Interpretacja Ministra Finansów
PS3.6816.1.2016
z 27 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ



Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) Minister Rozwoju i Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2012 r. nr IPPP2/443-825/12-2/MM wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznającej za prawidłowe stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie obowiązku rozliczenia przychodu w podatku od gier oraz określenia właściwej podstawy opodatkowania z tytułu organizowanych loterii audioteksowych, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2012 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął wniosek Sp. z o.o., działającej obecnie pod nazwą U. Sp. z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier w zakresie obowiązku rozliczania przychodu w podatku od gier i ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania z tytułu organizowanych loterii audioteksowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie:


Sp. z o.o. zamierzała urządzić loterie audioteksowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, z późn. zm.), dalej zwaną ugh.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ugh, loterie audioteksowe są jednym z rodzajów gier losowych, uczestniczy się w nich przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Jak stanowił art. 7 ust. 2 ugh w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2012 r., loterie audioteksowe mogą być urządzane na podstawie udzielonego zezwolenia wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W opisie sprawy wskazano, iż Spółka wystąpiła do właściwego Dyrektora Izby Celnej z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii audioteksowej. Zgodnie z regulaminem, loteria oparta miała zostać na mechanice zakładającej, iż konsument (uczestnik) nabywa określone w regulaminie produkty, po czym dokonuje swojego zgłoszenia w loterii za pomocą wiadomości tekstowej SMS zawierającej numer paragonu potwierdzającego nabycie wskazanego produktu. Regulamin określa koszt SMS, treść SMS i informację zwrotną, potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia do udziału w loterii (SMS bezpłatny).

Na rzecz przedmiotowej loterii usługi SMS miały być obsługiwane i realizowane przez agregatora, tj. podmiot współpracujący z operatorami sieci komórkowych i innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych. W ramach współpracy ze Spółką zadaniem agregatora miało być m.in. integrowanie oraz koordynowanie ruchu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych operatorów sieci komórkowych w związku z organizowaną loterią audioteksową, tj. m.in. przyjęcie masowego ruchu telekomunikacyjnego i przygotowanie raportu ruchu SMS oraz przesyłka informacji przygotowanych przez Spółkę dla uczestników tych loterii. Czynności podejmowane przez agregatora w ramach współpracy ze Spółką miały mieć charakter wyłącznie techniczny, a agregator miał zasadniczo pełnić rolę „przekaźnika”, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii audioteksowych, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania zwycięzców, należeć miało do wyłącznej kompetencji Spółki.

We wniosku wskazano, że dla Spółki, jako organizatora loterii audioteksowych, w tym zakresie przychodem będzie przychód z tytułu generowania ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez agregatora, pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów telekomunikacyjnych związane z połączeniami SMS oraz pomniejszony o koszty uwzględniające całość funkcji pełnionych przez agregatora. Spółka stwierdziła, że nie będzie wypłacać agregatorowi żadnych kwot z tytułu realizacji czynności technicznych przez niego wykonywanych, poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru i/lub opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej puli SMS. Transakcja ta miała być dokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę na rzecz agregatora.

Spółka stwierdziła, że nie będzie dokonywać płatności na rzecz agregatora z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych, gdyż w ramach omawianej współpracy dochodzić będzie do uzyskiwania przez Spółkę od agregatora kwot z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego, przy czym kwoty te (które Spółka rozpozna jako przychód dla celów podatkowych) zostaną ustalone w wysokości, która uwzględnia całość funkcji pełnionych przez agregatora w ramach umowy o współpracy. W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji agregator miał uzyskiwać przychody od operatorów sieci komórkowych i/lub podmiotów kooperujących z operatorami, a Spółka uzyskiwałaby przychody od agregatora z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego (w wysokości skalkulowanej z uwzględnieniem wszystkich funkcji pełnionych przez agregatora w ramach współpracy, obejmujących obsługę ruchu telekomunikacyjnego). Tym samym Spółka stwierdziła, że nie będzie wypłacać agregatorowi kwot z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych, poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru i/lub opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej puli SMS.


W związku z powyższym przychód Spółki z ruchu SMS miał być pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów i agregatora (z zaznaczeniem, iż wynagrodzenie agregatora będzie płatne przez operatorów).


Organizator loterii zobowiązany miał być do uiszczenia podatku od gier, w którym podstawę opodatkowania w przypadku loterii audioteksowej – zgodnie z art. 73 ugh – stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.


Po stronie Organizatora pojawiła się wątpliwość, czy nie będzie na niego nałożony podwójny obowiązek opodatkowania wynikający z rozliczenia wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – (dalej CIT) – oraz 25% podatku od przychodu z ruchu SMS.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Co będzie stanowiło przychód organizatora/ Spółki?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym przychodem organizatora loterii audioteksowej określonym w art. 73 ust. 2 ugh będzie tylko i wyłącznie przychód otrzymany z ruchu SMS?
  3. Czy Spółka zobowiązana będzie do rozliczenia przychodu z ruchu SMS zarówno z tytułu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jak i podatku od gier określonego w art. 73 ugh? 1 Co będzie stanowiło przychód organizatora/ Spółki?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh podstawę opodatkowania podatkiem od gier w przypadku loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z loterii.


Ustawa o grach hazardowych nie definiuje na potrzeby tej regulacji pojęcia „przychodu”.


W związku z powyższym – zdaniem Spółki – należy posłużyć się wykładnią systemową, zgodnie z którą skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym, z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. Zdaniem Spółki w opisywanym stanie faktycznym będzie to odwołanie się do znaczenia pojęcia „przychodu” na gruncie ustawy podatkowej, tj. do art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego wskazano, iż Spółka nie uzyskiwałaby przychodu w sposób bezpośredni z tytułu organizacji loterii audioteksowych. Mimo to zdaniem Spółki otrzymałaby ona pośrednio przychód z ruchu SMS, jednak w opisanym stanie faktycznym, na gruncie przytoczonego art. 12 ustawy o podatku dochodowym, Spółka zobowiązana byłaby do rozliczania się z przychodu pomniejszonego o koszty operatorów i koszty agregatora. Zdaniem Spółki wynika to z faktu, iż operatorzy telekomunikacyjni przekazywaliby na konto agregatora kwotę pomniejszoną o koszt samych SMS-ów, czyli o kwotę stanowiącą opłatę za świadczenie usług telekomunikacyjnych na rzecz swoich klientów oraz z okoliczności, iż wynagrodzenie agregatora płatne jest przez operatorów. W związku z tym wynagrodzenie faktyczne otrzymane przez Spółkę pomniejszone byłoby nie tylko o wynagrodzenie operatora, ale i agregatora. Zdaniem Spółki to właśnie ta faktycznie otrzymana kwota stanowiłaby przychód Spółki i od niej, zgodnie z zapisami art. 73 ust. 2 ugh w związku z art. 74 ust. 4 ugh, Spółka powinna odprowadzić należny 25% podatek od gier.

Wnioskodawca wskazał, iż może się zdarzyć, że w związku z organizacją loterii audioteksowej Spółka otrzymałaby wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych nie będących konsumentami, a nie związane z ruchem SMS, wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii. W związku z powyższym pojawiło się w ocenie Spółki pytanie, czy wskazane wynagrodzenie należy doliczyć do przychodu, o którym mowa w akapicie powyższym.

Zdaniem Spółki nie należy łączyć tych dwóch pojęć – przychodu ogólnie i przychodu związanego z organizacją loterii audioteksowej. Przychodem organizatora loterii audioteksowej, o którym mowa w art. 73 ust. 2 ugh, są tylko i wyłącznie przychody otrzymane z ruchu SMS, pomniejszone o koszty (wynagrodzenie) operatora i agregatora. Pomimo, iż formalnie Spółka otrzymuje przychód z kilku źródeł. W przedmiotowej sprawie, zdaniem Spółki, należy pamiętać – cel – rozważanie pojęcia przychodu – to jest kanwę przepisów ustawy o grach hazardowych. Zdaniem Spółki, ze względu na charakter i definicje loterii audioteksowych zawarte we wspomnianej ustawie właściwym jest przyjąć, że ustawodawca zakładał, iż podstawą rozliczenia się organizatora będzie przychód wygenerowany przez organizatora a związany z wysyłaniem krótkich wiadomości tekstowych (SMS) – a w opisanym stanie faktycznym – pomniejszony o koszty operatorów i agregatora. Twierdzenie to Spółka podpiera stanowiskiem zajętym przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z dnia 13 sierpnia 2008 r. skierowanym, do Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W piśmie tym Ministerstwo Finansów przyznało, że dokonało zmiany pierwotnie projektowanego brzmienia przepisu konstytuującego podstawę opodatkowania loterii audioteksowych w ten sposób, aby podstawa ta była określana jako „przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany w tej loterii”.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – dalej CIT – przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W związku z powyższym Spółka będąca organizatorem loterii audioteksowej – jak wskazuje Wnioskodawca – osiągając przychód powinna uiścić należność publicznoprawną z tego tytułu. W ocenie Wnioskodawcy będzie to więc powodować, iż Spółka za przychód osiągnięty z tytułu ruchu SMS będzie musiała rozliczać się na kanwie dwóch aktów prawnych. Zgodnie z prawem polskim niedopuszczalne jest podwójne opodatkowanie (podatkiem CIT i wynikającym z ugh). Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym przyszłym byłaby ona zatem zobowiązana rozliczać przychód z ruchu SMS tylko w ramach 25 % podatku określonego w ugh.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, jej przychodem (związanym z organizacją loterii audioteksowej, a co za tym idzie, rozliczanym w trybie art. 73 ust. 2 ugh), byłby tylko przychód otrzymany z ruchu SMS pomniejszony o koszty operatorów i agregatora, który Spółka rozliczałaby zgodnie z przepisami ugh.


W dniu 16 października 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie przepisów § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr IPPP2/443-82512-2/MM, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Organ podatkowy poinformował przy tym Wnioskodawcę, że przedmiotem merytorycznej analizy wydanej interpretacji jest jedynie opodatkowanie wykonywanych przez Spółkę czynności na gruncie ustawy o grach hazardowych, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane natomiast zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Uzasadniając wydaną interpretację Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ugh grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.

Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

– a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.


Loterie audioteksowe mogą być urządzane na podstawie udzielonego zezwolenia wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do spółek tych stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 7 ust. 2 ugh).


W myśl art. 71 ust. 1 i ust. 2 ugh, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera, zaś przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosownie do art. 73 pkt 2 ugh, w loterii audioteksowej podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z loterii.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w analizowanym przypadku zasadne było odwołanie się do znaczenia pojęcia „przychodu”, czy też ściślej „przychodu uzyskanego” na gruncie ustawy podatkowej, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z ust. 3 tego przepisu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Uwzględniając powyższe, działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że w przedmiotowym przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę, a wygenerowane przez graczy biorących udział w tej loterii poprzez odpłatne połączenia telefoniczne lub SMS.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia przychodu z ruchu SMS na gruncie ustawy o grach hazardowych, bowiem jest podmiotem urządzającym loterie audioteksowe, a przychodem Spółki, jako organizatora loterii audioteksowej będzie, stosownie do art. 73 ust. 2 ugh, przychód z tytułu generowania ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez agregatora, pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów telekomunikacyjnych związane z połączeniami SMS, oraz pomniejszony o kwoty uwzględniając całość funkcji pełnionych przez agregatora. Tym samym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Rozwoju i Finansów stwierdza, co następuje:


Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną, interpretację indywidualną lub objaśnienia podatkowe, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2012 r. nr IPPP2/443-825/12-2/MM, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, co uzasadnia konieczność dokonania jej zmiany.

We wniosku wskazano, że dla Spółki, jako organizatora loterii audioteksowych, w tym zakresie przychodem będzie przychód z tytułu generowania ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez agregatora, pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów telekomunikacyjnych związane z połączeniami SMS oraz pomniejszony o koszty uwzględniające całość funkcji pełnionych przez agregatora. Spółka nie będzie wypłacać agregatorowi żadnych kwot z tytułu realizacji czynności technicznych przez niego wykonywanych, poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru i/lub opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej puli SMS.

W opinii Ministra Rozwoju i Finansów, ww. interpretacja jest nieprawidłowa, ponieważ w związku z tym, że to Spółka jest organizatorem loterii, to jej należy przypisać całość przychodu uzyskanego z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne organizatorowi, wygenerowane przez uczestników poprzez wysyłanie odpłatnych wiadomości tekstowych SMS wyliczanego jako iloczyn liczby wysłanych SMS-ów i kosztu pojedynczego SMS. Przyjęcie stanowiska Spółki za prawidłowe oznaczałoby de facto sytuację, że część środków należnych organizatorowi loterii z tytułu organizacji tej loterii nie byłaby traktowana jako jego przychód, a agregator byłby wynagradzany za swe usługi przez Spółkę z kwoty uzyskanej z przychodów z tytułu zorganizowania loterii.

Stosownie do art. 73 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, z późn. zm.), zwanej dalej ugh, w loterii audioteksowej podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


W kontekście rozpatrywanej sprawy należy zwrócić uwagę na to, co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier, a w konsekwencji, co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.


W opinii Ministra Rozwoju i Finansów przychodem w loterii audioteksowej są wartości pieniężne otrzymane lub należne organizatorowi (w tym przypadku Spółce, która jest organizatorem loterii), wygenerowane przez uczestników poprzez wysyłanie odpłatnych wiadomości tekstowych SMS. Przychód ten wyliczany jest jako iloczyn liczby wysłanych SMS-ów i koszt pojedynczego SMS. Tak obliczony przychód, który uwzględnia wartość nominalną (koszt) każdego wysłanego przez uczestnika loterii SMS-a powinien podlegać w całości opodatkowaniu podatkiem od gier.

Bez znaczenia dla określenia przychodu Spółki w podatku od gier z tytułu urządzania loterii audioteksowej jest to, że usługi SMS będą obsługiwane i realizowane przez podmiot współpracujący z operatorami sieci komórkowych i innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych – czyli przez agregatora (agregator, w ramach współpracy z Wnioskodawcą, w związku z organizowaną loterią będzie wykonywał usługi integrowania oraz koordynowania ruchu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych operatorów sieci komórkowych, w tym m.in. przyjęcie masowego ruchu telekomunikacyjnego i przygotowanie raportów z ruchu SMS). Tym samym bez znaczenia pozostaje, że w ramach rozliczeń finansowych agregator będzie uzyskiwał wpłaty od operatorów sieci komórkowych i/lub podmiotów kooperujących z operatorami sieci komórkowych, oraz że wpłaty przekazane Spółce przez agregatora będą uwzględniać koszty związane z pełnionymi przez niego funkcjami w ramach umowy o współpracy oraz koszty operatorów.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, że regulacje dotyczące określenia podstawy opodatkowania w zakresie podatku od gier losowych wskazują, że podstawę opodatkowania stanowi — w zależności od rodzaju gry — m.in. suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży, suma wpłaconych stawek, uzyskany przychód. Wskazuje to, że podstawę opodatkowania stanowi globalna kwota uzyskana od graczy biorących udział w grze. Przy czym bez znaczenia jest tutaj ewentualny koszt jaki ponosi organizator w celu przeprowadzenia gry, np. zatrudnienie pośrednika, którego wynagrodzenie będzie stanowiło część kwoty uzyskanej z organizacji gry i która nie będzie przekazana organizatorowi gry lecz zostanie zatrzymana przez pośrednika w ramach wzajemnych rozliczeń. Powyższa reguła znajduje zastosowanie również w niniejszej sprawie, gdzie agregator będzie niejako pośredniczył na rzecz Wnioskodawcy w ramach uzyskiwania kwot od graczy biorących udział w loterii, za co uzyska pewne wynagrodzenie, które de facto będzie częścią przychodu Wnioskodawcy z tytułu zorganizowanej loterii. Bez znaczenia jednak jest, skąd pochodzą środki przeznaczane na wynagrodzenie za usługi agregatora. Dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej bez znaczenia tym samym pozostają zapisy umowy o współpracy i wynikające z tego rozliczenia między Spółką a agregatorem.

Podsumowując, w loterii audioteksowej opodatkowaniu podatkiem od gier podlega przychód organizatora z tytułu opłat ponoszonych przez uczestników loterii, wygenerowany przez graczy biorących udział w tej loterii poprzez odpłatne połączenia telefoniczne lub SMS. Przychodem organizatora loterii audioteksowej dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier będzie, stosownie do art. 73 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych, kwota stanowiąca iloczyn liczby wysłanych SMS-ów i kosztu pojedynczego SMS.

Przyjęcie zasady proponowanej przez Wnioskodawcę, aby podstawą opodatkowania była kwota, którą stanowi kwota wygenerowana przez graczy, uzyskiwana przez operatorów, pomniejszona o ich wynagrodzenie oraz o wynagrodzenie agregatora z tytułu pełnienia całości funkcji określonych w umowie o współpracy, doprowadziłoby do sytuacji, gdzie wbrew woli ustawodawcy sposób rozliczeń wpływałby na sposób ustalania podstawy opodatkowania, a podstawą opodatkowania stałby się dochód.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za nieprawidłowe.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Niniejsza zmiana dotyczy jedynie interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 października 2012 r. nr IPPP2/443-825/12-2/MM, wydanej w wyniku dokonanej przez ten organ merytorycznej analizy wykonywanych przez Spółkę czynności na gruncie ustawy o grach hazardowych. Nie obejmuje interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.


POUCZENIE


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Rozwoju i Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. − Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Rozwoju i Finansów (art. 54 § l ww. ustawy) na adres: Minister Rozwoju i Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj