Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4441-39/11/AW
z 23 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/4441-39/11/AW
Data
2012.01.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie na cele działalności gospodarczej
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy wraz z prawem do odliczenia
Wniosek ORD-IN 4 MB
W związku ze skargą z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 22 grudnia 2011r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 7 października 2011r. znak: IBPP1/443-1129/11/AW w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie towarów dokonane w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. przez Spółkę z o.o. oraz w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. przez Wnioskodawcę nie podlegało opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 7 października 2011r. znak: IBPP1/443-1129/11/AW, uznając stanowisko skarżącego wyrażone we wniosku z dnia 5 lipca 2011r. za prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 7 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie towarów dokonane w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. przez Spółkę z o.o. oraz w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. przez Wnioskodawcę nie podlegało opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Z dniem 2 stycznia 2008r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka z o.o.) przekształciła się – w trybie przepisów Tytułu IV Działu III ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) - w Spółkę Akcyjną (dalej: Wnioskodawca). Spółka z o.o. była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki z o.o. była dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z wieloma kontrahentami. Również Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracowała z wieloma kontrahentami. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka z o.o. podejmowała, natomiast Wnioskodawca podejmował i w dalszym ciągu podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i reklamowym. Działania te, niezbędne z uwagi na specyfikę rynku, na którym Wnioskodawca prowadzi (a Spółka z o.o. prowadziła) działalność i ograniczenia prawne, mają istotne i bezpośrednie przełożenie na poziom osiąganych odpowiednio przez Wnioskodawcę/ Spółkę z o.o. przychodów. Spółka z o.o. w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. oraz Wnioskodawca w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. dokonywali nieodpłatnych przekazań towarów należących do ich przedsiębiorstwa, których adresatami byli aktualni, jak również potencjalni kontrahenci, tj. aktualni oraz potencjalni nabywcy towarów handlowych oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./ Wnioskodawcę. Omawiane nieodpłatne przekazania obejmowały:
Celem powyższych działań było zmotywowanie kontrahentów do kontynuowania współpracy odpowiednio ze Spółką z o.o./Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, reklama oraz uatrakcyjnienie oferty handlowej odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, pozwalające na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów oraz pozyskanie nowych, a tym samym na poszerzenie rynków zbytu, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami, a także maksymalizacja rozpoznawalności i renomy odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wszystkie opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów miały służyć intensyfikacji (maksymalizacji) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, a tym samym generowaniu sprzedaży opodatkowanej oraz zwiększeniu przychodów. Należy również zauważyć, że podejmowanie odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę skutecznej konkurencji z innymi podmiotami na rynku artykułów spożywczych byłoby niemożliwe bez prowadzenia zintensyfikowanych akcji promocyjnych i reklamowych, których istotny element stanowiły opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów. Przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań towarów nie były drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości ani próbki, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). Zarówno Spółka z o.o., jak i Wnioskodawca dokonywali obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które były następnie przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań. Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca uznawali ww. nieodpłatne przekazania towarów za dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca wystawiali faktury wewnętrzne, w których wykazywany był podatek należny, który następnie był uwzględniany w rozliczeniach VAT oraz deklaracjach VAT za miesiąc, w którym zostały wystawione poszczególne faktury wewnętrzne. Co do zasady Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca na koniec miesiąca wystawiali zbiorczą fakturę wewnętrzną za dany miesiąc, która uwzględniała ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane w danym miesiącu, jednakże zdarzały się również przypadki, gdy faktura wewnętrzna była wystawiana dla pojedynczych lub większej liczby ww. nieodpłatnych przekazań towarów. Faktury wewnętrzne były wystawiane w oparciu o dokumenty Wydanie na promocję – WS (dalej: dokumenty WS), które były sporządzane na okoliczność nieodpłatnego przekazania towaru (towarów) kontrahentowi. Większość dokumentów WS jest potwierdzona przez kontrahentów (tj. na dokumencie WS znajduje się pieczątka i podpis lub sam podpis kontrahenta lub osoby reprezentującej kontrahenta), jednakże są i takie dokumenty WS, które nie są potwierdzone przez kontrahenta. Niektóre z ww. faktur wewnętrznych zostały wystawione ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z takiej faktury wewnętrznej. W wyniku ponownej analizy przepisów dotyczących VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam, jak i Spółka z o.o. niesłusznie uznawali ww. nieodpłatne przekazania towarów jako podlegające opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza:
Ww. zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące Wnioskodawca zamierza wystawić w stosunku do większej liczby faktur wewnętrznych (np. do faktur wewnętrznych za kilka miesięcy). Wnioskodawca zamierza wystawić ww. wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wszystkich wystawionych przez Wnioskodawcę oraz Spółkę z o.o. faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane odpowiednio przez Wnioskodawcę/Spółkę z o.o. oraz dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, niezależnie od tego, czy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona w oparciu o dokument WS potwierdzony przez kontrahenta, czy też w oparciu o dokument WS nie potwierdzony przez kontrahenta, a także niezależnie od tego, czy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona przed czy po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej. W związku z tym, że Wnioskodawca zamierza dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, nie wpłynie to na rozliczenie VAT za okresy rozliczeniowe, w których zostały ujęte korygowane faktury wewnętrzne. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy opisane w poz. 68 wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. przez Spółkę z o.o. oraz w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. przez Wnioskodawcę nie podlegały opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane... Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w poz. 68 niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. przez Spółkę z o.o. oraz od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. przez Wnioskodawcę nie podlegały opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane. Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania: 1. Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w poz. 68 niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. przez Spółkę z o.o. oraz od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. przez Wnioskodawcę, nie podlegały opodatkowaniu VAT, z jednoczesnym zachowaniem odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane. 2. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że niniejszy wniosek dotyczy nieodpłatnych przekazań towarów dokonanych w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 31 marca 2011r., tj. dokonanych od dnia wejścia w życie dotyczących omawianej problematyki przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), a przed dniem wejścia w życie dotyczących omawianej problematyki przepisów ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). 3. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przytoczonego wyżej przepisu wynika zasada, że opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów. 4. Na zasadzie wyjątku od powyższej reguły, ustawodawca w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wskazał przypadki, gdy nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa uważane jest za dostawę towarów, o której mowa w powołanym wyżej przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym we wskazanym wyżej okresie, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym we wskazanym wyżej okresie, ustawodawca wskazał, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. W ust. 4 oraz ust. 7 przepisu art. 7 ustawy o VAT zostało zaś uregulowane, co rozumie się odpowiednio przez prezenty o małej wartości oraz próbkę, o których mowa w ust. 3 tego przepisu. 5. Już z literalnego brzmienia części wstępnej przytoczonego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że za dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i w konsekwencji za podlegające opodatkowaniu VAT może być uznane jedynie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Tym samym, nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Reasumując, w zakreślonym wyżej stanie prawnym, aby nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa mogło zostać uznane za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i w konsekwencji aby podlegało ono opodatkowaniu VAT, muszą zostać spełnione kumulatywnie (łącznie) następujące warunki:
Jeżeli zaś nie zostanie spełniony choćby jeden z ww. warunków, wówczas nie ma podstaw, by nieodpłatne przekazanie towarów traktować jako dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i przekazanie takie w ogóle nie podlega opodatkowaniu VAT. Tym samym, nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT i to nawet wówczas, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. 6. Opisane w niniejszym wniosku nieodpłatne przekazania przez Spółkę z o.o. towarów należących do jej przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne przekazania przez Wnioskodawcę towarów należących do jego przedsiębiorstwa, niewątpliwie stanowią nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Tak jak to zostało już wyżej zauważone, celem nieodpłatnych przekazań towarów, których dotyczy niniejszy wniosek było zmotywowanie kontrahentów do kontynuowania współpracy z odpowiednio Spółką z o.o./Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./ Wnioskodawcę, reklama oraz uatrakcyjnienie oferty handlowej odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, które pozwala na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów oraz pozyskanie nowych, a tym samym na poszerzenie rynków zbytu, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami, a także maksymalizacja rozpoznawalności i renomy odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wszystkie te nieodpłatne przekazania towarów miały służyć intensyfikacji (maksymalizacji) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, a tym samym generowaniu sprzedaży opodatkowanej oraz zwiększeniu przychodów. Omawiane nieodpłatne przekazania towarów przekładają się bezpośrednio na wzrost sprzedaży, a w konsekwencji na zwiększenie przychodów odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wpływają one także pozytywnie na współpracę z kontrahentami, co z kolei wpisuje się w strategię gospodarczą zarówno Spółki z o.o., jak i Wnioskodawcy. Podejmowanie odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę skutecznej konkurencji z innymi podmiotami na rynku artykułów spożywczych byłoby niemożliwe bez prowadzenia zintensyfikowanej akcji promocyjnych i reklamowych, których istotny element stanowią opisane w poz. 68 niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów. W świetle powyższego, nie może budzić wątpliwości, że opisane w niniejszym wniosku nieodpłatne przekazania towarów zostały dokonane zarówno przez Spółkę z o.o., jak i Wnioskodawcę na cele związane z prowadzonym przez siebie przedsiębiorstwem, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT. 7. Po zasadniczej zmianie treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, dokonanej z dniem 1 czerwca 2005r. na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), nie można z tego przepisu wywodzić, że opodatkowaniu VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. Art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. wskazuje bowiem jedynie rodzaje towarów, do których przekazania przez podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem nie stosuje się art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym, których przekazanie, pomimo że jest dokonywane na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, nie jest traktowane jako dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT. Powyższe potwierdza, że w stenie prawnym obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 31 marca 2011r. zakres przedmiotowy opodatkowania wskazany w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT został określony jedynie w części wstępnej tego przepisu, a nie również w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, tak jak to było przyjmowane przed wskazaną wyżej nowelizacją. 8. Prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w żaden sposób nie podważyłoby nawet przyjęcie, że celem regulacji zawartej w art. 5 ust. 6 Szóstej Dyrektywy (art. 16 obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE) było objęcie opodatkowaniem również nieodpłatnych przekazań towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W pierwszej kolejności należy bowiem zauważyć, że w razie niedokonania lub niewłaściwego dokonania transpozycji postanowień dyrektywy do krajowego porządku prawnego w terminie wskazanym w dyrektywie, wyłącznie podmiot indywidualny może się powoływać na postanowienia dyrektywy przeciwko Państwu i jego organom, a nie odwrotnie. Państwo i jego organy nie mają prawa powoływać się przeciwko podatnikowi na niezgodność polskich przepisów podatkowych z uregulowaniami Dyrektywy, w zakresie w jakim niezgodność ta działa na korzyść podatnika. Podatnik nie może bowiem ponosić negatywnych konsekwencji wadliwości ustawodawstwa polskiego oraz jego niezgodności z uregulowaniami wspólnotowymi. 9. Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawia również fakt, że dopiero na skutek nowelizacji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dokonanej z dniem 1 kwietnia 2011r. na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), ustawodawca w części wstępnej ww. przepisu skreślił fragment „na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem”, a tym samym dopiero z tym dniem objął pojęciem dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, również nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W tym miejscu należy podkreślić – co zostało wcześniej wyraźnie zaznaczone – że niniejszy wniosek dotyczy nieodpłatnych przekazań towarów dokonanych przed dniem wejścia w życie ww. nowelizacji. 10. Stanowisko Wnioskodawcy jest powszechnie aprobowane w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkich Sadów Administracyjnych, w tym właściwego miejscowo dla Wnioskodawcy – Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie:
11. Przytoczone wyżej orzeczenia potwierdzają, że stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z jednolitą linią orzeczniczą Sądów administracyjnych, w tym z poglądami wyrażonymi przez Skład Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. To zaś oznacza, że poglądy w nich wyrażone powinny zostać uwzględnione przy wydawaniu interpretacji indywidualnej na podstawie niniejszego wniosku, co znajduje potwierdzenie w judykaturze (cyt): „Naruszenie przepisów postępowania sprowadza się do stanowiska Ministra Finansów, że wcześniejsze wydane interpretacje oraz orzeczenia sądów administracyjnych nie mają znaczenia w przedmiotowej sprawie. (…) W przypadku zatem interpretacji indywidualnych organ nie może poprzestać na stwierdzeniu, że wyroki, jak chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2009r., sygn. I FPS 6/08, na który powołał się skarżący w niniejszej sprawie, pozostają bez znaczenia. Organ jest zatem zobowiązany, zgodnie z art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej, dokonać oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, w tym orzeczeń, na które występujący o interpretację się powołał. W tym miejscu należy powtórzyć za Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie (wyrok z dnia 9 lutego 2010r., sygn. I SA/Kr 1755/09, publ. www.nsa.gov.pl), że organ, stając na stanowisku, że nie mają znaczenia na gruncie przedmiotowej sprawy inne interpretacje oraz orzeczenia, wydane w podobnych sprawach, naruszył przepisy procesowe, w szczególności art. 121 § 1, w związku z art. 14h Ordynacji podatkowej, poprzez pominięcie stanowiska orzecznictwa” – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 11 maja 2010r. Sygn. akt I SA/Rz 170/10. Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 4 marca 2010r. Sygn. akt I SA/Rz 39/10 oraz w wyroku z dnia 27 października 2009r., Sygn. akt I SA/Rz 661/09. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargi kasacyjne Ministra Finansów od ww. wyroków, odpowiednio wyrokiem z dnia 2 czerwca 2011r. Sygn. akt I FSK 983/10, wyrokiem z dnia 20 maja 2011r. Sygn. akt I FSK 829/10 oraz wyrokiem z dnia 27 stycznia 2011r. Sygn. akt l FSK 195/10, w którym potwierdził, że: „Interpretacja ma zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny, a zatem odnosić się do stanowiska wnioskodawcy wyrażonego w odniesieniu do stanu faktycznego podanego we wniosku. Rację ma Sąd I instancji wskazując, że powołanie się przez skarżącą Spółkę na orzeczenia sądów administracyjnych powodowała, że przejęła ona argumentację w nich prezentowaną. W tej sytuacji obowiązkiem organu było ustosunkowanie się do wyrażonych w nich poglądów (…)”. 12. Stanowisko Wnioskodawcy zostało również zaaprobowane w między innymi następujących interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:
13. To, iż opisane w poz. 68 niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu VAT, w żaden sposób nie ogranicza prawa Spółki z o.o. oraz Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Po pierwsze, należy zauważyć, że przytoczony wyżej przepis przewiduje podstawowy element konstrukcyjny VAT, jakim jest prawo do odliczenia podatku naliczonego, który ma służyć urzeczywistnieniu zasady neutralności VAT. W związku z tym, że prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi element konstrukcyjny VAT nie może być traktowane jako przywilej, który podatnik może uzyskać jedynie po spełnieniu wielu warunków. Przeciwnie, wszelkie ograniczenia w możliwości odliczenia podatku naliczonego muszą wynikać wprost z ustawy oraz muszą być traktowane jako wyjątki, a tym samym muszą być interpretowane w sposób ścisły. Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem towarów uzależnione jest od istnienia związku pomiędzy zakupem a działalnością opodatkowaną VAT wykonywaną przez podatnika, przy czym wystarczy, by związek ten miał charakter ogólny (pośredni). Tak jak to zostało już zauważone w niniejszym wniosku, podstawowym przedmiotem działalności Spółki z o.o. oraz Wnioskodawcy jest opodatkowana sprzedaż towarów. Ponadto – co również zostało wcześniej zauważone – celem nieodpłatnych przekazań towarów dokonywanych przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę, było zwiększenie poziomu sprzedaży towarów odpowiednio przez Spółkę z o.o. oraz Wnioskodawcę, a tym samym generowanie sprzedaży opodatkowanej. Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, brak jest podstaw do ograniczania prawa Spółki z o.o. oraz Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane. W szczególności, w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, nie znajdują zastosowania ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy o VAT. W świetle powyższego, Spółce z o.o. oraz Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które zostały następnie nieodpłatnie przekazane, pomimo że opisane w poz. 68 niniejszego wniosku czynności nieodpłatnego przekazania tych towarów nie podlegały opodatkowaniu VAT.Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 października 2007r. Sygn. akt III SA/Wa 1444/07: „Zdaniem Sądu okoliczność, że przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 7 ust. 2 u.p.t.u. nie podlegają opodatkowaniu, nie pozbawia podatnika uprawnienia do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów. Określona w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegającymi opodatkowaniu. Zatem chodzi tutaj o zakupy towarów, które przez podatnika w stanie przetworzonym lub nieprzetworzonym są odsprzedawane, a także o towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności jednakże nie wchodzą bezpośrednio do substancji wytwarzanych przez podatnika towarów i usług np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym – najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, usługi biurowe porządkowe itp. Zdaniem Sądu do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w formie prezentów przekazywane są różnym podmiotom w ramach prowadzonej akcji promocyjnej. Cel promocji jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. prawa do odliczenia podatku naliczonego” (Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl). W dniu 7 października 2011r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-1129/11/AW uznając, że stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie ustalenia, że:
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 20 października 2011r. wpłynęło do tut. organu w dniu 25 października 2011r. W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 24 listopada 2011r. znak IBPP1/443W-59/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach udzielił odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w której stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Na podstawie art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), na ww. interpretację indywidualną Wnioskodawca złożył skargę z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu 22 grudnia 2011r.), w której wniósł o:
W skardze swej Skarżący zarzuca naruszenie:
W świetle obowiązującego stanu prawnego, uwzględniając skargę z dnia 19 grudnia 2011r. stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 31 marca 2011r., gdyż interpretacja ta stanowi ponowne rozstrzygnięcie wniosku strony w wyniku uwzględnienia skargi. Należy również wskazać, że z uwagi na charakter sprawy będącej przedmiotem interpretacji tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące nieodpłatnego przekazania towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w jednej interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W myśl art. 14b § 2 tej ustawy, wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Przytoczone regulacje prawne stanowią zatem o tym, że dla skutecznego wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie wydania interpretacji indywidualnej koniecznym jest, aby wniosek o jej wydanie złożył podmiot zainteresowany, którym może być tylko i wyłącznie podmiot zainteresowany skutkami prawnopodatkowymi w sferze swoich rozliczeń z budżetem państwa. Okoliczność ta ma szczególne znaczenie z uwagi na określenie przez ustawodawcę skutków udzielenia takiej interpretacji zarówno dla organu jak i dla podmiotu, który złożył wniosek o interpretację. Według art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Stosownie do art. 93 § 2 tej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Na mocy art. 93a § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcą jest Spółka Akcyjna powstała z dniem 2 stycznia 2008r. w wyniku przekształcenia się ze Spółki z o.o. w trybie przepisów Tytułu IV Działu III ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne należy stwierdzić, iż przekształcenie Spółki z o.o. w Spółkę Akcyjną wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93a § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie ma miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy. W konsekwencji, skutkiem tego przekształcenia jest wstąpienie przez Spółkę Akcyjną we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki z o.o. włącznie z prawem jej jako zainteresowanego do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w trybie przewidzianym w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Według natomiast art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 7 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.). Wniosek o interpretację indywidualną obejmuje łączny okres od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 31 marca 2011r., z tym że w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. dotyczy Spółki z o.o., natomiast od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. Spółki Akcyjnej. Zauważyć jednak należy, że interpretowany przepis art. 7 ust. 2 nie ulegał zmianie we wnioskowanych okresach, zatem omawiane w niniejszym rozstrzygnięciu zagadnienia dotyczą zarówno czynności dokonywanych przez Spółkę z o.o., jak i czynności dokonywanych przez powstałą w wyniku jej przekształcenia Spółkę Akcyjną. Wykładnia literalna przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT pozwala uznać, że istnieje wyjątek od zasady opodatkowania dostawy towarów, polegający właśnie na tym, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem nie stanowi podlegającej opodatkowaniu dostawy. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Przepis ust. 3 tego artykułu określa tylko rodzaje towarów których przekazanie wskazane w ust. 2 – czyli na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem – zostało wyłączone z zakresu przedmiotowego opodatkowania – jest to przepis szczególny zawierający wyjątki w stosunku do ust. 2. Należy zatem uznać, że przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, w świetle art. 7 ust 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi dostawy towarów, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym nabyciem. Z wniosku wynika, iż z dniem 2 stycznia 2008r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka z o.o.) przekształciła się – w trybie przepisów Tytułu IV Działu III ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) - w Spółkę Akcyjną (dalej: Wnioskodawca). Spółka z o.o. była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki z o.o. była dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z wieloma kontrahentami. Również Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracowała z wieloma kontrahentami. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka z o.o. podejmowała, natomiast Wnioskodawca podejmował i w dalszym ciągu podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i reklamowym. Działania te, niezbędne z uwagi na specyfikę rynku, na którym Wnioskodawca prowadzi (a Spółka z o.o. prowadziła) działalność i ograniczenia prawne, mają istotne i bezpośrednie przełożenie na poziom osiąganych odpowiednio przez Wnioskodawcę/ Spółkę z o.o. przychodów. Spółka z o.o. w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. oraz Wnioskodawca w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. dokonywali nieodpłatnych przekazań towarów należących do ich przedsiębiorstwa, których adresatami byli aktualni, jak również potencjalni kontrahenci, tj. aktualni oraz potencjalni nabywcy towarów handlowych oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./ Wnioskodawcę. Omawiane nieodpłatne przekazania obejmowały:
Celem powyższych działań było zmotywowanie kontrahentów do kontynuowania współpracy odpowiednio ze Spółką z o.o./Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, reklama oraz uatrakcyjnienie oferty handlowej odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, pozwalające na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów oraz pozyskanie nowych, a tym samym na poszerzenie rynków zbytu, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami, a także maksymalizacja rozpoznawalności i renomy odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wszystkie opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów miały służyć intensyfikacji (maksymalizacji) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, a tym samym generowaniu sprzedaży opodatkowanej oraz zwiększeniu przychodów. Należy również zauważyć, że podejmowanie odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę skutecznej konkurencji z innymi podmiotami na rynku artykułów spożywczych byłoby niemożliwe bez prowadzenia zintensyfikowanych akcji promocyjnych i reklamowych, których istotny element stanowiły opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów. Przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań towarów nie były drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości ani próbki, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). Zarówno Spółka z o.o., jak i Wnioskodawca dokonywali obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które były następnie przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań. Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę ww. towarów na rzecz dotychczasowych oraz nowych kontrahentów w celach promocyjnych i reklamowych, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą – prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem działania podejmowane przez Wnioskodawcę mają na celu intensyfikację (maksymalizację) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży. Jednocześnie tut. organ w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej znak: IBPP1/443-1129/11/AW z dnia 7 października 2011r. uznał, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na zakup ww. towarów w takim zakresie, w jakim nabywane towary związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, oczywiście z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w art. 88 ustawy o VAT. Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które następnie są nieodpłatnie przekazywane kontrahentom, powołać należy cytowane powyżej przepisy art. 86 ust. 1. Zatem w odniesieniu do zakupów związanych z przekazywanymi towarami należy wskazać, że z powołanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupionymi przez Wnioskodawcę towarami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę, będące następnie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz kontrahentów, należy uznać za służące pośrednio sprzedaży towarów oferowanych przez Wnioskodawcę. Jeżeli zatem sprzedaż towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, której maksymalizację mają zapewnić nieodpłatne przekazania innych towarów, jest sprzedażą wyłącznie opodatkowaną (tj. nie występuje sprzedaż zwolniona), to Wnioskodawca ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT przy nabyciu towarów, które to pośrednio służą sprzedaży opodatkowanej. W świetle cytowanych wyżej przepisów, należy uznać, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy nabyciu towarów, o których mowa we wniosku, o ile wydatki na towary związane z nieodpłatnym przekazaniem mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (warunek obowiązujący do dnia 30 listopada 2008r.) i nie zachodziły inne ograniczenia tego prawa określone w art. 88 ustawy o VAT. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. obowiązującego do dnia 31 marca 2011r. Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.