Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-9/15/AP
z 25 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2014 r. (data wpływu 5 stycznia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych oraz opodatkowania usług świadczonych na rzecz powiatów i gmin – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 5 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 marca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych oraz opodatkowania usług świadczonych na rzecz powiatów i gmin.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne.


Wnioskodawca jest samodzielną jednostką organizacyjną Powiatu S. – jednostką budżetową. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem, świadczy usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej oraz odpłatnie świadczy, na podstawie umów, usługi m.in. pralnicze, transportowe, zakwaterowania, gastronomiczne, jednostkom Powiatu S. Z usług świadczonych na zewnątrz korzystają także: Starostwo Powiatowe, urzędy gmin, zespoły szkół oraz jednostki organizacyjne Powiatu, takie jak: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Zakład Obsługi Nieruchomości, Wielofunkcyjna Placówka Pomocy Rodzinie. Na wystawianych fakturach za wykonane usługi, naliczany jest podatek VAT, zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy prawidłowe jest doliczanie podatku VAT do sprzedaży dla jednostek budżetowych Powiatu S.?
  • Czy prawidłowe jest doliczanie podatku VAT do sprzedaży jednostkom budżetowym gmin, gminom i powiatom współpracującym z Wnioskodawcą?


Zdaniem Wnioskodawcy, cytującego treść § 3 ust. 1 pkt 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722 z późn. zm.), sprzedaż usług dla jednostek organizacyjnych powiatów i jednostek organizacyjnych gmin, z którymi współpracuje, powinna być zwolniona z podatku od towarów i usług.

Na podstawie ww. rozporządzenia, sprzedaż usług pomiędzy Wnioskodawcą a jednostkami organizacyjnymi Powiatu S., z którymi współpracuje, powinna być zwolniona z podatku od towarów i usług.

Sprzedaż usług dla powiatów i gmin współpracujących z Wnioskodawcą powinna być opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W myśl § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722, z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

– z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.


W ww. pozycjach załącznika nr 3 do ustawy wymieniono następujące usługi:

  • poz. 140 – Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20.0),
  • poz. 141 – Usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.30.0),
  • poz. 142 – Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37),
  • poz. 143 – Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),
  • poz. 144 – Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),
  • poz. 145 – Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11.6),
  • poz. 146 – Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1),
  • poz. 147 – Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu (PKWiU 38.12.30.0),
  • poz. 148 – Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia (PKWiU 38.21.10.0),
  • poz. 149 – Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21.2),
  • poz. 150 – Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22.19.0),
  • poz. 151 – Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0) (PKWiU ex 38.22.2),
  • poz. 152 – Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem (PKWiU 39.00.1),
  • poz. 153 – Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń (PKWiU 39.00.2),
  • poz. 174 – Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu (PKWiU 81.29.12.0),
  • poz. 175 – Pozostałe usługi sanitarne (PKWiU 81.29.13.0).


Zwolnienie, o którym mowa w przywołanym przepisie rozporządzenia, ma charakter podmiotowy, tzn. jest adresowane tylko do konkretnych, wymienionych w tym przepisie podmiotów.

Należy wskazać, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć „jednostka budżetowa” i „samorządowy zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.).


W myśl art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały,
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
  3. jednostki budżetowe,
  4. samorządowe zakłady budżetowe,

(...).

Jednostkami budżetowymi – zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 15 ust. 1 powyższej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych (…).

Z treści art. 14 tej ustawy wynika, że samorządowy zakład budżetowy może wykonywać zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wymienionym w tym przepisie.


Analiza przedstawionych stanów faktycznych oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że świadczenie przez Wnioskodawcę, będącego jednostką budżetową, usług na rzecz jednostek organizacyjnych, tj. jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych Powiatu S. (pralniczych, transportowych, zakwaterowania, gastronomicznych) oraz na rzecz jednostek organizacyjnych innych powiatów i gmin, z którymi współpracuje, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 7 cytowanego rozporządzenia.

Natomiast świadczenie tych samych usług na rzecz gmin i powiatów, podlega opodatkowaniu według stawek właściwych dla danego rodzaju usługi, gdyż gminy/powiaty nie są ani jednostkami budżetowymi, ani samorządowymi zakładami budżetowymi, wobec czego dla usług wykonywanych na ich rzecz nie ma zastosowania ww. przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano przy założeniu, że przedmiotem świadczeń Wnioskodawcy nie są usługi wymienione w poz. 140-153, 174 i 175 Załącznika Nr 3 do ustawy.


Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj