Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4512.31.2017.3.RM
z 14 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2017 r. przekazanym zgodnie z właściwością miejscową przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach (data wpływu 16 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 stycznia 2017 r. oraz uzupełnionym w dniu 1 marca 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla wykonywanych usług - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2017 r. wpłynął, przekazany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach zgodnie z właściwością miejscową, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla wykonywanych usług.

Wniosek uzupełniony został w dniu 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) pismem będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 stycznia 2017 r. oraz w dniu 1 marca 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.) pismem będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 lutego 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, uzupełnione w dniu 2 lutego 2017 r. oraz w dniu 1 marca 2017 r.:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i świadczy usługi stolarskie jako podwykonawca.
Wnioskodawca wykonuje dla zleceniodawcy zabudowy meblowe (szafy, biurka, meble kuchenne, panele ścienne, kabiny sanitarne i inne).


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wystawiania faktur z tytułu wykonywanych usług:

  • wykonania i montażu kabin WC wykonanych z płyty meblowej,
  • wykonania i montażu zabudowy holu windowego z płyty meblowej
    • przedstawionych w stanie faktycznym oraz:
  • wykonania i montażu paneli ściennych z płyty meblowej,
  • wykonania i montażu parapetów z blatów meblowych
    • przedstawionych w zdarzeniu przyszłym.


Wnioskodawca jest płatnikiem VAT i podwykonawcą firmy, która jest wykonawcą generalnym.


Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT.


Wykonawca generalny, na rzecz którego Wnioskodawca jako podwykonawca wykonuje usługi stolarskie jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, o którym mowa w art. 15 ustawy.


Wnioskodawca wskazał symbole świadczonych usług, których dotyczy wniosek wg PKWiU, tj.:

  • 43.33.29 - wykonywanie i montaż zabudowy holu windowego z płyty meblowej,
  • wykonywanie i montaż paneli ściennych z płyty meblowej,
  • wykonywanie i montaż parapetów z blatów meblowych.
  • 43.39.19 - wykonywanie i montaż kabin WC wykonanych z płyty meblowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r.:


Czy wystawiając fakturę za w/w usługi należy zastosować odwrotne obciążenie czy naliczyć podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w załączniku nr 14 do ustawy o VAT a co za tym idzie Wnioskodawca nie może stosować odwrotnego obciążenia na swoje usługi.


Zatem za wykonanie usług wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przy wystawianiu faktur należy naliczyć należny VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - czynny podatnik VAT świadczy jako podwykonawca usługi stolarskie. Wnioskodawca zaklasyfikował świadczone usługi polegające na wykonywaniu i montażu zabudowy holu windowego, paneli ściennych z płyty meblowej oraz wykonywaniu i montażu parapetów z blatów meblowych do grupowania PKWiU 43.33.29. Natomiast usługi polegające na wykonywaniu i montażu kabin WC wykonanych z płyty meblowej Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU 43.39.19. Wykonawca generalny, na rzecz którego Wnioskodawca wykonuje usługi stolarskie jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy na fakturze dotyczącej wykonania opisanych powyżej usług powinien wykazać należny podatek VAT.


Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy o VAT oraz czy dana usługa jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.


Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.


Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi stolarskie na rzecz wykonawcy generalnego jako podwykonawca. Jednocześnie Wnioskodawca zaklasyfikował świadczone przez siebie usługi do grupowania PKWiU 43.33.29 (wykonywanie i montaż zabudowy holu windowego, paneli ściennych z płyty meblowej oraz wykonywanie i montaż parapetów z blatów meblowych) oraz do grupowania PKWiU 43.39.19 (wykonywanie i montaż kabin WC z płyty meblowej.

Należy zauważyć, że pod poz. 34 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wskazał grupowanie PKWiU 43.33.29.0 „Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz pod poz. 38 ww. załącznika ustawodawca wskazał grupowanie PKWiU 43.39.19.0 „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”, jako te do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Zatem wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku mieszczą się w grupowaniach klasyfikacyjnych wskazanych przez ustawodawcę pod poz. 34 i 38 załącznika nr 14 do ustawy. Na powyższe ustalenia nie wpływa fakt, że przedstawione przez Wnioskodawcę symbole klasyfikacji dla świadczonych usług są sześciocyfrowe. Jak bowiem wynika z Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (2008) cyfra „0” umieszczona na ostatnim miejscu symbolu oznacza jedynie, że dane grupowanie nie podlega podziałowi na tym poziomie. Wobec powyższego brak cyfry „0” na ostatnim miejscu klasyfikacji przedstawionej przez Wnioskodawcę nie wyklucza przynależności świadczonych usług do grupowań PKWiU wskazanych pod poz. 34 i 38 Załącznika nr 14 do ustawy.


Zatem wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku mieszczą się w grupowaniach klasyfikacyjnych wskazanych przez ustawodawcę pod poz. 34 i 38 załącznika nr 14 do ustawy.


Tym samym skoro Wnioskodawca - czynny podatnik VAT, którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku, wykonując na rzecz wykonawcy generalnego – zarejestrowanego czynnego podatnika VAT usługi budowlane wskazane pod poz. 34 i 38 załącznika nr 14 do ustawy, działa jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy to w konsekwencji w analizowanej sprawie spełnione są przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. W konsekwencji usługi budowlane świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),

a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Z kolei, zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zatem w sytuacji gdy podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, wówczas podatnik dokonujący dostaw lub świadczący usługę wystawia na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględnia stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna być jednak opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.

Przekładając powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że skoro jak rozstrzygnięto w niniejszej interpretacji, świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia, to oznacza że podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usług, tj. wykonawca generalny. W związku z powyższym Wnioskodawca dokumentując wykonanie usług budowlanych na rzecz wykonawcy generalnego powinien wystawić fakturę, w której nie zostanie uwzględniona stawka i kwota podatku oraz suma sprzedaży netto, w której jednak powinna zostać zawarta adnotacja „odwrotne obciążenie”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Wskazać należy, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem świadczonych usług. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku. W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji usług będących przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. 43.33.29 oraz 43.39.19.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj