Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-2.4512.9.2017.1.AKr
z 24 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono 25 stycznia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą – pracownia projektowa zajmująca się projektowaniem wnętrz oraz projektowaniem krajobrazu.

PKD: 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 71.11.Z. Działalność w zakresie architektury (architektoniczne kształtowanie krajobrazu).

W ramach prowadzonej działalności opracowywane są projekty wnętrz, ogrodów i zagospodarowania terenu.

Przygotowywane projekty zawierają szczegółowe rzuty i rysunki techniczne, komputerowe wizualizacje, zestawienia materiałów, jakich należy użyć w celu realizacji projektu oraz nadzór autorski nad realizowanymi projektami.

Projekt funkcjonalny (rzuty z góry z układem ścian działowych, rozmieszczeniem mebli, układem kuchni i łazienek):

  • inwentaryzacja pomieszczeń, dokumentacja fotograficzna, wywiad z Klientem,
  • przygotowanie kilku wersji układu funkcjonalnego wnętrza na rzutach z góry,
  • korekty w celu wypracowania finalnego układu funkcjonalnego wnętrza.

Projekt koncepcyjny (wizualizacje 3D uwzględniające dobór materiałów, wyposażenia, kolorystyki):

  • dobór pokrycia podłóg i ścian (materiał, kolorystyka),
  • dobór stolarki drzwiowej (model, materiał, kolorystyka),
  • dobór wyposażenia łazienek (ceramika sanitarna, armatura),
  • dobór oraz projekt mebli i elementów zabudowy (forma, materiał, kolorystyka),
  • dobór sposobu oświetlenia poszczególnych pomieszczeń oraz propozycja opraw oświetleniowych,
  • propozycja wystroju okien (sposób dekoracji, kolorystyka),
  • dobór elementów wykończeniowych, dekoracji i elementów wyposażenia,
  • fotorealistyczne wizualizacje pomieszczeń przedstawiające koncepcję. Wizualizacje są przygotowywane w oparciu o finalnie wybrany układ funkcjonalny.

Projekt wykonawczy (dokumentacja projektowa, wyliczenia materiałów i specyfikacja wyposażenia):

  • projekt układu ścian (jeśli jest taka potrzeba),
  • projekt podłóg z wyborem materiałów i sposobem ułożenia,
  • projekt sufitów podwieszanych i elementów gipsowo kartonowych,
  • projekt rozmieszczenia instalacji elektrycznej i oświetlenia,
  • projekt rozmieszczenia urządzeń sanitarnych,
  • szczegółowe rozwinięcia ścian wraz z przekrojami,
  • projekt okładzin ściennych wraz ze wskazaniem konkretnych kolorów, tapet, paneli dekoracyjnych itp.,
  • projekt zabudowy meblowej w kuchni ze specyfikacją materiałów i akcesoriów,
  • projekt szaf wnękowych, garderoby, szafek łazienkowych i innych elementów stolarskich,
  • aranżacja kominka lub ewentualnie biokominka, kiedy nie ma instalacji kominowej w mieszkaniu (propozycja materiałów, sposobu wykończenia),
  • aranżacja schodów wewnętrznych wraz z propozycją wykończenia i doborem materiałów,
  • zestawienia ilościowe, wykazy materiałów użytych w projekcie,
  • specyfikacja wyposażenia i wszystkich elementów wykończeniowych zawierająca nazwę materiału i producenta, konieczną ilość do zamówienia, ofertę cenową i miejsce zakupu.

Przedmiotem umowy jest usługa przygotowania projektu oraz pozostałe obowiązki architekta wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Opracowywane projekty są indywidualne, oryginalne, niepowtarzalne i innowacyjne.

Świadcząc powyższe usługi autor działa jako indywidualny twórca, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wszelkie prawa autorskie są wyłączną własnością autora i nie są obciążone prawami ani roszczeniami osób trzecich. Autor jest ich wyłącznym twórcą. Z tytułu wykonania projektu, klient jest zobowiązany zapłacić jednorazowo wynagrodzenie.

Wszystkie usługi świadczone zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów gospodarczych są ewidencjonowane za pomocą umów. Wszystkie płatności dokonywane są w czterech ratach, wyłącznie na rachunek bankowy. Nie stosuje się płatności gotówkowych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany oświadczył, że z każdej płatności i otrzymanych dowodów wpłaty jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Każdy przelew zawiera dane zamawiającego usługę: imię, nazwisko, adres zamieszkania, oraz numer umowy, której dotyczy transakcja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedsiębiorca ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, za pomocą kasy fiskalnej, w przypadku gdy przychody w danym roku podatkowym przekroczą 20.000 PLN, a wszystkie płatności będą dokonywane w czterech ratach, wyłącznie na rachunek bankowy przedsiębiorcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, za pomocą kasy fiskalnej, w przypadku gdy przychody w danym roku podatkowym przekroczą 20.000 PLN oraz wszystkie płatności będą dokonywane w czterech ratach, wyłącznie na rachunek bankowy przedsiębiorcy. Załącznik do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących mówi o czynnościach zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania.

Pod poz. 39 załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanych rozporządzeniach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wyżej wymienione zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 39 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie przedmiotowe z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy, o którym mowa powyżej można stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W § 4 rozporządzenia wymienione zostały czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3, tj. zwolnienia przedmiotowego i podmiotowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą – pracownia projektowa zajmująca się projektowaniem wnętrz oraz projektowaniem krajobrazu. W ramach prowadzonej działalności opracowywane są projekty wnętrz, ogrodów i zagospodarowania terenu. Przygotowywane projekty zawierają szczegółowe rzuty i rysunki techniczne, komputerowe wizualizacje, zestawienia materiałów, jakich należy użyć w celu realizacji projektu oraz nadzór autorski nad realizowanymi projektami.

Przedmiotem umowy jest usługa przygotowania projektu oraz pozostałe obowiązki architekta wnętrz, wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Opracowywane projekty są indywidualne, oryginalne, niepowtarzalne i innowacyjne. Wszelkie prawa autorskie są wyłączną własnością autora i nie są obciążone prawami ani roszczeniami osób trzecich. Autor jest ich wyłącznym twórcą. Z tytułu wykonania projektu, klient jest zobowiązany zapłacić jednorazowo wynagrodzenie.

Wszystkie usługi świadczone zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów gospodarczych są ewidencjonowane za pomocą umów. Wszystkie płatności dokonywane są w czterech ratach, wyłącznie na rachunek bankowy. Nie stosuje się płatności gotówkowych. Z każdej płatności i otrzymanych dowodów wpłaty jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Każdy przelew zawiera dane zamawiającego usługę: imię, nazwisko, adres zamieszkania, oraz numer umowy, której dotyczy transakcja.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi przygotowania projektu oraz pozostałe obowiązki architekta wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w sytuacji przekroczenia kwoty 20.000 zł obrotu nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Jednakże, w sytuacji utraty zwolnienia podmiotowego ustawodawca, w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, przewidział także zwolnienie przedmiotowe, tj. dotyczące niektórych czynności wykonywanych przez podatnika. Analiza powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że w załączniku do rozporządzenia ustawodawca przewidział szereg zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zwolnienia wyszczególnione w poszczególnych pozycjach załącznika uwarunkowane są jednak spełnieniem wszystkich wymogów w nich wskazanych.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca, w sytuacji przekroczenia obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży usług polegających na projektowaniu wnętrz oraz projektowaniu krajobrazu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata następuje na konto bankowe Wnioskodawcy oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie korzystał do 31 grudnia 2017 r. ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia. Oznacza to, że pomimo przekroczenia przez Wnioskodawcę obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (utraty zwolnienia podmiotowego) nie będzie miał on obowiązku stosowania kasy rejestrującej, o ile wszystkie usługi które wykonuje na rzecz ww. osób będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego (poz. 39 załącznika do rozporządzenia).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj