Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.1023.2016.1.RS
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku, z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 22 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • rozliczania przychodów, w świetle w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku na zasadach wynikających z art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opisanych w związku z udziałem Wnioskodawcy jako Lidera w Konsorcjum (pytanie nr 2) – jest prawidłowe,
  • nie ujmowania w kosztach uzyskania przychodów Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum (wpływających na rachunek bankowy Wnioskodawcy), którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Wnioskodawca wypłaca (przekazuje) następnie drugiemu Partnerowi Konsorcjum – Spółdzielni (pytanie nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczania przychodów, w świetle w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum; rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku na zasadach wynikających z art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opisanych w związku z udziałem Wnioskodawcy jako Lidera w Konsorcjum oraz w zakresie nie ujmowania w kosztach uzyskania przychodów Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum (wpływających na rachunek bankowy Wnioskodawcy), którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Wnioskodawca wypłaca (przekazuje) następnie drugiemu Partnerowi Konsorcjum – Spółdzielni.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową, której działalność obejmuje w szczególności sprzedaż detaliczną oraz sprzedaż hurtową żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, jak również innych towarów takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki itp.

Intencją Wnioskodawcy jest poszerzanie kompetencji oraz zwiększenie aktywności w zakresie wskazanej działalności. W tym celu, Wnioskodawca nawiązał współpracę ze Spółdzielnią Spożywców "S..." (podmiot powiązany kapitałowo z Wnioskodawcą) ("Spółdzielnia"). Korzyści z tej współpracy Wnioskodawca postrzega w zbieżności celów i potrzeb gospodarczych Wnioskodawcy oraz Spółdzielni, jak również komplementarnymi i wzajemnie się uzupełniającymi w zakresie kompetencji obu podmiotów.

Z kolei celem strategicznym Spółdzielni jest rozwijanie dotychczasowej działalności gospodarczej oraz uatrakcyjnianie oferty handlowej poprzez rozbudowę istniejącej sieci handlowej w perspektywicznych lokalizacjach pod marką "S...". W ramach rozwijania sieci handlowej jak również ze względu na konieczność dostosowania do wymogów rynku, Spółdzielnia podjęła określone kroki mające na celu zrestrukturyzowanie prowadzonej działalności z myślą o poprawie wskaźników ekonomicznych tej działalności (zwiększeniu efektywności, ograniczeniu kosztów), usprawnieniu procesów operacyjnych i pomocniczych jak również unowocześnieniu sposobu prowadzenia handlu niezbędnym w aktualnych uwarunkowaniach rynkowych (w tym, sprzedaż przez Internet, oferta produktowa dostosowana do zwiększonego zapotrzebowania na tzw. zdrową żywność). W zakresie realizacji określonego wyżej celu strategicznego, Spółdzielnia jest zainteresowana współpracą z Wnioskodawcą - jako podmiotem posiadającym możliwości elastycznego działania i efektywnego wsparcia wskazanej strategii zmierzającej do rozwoju sieci handlowej pod marką "S...".

Wnioskodawca zgodził się w sposób aktywny uczestniczyć w procesie restrukturyzacji i unowocześniania działalności handlowej prowadzonej przez Spółdzielnię, udzielając Spółdzielni realnego wsparcia w zakresie prowadzenia nowoczesnego handlu. Wnioskodawca jest zainteresowany długoterminowym zaangażowaniem w powyższą współpracę z Spółdzielnią, w której dostrzega szanse rozwojowe.

Na obecnym etapie, współpraca stron ma dotyczyć handlu prowadzonego przez Spółdzielnię na działce gruntu stanowiącej własność miasta ("Nieruchomość"). Spółdzielnia użytkuje ww. Nieruchomość na cele związane z prowadzeniem działalności handlowej w usytuowanej na Nieruchomości hali handlowej ("Hala Handlowa") na podstawie umowy dzierżawy zawartej z miastem w dniu 29 lutego 2016 r. ("Umowa Dzierżawy").

W wykonaniu powyższego, Wnioskodawca oraz Spółdzielnia zdecydowały się sformalizować swoją współpracę poprzez powołanie konsorcjum w formule opisanej w zawartej przez strony umowie ("Konsorcjum", "Umowa"). W zgodnej intencji Stron, podjęta przez Strony w ramach Konsorcjum współpraca powinna prowadzić do osiągnięcia efektu synergii a tym samym pozwolić na realizację celów gospodarczych stron oraz uzyskanie przez strony dodatkowych korzyści w wymiarze zarówno ekonomiczno-finansowym, jak i rynkowym.


Zgodnie z założeniami Umowy Konsorcjum:

  1. Zawarta przez strony Umowa nie stanowi i nie powinna być interpretowana jako umowa spółki, ani też nie ma charakteru jakiejkolwiek zorganizowanej formy prawnej wynikającej z ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych lub ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (w szczególności, nie powołuje spółki cywilnej) lub umowy o podobnym charakterze; Umowa ma na celu wyłącznie uregulowanie zasad współpracy stron ("Partnerów" Konsorcjum) w związku z podjęciem współpracy w ramach Konsorcjum.
  2. Cel zawiązanego przez Partnerów Konsorcjum został opisany jako świadome połączenie wiedzy i doświadczenia oraz potencjałów technicznych, finansowych i organizacyjnych Partnerów w celu zwiększenia elastyczności i efektywności oraz podniesienia jakości prowadzonej działalności handlowej, jak również jej rozwoju i unowocześnienia.
  3. Przedmiotem działalności Konsorcjum będzie wspólne prowadzenie przez Partnerów handlu detalicznego w Hali Handlowej, w zakresie żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, jak również innych towarów towarzyszących takich jak: odzież, meble, urządzenia gospodarstwa domowego, artykuły metalowe, kosmetyki itp. Czynności w tym zakresie będą wykonywane przez Konsorcjum przy uwzględnieniu podziału funkcji oraz zasad dotyczących wykonywania poszczególnych czynności przez Partnerów.
  4. Liderem Konsorcjum jest Wnioskodawca. Jako Lider, Wnioskodawca upoważniony jest do samodzielnego reprezentowania Konsorcjum i obu Partnerów w stosunkach z podmiotami trzecimi, w szczególności z dostawcami towarów dla Konsorcjum, usługodawcami świadczącymi usługi dla Konsorcjum, usługobiorcami w odniesieniu do usług świadczonych przez Konsorcjum, jak również klientami Konsorcjum. Przewidziano dwa wyjątki od ww. zasady, które obejmują: (i) reprezentowanie Konsorcjum w stosunkach z miastem, jako podmiotem wydzierżawiającym Nieruchomość i we wszelkich sprawach związanych, bezpośrednio lub pośrednio, z Umową Dzierżawy, jak również (ii) reprezentowanie Konsorcjum w sprawach związanych z obrotem alkoholem, w tym w sprawach administracyjnych związanych z dystrybucją alkoholu - w powyższych sprawach, podmiotem reprezentującym Konsorcjum będzie Spółdzielnia. Ponadto, Partnerzy wskazali, że ich intencją jest realizacja opisanej zasady reprezentowania Konsorcjum przez Lidera w sposób elastyczny i dostosowany do okoliczności, co oznacza, że w przypadku wątpliwości związanych ze sposobem wdrożenia tej zasady, czynnikiem determinującym sposób postępowania powinno być dążenie do wykonania danej czynności w sposób racjonalny, efektywny i niepowodujący zbędnych komplikacji w zakresie rozliczeń lub administracji. Zasada reprezentowania Konsorcjum przez Lidera nie będzie wpływać na relacje każdego z Partnerów z usługodawcami / dostawcami świadczącymi czynności na potrzeby danego Partnera (w tym, w zakresie zadań realizowanych przez niego jako Partnera Konsorcjum), jak również usługobiorcami / nabywcami towarów od danego Partnera.
  5. Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum, będzie koordynować wszelkie działania wykonywane przez Partnerów w ramach Konsorcjum. W szczególności, o ile co innego nie wynika z obowiązujących przepisów prawa lub zawartych umów, Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum jest upoważniony do: koordynowania działań Partnerów oraz uszczegóławiania zakresu czynności wykonywanych przez każdego z Partnerów w ramach Konsorcjum, negocjowania treści i zawierania (zmieniania) dla potrzeb i w imieniu Konsorcjum umów i porozumień z podmiotami trzecimi, składania w imieniu Konsorcjum oraz Partnerów oświadczeń związanych z działalnością Konsorcjum i przekazywania dokumentów z tym związanych, planowania i wdrażania dla potrzeb działalności prowadzonej przez Konsorcjum wszelkich działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych, wystawiania dokumentów sprzedaży, w tym, faktur VAT dotyczących działalności prowadzonej przez Konsorcjum, odbierania wynagrodzenia należnego Konsorcjum (Partnerom) udokumentowanego takimi dokumentami sprzedaży, w tym, fakturami VAT.
  6. Spółdzielnia jako Partner Konsorcjum zobowiązała się w szczególności do:
    1. Realizacji wszelkich zobowiązań oraz uprawnień wynikających z Umowy Dzierżawy, z tytułu której Spółdzielnia jest dzierżawcą,
    2. Zapewnienia przestrzegania postanowień Umowy Dzierżawy,
    3. Zarządzania relacjami z wydzierżawiającym,
    4. Pozyskiwania koncesji oraz prawidłowego wykonywania koncesji na handel detaliczny alkoholem i prowadzenia sprzedaży alkoholu w budynku Hali Handlowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    5. Utrzymywania i użytkowania w budynku Hali Handlowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, kasy rejestrującej dla potrzeb prowadzenia sprzedaży alkoholu,
    6. Bieżącego utrzymania i remontów budynku Hali Handlowej,
    7. Zarządzania prawami do znaku towarowego "S...".
  7. Wnioskodawca jako Partner oraz Lider Konsorcjum zobowiązał się w szczególności do wykonywania następujących czynności:
    1. Zarządzanie działalnością Konsorcjum i nadzorowanie działalności Konsorcjum w ramach sprawowanej funkcji Lidera Konsorcjum,
    2. Organizowanie, prowadzenie i nadzorowanie wszelkich czynności operacyjnych w zakresie handlu detalicznego (sprzedaż towarów w budynku Hali Handlowej), z wyłączeniem czynności związanych z handlem alkoholem,
    3. Fiskalizacja kas rejestrujących i prowadzenie kas rejestrujących w budynku Hali Handlowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    4. Zawieranie umów handlowych z dostawcami towarów handlowych dla potrzeby Konsorcjum i zakup towarów handlowych, z wyłączeniem umów i zakupów dotyczących alkoholu,
    5. Zawieranie umów z dostawcami pozostałych towarów niezbędnych dla działalności operacyjnej, w tym, wyposażenia Hali Handlowej i zakup towarów,
    6. Zarządzanie środkami trwałymi / wyposażeniem ruchomym w budynku Hali Handlowej,
    7. Planowanie i organizacja funkcji marketingowej dla potrzeb Konsorcjum, zakup niezbędnych towarów i usług w tym zakresie, dystrybucja materiałów promocyjno-reklamowych,
    8. Planowanie strategiczne - polityka rozwoju sieci,
    9. Zarządzanie zasobami ludzkimi,
    10. Funkcja rachunkowo-księgowa – prowadzenie rachunkowości Konsorcjum, w tym, rozliczanie Udziałów Partnerów w Konsorcjum,
    11. Organizacja wsparcia prawnego dla działalności Konsorcjum, w tym w zakresie negocjowania i zawierania umów,
    12. Zapewnienie usług ochroniarskich, usług porządkowych i podobnych usług niezbędnych dla prowadzenia Hali Handlowej,
    13. Wykonywanie innych czynności niewskazanych jako pozostające w kompetencji Spółdzielni.
  8. Partnerzy postanowili, że każdy z nich partycypuje zarówno w zyskach jak i stratach Konsorcjum, przy czym udział każdego z Partnerów w zyskach i stratach Konsorcjum ("Udział") będzie ustalany zgodnie z zasadami opisanymi w Umowie Konsorcjum i rozliczany na bazie miesięcznej (za kolejne miesiące kalendarzowe). Rozliczenie będzie dokonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera w terminie, który umożliwi Partnerom dokonanie terminowych rozliczeń dla celów podatkowych.
  9. W odniesieniu do podziału przychodów Konsorcjum postanowiono, że każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego zostanie przeprowadzona procedura alokowania do Partnerów przychodów uzyskanych przez Konsorcjum za ten miesiąc z uwzględnieniem następujących zasad:
    1. W pierwszym rzędzie, na poczet Udziału Spółdzielni w Konsorcjum zostanie do niej alokowana stała kwota w wysokości X" PLN; jeżeli jednak łączne przychody Konsorcjum uzyskane w danym miesiącu będą niższe niż "X" PLN, na poczet Udziału Spółdzielni w Konsorcjum zostanie alokowana kwota odpowiadająca ustalonemu procentowi (y%) przychodów faktycznie uzyskanych przez Konsorcjum za dany miesiąc. Pozostała kwota (odpowiadająca 100%-y%) przychodów Konsorcjum za dany miesiąc zostanie alokowana na poczet Udziału Wnioskodawcy.
    2. Od momentu, w którym przychody Konsorcjum za dany miesiąc przekroczą "X" PLN, nadwyżka ponad tę kwotę, jednak w wysokości nieprzekraczającej "X" PLN, zostanie alokowana na poczet Udziału Wnioskodawcy w Konsorcjum.
    3. W kolejnym kroku (tj. o ile przychody Konsorcjum uzyskane za dany miesiąc przekroczą dwukrotność kwoty X PLN), nadwyżka ponad tę kwotę zostanie alokowana na poczet Udziałów każdego z Partnerów, w ustalonej procentowo proporcji (tj. Spółdzielnia otrzyma z%, zaś Wnioskodawca 100%-z% przychodów Konsorcjum).
  10. W odniesieniu do kosztów ponoszonych w związku z działalnością Konsorcjum wprowadzono zasadę, że każdy z Partnerów Konsorcjum ponosi własne koszty związane z realizacją Umowy. Możliwe jest odmienne ustalenie stron w ww. zakresie w odniesieniu do zatwierdzonych przez Partnerów kwot lub kategorii kosztów, które jednak dla swojej ważności wymaga potwierdzenia na piśmie. W takich okolicznościach, koszty zatwierdzone przez Partnerów jako wspólne koszty Konsorcjum zostaną każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego alokowane do Partnerów w tej samej proporcji, w jakiej, w wyniku zastosowania opisanej wyżej procedury, została dokonana alokacja przychodów Konsorcjum.
  11. Wynagrodzenie brutto za czynności wykonywane przez Konsorcjum w ramach Umowy, polegające na wspólnym prowadzeniu przez Partnerów handlu detalicznego w Hali Handlowej (z wyłączeniem obrotu alkoholem), będzie wpływać na rachunek (lub rachunki) bankowe Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum. Następnie Wnioskodawca będzie wypłacać na rzecz Spółdzielni należny jej Udział z tytułu wykonywania czynności w ramach Konsorcjum w wysokości wynikającej z Umowy.
  12. Zważywszy na okoliczność, że Partnerzy Konsorcjum nie świadczą sobie nawzajem żadnych usług, rozliczenie przychodów pomiędzy Wnioskodawcą, jako Liderem, oraz Spółdzielnią jako drugim Partnerem następuje na podstawie not księgowych wystawianych przez Spółdzielnię na Wnioskodawcę, proporcjonalnie do Udziału przypadającego Spółdzielni w przychodach oraz kosztach Konsorcjum określonego w Umowie Konsorcjum. Podobnie, na podstawie not księgowych, następuje rozliczenie kosztów i ewentualnie innych pozycji podatkowych (jak wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zwolnienia i ulgi podatkowe czy obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku). Rozliczenia te są dokonywane na bazie miesięcznej (za poszczególne miesiące kalendarzowe).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy, w świetle art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP, Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum postępuje prawidłowo zaliczając do swoich przychodów podatkowych tylko tę część przychodów Konsorcjum, która zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum należna jest Wnioskodawcy (tj. odpowiada posiadanemu przez Wnioskodawcę Udziałowi w Konsorcjum) i nie zaliczając do swoich przychodów podatkowych tej części przychodów Konsorcjum, która zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum należna jest Spółdzielni (odpowiada Udziałowi Spółdzielni w Konsorcjum)?
  2. Czy, w świetle art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum postępuje prawidłowo stosując powyższą zasadę także do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (oraz ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku)?
  3. Czy, w świetle art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum postępuje prawidłowo nie zaliczając do swoich kosztów podatkowych tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum (wpływających na rachunek bankowy Wnioskodawcy), którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Wnioskodawca wypłaca (przekazuje) następnie drugiemu Partnerowi Konsorcjum - Spółdzielni?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie ustalenia Umowy Konsorcjum oraz brzmienie art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.; dalej: „Ustawy o PDOP”), Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum postępuje prawidłowo zaliczając do swoich przychodów podatkowych tylko tę część przychodów Konsorcjum, która odpowiada jego Udziałowi w Konsorcjum (określonemu w Umowie Konsorcjum); Wnioskodawca prawidłowo nie zalicza do swoich przychodów podatkowych kwoty przychodów należnej drugiemu Partnerowi Konsorcjum - Spółdzielni. Wnioskodawca postępuje prawidłowo stosując analogiczną zasadę do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (oraz ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych, jak również oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku).

Zdaniem Wnioskodawcy przyjęty sposób rozliczeń jest zasadny, mając na względzie, że kwota przychodów uzyskiwana przez Konsorcjum (dokumentowana wystawianymi przez Konsorcjum dokumentami sprzedaży) stanowi sumę przychodów uzyskanych przez obu Partnerów i należnych im w proporcji odpowiadającej ich Udziałom w Konsorcjum. Podobnie, kwota kosztów Konsorcjum, o ile wystąpią, obciąża obu Partnerów, każdego z nich w takiej proporcji, w jakiej alokowane są do nich przychody. Dokonując zatem ewidencji sprzedaży w swoich księgach Lider nie uwzględnia wartości przychodów oraz wartości kosztów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku) dotyczących Spółdzielni, a tym samym ustala faktyczny własny wynik na dokonanej transakcji.

W świetle art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, Wnioskodawca postępuje prawidłowo nie zaliczając do swoich kosztów podatkowych tej części przychodów Konsorcjum, którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum wypłaca (przekazuje) Spółdzielni - z tego względu, że przedmiotowa wypłata nie ma znamion kosztu uzyskania przychodów (nie służy uzyskaniu przez Wnioskodawcę przychodu, jak również nie jest ponoszona przez Wnioskodawcę z jego zasobów majątkowych).


  1. Charakter prawny umowy konsorcjum

Umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie porozumień o charakterze konsorcjum jest jednak dopuszczalne w ramach swobody umów, przewidzianej w art. 3531 Kodeksu cywilnego. Powołany przepis przewiduje, że „Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”. Jest to również forma współpracy szeroko wykorzystywana w polskiej praktyce gospodarczej.

Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji określonego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, zakres przedmiotowy lub kompetencyjny przekracza możliwości jednego tylko podmiotu. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie jest rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy, czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum partnerzy mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider), przy czym może to być jeden z konsorcjantów lub osoba trzecia. Konsorcjum nie posiada wspólnego majątku, a wszelkie płatności regulowane są za pośrednictwem lidera reprezentującego konsorcjum. Konsorcjum nie wymaga własnej księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników (partnerów), które to działania (związane z nimi przychody i koszty) rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami są sprawą wewnętrzną konsorcjum i pozostają poza sferą rozliczeń z klientami konsorcjum.


  1. Przychody i koszty wykazywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum

W opinii Wnioskodawcy, Konsorcjum stanowi umowę "wspólnego przedsięwzięcia", o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP. W konsekwencji, dla potrzeb opodatkowania podatkiem dochodowym, o podziale między Partnerami przychodów i kosztów z tytułu udziału w Konsorcjum decydują postanowienia dotyczące podziału zysku zawarte w Umowie Konsorcjum.

Powyższe wynika z wykładni art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Z kolei art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Cytowane przepisy wskazują, że określając wysokość przychodów podatkowych przypadających na danego Partnera Konsorcjum, jak również wysokość kosztów, podstawę opodatkowania i wysokość zobowiązania podatkowego, należy w pierwszym rzędzie kierować się zapisami Umowy Konsorcjum i zawartymi w niej uregulowaniami w zakresie podziału zysku.

Zatem, skoro Partnerzy Konsorcjum ustalili w Umowie Konsorcjum, że każdy z nich posiada prawo do określonego Udziału w zysku Konsorcjum, to powyższe postanowienie jest wiążące przy ustalaniu udziału każdego z Partnerów w przychodach i kosztach Konsorcjum dla potrzeb art. 5 Ustawy o PDOP. W konsekwencji, jest to też postanowienie wiążące dla celów ustalenia wysokości przychodów podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu jego Udziału w Konsorcjum - jak również wysokości kosztów, podstawy opodatkowania oraz wysokości zobowiązania podatkowego z tego tytułu.

Dodatkowo wskazano, że stosownie do art. 12 ust. 3 Ustawy o PDOP, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Jakkolwiek Ustawa o PDOP nie zawiera definicji przychodu, a jedynie wymienia (w art. 12 ust. 1) przykładowe rodzaje przychodów, a także specyfikuje (w art. 12 ust. 4), jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów, to w doktrynie wypracowano pogląd co do tego, jakie cechy powinien mieć dany "wpływ", aby został uznany za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W szczególności, wskazuje się, że:

  • przychodem jest tylko rzeczywiste przysporzenie majątkowe,
  • przychód (dochód) będący przedmiotem opodatkowania musi zostać realnie osiągnięty przez podatnika,
  • przychód (dochód) będący przedmiotem opodatkowania musi być definitywny i mierzalny.


Nie może to być zatem jakikolwiek przychód, lecz wyłącznie taki, w stosunku do którego podatnikowi (tu: Wnioskodawcy) przysługuje prawo do jego otrzymania i który stanowić będzie jego trwałe przysporzenie majątkowe. Innymi słowy, przychodem będzie wyłącznie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, którego rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że jest należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika.

Podsumować zatem należy, że w sytuacji, w której Wnioskodawca (Lider) przekazuje część uzyskanych od klientów aktywów (środki pieniężne) innemu podmiotowi (drugiemu Partnerowi), nie będąc uprawnionym do dysponowania tymi aktywami, ich wartość nie może być traktowana jako przychód Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 3 Ustawy o PDOP. Powyższe oznacza, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1, zgodnie z którym Wnioskodawca postępuje prawidłowo zaliczając do swoich przychodów podatkowych tylko tę część przychodów, która odpowiada jego Udziałowi w Konsorcjum (określonemu w Umowie Konsorcjum); Wnioskodawca prawidłowo nie zalicza do swoich przychodów podatkowych kwoty przychodów należnej drugiemu Partnerowi Konsorcjum - Spółdzielni.


Z kolei na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP.


Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich poniesionych wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągnięcia lub zachowania przychodu. Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • wydatek poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • wydatek został właściwie udokumentowany,
  • wydatek nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o PDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, które zostały poniesione przez podatnika i których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić zdaniem Wnioskodawcy, że skoro działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę w ramach zawiązanego Konsorcjum stanowi wspólne przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 5 Ustawy o PDOP, to tym samym przychodami i kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy są wyłącznie przychody i koszty przypadające na Wnioskodawcę zgodnie z zapisami wynikającymi z zawartej przez Partnerów Umowy Konsorcjum. W szczególności, część kosztów Konsorcjum dotycząca przychodów należnych drugiemu Partnerowi -Spółdzielni i w żadnej mierze nienależnych Wnioskodawcy, nie może stanowić kosztu Wnioskodawcy; koszty te bowiem pozostają bez związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (są one związane z działalnością gospodarczą drugiego Partnera). Powyższe prowadzi do wniosku, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2, tj. Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum prawidłowo stosuje zasadę określoną w art. 5 ust. 1 Ustawy o PDOP do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (oraz ewentualnych zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku) - co wynika z dyspozycji art. 5 ust. 2 Ustawy o PDOP.

Wreszcie, przechodząc do pytania 3, trzeba uznać zdaniem Spólki, że Wnioskodawca postępuje prawidłowo nie zaliczając do swoich kosztów podatkowych tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum, którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum wypłaca (przekazuje) drugiemu Partnerowi Konsorcjum - Spółdzielni. Kwota przekazywana drugiemu Partnerowi nie służy bowiem uzyskaniu przez Wnioskodawcę przychodów, ani też nie zostaje przez niego poniesiona (nie jest pokrywana z zasobów majątkowych Wnioskodawcy).


W świetle powyższych wyjaśnień stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • rozliczania przychodów, w świetle w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • rozliczania kosztów uzyskania przychodów (jak również wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku na zasadach wynikających z art. 5 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opisanych w związku z udziałem Wnioskodawcy jako Lidera w Konsorcjum (pytanie nr 2) – jest prawidłowe,
  • nie ujmowania w kosztach uzyskania przychodów Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tej części przychodów uzyskanych przez Konsorcjum (wpływających na rachunek bankowy Wnioskodawcy), którą zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum Wnioskodawca wypłaca (przekazuje) następnie drugiemu Partnerowi Konsorcjum – Spółdzielni (pytanie nr 3) – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w zakresie pytań nr 1-3 odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie poruszone w stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy (tj. poprawność przyjętej metody rozliczeń przychodów i kosztów w ramach zawiązanego Konsorcjum), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj