Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.1160.2016.1.APO
z 19 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przejęcie zobowiązań Wnioskodawcy związanych z działalnością Oddziału NSO przez Spółkę Przejmującą w ramach aportu ZCP Segmentu NSO w zamian za wydane udziały Spółki Przejmującej nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przejęcie zobowiązań Wnioskodawcy związanych z działalnością Oddziału NSO przez Spółkę Przejmującą w ramach aportu ZCP Segmentu NSO w zamian za wydane udziały Spółki Przejmującej nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa X”) działającej w branży producentów i dystrybutorów urządzeń gospodarstwa domowego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca w związku ze strategią restrukturyzacji i integracji Grupy X planuje przeniesienie swoich funkcji sprzedaży i marketingu wraz ze związanymi z nimi składnikami majątku Spółki („Oddział NSO”) do odrębnego podmiotu prawnego z Grupy X, tj. do spółki W sp. z o.o. („Spółka Przejmująca”) poprzez wniesienie na pokrycie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej wkładu niepieniężnego w postaci Oddziału NSO jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki („Aport”).

Spółka oraz Spółka Przejmująca są spółkami powiązanymi, bowiem Spółka posiada większościowy udział w Spółce Przejmującej.

Ponieważ wątpliwości Wnioskodawcy (a w konsekwencji zadane we wniosku pytania) dotyczą kwestii podatkowej kwalifikacji Aportu (w szczególności potwierdzenia, że Aport nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych), polegającego na przeniesieniu składników majątku Spółki stanowiących Oddział NSO na Spółkę Przejmującą poniżej Wnioskodawca opisuje:

  1. Zakres obecnego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego Oddziału NSO będącego przedmiotem Aportu;
  2. Opis składników Oddziału NSO objętego Aportem.

Zasady obecnego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego Oddziału NSO Spółki:

Podstawowa aktywność Spółki obejmuje produkcję i sprzedaż sprzętu AGD, w tym działania marketingowe służące prowadzeniu sprzedaży, a także obsługę posprzedażową (gwarancyjną i inną).

Działalność wykonywana przez Spółkę podzielona jest na funkcjonujące w jej obrębie zespoły realizujące funkcje produkcyjne, sprzedażowe i marketingowe. Obejmuje to m.in. następujące zespoły:

  • Manufacturing Team;
  • HR Team;
  • Integrated Supply Chain Team;
  • Engineering Team;
  • Procurement Team;
  • GPO Team;
  • Finance Team;
  • GIS Team;
  • oraz zespoły funkcjonujące w ramach Oddziału NSO.

Model operacyjny i biznesowy stosowany w Grupie X opiera się na wyraźnym oddzieleniu funkcji produkcji od funkcji sprzedaży i marketingu. W Spółce model ten jest realizowany poprzez istniejący od kilku lat Oddział NSO, tj. wydzielenie działalności w zakresie sprzedaży i marketingu (dalej: „NSO”) ze struktury organizacyjnej i finansowej Spółki jako odrębnej jednostki organizacyjnej, która jest przeznaczona do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w tym obszarze.

W 2014 r. Grupa X nabyła większościowy pakiet akcji w I S.p. A. Group. Grupa X obecnie realizuje integrację byłej I S.p. A. Group ze spółkami z Grupy X w celu zagwarantowania Grupie zrównoważonego biznesu.

Strategia integracji i restrukturyzacji Grupy X zakłada:

  • stworzenie zintegrowanej i ukierunkowanej matrycy produkcji przemysłowej pozwalającej na optymalne wykorzystanie możliwości produkcyjnych fabryk w Europie, w tym w Polsce,
  • następnie, wyraźne oddzielenie funkcji NSO w ramach istniejących podmiotów prawnych w celu przygotowania ostatecznego rozdzielenia funkcji produkcyjnej i NSO oraz
  • przeniesienie funkcji NSO do odrębnych podmiotów prawych na poszczególnych rynkach.

W związku z powyższym, w celu implementacji w Polsce opisanej strategii integracji i restrukturyzacji Grupy X, Zarząd Spółki podjął decyzję o przeniesieniu funkcji sprzedaży i marketingu na Spółkę Przejmującą. W tym celu, Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci Oddziału NSO na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego Spółki Przejmującej (Aport).

Wyodrębnienie organizacyjne Oddziału NSO Spółki:

Działalność Spółki w zakresie sprzedaży i marketingu (NSO) jest prowadzona w oddziale Spółki pod nazwą „W spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w W.” („Oddział NSO”).

Oddział NSO został wydzielony i utworzony przede wszystkim z uwagi na zakres i rodzaj prowadzonej działalności. W efekcie, działalność Spółki w zakresie sprzedaży i marketingu jest prowadzona od 31 grudnia 2009 r. wyłącznie przez Oddział NSO, podczas gdy pozostała działalność Spółki (związana głównie z produkcją urządzeń gospodarstwa domowego oraz pozostałymi aktywnościami, innymi niż lokalna sprzedaż urządzeń gospodarstwa domowego) jest prowadzona przez inne jednostki Spółki (fabrykę w Z).

Oddział NSO został formalnie wydzielony w strukturze Spółki na podstawie uchwały w przedmiocie utworzenia oddziału Spółki (przed 31 grudnia 2009 r. działalność ta była wykonywana w ramach innego podmiotu prawnego). Uchwała formalnie potwierdziła status Oddziału NSO jako odrębnej wewnętrznej jednostki organizacyjnej, zorganizowanej w ramach struktury Spółki jako organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie niezależna wewnętrzna jednostka posiadająca uprawnienia i środki umożliwiające jej samodzielne wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży i marketingu.

Struktura organizacyjna Oddziału NSO składa się z następujących zespołów:

  • Management Cluster Team
  • Sales Team
  • Field Sales Team
  • Integrated Business Unit Team
  • Marketing Team
  • Finance Team
  • Order To Delivery (OTD) Team
  • Order To Delivery (OTD) S.C. Team
  • Consumer Service Team
  • HR Team.

Zgodnie z wewnętrzną dokumentacją, do każdego zespołu Oddziału NSO są przypisane określone stanowiska lub funkcje zgodne z wytycznymi Grupy X.

Oddział NSO został ujawniony we właściwym dla Spółki Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Oddziałowi NSO nadany został numer REGON oraz numer NIP, by mógł on w szczególności pełnić samodzielnie funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i płatnika składek na ubezpieczenie społeczne. Oddział NSO jest odrębnym od Spółki pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy. Oddział NSO jest formalnym pracodawcą w odniesieniu do pracowników realizujących funkcje sprzedaży i marketingu w ramach oddziału. W ramach Oddziału NSO pracuje obecnie ok. 80 pracowników.

Uprawnienia i obowiązki pracowników zatrudnionych przez Oddział NSO są uregulowane w odrębnych, przygotowanych wyłącznie dla Oddziału NSO regulaminach. Oddział NSO posiada swoje własne regulaminy w następującym zakresie:

  • Regulamin Pracy;
  • Regulamin Wynagradzania;
  • Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  • Zasady Premiowania.

Oddział NSO wobec swoich pracowników stosuje odrębną politykę benefitów pracowniczych w stosunku do polityki benefitów pracowniczych wobec pracowników realizujących funkcje produkcyjne Spółki.

Do Oddziału NSO zostało alokowanych łącznie około 171 osób:

  • pracownicy zatrudnieni przez Spółkę lub do niej delegowani (około 86 osób),
  • osoby zatrudnione przez spółkę I, które z uwagi na integrację operacyjną zespołów Oddziału NSO oraz analogicznego zespołu Spółki, są czasowo oddelegowane w częściowym wymiarze czasu pracy, do pracy w Oddziale NSO Spółki i upoważnione na podstawie pełnomocnictw do wykonywania czynności na rzecz Spółki (na tym etapie zespoły ludzkie NSO Spółki oraz spółki I funkcjonują łącznie, pracując dla każdej ze spółek) - około 50 osób,
  • osoby świadczące na rzecz Spółki (oraz na rzecz spółki I) usługi jako przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą indywidualnie, w postaci spółek osobowych albo pracownicy lub współpracownicy innych przedsiębiorców (około 35 osób).

Oddział NSO działa zgodnie z polityką wewnętrzną dotyczącą prowadzenia działalności operacyjnej w zakresie sprzedaży i marketingu („Commercial Policy”).

Działalność Oddziału NSO jest zarządzana przez Country Manager („NSO Managing Director Poland and Baltics”, dalej: „NSO MD”). NSO MD jest osobą, której podlegają i raportują wszyscy pracownicy każdego zespołu NSO i która jest odpowiedzialna w Spółce za właściwe wykonywanie funkcji przypisanych do Oddziału NSO oraz za bieżące zarządzanie i kontrolę NSO w imieniu całego Zarządu. Wszyscy menedżerowie wcześniej wymienionych zespołów podlegają i raportują do NSO MD. NSO MD oraz menedżerowie poszczególnych zespołów tworzą tzw. Management Business Team, czyli strukturę zarządzającą Oddziałem NSO.

Uprawnienia NSO MD obejmują w szczególności:

  • Negocjowanie i zawieranie umów dotyczących zakupu lub zamiany produktów, półproduktów, części,
  • Negocjowanie, zawieranie, przedłużanie i wypowiadanie umów dotyczących sprzedaży, dystrybucji, marketingu, promocji produktów, półproduktów, części,
  • Negocjowanie, zawieranie, przedłużanie i wypowiadanie umów dotyczących obsługi posprzedażowej i pomocy technicznej,
  • Zarządzanie personelem NSO,
  • Zarządzanie procesem ściągania wierzytelności NSO.

Formalnym właścicielem wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest Spółka, nie zaś poszczególne jednostki wewnętrzne Spółki. W odniesieniu zaś do Oddziału NSO, do Oddziału NSO został wydzielony odrębny zespół niematerialnych i materialnych składników majątkowych, organizacyjnie i funkcjonalnie związany z funkcjami i zadaniami realizowanymi przez Oddział NSO.

Zespół niematerialnych i materialnych składników majątkowych Oddziału NSO (tj. Sprzedaży i Marketingu) obejmuje, w szczególności:

  • aktywa trwałe służące realizacji zadań sprzedażowych i marketingowych NSO, w tym:
    • infrastruktura biurowa,
    • bazy danych,
    • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,
    • samochody (umowy leasingu),
    • telefony,
    • artykuły biurowe,
    • materiały reklamowe,
    • kasa fiskalna,
  • powierzchnię biurową w W. (używaną na podstawie umowy najmu) umożliwiającą pracownikom realizację zadań sprzedażowych i marketingowych NSO,
  • powierzchnię biurową (używaną na podstawie umowy najmu) umożliwiającą przechowywanie zapasów produktów i towarów handlowych,
  • wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań sprzedażowych i marketingowych NSO, w szczególności:
    • kontakty biznesowe,
    • specjalistyczną wiedzę na temat marketingu i dystrybucji produktów i usług,
    • historię współpracy z klientami („baza kliencka”),
  • towary handlowe oraz wyroby gotowe, w tym:
    • wyroby gotowe wytworzone przez Spółkę w liczbie i typach wynikających z bieżących planów sprzedażowych na rynek lokalny (obsługiwany przez Oddział NSO) prognozowanych w cyklach tygodniowych:
    • towary handlowe zakupione od innych spółek z Grupy X przeznaczone do zbycia na rynku lokalnym obsługiwanym przez Oddział NSO;
  • środki pieniężne,
  • należności związane z działalnością w zakresie zadań sprzedażowych i marketingowych Oddziału NSO,
  • zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Oddziału NSO,
  • zobowiązania związane z dystrybucją towarów i działaniami marketingowymi, w tym zobowiązania w stosunku do kontrahentów,
  • wierzytelności związane z działalnością (funkcjami) Oddziału NSO,
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla Spółki z odrębnych przepisów prawa i odpowiednich pozwoleń, zawiadomień, rejestracji, itp. dotyczące w szczególności formalnych aspektów realizacji funkcji Oddziału NSO,
  • dokumentację księgową związaną z działalnością Oddziału NSO.

Zgodnie z wewnętrzną praktyką Spółki, do Oddziału NSO są przyporządkowane, w całości lub w części, także umowy z podmiotami trzecimi, które są funkcjonalnie związane z zadaniami realizowanymi przez Oddział NSO.

Spółka jest najemcą powierzchni biurowej w W., gdzie jest zlokalizowana siedziba Oddziału NSO. Wynajęta powierzchnia biurowa w W. jest wykorzystywana przez wszystkie osoby alokowane do Oddziału NSO, tj. pracowników Oddziału NSO, osoby oddelegowane, osoby czasowo oddelegowane przez spółkę I, a także, okazjonalnie, przez współpracujące z Oddziałem NSO osoby świadczące usługi na rzecz Spółki.

Koszty związane z funkcjonowaniem powierzchni biurowej przypisanej do Oddziału NSO są księgowane na kontach tego Oddziału.

Wyodrębnienie finansowe Oddziału NSO Spółki:

Spółka prowadzi dla Oddziału oddzielne rejestry oraz księgi, które dla potrzeb finansowych i podatkowych są konsolidowane z rejestrami i księgami zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki zajmującej się działalnością produkcyjną. Oddział NSO jest wyodrębniony pod względem finansowym ze struktury finansowej i księgowej Spółki. Polityka finansowa Oddziału NSO jest zorganizowana zgodnie z wewnętrzną pełną księgowością Spółki, która obejmuje odrębne konta księgowe dedykowane wyłącznie do Oddziału NSO, tj. konta przypisane transakcjom dokonywanym w ramach działalności Oddziału NSO lub oznakowanie oraz sortowanie księgowań dokonanych na wspólnych kontach w sposób umożliwiający uwzględnienie osobno transakcji handlowych dotyczących Oddziału NSO.

Wprowadzone rozwiązania księgowe pozwalają na wyodrębnienie związanych z działalnością Oddziału NSO:

  1. przychodów generowanych przez Oddział NSO,
  2. bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością Oddziału NSO;
  3. zapasów i towarów handlowych przypisanych do Oddziału NSO;
  4. środków trwałych wykorzystywanych przez Oddział NSO w trakcie swojej działalności;
  5. wartości niematerialnych i prawnych przypisanych do Oddziału NSO;
  6. należności Oddziału NSO;
  7. zobowiązań Oddziału NSO.

Dla celów zarządczych istnieje zatem możliwość sporządzania:

  • rachunku zysków i strat,
  • bilansu,
  • budżetów oraz planów finansowych

-odrębnych w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Oddział NSO.

Spółka prowadzi odrębne rachunki bankowe dla Oddziału NSO dla potrzeb finansowych rozliczeń Oddziału NSO związanych z jego działalnością, w tym m.in. do obsługi płac, zakupów, inkasa za sprzedawane produkty.

Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału NSO:

Oddział NSO, działający już od kilku lat jako samodzielna jednostka w ramach Spółki, raportuje dane, w tym wyniki sprzedaży i wyniki finansowe, a także liczbę osób zatrudnionych do Zarządu Spółki.

Oddział NSO przygotowuje plany sprzedaży i plany finansowe związane z wynikami handlowymi NSO. Proces przygotowania planów jest nadzorowany przez NSO MD. Plany są zatwierdzane przez Zarząd Spółki.

Oddział NSO w ramach Spółki odpowiada za szeroko rozumianą działalność sprzedażowo-marketingową obejmującą w szczególności następujące funkcje:

  1. Planowanie, organizacja i prowadzenie sprzedaży, w tym:
    • bezpośrednia współpraca z klientami (Dystrybutorami),
    • budowanie i utrzymywanie relacji z klientami (Dystrybutorami),
    • negocjowanie cen i warunków sprzedaży z kontrahentami oraz przygotowywanie ofert handlowych,
    • zbieranie zamówień,
    • koordynowanie opieki posprzedażowej,
    • ustalanie i wdrażanie strategii/procedur sprzedażowych.
  2. Planowanie, organizacja i prowadzenie działań marketingowych, w tym:
    • tworzenie założeń polityki promocyjnej i marketingowej oraz nadzór nad jej realizacją,
    • wprowadzanie produktów na rynek,
    • pozycjonowanie produktów,
    • tworzenie mapy cenowej,
    • prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych,
    • kreowanie popytu rynkowego poprzez działania marketingowe, reklamowe, promocyjne, public relations (PR) oraz wydarzenia specjalne,
    • współpraca z firmami zewnętrznymi w zakresie realizacji projektów marketingowych.
  3. Planowanie oraz wsparcie sprzedaży w obszarze finansowym, w tym:
    • opracowywanie cenników i projektowanie budżetu (w tym także planowanie długoterminowe),
    • raportowanie,
    • tworzenie i egzekwowanie procedur audytowych,
    • nadzór nad wykonywaniem budżetu.
    • weryfikacja i naliczanie premii.
  4. Logistyka sprzedaży, w tym:
    • wysyłka produktów,
    • realizacja zamówień,
    • planowanie i monitorowanie dostępności produktów.
  5. Polityka personalna Oddziału NSO, w tym:
    • planowanie i prowadzenie polityki personalnej w ramach struktury NSO,
    • zatrudnianie i rozwiązywanie umów o pracę oraz o współpracy,
    • szkolenia,
    • pozostałe zagadnienia pracownicze.
  6. Działania serwisowe i posprzedażowe, w tym:
    • rozpatrywanie reklamacji,
    • zapewnienie napraw gwarancyjnych,
    • szkolenia i współpraca z zewnętrznymi serwisami,
    • instrukcje obsługi do produktów,
    • sprzedaż części, akcesoriów, produktów dedykowanych.


Pozostałe funkcje biznesowe Spółki (tzn. funkcje inne niż te powyżej wymienione i związane głównie z produkcją urządzeń gospodarstwa domowego oraz pozostałymi aktywnościami, innymi niż lokalna sprzedaż urządzeń gospodarstwa domowego), są realizowane przez pozostałe jednostki Spółki.

Oddział NSO Spółki posiada doświadczony personel i aktywa niezbędne do samodzielnego wykonywania zadań związanych ze sprzedażą i marketingiem (NSO). Oddział NSO ma ustaloną strukturę organizacyjną wraz z określonymi stanowiskami w poszczególnych zespołach odpowiadających za wykonywanie zadań i realizacje funkcji Oddziału NSO. W ramach Oddziału NSO funkcjonują następujące zespoły: Management Cluster Team, Sales Team, Field Sales Team, Integrated Business Unit Team Team, Marketing Team, Finance Team, Order To Delivery Team, Order To Delivery S.C. Team, Consumer Service Team, HR Team.

W tym względzie Oddział NSO Spółki niewątpliwie można uznać za funkcjonalnie niezależny od pozostałej działalności Spółki.

Zakres Aportu:

W momencie Aportu w skład Oddziału NSO wchodzić będą w szczególności następujące składniki niezbędne dla samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Oddział NSO w ramach Spółki Przejmującej:

  • aktywa trwałe służące realizacji zadań sprzedażowych i marketingowych NSO, w tym:
    • infrastruktura biurowa,
    • bazy danych,
    • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,
    • samochody (umowy leasingu),
    • telefony,
    • artykuły biurowe,
    • materiały reklamowe,
    • kasa fiskalna,
  • wynajmowana powierzchnia biurowa umożliwiającą pracownikom realizację zadań sprzedażowych i marketingowych NSO,
  • powierzchnia biurowa (używana na podstawie umowy najmu) umożliwiająca przechowywanie zapasów produktów i towarów handlowych,
  • wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań sprzedażowych i marketingowych NSO, w szczególności:
    • kontakty biznesowe,
    • specjalistyczną wiedzę na temat marketingu i dystrybucji produktów i usług,
    • historię współpracy z klientami („baza kliencka”),
  • towary handlowe oraz wyroby gotowe, w tym:
    • wyroby gotowe wytworzone przez Spółkę w liczbie i typach wynikających z bieżących planów sprzedażowych na rynek lokalny (obsługiwany przez Oddział NSO) prognozowanych w cyklach tygodniowych;
    • towary handlowe zakupione od innych spółek z Grupy X przeznaczone do zbycia na rynku lokalnym obsługiwanym przez NSO;
  • środki pieniężne,
  • należności związane z działalnością w zakresie zadań sprzedażowych i marketingowych NSO zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym przypisanym do Oddziału NSO,
  • zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Oddziału NSO,
  • zobowiązania związane z dystrybucją towarów i działaniami marketingowymi, w tym zobowiązania w stosunku do kontrahentów,
  • wierzytelności związane z działalnością (funkcjami) Oddziału NSO,
  • odpowiednie prawa i obowiązki wynikające dla Spółki z odrębnych przepisów prawa i odpowiednich pozwoleń, zawiadomień, rejestracji, itp. dotyczące w szczególności formalnych aspektów realizacji funkcji Oddziału NSO,
  • dokumentację księgową związaną z działalnością Oddziału NSO.


Spółka Przejmująca przejmie także prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi w Oddziale NSO w trybie art. 231 kodeksu pracy.

Ponadto, na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną zawarte przez Spółkę umowy funkcjonalnie związane z działalnością Oddziału NSO. Nie jest wykluczone, że ze względów praktycznych niektóre umowy (zwłaszcza dotyczące Oddziału NSO w części, a w części pozostałych segmentów Spółki) zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą poprzez zawarcie nowych dokumentów umów.

Co do zasady, do Oddziału NSO są przypisane funkcjonalnie następujące rodzaje umów:

  • umowy związane ze sprzedażą produktów i towarów handlowych (w tym umowy dystrybucyjne, porozumienia promocyjne, porozumienia lokalne itp.) - alokowane do Oddziału w całości,
  • umowy związane z serwisem (w tym zapewnieniem napraw gwarancyjnych i sprzedażą części zamiennych) - alokowane do Oddziału NSO w całości,
  • umowy związane z marketingiem - alokowane do Oddziału NSO w całości,
  • umowy związane z logistyką i transportem - alokowane do Oddziału NSO w całości lub w części,
  • pozostałe umowy (HR, administracja, ubezpieczenia, usługi telekomunikacyjne, pozostałe) - alokowane do Oddziału NSO w części.

Spółka wskazuje również, że prawa i obowiązki z umowy najmu powierzchni biurowej w W. dotyczącej powierzchni biurowej faktycznie wykorzystywanej i alokowanej do Oddziału NSO zostanie w ramach Aportu przeniesiona na Spółkę Przejmującą.

Równocześnie z wniesieniem Aportu przez Spółkę, również spółka I wniesie do Spółki Przejmującej aportem swój zorganizowany zespół składników majątkowych i niemajątkowych oraz zobowiązań, zlokalizowany głównie w W. oraz Ł., który pełni analogiczne funkcje w zakresie NSO w ramach spółki I.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przejęcie zobowiązań Wnioskodawcy związanych z działalnością Oddziału NSO przez Spółkę Przejmującą w ramach aportu ZCP Segmentu NSO w zamian za wydane udziały Spółki Przejmującej nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego dla celów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

W opinii Wnioskodawcy, przejęcie zobowiązań Wnioskodawcy związanych z działalnością Oddziału NSO przez Spółkę Przejmującą w ramach aportu ZCP Segmentu NSO w zamian za wydane udziały Spółki Przejmującej nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego dla celów ustawy o CIT.

Z definicji zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT wynika, że zobowiązania stanowią konieczny składnik zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. W konsekwencji, wszelkie skutki podatkowe transakcji, których przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinny być określane w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, bez ustalania odrębnych konsekwencji takiej transakcji dla poszczególnych elementów wchodzących w jego skład (w tym zobowiązań).

Powyższa zasada została odzwierciedlona przez ustawodawcę między innymi w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, który wprowadza wyraźne rozróżnienie konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej w zależności od przedmiotu takiego wkładu. Zgodnie z powołanym przepisem, do przychodów dla celów podatkowych zalicza się jedynie nominalną wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwa lub jego zorganizowana część.

W świetle powyższego Spółka wskazuje, że w momencie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały Spółki Przejmującej nie powstanie z tego tytułu przychód podatkowy u Spółki (przychód należy ustalić dopiero w momencie sprzedaży udziałów objętych w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

W związku z przeniesieniem zobowiązań do Spółki Przejmującej, nie powstanie również przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT (wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań). W analizowanej sytuacji nie dochodzi bowiem do umorzenia bądź przedawnienia zobowiązań przejmowanych przez Spółkę Przejmującą - zgodnie z terminologią cywilnoprawną, przeniesienie zobowiązań w ramach transakcji aportowej nie prowadzi do umorzenia zobowiązań, lecz do przejęcia długu (tj. dochodzi do zmiany osoby dłużnika, same zobowiązania zaś nie wygasają). Powyższe oznacza, że nie zostaną wypełnione przesłanki z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT - w przedmiotowej sprawie nie dojdzie ani do umorzenia zobowiązań Spółki, ani zobowiązania te nie ulegną przedawnieniu. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku przekazania aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wraz z zobowiązaniami nie powstanie po stronie Spółki przychód podatkowy z tytułu umorzenia lub przedawnienia zobowiązań, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Zdaniem Spółki, nie powstanie również przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). W omawianym przypadku, występuje bowiem ekwiwalentność świadczeń dokonanych pomiędzy Spółką a Spółką Przejmującą. W zamian za przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jej długów, Spółka otrzyma od Spółki Przejmującej jej udziały. Wartość udziałów otrzymanych od Spółki Przejmującej będzie skalkulowana w oparciu o wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa pomniejszoną o wartość zobowiązań obciążających wnoszoną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przejęcie odpowiedzialności za zobowiązania będzie w pełni odpłatne z punktu widzenia Spółki Przejmującej. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie powstanie po stronie Spółki przychód z tytułu nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie otrzymanych rzeczy, praw lub świadczeń, o którym w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Podsumowując, w ocenie Spółki, art. 12 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o CIT wyklucza ustalenie po stronie Spółki przychodu z tytułu przejęcia przez Spółkę Przejmującą w wyniku aportu zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić w tym miejscu należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.) od 1 stycznia 2017 r. otrzymał nowe brzmienie.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, przychodem jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Jednakże, zmiana brzmienia ww. przepisu nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj