Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.78.2017.1.RS
z 28 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku, z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo - prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę na podstawie przeprowadzonej zbiórki publicznej, przeznaczonego i wydatkowanego na cele kulturalne, tj. na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu, a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo - prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodu uzyskanego przez ww. Wnioskodawcę na podstawie przeprowadzonej zbiórki publicznej, przeznaczonego i wydatkowanego na cele kulturalne, tj. na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu, a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, zwany dalej „Wnioskodawcą”, powołany został w 2016 roku w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej, zgodnie z art. 3 i 4 Ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 498), aktem założycielskim przez osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełniane przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe, tj. przez 70-ciu jego członów.


Wnioskodawca działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca od 1 sierpnia 2016 roku prowadzi zbiórkę publiczną.


Celem zbiórki jest uzyskanie środków finansowych niezbędnych do ogłoszenia i przeprowadzenia konkursu a następnie wybudowania i odsłonięcia dwóch pomników, co w konsekwencji ma przyczynić się do podtrzymania i upowszechnienia tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej kulturowej – co jest podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy - celem kulturalnym. Zbiórka ta jest realizowana poprzez: zbiórkę środków finansowych do puszek i skarbon przy jednoczesnej dystrybucji cegiełek o nominałach 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 500 zł, 1000 zł (bez wartości materialnej) oraz poprzez darowizny pozyskiwane przez wpłaty pieniężne, na rachunek bankowy Wnioskodawcy, od różnych podmiotów, w tym m.in. osób prawnych, osób fizycznych i innych jednostek organizacyjnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca (utworzony w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej) na podstawie swojego statusu podmiotowo - prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. Z 2014 r., poz. 498), spełnia kryteria do uznania go za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.)?
  2. Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z przeprowadzoną zbiórką publiczną, przeznaczony i wydatkowany na cele kulturalne, tj. na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu, a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników, będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Wnioskodawca na podstawie swojego statusu podmiotowo - prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 498), spełnia kryteria do uznania go za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).
  2. Dochód uzyskany przez Wnioskodawcę, w związku z przeprowadzoną zbiórką publiczną, przeznaczony i wydatkowany na cele kulturalne, tj. na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu, a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników, może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • uznania Wnioskodawcy, utworzonego w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo - prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o której mowa art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę na podstawie przeprowadzonej zbiórki publicznej, przeznaczonego i wydatkowanego na cele kulturalne, tj. na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu, a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Status podmiotowo-prawny Wnioskodawcy do prowadzenia zbiórek publicznych określa art. 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 498, z późn. zm.), zgodnie z którym:

  1. Komitet społeczny powołują aktem założycielskim co najmniej 3 osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełnienie przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe.
  2. Akt założycielski zawiera w szczególności:
    1. określenie celu, w jakim komitet społeczny został powołany;
    2. dane osób powołujących komitet społeczny - imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku gdy dana osoba nie ma numeru PESEL, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość tej osoby;
    3. adres do korespondencji;
    4. dane, w zakresie określonym w pkt 2, osoby uprawnionej do reprezentowania komitetu społecznego;
    5. oświadczenie o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w ust. 1.
  3. Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa, o których mowa w ust. 1, członkowie komitetu społecznego składają pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań.

Odnośnie kwestii kwalifikowania komitetów społecznych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.), tj. uznania komitetów społecznych za podatników podatku dochodowego, jeżeli osiągają dochody podlegające opodatkowaniu tym podatkiem i nie są podmiotowo zwolnione od tego podatku, należy wskazać, że pojęcie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w polskim systemie prawa.

Z doktryny i orzecznictwa sądów administracyjnych oraz literatury prawa odnośnie rozumienia pojęcia Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wynika, że taką jednostką jest twór społeczny, przejawiający się w postaci zorganizowanej formy działalności ludzkiej, których funkcjonowanie regulują różne gałęzie prawa. Nieposiadanie przez jednostkę organizacyjną osobowości prawnej nie wyklucza uznania jej podmiotowości prawnopodatkowej w zakresie podatku dochodowego do osób prawnych.

Przy ocenie jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej dla potrzeb systemu podatkowego istotne jest aby była to jednostka mająca odpowiedni stopień zorganizowania (wyodrębnienia), umożliwiający występowanie w obrocie prawnym. Przy definiowaniu powyższej jednostki należy uwzględniać takie elementy jak: odrębność organizacyjna założyciela, autonomia w sferze majątkowej, posiadanie odrębnych organów zarządzających, których działania lub zaniechania mogą być przypisane temu podmiotowi oraz możliwość samodzielnego uczestnictwa w obrocie gospodarczym.


Dla uzyskania statusu jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej wystarczające jest posiadanie przez dany podmiot przynajmniej jednego z poniżej wymienionych atrybutów, a mianowicie:

  1. Posiadanie struktury organizacyjnej,
  2. Działanie za pośrednictwem organów,
  3. Zdolność prawna w zakresie prawa materialnego,
  4. Zdolność procesowa i sądowa,
  5. Zdolność upadłościowa i układowa,
  6. Posiadanie własnego majątku,
  7. Odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania

(por. tezy uchwały SN z dnia 26 stycznia 1996 r., sygn.. akt III CZP 111/95 oraz wyroków: I SA/Wr 348/05 z dnia 26 lutego 2007 r., I SA/Gd 864/13 z dnia 15 października 2013 r.).


W świetle przedstawionych wyjaśnień, będące zorganizowanymi jednostkami, komitety społeczne powoływane do przeprowadzania zbiórek publicznych na podstawie art. 4 ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych spełniają kryteria do uznania za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, powołany został w 2016 roku w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej, zgodnie z art. 3 i 4 Ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, aktem założycielskim przez osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełniane przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe, tj, przez 70-ciu jego członów. Wnioskodawca działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca od 1 sierpnia 2016 roku prowadzi zbiórkę publiczną, której celem jest uzyskanie środków finansowych niezbędnych do ogłoszenia i przeprowadzenia konkursu a następnie wybudowania i odsłonięcia dwóch pomników. Powyższe ma przyczynić się do podtrzymania i upowszechnienia tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, co jest podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy – celem kulturalnym. Ww. zbiórka publiczna jest realizowana poprzez: zbiórkę środków finansowych do puszek i skarbon oraz poprzez dystrybucję cegiełek a także poprzez darowizny pozyskiwane przez wpłaty pieniężne, na rachunek bankowy Komitetu, od różnych podmiotów, w tym m.in. osób prawnych, osób fizycznych i innych jednostek organizacyjnych.

Mając na uwadze powyższe oraz w świetle przedstawionych regulacji należy wskazać, że Wnioskodawca, utworzony w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na podstawie swojego statusu podmiotowo-prawnego, wynikającego z art. 3 i 4 Ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, spełnia kryteria do uznania go za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, do których ma zastosowanie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Odnośnie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę od 1 sierpnia 2016 r. w ramach przeprowadzanej zbiórki publicznej, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ww. ustawy mają zastosowanie również do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Tym samym jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy jako podmioty, które są zwolnione od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, że jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.


W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, (…).


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Z art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, 11 i 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Podkreślenia wymaga, że ramy wyżej omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Przy czym, pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie kultury czy nauki, jak też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia. Zauważyć należy, że jak już wspomniano, statut danej jednostki powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez dany podmiot działalności w zakresie kultury, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez nią statutu.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował cele kulturalne, tj. zamierza ze środków pozyskanych poprzez zbiórkę publiczną ogłosić i przeprowadzić konkurs a następnie wybudować i odsłonić dwa pomniki, co ma przyczynić się do podtrzymania i upowszechnienia tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej. Zbiórka ta jest realizowana poprzez: zbiórkę środków finansowych do puszek i skarbon przy jednoczesnej dystrybucji cegiełek oraz poprzez darowizny pozyskiwane przez wpłaty pieniężne, na rachunek bankowy Wnioskodawcy, od różnych podmiotów, w tym m.in. osób prawnych, osób fizycznych i innych jednostek organizacyjnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.), należy rozumieć umowę darowizny mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.


Jest to więc świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) – do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli – i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego – do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze.

Wobec powyższego, w dacie otrzymania darowizn (w tym środków pieniężnych pozyskanych w ramach zbiórki publicznej) Wnioskodawca osiągnie trwałe przysporzenia, które będą stanowiły jednocześnie przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie jak wcześniej wskazano, art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem do zastosowania zwolnienia wynikającego z przytoczonego przepisu jest przekazanie dochodu na cele określone w tym przepisie. Oznacza to, że dochody Wnioskodawcy będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe Wnioskodawcy tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody przeznaczone na cele statutowe, inne niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.


W tym miejscu zaznaczyć jeszcze raz należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.


Jak także wskazano już wyżej zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy, zastosowanie zwolnienia uzależnione jest nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania przeznaczonego dochodu na wskazane cele. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodów przeznaczonych na realizację wymienionych w ustawie celów.


Ponadto, w ramach wydatkowania dochodu zwolnionego z opodatkowania, art. 17 ust. 1b dopuszcza także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Mając powyższe na względzie powyższe należy także zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4, wobec czego - dla określenia znaczenia tych pojęć - zasadnym jest odwołanie się do definicji słownikowych.


Jeśli chodzi o zdefiniowanie działalności kulturalnej – to przede wszystkim wskazać należy, że w praktyce słowo „kultura” ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura języka.

Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” określa, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna, wydanie dwudzieste drugie, Warszawa 1992 r., s. 422).

Jednocześnie przez „upowszechnianie kultury (działalność kulturalną)” można rozumieć „intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej” (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. [w:] Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991).

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż budowę pomnika można uznać za cel obejmujący działalność kulturalną. Jeżeli zatem Wnioskodawca przeznaczy dochód z otrzymanych darowizn/uzyskany w ramach zbiórki publicznej na ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu a następnie wybudowanie i odsłonięcie dwóch pomników, wówczas dochód ten wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 należy uznać także za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj