Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1569/11-5/JF
z 20 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1569/11-5/JF
Data
2012.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
impreza
odliczenie podatku
podatek naliczony


Istota interpretacji
Opodatkowanie i prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia usługi organizacji imprezy firmowej.



Wniosek ORD-IN 577 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2011 r. (data wpływu 12.12.2011 r.) uzupełnionym w dniu 16.02.2012 (data wpływu 20.02.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 06.02.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 09.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji imprezy okolicznościowej i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji imprezy okolicznościowej i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do jego uzupełnienia pismem z dnia 06.02.2012 r. nr IPPB5/423-1157/11-2/RS, IPPP3/443-1569/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 09.02.2012 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 16.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

W lipcu 2011 r. Spółka zorganizowała dla pracowników, ich rodzin, kontrahentów spotkanie firmowe. Celem spotkania było m.in.: zapoznanie wszystkich z osiągniętymi dotychczas rezultatami, z obecną sytuacją firmy oraz z planami na przyszły rok. Po części informacyjnej wszystkie zaproszone osoby brały udział w poczęstunku oraz zabawach rekreacyjnych. Celem spotkania było nie tylko przekazanie informacji, ale również nawiązanie i podtrzymanie dobrych kontaktów z pracownikami i kontrahentami.Wartość faktury dotyczącej organizacji tego spotkania jest podzielona na dwie kwoty: pierwsza dotyczy organizacji imprezy rekreacyjno-gastronomicznej, druga kwota dotyczy ogólnej organizacji imprezy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż pod pojęciem „organizacja imprezy rekreacyjno-gastronomicznej” mieszczą się koszty: zapewnienia wyżywienia zaproszonym osobom, przejażdżki rowerami, bryczką, konkursy, zabawy sportowe; natomiast pod pojęciem kosztów „ogólnej organizacji imprezy” mieszczą się koszty: udostępnienia namiotów, stołów, ławek, opieka medyczna, ochrona osób. Spółka nie wystawiła faktury wewnętrznej dla usługi zorganizowania spotkania i udostępnienia jej pracownikom, ich rodzinom i kontrahentom. Usługodawcą wyżej wymienionej usługi jest podatnik podatku od towarów i usług z siedzibą w Polsce a miejscem świadczenia wyżej wymienionej usługi jest Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota VAT wykazana na fakturze dotyczącej zorganizowania spotkania firmowego podlega odliczeniu...
  2. Czy od kwoty netto dotyczącej zorganizowanego spotkania, należy naliczyć VAT należny i wykazać go na fakturze wewnętrznej...

Zdaniem Wnioskodawcy kwota VAT wykazana na fakturze dotyczącej zorganizowania spotkania firmowego podlega odliczeniu. Ponadto nie należy naliczać VAT należnego od kwoty netto dotyczącej zorganizowanego spotkania i wykazywać go na fakturze wewnętrznej. W opinii Spółki nie należy wystawiać faktury wewnętrznej i naliczać w niej podatku VAT należnego od kwoty netto usługi zorganizowania spotkania, ponieważ powyższa impreza firmowa ma związek z działalnością Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W art. 88 ustawy, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak np. zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Innym ograniczeniem prawa do odliczenia jest m.in. wymienione w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy transakcje, które nie podlegają opodatkowaniu bądź są zwolnione od podatku.

Powyższe przepisy ograniczają możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów takich jak usługi noclegowe i gastronomiczne oraz nabycia towarów i usług, które – pomimo wykazanego na fakturze podatku – nie podlegają opodatkowaniu lub też podlegają zwolnieniu. Należy przy tym zauważyć, iż usługą gastronomiczną nie jest usługa cateringowa.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą jego czynnościom opodatkowanym i niezwiązanym z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolniona. Poza tym odliczeniu podlegają zakupy, których nabycie jest opodatkowane i nie korzysta ze zwolnienia od podatku. W tym miejscu należy zauważyć, iż ocenie podatnika podlega to czy nabywa szereg pojedynczych usług (bądź towarów) niewymienionych w ograniczeniach wynikających z art. 88 ustawy, czy też nabywa jedną kompleksową usługę, której elementami jest szereg innych usług, które nie mogą być traktowane odrębnie. W takim przypadku ocenie podlega usługa kompleksowa nabyta jako całość świadczenia. Należy dodać, iż powyższej kwalifikacji zakupów winien dokonać podatnik chcący skorzystać z przysługującego mu prawa.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zorganizowała imprezę firmową. W uroczystości uczestniczyli pracownicy, ich rodziny i kontrahenci. Charakter spotkania miał charakter zawodowy (co potwierdza analiza przedstawiona niżej w pkt 2) i wykazywał związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Z tytułu nabycia usługi organizacji spotkania Spółka otrzymała fakturę dokumentującą organizację imprezy rekreacyjno-gastronomicznej (kwota) oraz ogólnej organizacji imprezy (druga kwota). Przy czym Spółka wskazuje, iż na organizację imprezy rekreacyjno-gastronomicznej złożyły się: zapewnienie wyżywienia zaproszonym osobom, przejażdżki rowerami, bryczką, konkursy, zabawy sportowe. Na ogólną organizację imprezy złożyły się natomiast: udostępnienie namiotów, stołów, ławek, opieka medyczna, ochrona osób.

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Spółka w celu zorganizowania spotkania firmowego nabyła usługę organizacji imprezy rekreacyjno-gastronomicznej oraz usługę ogólnej organizacji imprezy. Takie usługi zostały też wykazane na fakturze otrzymanej przez Spółkę. Należy wskazać, iż ani usługa organizacji imprezy rekreacyjno-gastronomicznej, ani usługa ogólnej organizacji imprezy nie zostały wymienione w art. 88 ustawy. Poza tym spotkanie było związane z działalnością gospodarczą Spółki.

W związku z powyższym, należy uznać, iż Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usługi organizacji imprezy rekreacyjno-gastronomicznej oraz usługi ogólnej organizacji imprezy w takiej części, w jakiej nabyte usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane odpłatnie. Przepis art. 8 ust. 2 ustawy opodatkowaniem obejmuje również nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. A contrario nieodpłatne świadczenie usług wykazujące związek z działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zorganizowała spotkanie firmowe dla pracowników, ich rodzin, kontrahentów. Celem spotkania było m.in.: zapoznanie wszystkich z osiągniętymi dotychczas rezultatami, z obecną sytuacją firmy oraz z planami na przyszły rok oraz udział w poczęstunku i zabawach rekreacyjnych. Celem spotkania było również nawiązanie i podtrzymanie dobrych kontaktów z pracownikami i kontrahentami.

Przedstawione okoliczności wskazują, że zorganizowane spotkanie odbyło się w związku z prowadzona działalnością gospodarczą Spółki. Wskazuje na to udział pracowników i kontrahentów, zapoznanie uczestników z osiągniętymi wynikami, z obecną sytuacją firmy i z planami przedsiębiorstwa a także nawiązanie i podtrzymanie kontaktów z pracownikami i kontrahentami. Takie uwarunkowania są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, w związku z czym nie mogą być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując opisanych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę nie należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w związku z czym nie ma konieczności wystawienia faktury wewnętrznej. Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji imprezy okolicznościowej i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wystawienia faktury a także podatku dochodowego od osób prawnych sprawa została rozstrzygnięta odrębnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj