Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.238.2016.1.MG
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług:

  • budowy przyłącza wodno-kanalizacyjnego,
  • budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych),
  • wymiany istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego

(po tej samej trasie)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług: budowy przyłącza wodno-kanalizacyjnego, budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych), wymiany istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wodociągi i Kanalizacja K. Spółka z o.o. w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy K.

Poza wymienionymi usługami podstawowymi (zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków) Spółka świadczy również szereg usług dodatkowych świadczonych przez Dział Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej do których należą m.in.:

1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego - wykonywana jest dla nowych lub obecnych Odbiorców, którzy po odbiorze technicznym przyłącza, podpiszą umowę o zapatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków ze Spółką. Usługa polega na wykonaniu podejścia:

  • Przewodem wodociągowym od sieci wodociągowej do konsoli w studni wodomierzowej lub do konsoli w nieruchomości odbiorcy,
  • Przewodem kanalizacyjnym od studni kanalizacyjnej Spółki do nieruchomości Odbiorcy.

2. Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych) - wykonywana jest dla nowych lub obecnych Odbiorców usług, którzy po odbiorze technicznym przyłącza podpiszą umowę o zapatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Usługa polega na montażu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego w wykopie przygotowanym przez właściciela przewodu:

  • Wodociągowego - od sieci wodociągowej do konsoli w studni wodomierzowej lub do konsoli w nieruchomości Odbiorcy
  • Kanalizacyjnego - od studni kanalizacyjnej Spółki WiK K. do nieruchomości Odbiorcy.

3. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie) - wykonywana jest dla obecnych Odbiorców usług. Polega na wymianie po tej samej trasie przewodu:

  • Wodociągowego - od miejsca wpięcia przyłącza wodociągowego do sieci wodociągowej, do wodomierza w studni wodomierzowej lub do pierwszej ściany w budynku na której znajduje się wodomierz Właściciela.
  • Kanalizacyjnego - od miejsca wpięcia przyłącza do sieci kanalizacyjnej lub dowolnego miejsca na przyłączu kanalizacyjnym do nieruchomości Odbiorcy.

W dniach: 25.10.2016 oraz 04.01.2017 Spółka zwróciła się z pisemną prośbą do Urzędu Statystycznego - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o zaklasyfikowanie wg PKWiU wyżej wymienionych usług.

Dnia 08.11.2016 oraz 07.02.2017, Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię, w której zaliczył usługi:

1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego oraz Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych) jako:

  • „przyłączenie odbiorców do istniejącej sieci wodociągowej, celem świadczenia usług dostarczania wody, wraz z wykonaniem robót ziemnych lub bez, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią wodociągową mieści się w zakresie grupowania: PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;
  • przyłączenie odbiorcy do istniejącej sieci kanalizacyjnej, świadczenie odprowadzania ścieków, wraz z wykonywaniem robót ziemnych lub bez, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną, mieści się w zakresie grupowania: PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

2. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie) jako:

  • „konserwacja, naprawy i utrzymanie przyłączy wodociągowych, związane z dostarczaniem wody, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową mieści się w zakresie: PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;
  • konserwacja, naprawy i utrzymanie przyłączy sieci kanalizacyjnej, celem świadczenia usług odprowadzania ścieków, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego siecią kanalizacyjną, mieści się w zakresie grupowania: PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Wodociągi i Kanalizacja Spółka z o.o. zaznacza, że jest właścicielem i zarządcą (w niektórych przypadkach) sieci/przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Gminy K.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi:

  1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego
  2. Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych)
  3. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie)

powinny podlegać opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, usługi:

  1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego
  2. Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych)
  3. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie)

podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Uzasadnienie:

Podstawą zastosowania stawki obniżonej jest załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011, nr 177 poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 7% (obecnie 8% - zgodnie z art. 146a pkt 2).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% znajdują się m.in.:

  • poz. nr 140 - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”
  • poz. nr 142 - ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”

W związku z zaklasyfikowaniem usług będących przedmiotem zapytania, przez Urząd Statystyczny do grupować PKWiU 36.00.20.0 oraz 37.00.11.0, wymienionych w zał. nr 3 do ustawy jako opodatkowane preferencyjną 8% stawką VAT, usługi:

  1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego
  2. Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych)
  3. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie)

podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wedle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono:

  • w poz. 140 – sklasyfikowane w PKWiU 36.00.20.0 – Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych;
  • w poz. 142 – sklasyfikowane w PKWiU ex 37 – Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Należy w tym miejscu wskazać, że z treści art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT wynika, że przez zapis „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Tak więc wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zatem, w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy. Poza wymienionymi usługami podstawowymi Spółka świadczy również szereg usług dodatkowych świadczonych przez Dział Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej, do których należą m.in.:

1.Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego - wykonywana jest dla nowych lub obecnych Odbiorców.

2.Budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych) - wykonywana jest dla nowych lub obecnych Odbiorców usług.

3.Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie) - wykonywana jest dla obecnych odbiorców usług.

Spółka zwróciła się z prośbą do Urzędu Statystycznego - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o zaklasyfikowanie wg. PKWiU wyżej wymienionych usług. Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię, w której zaliczył usługi:

1. Budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego oraz budowa przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (bez prac ziemnych) jako:

  • „przyłączenie odbiorców do istniejącej sieci wodociągowej, celem świadczenia usług dostarczania wody, wraz z wykonaniem robót ziemnych lub bez, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią wodociągową mieści się w zakresie grupowania: PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych:
  • przyłączenie odbiorcy do istniejącej sieci kanalizacyjnej, świadczenie odprowadzania ścieków, wraz z wykonywaniem robót ziemnych lub bez, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią kanalizacyjną, mieści się w zakresie grupowania: PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

2. Wymiana istniejącego przyłącza/fragmentu przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego (po tej samej trasie) jako:

  • „konserwacja, naprawy i utrzymanie przyłączy wodociągowych, związane z dostarczaniem wody, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową mieści się w zakresie: PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych
  • konserwacja, naprawy i utrzymanie przyłączy sieci kanalizacyjnej, celem świadczenia usług odprowadzania ścieków, wykonywane przez właściciela lub zarządzającego siecią kanalizacyjną, mieści się w zakresie grupowania PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Wnioskodawca jest właścicielem i zarządcą sieci/przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Gminy.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla ww. usług.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że zastosowanie odpowiedniej stawki podatku VAT nie zależy od tego dla kogo Wnioskodawca świadczy usługę, lecz zależy od wykonywanej usługi.

W rozpatrywanej sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji tych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Mając zatem na względzie przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące regulacje prawne, należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, będące przedmiotem pytania usługi mieszczą się pod wskazanymi wyżej numerami PKWiU 36.00.20.0 (w przypadku usług dotyczących wodociągów) oraz 37.00.11.0 (w przypadku usług dotyczących kanalizacji), a jednocześnie Wnioskodawca jest właścicielem lub zarządcą tych sieci, to winny podlegać opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT, tj. 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 jako wymienione odpowiednio w poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że wskazanej w niniejszej interpretacji oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy dokonano w odniesieniu do przedstawionej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy, klasyfikacji statystycznej usług objętych zapytaniem. Jednocześnie trzeba wskazać, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji tych usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych przez niego czynności. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność.

Podkreślić też należy, że zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu stanu faktycznego (w szczególności zmiana PKWiU dla opisanych we wniosku usług) lub zmiana stanu prawnego powodują, że interpretacja traci ważność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj