Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.98.2017.1.ES
z 28 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2017 r. (data wpływu do Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 20 stycznia 2017 r., data wpływu do BKIP w Bielsku-Białej 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z ogłoszonym konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, działania 11.2. Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów, poddziałania 11.2.1 Wsparcie szkolnictwa zawodowego – ZIT, Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”. Celem projektu jest zwiększenie szans na rynku pracy dla 1194 uczniów szkół, prowadzących kształcenie zawodowe. Uczniowie szkół nabędą kwalifikacje i umiejętności, zgodnie z aktualnymi wymaganiami rynku pracy.

W 14 szkołach oraz 1 placówce 116 nauczycieli/instruktorów zwiększy efektywność kształcenia, w związku z nabyciem dodatkowych umiejętności oraz kompetencji zawodowych.

W 15 szkołach oraz 1 placówce zostaną doposażone pracownie zawodowe, tak aby w jak największym stopniu odzwierciedlały one naturalne warunki pracy oraz zwiększyły współpracę szkół/placówki z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym.

W 12 szkołach zostanie przeprowadzona adaptacja pracowni na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania.

W ramach projektu m.in. 597 osób weźmie udział w praktykach/stażach u pracodawców.

Okres realizacji projektu: 26 września 2016 r. – 23 września 2019 r.

Zakres wydatków planowanych w ramach projektu obejmuje:

Indywidualne doradztwo, wynagrodzenia (m.in. dla doradców, trenerów, asystentów, moderatorów); wynajem sali na zajęcia, zakup materiałów szkoleniowych np. zestawy szkoleniowe dostosowane do zajęć specjalistycznych; zakup materiałów eksploatacyjnych; zajęcia laboratoryjne (zlecone w podwykonawstwo), dojazdy m.in. na zajęcia laboratoryjne, kursy, staże; stypendia dla uczestników staży/praktyk; wynagrodzenia opiekunów stażystów/ praktykantów, koszty odzieży roboczej, wyposażenia stanowiska pracy, eksploatacji materiałów i narzędzi, szkolenia BHP, koszty egzaminów; opracowanie materiałów dydaktycznych na szkolenia; catering; kursy doskonalące związane z nauczanym zawodem; zakup licencji biblioteki testów przygotowania do egzaminów zawodowych, administracja i hosting platformy; doposażenie pracowni (środki trwałe, pozostałe wyposażenie, tj. zakup drobnych pomocy dydaktycznych); dostosowanie/adaptacja pomieszczeń dla 12 szkół; przygotowywanie scenariuszy cyfrowych materiałów edukacyjnych w zakresie przedmiotów zawodowych i recenzje projektów scenariuszy.

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Koszt wynajmu sal na zajęcia ustalono na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta. Zawiera on kwotę wynajmu, należny VAT oraz ryczałt za media i ewentualnie zastosowany upust. Koszt wynajmu sal wykazywany jest jednym zbiorczym zestawieniem wkładu własnego, na podstawnie zestawień indywidualnych szkół. Nie jest wystawiana faktura za wynajem sali prowadzącym zajęcia w ramach tego projektu.

Projektem objętych zostanie 16 Szkół:

  1. Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Centrum Kształcenia Ogólnego i Zawodowego;
  2. Liceum Plastyczne w Zespole Szkół;
  3. Technikum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Zespole Szkół Spożywczych;
  4. Technikum w Zespole Szkół;
  5. Technikum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Zespole Szkół Mechaniczno
    - Samochodowych;
  6. Technikum w Zespole Szkół;
  7. Technikum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Centrum Kształcenia Ogólnego i Zawodowego;
  8. Technikum w Zespole Szkół;
  9. Technikum w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych;
  10. Technikum w Centrum Edukacji;
  11. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna, Szkoła Przysposabiająca do Pracy oraz Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Uczniów Niesłyszących i Słabosłyszących w Zespole Szkół Specjalnych;
  12. 1 placówka – Centrum Kształcenia Praktycznego w Centrum Kształcenia Praktycznego
    i Ustawicznego.

Wyżej wymienione szkoły są jednostkami budżetowymi Miasta.

Do dnia 31 grudnia 2016 r. spośród ww. Szkół czynnymi podatnikami VAT były:

  1. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w ramach umów cywilnoprawnych, dotyczących zwłaszcza opodatkowanego podatkiem od towarów i usług wynajmu sal lekcyjnych oraz organizacji szkoleń (zwolnione z VAT).
  2. Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych w zakresie dochodów uzyskiwanych z czynszów za wynajem sal.

Pozostałe jednostki na dzień 31 grudnia 2016 r. nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. jednostki budżetowe podlegają scentralizowaniu rozliczeń z tytułu podatku VAT wraz z Miastem.

Miasto jest organem prowadzącym dla wyżej wymienionych szkół.

Beneficjent (Miasto) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. Miasto jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (m.in. w zakresie: opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów gminy i Skarbu Państwa, ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., usług dzierżawy i najmu, sprzedaży nieruchomości gminy i Skarbu Państwa, aportu nieruchomości, pozostałych środków trwałych itp.), nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego.

Objęte projektem placówki oświatowe realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy o podatku towarów usług z dnia 11 marca 2004 r. Jeśli zakupy towarów i usług, w tym robót budowlanych, montażowych są związane z działalnością oświatową, wówczas występuje brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach, o którym mowa w art. 86 ust. 1. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent – Miasto, który jest organem prowadzącym dla ww. szkół, a od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się wspólnie ze wszystkimi jednostkami w zakresie podatku VAT, ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach towarów i usług na cele projektu pn. „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym przypadku usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego że są związane ze świadczeniami nieodpłatnymi oraz usługami oświatowymi zwolnionymi z podatku VAT – jeśli są odpłatne.

Miasto rozliczając się wspólnie ze swoimi jednostkami, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nabywanych towarach i usługach od podatku należnego VAT, ze względu na brak realizacji ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski;

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz., 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem pn. „…” jest związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z ogłoszonym konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, działania 11.2. Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy – kształcenie zawodowe uczniów, poddziałania 11.2.1 Wsparcie szkolnictwa zawodowego – ZIT, Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”. Celem projektu jest zwiększenie szans na rynku pracy dla 1194 uczniów szkół, prowadzących kształcenie zawodowe. Uczniowie szkół nabędą kwalifikacje i umiejętności, zgodnie z aktualnymi wymaganiami rynku pracy.

W 14 szkołach oraz 1 placówce 116 nauczycieli/instruktorów zwiększy efektywność kształcenia, w związku z nabyciem dodatkowych umiejętności oraz kompetencji zawodowych.

W 15 szkołach oraz 1 placówce zostaną doposażone pracownie zawodowe, tak aby w jak największym stopniu odzwierciedlały one naturalne warunki pracy oraz zwiększyły współpracę szkół/placówki z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym.

W 12 szkołach zostanie przeprowadzona adaptacja pracowni na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania.

W ramach projektu m.in. 597 osób weźmie udział w praktykach/stażach u pracodawców. Okres realizacji projektu: 26 września 2016 r. – 23 września 2019 r.

Przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Projektem objętych zostanie 16 szkół, które są jednostkami budżetowymi Miasta.

Do dnia 31 grudnia 2016 r. spośród ww. Szkół czynnymi podatnikami VAT były:

  1. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w ramach umów cywilnoprawnych, dotyczących zwłaszcza opodatkowanego podatkiem od towarów i usług wynajmu sal lekcyjnych oraz organizacji szkoleń (zwolnione z VAT).
  2. Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych w zakresie dochodów uzyskiwanych z czynszów za wynajem sal.

Pozostałe jednostki na dzień 31 grudnia 2016 r. nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

Miasto jest organem prowadzącym dla ww. szkół.

Beneficjent (Miasto) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. Miasto jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (m. in. w zakresie: opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów gminy i Skarbu Państwa, ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., usług dzierżawy i najmu, sprzedaży nieruchomości gminy i Skarbu Państwa, aportu nieruchomości, pozostałych środków trwałych itp.), nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego.

Objęte projektem placówki oświatowe realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) Ustawy o podatku towarów usług z dnia 11 marca 2004 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT, to w rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, zatem nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Jednocześnie należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny tut. Organu.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj