Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB3.4510.34.2017.1.MS
z 27 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie :


  • zwolnienia dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego w całości na terenie sse, zgodnie z zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU) (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego w całości na terenie sse, zgodnie z zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU) również w sytuacji, gdy Spółka uzyska obie dotacje, o które aktualnie wnioskuje (dotacja nr 2 i dotacja nr 3), albo tylko jedną z nich (dotację nr 2 lub dotację nr 3)(pytanie nr 2) – jest prawidłowe,
  • obowiązku kumulowania (łączenia) otrzymanej pomocy publicznej w związku z nowym projektem inwestycyjnym (tj. zwolnienia podatkowego oraz ewentualnych kwot otrzymanych w ramach dotacji nr 2 i/lub dotacji nr 3)(pytanie nr 3) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia dochodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego w całości na terenie sse, zgodnie z zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU), jak również w sytuacji, gdy Spółka uzyska obie dotacje, o które aktualnie wnioskuje (dotacja nr 2 i dotacja nr 3), albo tylko jedną z nich (dotację nr 2 lub dotację nr 3) oraz obowiązku kumulowania (łączenia) otrzymanej pomocy publicznej w związku z nowym projektem inwestycyjnym (tj. zwolnienia podatkowego oraz ewentualnych kwot otrzymanych w ramach dotacji nr 2 i/lub dotacji nr 3).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką, Wnioskodawcą, Podatnikiem) jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą w trzech zakładach produkcyjnych. Jest producentem wyrobów spożywczych. W zakładzie w S. zajmuje się produkcją wyrobów mięsnych, rybnych i sojowych. W zakładzie specjalizuje się w produkcji wyrobów typu maca, pieczywo chrupkie oraz wafle ryżowe. W zakładzie zajmuje się wytwarzaniem wieloskładnikowych produktów śniadaniowych. Pytania Podatnika oraz przedstawione zdarzenia przyszłe dotyczą działalności spółki w zakładzie produkcyjnym .

Zakład spółki zlokalizowany jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka jest właścicielem nieruchomości na terenie strefy o powierzchni ok. 2,83 ha. Spółka aktualnie prowadzi działalność na terenie sse opodatkowaną na zasadach ogólnych, gdyż do tej pory nie ubiegała się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy, upoważniające do korzystania ze zwolnień podatkach na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Na terenie zakładu produkuje się przede wszystkim produkty śniadaniowe, w tym oparte na innowacyjnym produkcie wytwarzanym w zakładzie tj. Odtworzonym Ziarnie Wielozbożowym wzbogaconym o dodatki owoców i/lub warzyw. Nieruchomość, zabudowania oraz maszyny i urządzenia , w ramach których funkcjonuje zakład zostały nabyte w ramach projektu realizowanego przy pomocy środków pochodzących z dotacji Unii Europejskiej. W zakładzie tym spółka zrealizowała w latach 01.07.2014-31.01.2016 inwestycję dofinansowaną ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – Oś priorytetowa: Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia, Działanie 4.4: Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym. Spółka otrzymała dofinansowanie na nową inwestycję – realizację Projektu „Wdrożenie innowacyjnej technologii do wytwarzania unikatowych wieloskładnikowych produktów śniadaniowych” (dalej zwaną dotacja nr 1 lub projekt nr 1). Aktualnie zakład na terenie G. zajmuje się produkcją wieloskładnikowych produktów śniadaniowych, odtworzonego ziarna, odtworzonego ziarna wielozbożowego wzbogaconego o dodatek owoców i warzyw, produktów ekspandowanych. Wyroby te kwalifikowane są głównie do klasy 10.61 PKWiU – produkty przemiału zbóż oraz 10.39 PKWiU – pozostałe owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane.

Obecnie nieruchomość jest w ok. 45% zabudowana. Mając powyższe na uwadze Spółka rozważa decyzję o zagospodarowaniu drugiej części działki i rozbudowie zakładu . Spółka planuje m.in. budowę nowej hali produkcyjnej, infrastruktury, zakupy maszyn i urządzeń oraz niezbędnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Nowe inwestycje mają na celu rozbudowę przedsiębiorstwa polegającą na dywersyfikacji produkcji, poprzez wprowadzenie nowych, nie wytwarzanych do tej pory innowacyjnych wyrobów spożywczych, tj. innowacyjnych chipsów (PKWiU 10.72 – suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciastka) oraz kanapek z ekspondowanego ziarna (PKWiU 10.72 – suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciastka), a także zwiększenie możliwości i zdolności produkcyjnych dotychczasowego zakładu oraz zwiększenie jego powierzchni magazynowych.

Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na realizację nowego projektu inwestycyjnego (dalej zwany projekt nr 2), obejmującego rozbudowę przedsiębiorstwa, polegającą na dywersyfikacji produkcji, poprzez wprowadzenie nowych produktów w postaci kanapek z ekspandowanego ziarna i innowacyjnych chipsów a także zwiększenie możliwości i zdolności produkcyjnych dotychczasowego zakładu oraz zwiększenie jego powierzchni magazynowych.

Oprócz planów dotyczących uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie sse Spółka podjęła starania w celu uzyskania wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 1 „Gospodarka i Innowacje” Działanie 1.5 „Rozwój sektora MŚP” Poddziałanie 1.5.1 Rozwój sektora MSP – wsparcie dotacyjne Regionalnego Programu operacyjnego – 2020.


Spółka złożyła dwa wnioski o dofinansowanie:

  1. Na dofinansowanie budowy hali produkcyjnej i zakup linii technologicznej celem wdrożenia wyników prac B+R w postaci innowacyjnych chipsów (dotacja nr 2),
  2. Na dofinansowanie budowy hali produkcyjnej i zakup linii technologicznej celem wdrożenia wyników prac B+R w postaci kanapek z ekspandowanego ziarna (dotacja nr 3).

12 grudnia 2016 roku zakończono ocenę merytoryczną złożonych wniosków, które zostały zakwalifikowane, w związku z czym Spółka została wymieniona na liście wniosków o dofinansowanie pozytywnie rozpatrzonych po ocenie merytorycznej. W wyniku oceny merytorycznej projekt na dofinansowanie inwestycji polegającej na wdrożeniu wyników prac B+R w postaci kanapek z ekspandowanego ziarna (dotacja nr 3) został zakwalifikowany i Spółka znalazła się na liście rankingowej do otrzymania dotacji. Nie została natomiast do dnia złożenia niniejszego wniosku podpisana umowa o dotację. Natomiast projekt na dofinansowanie inwestycji polegającej na wdrożeniu wyników prac B+R w postaci innowacyjnych chipsów (dotacja nr 2), z uwagi na wyczerpanie alokacji, na chwilę niniejszą nie znalazł się na liście rankingowej, ale Spółka podjęła czynności odwoławcze.

Działania spółki zarówno w ramach pierwszego, zakończonego projektu (projektu nr 1) zrealizowanego w zakładzie w latach (01.07.2014-31.01.2016), jak i planowanej rozbudowy zakładu (projektu nr 2) mają na celu produkcję wyrobów spożywczych o wysokiej zawartości składników odżywczych, skierowanych dla konsumentów ceniących wysoką jakość i prozdrowotne właściwości pożywienia, dbających o zdrowy styl życia oraz stosujących zasady zdrowego odżywiania. Planowany nowy projekt inwestycyjny nie zmieni charakteru prowadzonej działalności, gdyż cały czas jest i będzie to produkcja spożywcza, natomiast jego realizacja pozwoli firmie rozszerzyć zakres oferty produktowej o unikatowe produkty na skalę światową oraz zwiększyć dotychczasowe moce produkcyjne. Planowany zakres działalności gospodarczej (zakresy PKWiU określone w Zezwoleniu), o który zamierza ubiegać się Spółka w ramach procedury rokowań w sse obejmować ma wszystkie wyroby aktualnie produkowane na terenie zakładu , jak i planowane do wdrożenia przez Spółkę.

Spółka nie rozpoczęła prac nad projektem nr 2. Spółka planuje realizować nowy projekt na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy (projekt szeroki – obejmujący m.in. budowę nowej hali produkcyjnej, zakup maszyn, urządzeń oraz środków trwałych i wnip w związku z rozbudową przedsiębiorstwa, dywersyfikacją prowadzonej produkcji oraz zwiększeniem jej mocy produkcyjnych i magazynowych). Oprócz tego, jak wskazano wyżej, Spółka podjęła działania w celu uzyskania dotacji na wskazane powyżej cele, tj. wdrożenie produkcji innowacyjnych chipsów i kanapek z ekspandowanego ziarna. Na dzień składania niniejszego wniosku Spółka w wyniku pozytywnej oceny merytorycznej znalazła się na liście rankingowej wniosków do otrzymania dotacji odnośnie projektu wdrożenia kanapek z ekspandowanego ziarna (dotacja nr 3). Nie została natomiast podpisana jeszcze umowa o ww. dotację. W odniesieniu natomiast do projektu wdrożenia produkcji innowacyjnych chipsów (dotacja nr 2) przygotowywany jest proces odwoławczy. Do czasu, gdy Spółka nie podpisze umów na dotacje nie ma pewności, że otrzyma wsparcie w związku ze złożonymi wnioskami o dotację. W wyniku złożonych wniosków Spółka może otrzymać obie dotacje – zgodnie ze złożonymi wnioskami (dotację nr 2 i dotację nr 3), może uzyskać tylko jedną dotację (nr 2 lub nr 3), albo nie otrzymać żadnej.

Jeżeli Spółka otrzyma w/w dotacje w związku z nowym projektem Podatnik ma świadomość obowiązku kumulacji (łączenia) otrzymanej pomocy publicznej w związku z nowym projektem inwestycyjnym (tj. zwolnienia podatkowego oraz ewentualnych kwot otrzymanych w ramach dotacji nr 2 i/lub dotacji nr 3).

Powyższe oznacza, że wyliczając wysokość przysługującego zwolnienia podatkowego wnioskodawca powinien zsumować poniesione wydatki inwestycyjne zrealizowane na terenie strefy w związku z nowym projektem inwestycyjnym (projektem nr 2), w tym obejmujące wydatki poniesione w związku z dywersyfikacją produkcji (wydatki objęte wnioskami o dotację nr 2 i dotację nr 3), ustalić limit pomocy publicznej, a następnie ustalić kwotę wykorzystanej pomocy publicznej (o ile spółka otrzyma dofinansowanie nr 2 i/lub dofinansowanie nr 3) oraz pozostałej do wykorzystania pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego.

Zwrócić należy uwagę, że cały zakład Spółki zlokalizowany jest na terenie sse, zarówno pierwsza część zakładu objęta projektem nr 1, jak i druga, na której realizowany ma być projekt nr 2. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o które zamierza ubiegać się Spółka swoim zakresem przedmiotowym (PKWiU) obejmować ma m.in. (co najmniej) wszystkie aktualnie wytwarzane w zakładzie oraz planowane do wdrożenia produkty spożywcze, a także odpady poprodukcyjne, czy usługi badawczo-rozwojowe, które prowadzi spółka.

Działka, na której spółka prowadzi działalność gospodarczą znajduje się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i nie była włączana do strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zatem spółki nie będzie dotyczył przepis § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Dz.U.2015.465), zwanym dalej rozporządzeniem o pomocy publicznej sse. Wnioskodawca ma świadomość, iż zgodnie z § 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Dz.U.2015.465), zwanym dalej rozporządzeniem o pomocy publicznej sse zwolnienia w podatku dochodowym (wymienione w ust. 1 i 3 § 5 rozporządzenia) przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność poza obszarem strefy, jest on zobowiązany wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na terenie strefy, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Jeżeli po uzyskaniu zezwolenia spółka prowadzić będzie działalność gospodarczą w strefie i poza strefą ekonomiczną dokona stosownego wyodrębnienia organizacyjnego działalności powadzonej na terenie strefy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy spółka będzie miała prawo zwalniać dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego w całości na terenie sse, zgodnie z zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU)?
  2. Czy spółka będzie miała prawo zwalniać dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego na terenie sse, zgodnie z zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU) jeżeli uzyska obie dotacje, o które aktualnie wnioskuje (dotacja nr 2 i dotacja nr 3), albo tylko jedną z nich (dotację nr 2 lub dotację nr 3)?
  3. Czy Spółka, jeżeli uzyska obie dotacje, o które aktualnie wnioskuje (dotacja nr 2 i dotacja nr 3), albo tylko jedną z nich (dotację nr 2 lub dotację nr 3) będzie miała obowiązek kumulowania (łączenia) otrzymanej pomocy publicznej w związku z nowym projektem inwestycyjnym (tj. zwolnienia podatkowego oraz ewentualnych kwot otrzymanych w ramach dotacji nr 2 i/lub dotacji nr 3)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad 1.


Zdaniem podatnika Spółka będzie miała prawo zwalniać dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w Zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy (PKWiU). Ważne jest, aby wyroby i usługi wykonywane były na terenie strefy – zgodnie zakresem przedmiotowym uzyskanego zezwolenia (PKWiU).


Ad 2.


Zdaniem podatnika w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę obu dotacji, o które aktualnie wnioskuje (dotacji nr 2 i dotacji nr 3), albo tylko jednej z nich (dotacji nr 2 lub dotacji nr 3) Spółka będzie miała prawo zwalniać dochody osiągane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu (utworzonego w ramach projektu nr 1 oraz rozbudowanego i zdywersyfikowanego w ramach projektu nr 2), zlokalizowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w Zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy (PKWiU).


Ad 3.


Zdaniem podatnika, jeżeli Wnioskodawca w związku z projektem nr 2 oprócz Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy otrzyma obie dotacje, o które wnioskował, albo tylko jedną z nich Spółka będzie miała obowiązek kumulowania (łączenia) otrzymanej pomocy publicznej w związku z nowym projektem inwestycyjnym (tj. zwolnienia podatkowego oraz ewentualnych kwot otrzymanych dotacji nr 2 i/lub dotacji nr 3). Obliczając wielkość dopuszczalnego zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop Spółka winna uwzględniać kwoty otrzymanych dotacji nr 2 i/lub nr 3, (tzn. pomniejszyć obliczony limit pomocy publicznej o kwotę otrzymanej dotacji nr 2 i/lub nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej np terenie specjalnej strefy ekonomicznej spółka będzie miała prawo zwalniać dochody ze sprzedaży wyrobów i usług wytworzonych w całym zakładzie (który w całości zlokalizowany jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej), a które zostaną wskazane w zakresie przedmiotowym (PKWiU) zezwolenia. Bez znaczenia pozostaje fakt, czy środki trwałe, które służyć będą do wytwarzania ww. wyrobów, czy usług zostały zakupione w ramach pierwszego czy drugiego projektu inwestycyjnego oraz czy objęte były wsparciem dotacyjnym (dotacja nr 1, nr 2, czy nr 3). Ważne jest, aby wyroby wytworzone były na terenie zakładu zlokalizowanego na terenie sse oraz mieściły się w zakresach PKWiU wskazanych w Zezwoleniu.

Zgodnie z art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U.2015.282 z późn.zm.) – dalej ustawa o sse dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.


W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o sse, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jak wynika z art. 16 ust. 1 ustawy o sse podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 – w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomoc| publicznej sse).


W art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarta została norma, zgodnie z którą zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie posiadanego zezwolenia. Również w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych zawarty jest podobny przepis, zgodnie z którym zwolnienia w podatku dochodowym (wymienione w ust. 1 i 3 § 5 rozporządzenia) przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia. W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność poza obszarem strefy, jest on zobowiązany wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na terenie strefy, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zgodnie z § 5 ust. 6 cytowanego rozporządzenia przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 5, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.


Zarówno przepis zamieszczony w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jak też uregulowania zawarte w ustawie o sse i rozporządzeniu o pomocy publicznej sse wydanym do tej ustawy, wskazują na związek miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (objętej zezwoleniem) przynoszącej określony dochód z możliwością nabycia uprawnień do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z wykładni literalnej ww. przepisów należy wyprowadzić wniosek, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu (PKWiU), prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).


Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.


Należy ponadto zwrócić uwagę na konieczność odrębnego ujmowania w księgach przychodów i kosztów uzyskania przychodów uzyskanych z działalności zwolnionej i opodatkowanej. Zapisów w księgach należy dokonywać w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego oraz podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zgodnie z art. 9 ust. 1 updop podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania j wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis art. 9 ust. 1 updop są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. 2016.1047 z późn. zm.). Mając powyższe na uwadze konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością korzystającą ze zwolnienia spod opodatkowania i opodatkowaną.

Z przychodem zwolnionym mamy do czynienia wyłącznie z tytułu działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie ważnego zezwolenia, zgodnie ze wskazanym w nim zakresem przedmiotowymi (PKWiU). Każdy pozostały przychód, który nie wynika z treści udzielonego spółce zezwolenia podlega opodatkowaniu. Podkreślenia wymaga przedmiotowy charakter zwolnienia, który odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z określonego źródła, czyli działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Istotne jest zatem wyłącznie to, aby działalność prowadzona była w określonym miejscu (na terenie specjalnej strefy ekonomicznej) i w ramach uzyskanego zezwolenia.

Z przywołanych przepisów wynika, że zasadniczą treścią zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jest – obok wskazania rodzajów działalności gospodarczej (kodów PKWiU), jakie będzie na terenie strefy prowadzić przedsiębiorca – określenie rozmiarów koniecznych inwestycji oraz zatrudnienia, jakie muszą być zrealizowane dla skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego.

Zezwolenie określa minimalną wartość wydatków inwestycyjnych, do poniesienia których przedsiębiorca jest zobowiązany oraz maksymalne koszty kwalifikowane inwestycji lub zatrudnienia upoważniające do skorzystania z pomocy publicznej, wyznaczające limit możliwego wykorzystania tej pomocy. Określenie w zezwoleniu parametrów dotyczących wydatków inwestycyjnych oraz wielkości zatrudnienia, nie wyznacza ani konkretnych kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 updop), ani przychodów (art. 12 ust. 1 updop.), a w konsekwencji – także dochodu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 updop., a który będzie jedynie następstwem zrealizowania ściśle określonych warunków zezwolenia. Przychody i koszty podatkowe przedsiębiorcy strefowego ustalane są na ogólnych zasadach określonych w updop., zaś zwolnienie podatkowe dotyczy – jak to wyraźnie wynika z art. 17 ust. 1 pkt 34) updop – wyłącznie dochodu powstałego na skutek prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia (do wysokości limitu).


Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia o pomocy publicznej sse pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy, w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

To podatnik decyduje, czy korzystać będzie z regionalnej pomocy publicznej z tytułu kosztów nowej inwestycji, czy z tytułu zatrudnienia. W przypadku spółki podstawą wyliczenia pomocy publicznej będą koszty nowej inwestycji, wynikające z projektu nr 2.


Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia o pomocy publicznej sse maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz 6, wynosi w przypadku województwa 35%.


Zgodnie z ust. 2 § 4 maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów.


Wielkość przysługującej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych jest kalkulowana z uwzględnieniem maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru oraz wysokości kosztów inwestycji (wydatków) kwalifikujących się do objęcia pomocą. Wysokość przysługującej spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych obliczana jest w oparciu o odpowiednie przepisy regulujące funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych, w tym ustawę o sse, rozporządzenie o pomocy publicznej sse.


W przypadku Spółki, która jest przedsiębiorcą średnim maksymalna intensywność pomocy publicznej dla inwestycji realizowanej w województwie lubuskim wynosi 45% wydatków kwalifikowanych.


Zgodnie z § 6 rozporządzenia o pomocy publicznej sse za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;li>kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  3. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust 2 i 3;
  4. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 jata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;
  5. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

Wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:

  1. będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku przedsiębiorcy małego lub średniego - przez okres co najmniej 3 lat;
  2. będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,
  3. będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Jak wynika z § 6 ust. 4 cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości.


Zarówno z przepisów unijnych, tj. art. 8 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, jak i § 3 ust. 8 rozporządzenia o pomocy publicznej sse wynika obowiązek kumulacji otrzymanej w związku z danym projektem inwestycyjnym pomocy publicznej. Jak wskazuje § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia pomoc, o której mowa w ust. 1 (dop. własny – pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych), może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy dopuszczalnej wielkości pomocy określonej w § 4.

W ramach jednego projektu inwestycyjnego przedsiębiorca może korzystać z różnych źródeł pomocy publicznej, nie tylko ze zwolnienia z podatku dochodowego, ale również m.in. z dotacji. Pomoc ta może być dowolnie łączona, należy jednak pamiętać, aby kumulacja tych środków nie doprowadziła do przekroczenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Reasumując z przepisów podatkowych nie wynika, aby na podstawie danego zezwolenia wolny od podatku był tylko dochód z działalności gospodarczej osiągnięty z inwestycji zrealizowanej na podstawie tego zezwolenia. Wobec tego Spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie całego zakładu zlokalizowanego na terenie strefy. Ważne jest natomiast, aby był to dochód uzyskany zgodnie z zakresem przedmiotowym (PKWiU) Zezwolenia.

Zatem zwolnieniem z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop może zostać objęty dochód ustalany z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o uzyskane zezwolenie, aż do wysokości przysługującego limitu pomocy publicznej wynikającego z iloczynu maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwego dla danego regionu (uwzględniającego wielkość tego przedsiębiorcy) oraz sumy poniesionych w związku z projektem wydatków kwalifikowanych.

Wydatkami kwalifikującymi stanowiącymi podstawę wyliczenia limitu pomocy publicznej będą koszty nowej inwestycji związane z nowym projektem inwestycyjnym (projekt nr 2), spełniające wymagania § 6 rozporządzania o pomocy publicznej sse, do których należeć będą także koszty inwestycji uwzględnione we wnioskach o dofinansowanie (dotacja nr 2 i dotacja nr 3).

W związku z obowiązkiem kumulacji pomocy publicznej - w przypadku jeżeli spółka uzyskałaby obie dotacje w związku ze złożonymi wnioskami o dofinansowanie (dotacja nr 2 i datacja nr 3) Spółka będzie zobowiązana przy obliczaniu przysługującego limitu pomocy w formie zwolnienia podatkowego uwzględnić uzyskane dotacje (odjąć od przysługującego limitu pomocy publicznej kwoty uzyskanych dotacji), pozostały limit pozostanie do wykorzystania w formie zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34. Jeżeli spółka uzyska tylko jedną z dotacji (nr 2 lub nr 3) wówczas od skalkulowanego w sposób przestawiony powyżej limitu pomocy publicznej odejmie kwotę jednej z otrzymanych dotacji. Pozostały limit podlegał będzie wykorzystaniu w formie zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie art. 17 ust. pkt 34. Jeżeli spółka nie uzyska dotacji, ani innych form wsparcia przysługujący limit pomocy publicznej wykorzystywać będzie w formie zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34.

W ustaleniu wielkości kwoty pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego nie uwzględniana jest dotacja nr 1, która dotyczyła innego (pierwszego) projektu inwestycyjnego, który został już zrealizowany, rozliczony i dotyczył innych wydatków kwalifikowanych. Spółka może korzystać ze zwolnień podatkowych, aż do jej wyczerpania maksymalnego limitu pomocy publicznej, nie później niż do końca istnienia specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółka ma świadomość, że zarówno poniesione wydatki kwalifikowane jak i otrzymana pomoc publiczna podlegają dyskontowaniu zgodnie z § 7 rozporządzenia o pomocy publicznej sse.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawców.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj