Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1220.2016.1.EC
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami promocyjnymi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami promocyjnymi.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Sp. z o.o. (dalej „Wnioskodawca”) w ramach współpracy z operatorem sieci komórkowej S.A. dostał od rzeczonego zlecenie obejmujące zorganizowanie oraz przeprowadzenie loterii promocyjnej. Loteria prowadzona jest pod nazwą „Superloteria” (dalej „Loteria”) i trwa od dnia 03.11.2016 r. do dnia 30.08.2017 r. Celem Loterii jest promocja rejestracji kart SIM prepaid w sieci S.A.


Loteria skierowana jest do osób fizycznych (zarówno prowadzących działalność gospodarczą, jak nie prowadzących działalności gospodarczej), będących użytkownikami usług przed płaconych świadczonych przez S.A. pod marką T bądź H bądź w usłudze (dalej „Usługi przedpłacone”) (z zarejestrowanymi kartami SIM) lub które w okresie trwania Loterii staną się użytkownikami Usług przedpłaconych (z zarejestrowanymi kartami SIM) lub użytkowników Usług przedpłaconych, którzy zrezygnują z Usługi przedpłaconej i staną się abonentem lub abonentem Mix w sieci S.A.. W Loterii nie mogą brać udziału pracownicy (zarówno osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, jak i osoby współpracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej), przedstawiciele organizatora (czyli Wnioskodawcy) oraz S.A. jak i członkowie rodzin pracowników i przedstawicieli (małżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo, przysposobieni oraz przysposabiający).

Loteria jest przeprowadzana pod patronatem S.A., przy czym to Wnioskodawca występuje jako organizator Loterii.


W ramach umowy, którą spółki zawarły Wnioskodawca zobowiązany jest do organizacji oraz przeprowadzenia Loterii, w tym m.in. do:

  • wystąpienia do właściwego Dyrektora Izby Celnej o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii i w konsekwencji do wystąpienia w roli organizatora Loterii
  • przeprowadzenia Loterii zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora Izby Celnej regulaminem, przygotowanym przez Wnioskodawcę
  • zapewnienia gwarancji bankowej wydania nagród zwycięzcom Loterii
  • zapewnienia nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz losowań przez osobę posiadającą stosowne świadectwo zawodowe uprawniające do nadzorowania Loterii
  • zakupu nagród rzeczowych oraz nagród cyfrowych
  • wyłaniania zwycięzców Loterii, powiadamiania ich o wygranej a także przeprowadzania weryfikacji zwycięzców Loterii,
  • wydania nagród zwycięzcom Loterii
  • rozpatrywania ewentualnych reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii
  • zapewnienia oraz obsługi infolinii
  • spełnienia innych obowiązków związanych z organizacją Loterii, w zakresie obciążającym organizatora Loterii.

W ramach Loterii przewidziane są nagrody rzeczowe (m.in. samochody, telewizory, tablety, telefony) oraz nagrody cyfrowe (m.in. nielimitowane rozmowy lub SMS-y do wszystkich sieci, pakiety dostępu do internetu). Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z S.A. zobowiązany został do zakupu przedmiotowych nagród. W przeważającej części zakupione nagrody to nagrody rzeczowe, a nagrodami o największej wartości są samochody. Z kolei wartość żadnej z nagród cyfrowych nie przekroczy 2.280,00 PLN. Zgodnie z ww. umową Wnioskodawca zakupił nagrody cyfrowe i niektóre nagrody rzeczowe (tablety, telefony i zegarki) od S.A. Pozostałe nagrody (głównie samochody i telewizory) organizator zakupił bezpośrednio od dystrybutorów wybranych marek.

Regulamin Loterii przewiduje, że w przypadku nagród rzeczowych przekraczających wartość 2.280,00 PLN zostanie do nich doliczona nagroda pieniężna w wysokości 11,11 % wartości wygranej nagrody rzeczowej. Ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed wydaniem nagrody rzeczowej zwycięzca (podatnik) zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku to przedmiotowa nagroda pieniężna zostanie potrącona przez Wnioskodawcę jako organizatora i zaliczona na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranej nagrody.

Umowa między Wnioskodawcą a S.A. przewiduje wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za zorganizowanie na zlecenie S.A. Loterii. Wynagrodzenie zostało skalkulowane o kosztorys, którego jednym z elementów jest koszt nabycia nagród.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w powyższej sytuacji kiedy organizatorem loterii na zlecenie S.A. jest Wnioskodawca to Wnioskodawca pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z organizowanymi loteriami promocyjnymi, dotyczącymi osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W części dotyczącej obowiązków płatnika w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższych okolicznościach, to Wnioskodawca pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród jest podmiot, który dokonuje wypłat (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne m.in. z tytułów określonych w art. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W omawianym przypadku to Wnioskodawca jest: organizatorem Loterii, odpowiada za jej prawidłową organizację i przeprowadzenie oraz odpowiada za spełnienie obowiązków związanych z organizacją Loterii, w zakresie obciążającym organizatora loterii zarówno w stosunku do właściwej Izby Celnej jak i podmiotów zewnętrznych. To Wnioskodawca jest identyfikowany przez uczestników Loterii jako organizator gdyż z regulaminu Loterii wyraźnie wynika, że to Wnioskodawca ( Sp. z o.o.) jest organizatorem Loterii, który wydaje nagrody i występuje w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nagród.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwycięzca nagrody (podatnik) jest zobowiązany przed udostępnieniem nagrody rzeczowej o wartość przekraczającej 2.280,00 PLN wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nagród. W opisanej sytuacji kiedy to Wnioskodawca zakupił nagrody i w momencie ich wydawania jest ich właścicielem, logicznym wydaje się, że ten podmiot będzie zobligowany przed udostępnieniem zwycięzcy nagrody rzeczowej do pobrania kwoty należnego zryczałtowanego podatku. W niniejszym przypadku nastąpi to przez potrącenie przez Wnioskodawcę nagrody pieniężnej w wysokości 11,11 % wartości wygranej przez zwycięzcę nagrody rzeczowej.

To zatem Wnioskodawca będzie w posiadaniu pieniędzy, które jako płatnik będzie zobowiązana do odprowadzenia zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwego Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m. in. osoba (fizyczna lub prawna), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Płatnikami w ustawach podatkowych ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (M. Niezgódka - Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, S. Babiarz, B. Dauter i inni, LexisNexis, wydanie 6, s. 78 - 79.). W analizowanym przypadku to Wnioskodawca będzie podmiotem dokonującym wydania nagród wygranych przez zwycięzców loterii (podatników).

Niniejsze stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawę z dnia 31-10-2012 sygn. IPPB4/415-555/12-10/MP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka organizuje, na zlecenie S.A. (Zleceniodawcy), loterie promocyjne skierowane do osób fizycznych (zarówno prowadzących działalność gospodarczą, jak i nie prowadzących działalności gospodarczej). W ramach umowy, którą spółki zawarły Wnioskodawca zobowiązany jest do organizacji oraz przeprowadzenia Loterii. W ramach Loterii przewidziane są nagrody rzeczowe (m.in. samochody, telewizory, tablety, telefony) oraz nagrody cyfrowe (m.in. nielimitowane rozmowy lub SMS-y do wszystkich sieci, pakiety dostępu do internetu). Umowa między Wnioskodawcą a S.A. przewiduje wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za zorganizowanie na zlecenie S.A. Loterii. Wynagrodzenie zostało skalkulowane o kosztorys, którego jednym z elementów jest koszt nabycia nagród.

Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w konkursach, loteriach oraz sprzedaży premiowej związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż osoby fizyczne biorą udział w loterii promocyjnej jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.


Wobec powyższego należy wskazać, że wartość wygranych uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku loterii, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w loteriach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla tutejszego organu. Wydane interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj