Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-101/15-7/PS
z 8 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2015 r. (data wpływu 4 lutego 2015 r.) uzupełnionego pismem z dnia 4 lutego 2015 r. (data wpływu 6 lutego 2015 r.) oraz pismem z dnia 4 maja 2015 r. (data wpływu 4 maja 2015 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17 kwietnia 2015 r. Nr IPPB2/4511-93/15-3/MG, IPPB1/4511-201/15-3/EC oraz IPPB5/4510-101/15-4/PS (data nadania 17 kwietnia 2015 r., data doręczenia 28 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi będącemu spółką komandytową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi będącemu spółką komandytową.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych Spółką Akcyjną (dalej: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca zarządza Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym (dalej „FIZ”). Z właścicielami certyfikatów inwestycyjnych (dalej „Inwestorzy”) Wnioskodawca zawiera umowy przewidujące możliwość wypłaty świadczenia dodatkowego (dalej „Umowa”). Z Umowy wynika, że Inwestorom będzie wypłacane świadczenie pieniężne (dalej „Świadczenie dodatkowe”). Wypłata Świadczenia dodatkowego (a także jego wysokość) jest uzależniona od posiadania przez Inwestora określonej liczby certyfikatów inwestycyjnych w określonym okresie (sposób jego obliczenia został określony we wskazanej w Umowie formule). Celem wypłaty Świadczenia dodatkowego jest zwiększenie przychodów Wnioskodawcy z tytułu zarządzania aktywami FIZ. Z Umowy wynika zatem, że Świadczenie dodatkowe jest wypłacane Inwestorowi bez konieczności podejmowania przez Inwestora dodatkowych działań poza spełnieniem określonych w Umowie warunków. Zgodnie z Umową realizacja Świadczenia dodatkowego (czyli jego wypłata na rachunek bankowy wskazany przez Inwestora) następuje po umorzeniu lub zbyciu Certyfikatów Inwestycyjnych. Świadczenie dodatkowe jest finansowane ze środków Wnioskodawcy (a nie bezpośrednio ze środków Funduszu). W związku z zawarciem Umowy w przyszłości Wnioskodawca będzie zatem dokonywał wypłat Świadczenia dodatkowego Inwestorom. Inwestorami są zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, a także spółki komandytowe. Osoby fizyczne oraz osoby prawne są polskimi rezydentami podatkowymi. Spółki komandytowe mają siedzibę w Polsce.


W piśmie z dnia 4 maja 2015 r. (data wpływu 4 maja 2015 r.) Pełnomocnik Spółki stwierdził, że wspólnikami spółek komandytowych są zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przypadku wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi, który jest osobą prawną Wnioskodawca zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?
  2. Czy Świadczenie dodatkowe wypłacone Inwestorowi, który jest osobą fizyczną należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2012, poz.361 ze zm. - dalej „Ustawa PIT”) i w konsekwencji Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy obliczony przy zastosowaniu 10 proc. stawki, z wyjątkiem sytuacji, kiedy wartość nagrody nie przekracza 760 zł i w konsekwencji jest ona zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT?
  3. Czy w przypadku wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi, który jest osobą fizyczną Wnioskodawca zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego przy zastosowaniu 19 proc. stawki na podstawie art. 41 ust. 4d Ustawy PIT w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy PIT? (pytanie jest zasadne w przypadku uznania w odpowiedzi na pytanie 2, że wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi, który jest osobą fizyczną nie należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT)
  4. Czy w przypadku wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi, który jest spółką komandytową Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, a jeśli tak, to na jakich zasadach?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 4 (w części odnoszącej się do podatku dochodowego od osób prawnych) wniosku.


W kwestiach poruszanych w pytaniu oznaczonym Nr 1 a dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja podatkowa.


W kwestiach poruszanych w pytaniach oznaczonym Nr 2, 3 i 4 a dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne interpretacje.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 4 W przypadku wypłaty Świadczenia dodatkowego Inwestorowi, który jest spółką komandytową Wnioskodawca powinien uzyskać od spółki komandytowej informacje, kto jest jej wspólnikiem i jakie są jego udziały w zysku. Następnie Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaty Świadczenia dodatkowego przypadającego na wspólników będących osobami fizycznymi (zgodnie z ich udziałem w zysku spółki komandytowej) na takich samych zasadach, jakby wypłaty te następowały bezpośrednio dla tych osób. Od wypłat Świadczenia dodatkowego przypadającego na wspólników będących osobami prawnymi (zgodnie z ich udziałem w zysku spółki komandytowej) Wnioskodawca nie pobiera podatku dochodowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania 4


Zdaniem Wnioskodawcy zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaty Świadczenia dodatkowego przekazywanego spółce komandytowej należy pobierać w taki sposób, jakby Świadczenie dodatkowe trafiało bezpośrednio do wspólników (przypisując je wspólnikom zgodnie z ich udziałem w zysku spółki komandytowej). Spółka komandytowa nie jest bowiem podatnikiem podatku dochodowego - jest ona transparentna podatkowo. Podatnikami podatku dochodowego są jedynie wspólnicy spółki komandytowej, co oznacza, że to ich status i udział w zysku spółki komandytowej powinien decydować o tym, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz jaka powinna być jej wysokość. Podsumowując, w stosunku do przychodów związanych z wypłatą przez Wnioskodawcę świadczenia dodatkowego spółka komandytowa jest w pełni transparentna, tzn. wypłaty należy rozliczać w taki sposób, jakby trafiały bezpośrednio do wspólników. Jeśli zatem wspólnikiem jest osoba prawna, to Wnioskodawca nie występuje w roli płatnika, a jeśli wspólnikiem jest osoba fizyczna, to Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy. W zakresie braku obowiązku pobierania przez Wnioskodawcę podatku od wypłat dokonywanych wspólnikom spółki komandytowej będących osobami prawnymi aktualne jest uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania 1, w którym wskazano, że „zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 851 ze zm. - dalej „Ustawy CIT”): „dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji) (...)”. W dalszej części tego przepisu zawarte jest przykładowe wyliczenie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Nie wskazano w nim przychodów będących przedmiotem niniejszego wniosku ani przychodów o podobnym do nich charakterze. W konsekwencji należy uznać, że Dodatkowe świadczenie nie jest dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu Ustawy CIT. Oznacza to, że jest to przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Takie stanowisko reprezentują również organy podatkowe. Przykładem jest interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2013 r. (IPPB5/423-744/13-2/IŚ). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w pełni podzielił w niej stanowisko wnioskodawcy, że: „należy zauważyć, że art. 10 ust. 1 ustawy o CIT stwierdza, że dochodami (przychodami) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, który reguluje opodatkowanie dochodów otrzymanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Takie sformułowanie przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, zdaniem Wnioskodawcy, że przychody wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT zostały wyłączone przez ustawodawcę z kategorii dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Konsekwentnie, przedmiotowe wypłaty dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych będą stanowiły przychody Inwestora wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT i nie będą stanowiły dochodów (przychodów) Inwestora z tytułu udziału w zyskach osób prawnych”. W konsekwencji od Świadczeń dodatkowych wypłacanych osobom prawnych Wnioskodawca nie pobiera podatku dochodowy. Przepisy Ustawy CIT nie przewidują bowiem takiego obowiązku w przypadku dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj