Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-2-1.4515.37.2017.1.MCZ
z 25 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U., poz. 1948, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2017 r. (data wpływu – 3 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2017 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej.

W opisie wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W drodze spadku Wnioskodawczyni została współwłaścicielką połowy nieruchomości o ogólnej powierzchni 0,2180 ha, zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Nieruchomość tą Wnioskodawczyni odziedziczyła w 1/2 części, w spadku po zmarłym K.G.

Formalności spadkowe dokonane zostały w 2015 r. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie dotyczące ulgi z art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, że w odziedziczonym budynku będzie zamieszkiwać przez 5 lat. Zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego, w związku ze złożonym przez oświadczeniem Wnioskodawczyni, skorzystała z ulgi mieszkaniowej.

Powiat P. prowadzi inwestycje na drodze w J., przy której położona jest powyższa nieruchomość. Dla tego celu konieczne jest także przekazanie na jego rzecz części ww. nieruchomości (części gruntowej). W sytuacji, gdy Powiat P. uzyska decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych dla inwestycji związanej z budową chodnika przy drodze powiatowej, w drodze wywłaszczenia w rozumieniu ustawy o gospodarce gruntami przejęte zostanie, z przeznaczeniem pod chodnik, ok. 40 m2 ww. gruntu. Wnioskodawczyni zostanie wypłacone odszkodowanie według wyceny rzeczoznawcy majątkowego.

Poza przejęciem przez Powiat P. ww. gruntowej części działki pozostała część nieruchomości, w tym zamieszkiwany przez Wnioskodawczynię budynek, będzie przysługiwał jej na dotychczasowych zasadach, a Wnioskodawczyni będzie dalej tam zamieszkiwać.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłata na rzecz Wnioskodawczyni odszkodowania za ww. gruntową część działki (ok. 40 m2) według wyceny rzeczoznawcy majątkowego nie pozbawi jej ulgi podatkowej z której skorzystała?


Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna zostać pozbawiona ulgi, która została jej przyznana na podstawie decyzji naczelnika urzędu skarbowego, bowiem część nieruchomości stanowiącej jej własność zostanie wywłaszczona na mocy odpowiednich przepisów przez Powiat P.

Wnioskodawczyni wskazała, że wywłaszczenie następuje na rzecz podmiotu publicznego, wbrew woli właściciela prywatnego i polega na ograniczeniu bądź odjęciu w całości prawa własności lub innego prawa majątkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2015 r. poz. 86, ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Z treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że w przypadku nabycia spadku obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

-nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Stosownie do art. 16 ust. 2 cyt. ustawy, ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego – jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku – jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Jak z ww. przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać, będąc zameldowanymi na pobyt stały w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat oraz utrzymają tytuł prawny do nabytej, np. tytułem dziedziczenia nieruchomości mieszkaniowej – a więc nie dokonają jej zbycia – przez okres 5 lat. Warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 16 ww. ustawy jest łączne spełnienie wszystkich zawartych w tym przepisie warunków.

Z treści wniosku wynika, że w Wnioskodawczynię budynek, będzie przysługiwał jej na dotychczasowych zasadach, a Wnioskodawczyni będzie dalej tam drodze spadku Wnioskodawczyni została współwłaścicielką 1/2 części nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W związku z ww. nabyciem Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi mieszkaniowej przewidzianej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Powiat P. prowadzi inwestycje na drodze, przy której położona jest ww. nieruchomość. W sytuacji, gdy Powiat P. uzyska decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej dokona wywłaszczenia ok. 40 m2 ww. gruntu, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, z przeznaczeniem pod chodnik. Wnioskodawczyni zostanie wypłacone odszkodowanie. Poza przejęciem przez Powiat P. ww. gruntowej części działki pozostała część nieruchomości, w tym zamieszkiwany przez zamieszkiwać.

Mając na uwadze treść wniosku i powołanie wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że ulga mieszkaniowa, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn dotyczy nabycia m.in. własności (współwłasności) budynku co oznacza, że dotyczy nieruchomości budynkowej, w której realizowana jest ta ulga. Wywłaszczenie części działki gruntowej, na której stoi budynek mieszkalny, pod budowę chodnika nie będzie miało wpływu na zastosowanie ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ulgą objęty został bowiem budynek a nie grunt pod budynkiem i wokół niego. Jeżeli zatem, jak wskazuje Wnioskodawczyni, budynek będzie jej przysługiwał na dotychczasowych zasadach i Wnioskodawczyni będzie tam zamieszkiwać to zachowa prawo do nabytej ulgi z art. 16 ww. ustawy. Tym samym wypłata odszkodowania za gruntową część działki nie pozbawi Wnioskodawczyni ulgi podatkowej, z której skorzystała.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe aczkolwiek z innych powodów niż wskazane przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj