkowuje powyższe usługi stawką VAT 23%, jedynie w przypadku udrażniania kanalizacji w budynku mieszkalnym stosuje stawkę 8%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka, która realizuje dodatkowe usługi niezbędne dla świadczenia usług wymienionych w poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT – usług związanych z dostarczaniem wody oraz odprowadzaniem ścieków – słusznie dokonuje naliczenia i odprowadzenia wartości podatku od towarów i usług w wysokości 23% podstawy opodatkowania, tj. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, słusznie stosuje 23% stawkę podatku VAT dla usług dodatkowych niezbędnych dla świadczenia usług wymienionych w poz. 140 i 142 załącznika do ustawy o VAT, do których to usług stosuje stawkę w wysokości 8%. Przede wszystkim stosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% jest ograniczone jedynie dla usług wskazanych wprost w załączniku nr 3 do ustawy, w tym dla usług wskazanych wprost w poz. 140 i 142 załącznika nr 3 ustawy, nie zaś dla wszystkich innych usług związanych z tymi usługami. Brak wyraźnego wskazania usług dodatkowych w ustawie jako podlegających opodatkowaniu wg. stawki obniżonej powoduje konieczność stosowania stawki podstawowej, przewidzianej w art. 41 ust. 1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:


  • za nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług dotyczących:

    1. wydania warunków technicznych na:

      1. podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
      2. budowę hydrantu,
      3. dostawę wody do stacji demontażu pojazdów,

    2. wykonania projektu technicznego przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
    3. uzgadniania projektu przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego i kanalizy deszczowej,
    4. odbiorów technicznych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
    5. pozostałych usług związanych z dostarczaniem wody, tj. lokalizacja wycieku wody i ścieków, usunięcie awarii wodociągowej na wewnętrznej instalacji wodociągowej, zamknięcie wody na zasuwie, zamknięcie zaworu przed wodomierzem, wymiana zamarzniętego zaworu przed wodomierzem, kontrola szczelności wewnętrznej instalacji wodociągowej, dowóz wody beczkowozem na budowę zlecającego,
    6. pozostałych usług związanych z odprowadzaniem ścieków, tj. udrażnianie i czyszczenie kanalizacji sanitarnej poza budynkiem mieszkalnym, udrażnianie i czyszczenie kanalizacji deszczowej, czyszczenie studzienek kanalizacyjnych, udrożnienie kanalizy osiedlowej, czyszczenie przepompowni ścieków u zlecającego, wywóz nieczystości płynnych beczkowozem,
    7. wymiany wodomierza na legalizowany u zlecającego,
    8. wymiany wodomierza uszkodzonego na przyłączu w budynku mieszkalnym,
    9. oplombowania wodomierza plombami Spółki u zlecającego,

  • za prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług dotyczących:

    1. w zakresie naprawy i legalizacji wodomierzy w zakładzie „wodomierzowni” na terenie Spółki,
    2. wymiany wodomierza uszkodzonego na przyłączu poza budynkiem mieszkalnym,
    3. ekspertyzy pomiarowej wodomierza (refaktury usługi ekspertyzy wykonanej przez Urząd Miar).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 140 wymieniono „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0., natomiast pod pozycją 142 – „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zatem zapis „ex 37” oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008 r. grupowanie PKWiU 37 ma tytuł „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”. W tym grupowaniu mieszczą się:


37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,


37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,

37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,

37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,

37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,

37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,

37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,

37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,

37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.


Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zdefiniowane zostało w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w sposób następujący:


Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:


  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne


  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.


Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych poza bryłą budynku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku, natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.


Jak wskazano w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719), dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, 8% stawka ma zastosowanie m.in. do:


  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:


    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), lub ich części, z wyłączaniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego, zaś przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7).

Przez remont – w myśl art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane – należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei w znaczeniu słownikowym (http://sjp.pwn.pl) „remont” oznacza doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; „montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części, a także zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, natomiast „instalacja” oznacza montowanie gdzieś urządzeń technicznych.

Przez „modernizację” rozumie się unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Zgodnie z powołaną wyżej definicją zawartą w § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r., przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. W tym miejscu wskazać należy, iż ww. definicję ustawodawca wprowadził w celu odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu. Przez roboty konserwacyjne rozumie się bowiem roboty, które nie polegają na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mają na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Zauważa się, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynności wykonywane przez podatnika uznać można za roboty konserwacyjne bądź budowę, remont, modernizację, termomodernizację, przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż podstawowymi usługami, które świadczy Spółka są: usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. W ramach swojej działalności Spółka wykonuje również świadczenia dodatkowe, szczegółowo opisane w stanie faktycznym wniosku.


Mając na uwadze opis wynikający z wniosku, a także powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku czynności w zakresie:


  • wydania warunków technicznych na:

    1. podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
    2. budowę hydrantu,
    3. dostawę wody do stacji demontażu pojazdów,

  • wykonania projektu technicznego przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
  • uzgadniania projektu przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego i kanalizy deszczowej,
  • odbiorów technicznych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
  • pozostałych usług związanych z dostarczaniem wody, tj. lokalizacja wycieku wody i ścieków, usunięcie awarii wodociągowej na wewnętrznej instalacji wodociągowej, zamknięcie wody na zasuwie, zamknięcie zaworu przed wodomierzem, wymiana zamarzniętego zaworu przed wodomierzem, kontrola szczelności wewnętrznej instalacji wodociągowej, dowóz wody beczkowozem na budowę zlecającego,
  • pozostałych usług związanych z odprowadzaniem ścieków, tj. udrażnianie i czyszczenie kanalizacji sanitarnej poza budynkiem mieszkalnym, udrażnianie i czyszczenie kanalizacji deszczowej, czyszczenie studzienek kanalizacyjnych, udrożnienie kanalizy osiedlowej, czyszczenie przepompowni ścieków u zlecającego, wywóz nieczystości płynnych beczkowozem,


o ile ww. usługi faktycznie mieszczą się w podanych przez Wnioskodawcę grupowaniach odpowiednio: PKWiU 36.00.20.0 oraz PKWiU 37.00.11.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to świadczenie tych usług korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, a nie jak wskazał Wnioskodawca, opodatkowane są podstawową stawką w wysokości 23%.


W przypadku usług w zakresie:


  • wymiany wodomierza na legalizowany u zlecającego,
  • wymiany wodomierza uszkodzonego na przyłączu w budynku mieszkalnym,
  • oplombowania wodomierza plombami Spółki u zlecającego,


dokonywanych wewnątrz budynków dotyczących obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy oraz stanowiących modernizację, remont tych obiektów lub ich części, bądź też stanowiących usługę konserwacyjną, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, korzystają one z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.


Podkreślić w tym miejscu należy, że jeżeli ww. usługi dokonywane będą w budynkach, które nie są zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w związku z ust. 12b ustawy, do usług tych nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%.


Jednakże w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania stawka w wysokości 8% do robót polegających na:


  • wymianie wodomierza uszkodzonego na przyłączu poza budynkiem mieszkalnym,
  • naprawie i legalizacji wodomierzy w zakładzie wodomierzowni na terenie Spółki,
  • ekspertyzie pomiarowej wodomierza – refaktura usługi ekspertyzy wykonanej przez Urząd Miar.


Zatem usługi te są – jak słusznie wskazał Wnioskodawca – opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj