Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB1.4511.1045.2016.2.AP
z 8 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 28 grudnia 2016 r.; identyfikator poświadczenia ePUAP – ….), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2017 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 207), w związku z czym pismem z dnia 25 stycznia 2017 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.1045.2016.1.AP, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 25 stycznia 2017 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 26 stycznia 2017 r.; identyfikator poświadczenia ePUAP – …). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), nadanym za pośrednictwem … w dniu 1 lutego 2017 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 27 września 2016 r. Przed tą datą Wnioskodawca nigdy nie prowadził działalności gospodarczej, w tym w formie spółki cywilnej, jak również nie był wspólnikiem żadnej spółki - osobowej ani kapitałowej. W 2016 r. przychody z tej działalności gospodarczej nie przekroczą 150 000 euro. Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania. Jako formę opodatkowania zadeklarował ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w związku z czym prowadzi ewidencję przychodów. Wnioskodawca nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. Czynności objętych zakresem działalności Wnioskodawca nie wykonywał wcześniej w ramach stosunku pracy, ani spółdzielczego stosunku pracy.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na tworzeniu gier komputerowych (udostępnianych użytkownikom nieodpłatnie), w których sprzedaje On walutę wirtualną, za którą można kupować w ramach tejże gry różne przedmioty (np. miecze). Z wirtualnej waluty można korzystać wyłącznie na potrzeby tej gry, a jedynym podmiotem uprawnionym do sprzedaży waluty jest producent gry (Wnioskodawca). Odbiorcami „wirtualnej waluty” będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania w Polsce lub za granicą. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w … działalność taka nie jest definiowana przez PKD, w związku z czym Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić właściwego numeru PKD ani PKWiU. Dodatkowo, w ramach ww. gry, Wnioskodawca za pośrednictwem portalu internetowego …., w zamian za dostarczenie upominków - ikonki w grze „….” oraz wirtualnej waluty, o której mowa powyżej - otrzymuje od użytkownika - patrona, co miesiąc określoną kwotę pieniężną.

Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie tworzenia programów komputerowych, na zlecenie podmiotów trzecich, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Zleceniodawcami są osoby fizyczne lub prawne posiadające siedzibę działalności gospodarczej w Polsce lub za granicą (PKWiU 62.01.11.0).

Trzecim obszarem działalności jest udostępnianie czasu i miejsca na reklamę w Internecie, w tym przez usługę …, na stronie internetowej zarządzanej przez przedsiębiorcę oraz w oknie aplikacji służącej do korzystania z ww. gry. Z tego tytułu wynagrodzenie przysługuje Wnioskodawcy za „kliknięcia” w treści reklamowe umieszczone przez pośrednika na stronie internetowej lub w aplikacji Wnioskodawcy (np. …), a dostarczone przez reklamodawcę. Wnioskodawcy nie łączy z reklamodawcą żaden stosunek prawny. Czas i miejsce na reklamę w Internecie są udostępniane pośrednikowi (np. …), który zarządza tym miejscem, wybiera jakie reklamy mają być wyświetlane oraz wylicza wynagrodzenie należne Wnioskodawcy w zależności od liczby „kliknięć”. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, taka usługa oznaczona jest symbolem 63.11.30.0. Odbiorcami usługi są osoby prawne posiadające siedzibę działalności gospodarczej za granicą.

W piśmie z dnia 1 lutego 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zadeklarował jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - złożył odpowiednie oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego na formularzu CEiDG-1 (zaznaczając jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) w dniu składania wniosku o rejestrację działalności. Natomiast, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w …. działalność dotycząca sprzedaży wirtualnej waluty nie jest definiowana przez PKD, w związku z czym Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić właściwego numeru PKD ani PKWiU (opinia z dnia 25 listopada 2016 r., znak: ….).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania swoich przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2017 r.?
  2. Jaka jest stawka ryczałtu dla poszczególnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. Natomiast w pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), może On opodatkować swoje przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek wyłączających taką możliwość.

Po pierwsze, prowadzi On działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody za 2016 r. nie przekroczyły równowartości 150 000 euro, a Wnioskodawca nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej, jednocześnie nie prowadząc nigdy wcześniej działalności gospodarczej ani samodzielnie, ani w formie spółki. Wnioskodawca nie jest również objęty wyłączeniem z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „uzpd”), w szczególności świadczone przez Niego usługi nie mieszczą się w katalogu wyłączeń zawartych w tym przepisie.

Należy podkreślić, że usługa Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w Internecie nie jest grupowana w dziale 73 PKWiU. Wnioskodawca bowiem nie świadczy żadnej usługi polegającej na promowaniu produktów, czy tworzeniu kampanii marketingowych dla produktów kontrahenta, ale jedynie umożliwia Mu zamieszczenie już gotowych treści reklamowych w przestrzeni należącej do Wnioskodawcy. Usługa ta nie polega również na pośrednictwie w sprzedaży miejsca na cele reklamowe, gdyż Wnioskodawca oferuje przestrzeń, której jest właścicielem - nie działa jako pośrednik innego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2032, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z treści tego przepisu wynika, że pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach, tzn., że działalność winna być prowadzona:

  • w celu osiągnięcia dochodu – przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;
  • w sposób ciągły – jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy; istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu;
  • w sposób zorganizowany – co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Analizowany przepis zawiera ponadto przesłankę negatywną – uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe oznacza, że zwolniono podatników z obowiązku corocznego składania oświadczenia o wyborze formy opodatkowania na rzecz domniemania, że w przypadku braku informacji o zmianach dotyczących formy opodatkowania – prowadzą oni działalność na dotychczasowych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 27 września 2016 r. Wnioskodawca zadeklarował jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w związku z czym prowadzi ewidencję przychodów. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na tworzeniu gier komputerowych (udostępnianych użytkownikom nieodpłatnie), w których sprzedaje On walutę wirtualną, za którą można kupować w ramach tejże gry różne przedmioty (np. miecze). Z wirtualnej waluty można korzystać wyłącznie na potrzeby tej gry, a jedynym podmiotem uprawnionym do sprzedaży waluty jest producent gry (Wnioskodawca). Dodatkowo, w ramach ww. gry, Wnioskodawca za pośrednictwem portalu internetowego …, w zamian za dostarczenie upominków - ikonki w grze „…” oraz wirtualnej waluty, o której mowa powyżej - otrzymuje od użytkownika - patrona, co miesiąc określoną kwotę pieniężną. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie tworzenia programów komputerowych, na zlecenie podmiotów trzecich, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Zleceniodawcami są osoby fizyczne lub prawne posiadające siedzibę działalności gospodarczej w Polsce lub za granicą (PKWiU 62.01.11.0). Trzecim obszarem działalności jest udostępnianie czasu i miejsca na reklamę w Internecie, w tym przez usługę …, na stronie internetowej zarządzanej przez przedsiębiorcę oraz w oknie aplikacji służącej do korzystania z ww. gry. Z tego tytułu wynagrodzenie przysługuje Wnioskodawcy za „kliknięcia” w treści reklamowe umieszczone przez pośrednika na stronie internetowej lub w aplikacji Wnioskodawcy (np. …), a dostarczone przez reklamodawcę. Wnioskodawcy nie łączy z reklamodawcą żaden stosunek prawny. Czas i miejsce na reklamę w Internecie są udostępniane pośrednikowi (np. ….), który zarządza tym miejscem, wybiera jakie reklamy mają być wyświetlane oraz wylicza wynagrodzenie należne Wnioskodawcy w zależności od liczby „kliknięć”. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, taka usługa oznaczona jest symbolem 63.11.30.0.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0 (Tworzenie programów komputerowych), 63.11.30.0 (Udostępnianie czasu i miejsca na reklamę w Internecie), zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), nie zostały wymienione w ww. załączniku, wobec czego usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W odniesieniu zaś do stwierdzenia Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku, że nie jest w stanie ustalić właściwego numeru PKD ani PKWiU działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą wirtualnej waluty wskazać należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wskazać jednakże należy, że jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r., Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z kolei, działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Pojęcie „powstawać” („powstają”), o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy oznacza: zacząć istnieć w przestrzeni, czasie, w rzeczywistości, w czyjejś świadomości, tworzyć się, stawać się, zaczynać (Słownik języka polskiego PWN, Słownik współczesnego języka, s. 833). Działalnością wytwórczą jest w związku z tym wytworzenie (produkowanie) nowych (w znaczeniu niedawno zrobionych, do tego czasu nieistniejących jako rezultat finalny produkcji) produktów i ich sprzedaż przez wytwórcę. Działalność wytwórcza dotyczyć może wyłącznie dóbr materialnych: rzeczy, energii. Wytwórczość to bowiem inaczej wytwarzanie dóbr materialnych, produkcja (Słownik współczesnego języka, s. 1292).

W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl).

Natomiast, określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego Kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W kontekście powyższych wyjaśnień uznać należy, że działalność wytwórcza – w następstwie której powstają nowe wyroby – jest związana z wytwarzaniem wyłącznie rzeczy materialnych (rzeczy). Byty wirtualne (przedmioty wirtualne, atrybuty postaci) nie stanowią rzeczy, nie mają charakteru materialnego. Tym samym, ich „wytwarzanie” i sprzedaż nie spełnia definicji działalności wytwórczej, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie precyzuje znaczenia słowa „przetworzone”, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe) przetwarzać to: przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.

W świetle powyższych przepisów o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Tak więc, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tego typu działalności usługowej dotyczącej sprzedaży wirtualnej waluty oraz przedmiotów w grze podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu faktycznie wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dotyczącej sprzedaży wirtualnej waluty oraz upominków w grze, tworzenia programów komputerowych oraz udostępniania czasu i miejsca na reklamę w Internecie, mogą być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, o ile nie wystąpią pozostałe negatywne przesłanki określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. W związku z powyższym, tutejszy Organ, opierając się na opisie stanu faktycznego przyjął, że usługi, które Wnioskodawca wykonuje, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) winny być sklasyfikowane pod wskazanymi symbolami, nie oceniał natomiast tej kwestii. Takie ustalenia mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa są wyłącznie przepisy prawa.

Zatem, w związku z faktem, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tutejszy Organ wydał interpretację indywidualną w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności wskazane w opisie wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj