Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB1.4511.57.2017.1.EC
z 21 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu udziału w spółce komandytowej w przypadku przystąpienia do spółki po rozpoczęciu działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu udziału w spółce komandytowej w przypadku przystąpienia do spółki po rozpoczęciu działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni będąca osobą fizyczną (dalej: Wnioskodawczyni) planuje przystąpienie do spółki pod firmą J. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dalej "J."). J. posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej "Strefa"). J. planuje zakończenie inwestycji i rozpoczęcie działalności gospodarczej w Strefie w drugiej połowie 2017 r. lub później. Wnioskodawczyni planuje przystąpienie do spółki w wyniku nabycia ogółu praw i obowiązków w J. (dalej ”Ogół J.”) od męża w drodze darowizny lub zakupu. Wnioskodawczyni planuje zostać wspólnikiem już po rozpoczęciu działalności w Strefie przez J. i rozpoczęciu przez wspólników korzystania z pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof. Oznacza to, że w chwili stania się wspólnikiem dotychczasowi wspólnicy J. rozliczą już część ulgi podatkowej. Może się zdarzyć, że mąż nie rozpocznie korzystania z pomocy publicznej do chwili zbycia Ogółu J. ze względu na to, że do chwili zbycia będzie płacił liniowy podatek dochodowy w wys. 19% - z pomocy publicznej natomiast można korzystać, gdy płaci się podatek dochodowy wg skali 18% oraz 32% (w zależności od uzyskanego w danym roku podatkowym dochodu).

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatki rozliczają poszczególni wspólnicy, bowiem spółka osobowa nie jest podatnikiem na gruncie prawa podatkowego. Każdy ze wspólników dochód osiągnięty z działalności w strefie rozlicza z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a updof, wartość dopuszczalnego zwolnienia jest każdorazowo wyliczana z uwzględnieniem przepisów dotyczących działalności w specjalnej strefie ekonomicznej oraz przepisów regulujących wielkość dopuszczalnej pomocy publicznej. Wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych przez J. na terenie Strefy na dzień sporządzenia niniejszego wniosku będzie na takim poziomie, że przypadająca na poszczególnych wspólników J. wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof będzie większa od wysokości dochodów poszczególnych wspólników J. uzyskanych z działalności na terenie Strefy.

Mając powyższe na uwadze, mąż na dzień swojego zbycia Ogółu J. na rzecz Wnioskodawczyni nie wykorzysta w całości przysługującej mu wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof. Może też być tak, że mąż w ogóle nie rozpocznie korzystania z pomocy publicznej ze względu na to, że będzie płacił podatek liniowy w wys. 19%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od dnia przystąpienia do J. Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego (limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof) od przypadającego na nią zysku J. w granicach limitu przysługującego J.?


Zdaniem Wnioskodawczyni od dnia przystąpienia do J., będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od przypadającego na nią zysku J. w granicach limitu przysługującego J.


Uzasadnienie:


Zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatki rozliczają poszczególni wspólnicy, bowiem spółka osobowa nie jest podatnikiem na gruncie prawa podatkowego. Każdy ze wspólników dochód osiągnięty z działalności w strefie rozlicza z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość dopuszczalnego zwolnienia jest każdorazowo wyliczana z uwzględnieniem przepisów dotyczących działalności w specjalnej strefie ekonomicznej oraz przepisów regulujących wielkość dopuszczalnej pomocy publicznej. Wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych przez J. na terenie Strefy na dzień sporządzenia niniejszego wniosku będzie na takim poziomie, że przypadająca, na poszczególnych wspólników J. wielkość limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof będzie większa od wysokości dochodów poszczególnych wspólników J. uzyskanych z działalności na terenie Strefy.

Z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowy wynika, że jedną ze spółek osobowych jest spółka komandytowa. Stosownie do treści art. 5b ust. 2 updof, jeżeli - pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 updof, przychody między innymi z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika, określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 updof.

Tak więc to Wnioskodawczyni będzie rozliczać samodzielnie podatek dochodowy od przypadającego na Wnioskodawczynię zysku osiągniętego przez J.

Z kolei w myśl art. 12 ustawy o s.s.e. oraz art. 21 ust. 1 pkt 63a updof dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o s.s.e., są zwolnione od podatku dochodowego, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie opisane w art. 21 ust. 1 pkt 63a updof należy czytać z uwzględnieniem art. 21 ust. 5a-5c tej ustawy. Zgodnie z ust. 5a zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkl 63a przysługuje podatnikowi „wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy”.


Z kolei ust. 5b zawarty w art. 21 updof stanowi, że w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej udzielane jest przedsiębiorcy, którym zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osoba prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą.


Powyższe oznacza, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej ,,strefy ekonomicznej otrzymała J., a nie jej poszczególni wspólnicy.


J., której wspólnikiem będzie Wnioskodawczyni, posiada zezwolenie na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie to będzie podstawą do korzystania przez wspólników J., w tym przez Wnioskodawczynię, ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.


Art. 19 ust. 3 ustawy o s.s.e, przewiduje, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Należy stwierdzić, iż zmiana składu osobowego spółki (wynikająca z wystąpienia jednego z jej wspólników) nie mieści się w katalogu dotyczącym sytuacji, w której możliwe jest cofnięcie zezwolenia.


W przypadku przystąpienia przez Wnioskodawczynię od męża Ogółu J. nie nastąpi cofnięcie zezwolenia na prowadzenie przez J. pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie Strefy, w związku z czym powyższa zmiana umożliwi Wnioskodawczyni rozpoczęcie korzystania z prawa do rozliczania osiąganego dochodu z tytułu działalności w strefie w ramach J. z uwzględnieniem wartości limitu pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a updof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zasady i warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych uregulowane zostały w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 282).


Zgodnie z art. 12 tej ustawy dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowych od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 – w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Stosownie do treści art. 16 ust. 4 ww. ustawy minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie. Cofnięcie i zmiana zezwolenia następuje na warunkach określonych w art. 19 ust. 2-4.


Przepis art. 19 ust. 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
  4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Z kolei zasady organizacji i funkcjonowania spółek prawa handlowego reguluje natomiast ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W myśl art. 22 § 1 ww. ustawy, spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Spółka komandytowa, jako osobowa spółka prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej. Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki komandytowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w tej spółce uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki komandytowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032), wskazać należy, że zgodnie art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej).


Przy czym w myśl art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną, oznacza to spółkę inną niż określoną w pkt 28.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 powoływanej wyżej ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podkreślić należy, że chociaż na gruncie podatków dochodowych spółka komandytowa nie jest odrębnym od wspólników podatnikiem, to na gruncie cywilnoprawnym jest ona samodzielnym i niezależnym od wspólników podmiotem praw i obowiązków. Spółka komandytowa jest także samodzielnym przedsiębiorcą, co wynika z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 z późn. zm.). Oznacza to, że w przypadku gdy działalność gospodarcza jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez spółkę komandytową, to spółka ta jest podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie tej strefy (jest adresatem zezwolenia).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wywieść należy, że Wnioskodawczyni planuje przystąpienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, która posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w terenie specjalnej strefie ekonomicznej. Wnioskodawczyni planuje przystąpienie do spółki w wyniku nabycia ogółu praw i obowiązków w spółce od męża w drodze darowizny lub kupna. Spółka planuje zakończenie inwestycji i rozpoczęcie działalności gospodarczej w Strefie w drugiej połowie 2017 r. lub później. Wnioskodawczyni planuje zostać wspólnikiem już po rozpoczęciu działalności w Strefie przez spółkę z o.o. spółkę komandytową i rozpoczęciu przez wspólników korzystania z pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w chwili stania się wspólnikiem dotychczasowi wspólnicy spółki być może rozliczą już część ulgi podatkowej. Może się zdarzyć, że mąż nie rozpocznie korzystania z pomocy publicznej do chwili zbycia ogółu J. ze względu na to, że do chwili zbycia będzie płacił liniowy podatek dochodowy w wysokości 19%.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że podstawę zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowi art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust. 5a powoływanej ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a–5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy).


W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 5b ww. ustawy).


W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5b, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę – w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 44, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego – w zeznaniu rocznym (art. 21 ust. 5c ww. ustawy).

Z cytowanych przepisów wynika, że podstawą korzystania przez wspólników spółki osobowej (w tym spółki z o.o. spółki komandytowej), ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest posiadanie przez tę spółkę, jako odrębnego samodzielnego przedsiębiorcę, zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie tej strefy. Przy czym, żaden przepis nie ogranicza możliwości stosowania tego zwolnienia wyłącznie do podatników, którzy byli wspólnikami spółki w chwili, gdy zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zostało jej udzielone.

Zastrzec jednak należy, że zwolnienie od opodatkowania po spełnieniu określonych warunków dotyczy podatników, którzy uzyskują wyłącznie dochody z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - art. 21 ust. 5a powoływanej ustawy. Oznacza to, że dopiero z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez uprawniony podmiot posiadający zezwolenie strefowe, istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia uzyskanych dochodów z tej działalności, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji, gdy podmiot, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, nie rozpocznie jeszcze jej prowadzenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie ma możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie wskazanego przepisu. Jednym z podstawowych warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania jest prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W przypadku, gdy działalność ta nie jest jeszcze prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a w związku z art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku stwierdzić należy, że jeżeli spółka z o.o. spółka komandytowa w momencie przystąpienia Wnioskodawczyni prowadzić będzie działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dochody uzyskane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o uzyskane przez spółkę z o.o. spółkę komandytową zezwolenie, będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki do korzystania z tego zwolnienia (np. nie zostanie ono cofnięte). Zauważyć bowiem należy, że przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, nie będące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. Organ nie jest uprawniony.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w momencie przystąpienia Wnioskodawczyni jako nowego wspólnika, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w istocie będzie już prowadziła działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i nie spowoduje to cofnięcia udzielonego spółce zezwolenia, to Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanego dochodu w granicach limitu przysługującego spółce.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj