Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1201.2016.2.EC
z 27 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 16 stycznia 2017r. (data nadania 17 stycznia 2017 r., data wpływu 23 stycznia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 13 stycznia 2017 r. Nr 1462-IPPB1.4511.1201.2016.1.EC (data nadania 13 stycznia 2017 r., data doręczenia 13 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami lub sprzedażą premiową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami lub sprzedażą premiową.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z dystrybucją na terenie Polski produktów należących do dwóch głównych sektorów działalności Spółki, tj. sektor zdrowia oraz dział środków ochrony roślin. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka organizuje różnego rodzaju akcje marketingowe, w tym konkursy i sprzedaż premiową.

Co do zasady konkursy realizowane są na podstawie regulaminów, które określają jednolite zasady rywalizacji, warunki uczestnictwa, określenie elementów współzawodnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, oraz nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

Analogicznie jak w przypadku ww. konkursów zasady organizacji sprzedaży premiowej, tj. krąg osób, do których skierowana jest oferta promocyjna sprzedawanych produktów, których zakup uprawnia do otrzymania nagrody oraz przedmiot nagród, jakie otrzymają uczestnicy akcji promocyjnej każdorazowo określane są również w regulaminie sprzedaży premiowej, ogłaszanym przez Spółkę.

Otrzymanie nagród w ramach konkursu lub sprzedaży premiowej gwarantowane są w przypadku spełnienia warunków określonych każdorazowo w regulaminie. W ramach niniejszego stanu faktycznego Spółka podkreśla, że uczestnikami przedmiotowych konkursów jak i akcji promocyjnych w postaci sprzedaży premiowej mogą być zarówno osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej jak również osoby prowadzące działalność gospodarczą. Uczestnicy konkursów rywalizują ze sobą w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs prowadzi do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. W przypadku sprzedaży premiowej, gdy uczestnikiem jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, towary z oferty Wnioskodawcy są nabywane na cele związane z prowadzoną przez uczestnika działalnością gospodarczą. Uczestnicy sprzedaży premiowej po spełnieniu określonych wcześniej kryteriów zamieszczonych w regulaminie otrzymują nagrody (zarówno uczestnicy prowadzący działalność gospodarczą jak i nieprowadzący takiej działalności).


W odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 stycznia 2017 r. Nr 1462-IPPB1.4511.1201.2016.1.EC Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku (pełnomocnictwo).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka, jako organizator konkursu lub sprzedaży premiowej, jest zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazanych zwycięzcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą - 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako organizator konkursu lub sprzedaży premiowej, nie jest zobowiązana pobrać od wartości nagród przekazanych zwycięzcom - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy.


  1. Nagrody w konkursach: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą oraz w pkt 9 inne źródła.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

    ­
  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
    ­
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
    ­
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.


Na podstawie art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, są opodatkowane na ogólnych zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według 19% stawki podatku, zgodnie z art. 30c ustawy o PIT albo według form opodatkowania określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy o PIT).

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje konkursy (o charakterze motywacyjnym), w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników sprzedażowych swoich produktów. Uczestnikami konkursu są między innymi osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zdaniem Spółki w pierwszej kolejności należy podkreślić, że konkursy organizowane przez Spółkę stanowią konkurs w rozumieniu ustawy o PIT. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia, np. w wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12, Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem "konkurs" czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny zdaniem Spółki należy uznać, że konkursy, które organizuje Spółka wystąpią elementy niezbędne do uznania je za konkursy. Uczestnicy konkursów rywalizują pomiędzy sobą w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkursy prowadzą do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminach konkursów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, zdaniem Spółki należy stwierdzić że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Spółkę konkursów, należy zakwalifikować do przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Tym samym, w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranych przez podatnika (osobę fizyczną prowadząca działalność gospodarczą) powinna zostać opodatkowana według tych samych zasad jak dochód tego podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zdaniem Spółki brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).

W konsekwencji, zdaniem Spółki zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Jednocześnie należy podkreślić, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o PIT, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W konsekwencji, na Spółce jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu wygranych w konkursach organizowanych przez Spółkę, otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka nie posiada również obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 42a ustawy o PIT, tj. Spółka nie jest zobowiązana do wystawienia uczestnikom konkursów, będącymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą informacji PIT-8C.


Powyższe konkluzje znajdują również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, m.in.:

  • w interpretacji zmieniającej z dnia 12 stycznia 2016 roku nr DD9.8220.2.150.2015.JQP, Minister Finansów stwierdził że: „Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdza się, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrana nagroda rzeczowa w loterii promocyjnej (samochód), w której Wnioskodawca wziął udział jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.”
  • w interpretacji z dnia 11 grudnia 2015, nr IBPB-1-1/4511-587/15/NL, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził że: „Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów. Zatem, jeżeli po stronie osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą powstanie przychód w związku z uczestnictwem we wskazanym we wniosku konkursie, to Wnioskodawca i tak nie będzie zobowiązany do i odprowadzenia zaliczek na podatek z tego tytułu, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarcza muszą dokonać samoopodatkowania uzyskiwanych przychodów. W związku z powyższym, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły również obowiązki informacyjne, o których mowa w powołanym powyżej art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie on zobowiązany do wystawienia uczestnikom programu lojalnościowego, będącymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą informacji PIT-8C.”
  • w interpretacji zmieniającej z dnia 30 listopada 2015 r., nr DD9.8222.2.41.2015.JQP Minister Finansów stwierdził że: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdza się, że w przedsięwzięciu, które planuje zorganizować Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, stwierdza się że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranych przez podatnika podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji na Spółce, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.”
  • w interpretacji z dnia 1 czerwca 2016 r, nr IBPB-2-1/4511-190/16/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził że: „Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, stwierdza się, że nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranych przez podatnika podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 cyt. ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 powołanej ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Tym samym, w związku z wypłaceniem nagród otrzymanych w konkursie osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia deklaracji PIT-8AR, informacji PIT-11 ani rocznego obliczenia podatku PIT-40.”
  • w interpretacji z dnia 5 maja 2016 r, nr IPPB4/4511-297/16-6/JK2, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził że: „W świetle powyższego wartość nagród przyznanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej, który winien być opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Zauważyć bowiem należy że osoby prowadzące działalność gospodarczą nagrodę otrzymają za czynności, które podejmą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Celem tych czynności będzie nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z tego źródła przychodów. Nagrody mieć będą związek z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. Brak jest zatem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach prowadzonej działalności, czyli istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy między prowadzoną działalnością gospodarczą a uzyskanym przychodem. Zatem wartość tych nagród, przyznanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą, nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca w takiej sytuacji nie jest płatnikiem obowiązanym do poboru podatku od wartości tych nagród i wystawienia informacji PIT-8C.”

  1. Nagrody związane ze sprzedażą premiową: W ocenie Spółki również, w związku z przekazywaniem nagród związanych ze sprzedażą premiową na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i uczestniczących w sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością Spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


Analogicznie jak w przypadku ww. konkursów Spółka podkreśla, że udostępnia nagrody z tytułu sprzedaży premiowej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, które uczestniczą w sprzedaży premiowej w związku z ich działalnością. W konsekwencji ww. nagrody są bezpośrednim następstwem efektywnego wykonywania przez ww. osoby ich działalności gospodarczej. Tym samym, zdaniem Spółki analogicznie jak w przypadku ww. konkursów organizowanych przez Spółkę, przedmiotowe nagrody z tytułu sprzedaży premiowej należy również zakwalifikować po stronie ww. uczestników do źródła przychodów jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Spółka pragnie podkreślić, że bez czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej przez ww. uczestników, osoby te nie są bowiem uprawnione do uzyskania żadnych nagród w ramach organizowanej przez Spółkę sprzedaży premiowej. W ocenie Spółki, skoro przedmiotowy przychód uczestników nie pochodzi ze źródła - z innych źródeł, ale pochodzi wyłącznie z działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby, to przychód ten nie jest przychodem z tytułu „nagród związanych ze sprzedażą premiową” w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Dokonując bowiem analizy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, należy mieć na uwadze wykładnię systemową wewnętrzną. Ze strony osoby fizycznej biorącej udział w sprzedaży premiowej, jeżeli ta sprzedaż ma związek z jego działalnością gospodarczą to nagroda ta jest przychodem z działalności gospodarczej, nie zaś odrębnym źródłem przychodu, tj. np. z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Zatem, otrzymywane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nagrody pozostające w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowią przychód z takiej działalności, opodatkowany łącznie z przychodami z tej działalności, stosownie do wybranej przez danego przedsiębiorcę formy opodatkowania.

Zdaniem Spółki powyższe rozważania dodatkowo potwierdza konstrukcja zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności. Przepis ten należy, w ocenie Spółki, analizować przy uwzględnieniu wykładni celowościowej. Ustawodawca postanowił zwolnić osoby nieprowadzące działalności gospodarczej z podatku do określonej wysokości przychodu, bowiem nie mogłyby one rozliczyć kosztów uzyskania tego przychodu. Potwierdza to także zastosowanie przez ustawodawcę w tym przypadku zryczałtowanej, obniżonej stawki podatku przewidzianej w powołanym art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Tym niemniej, w odróżnieniu od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli takie wydatki poniósł w celu uzyskania nagrody (w tym przede wszystkim w celu nabycia określonej ilości bądź wartości towarów uprawniających do uzyskania nagrody). Pobór zryczałtowanego podatku w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wyłączyłby zaś możliwość uwzględnienia wydatków jako kosztów uzyskania przychodu.

Wykładnia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zgodnie z którą miałby on zastosowanie również do przychodów z działalności gospodarczej prowadziłaby zdaniem Spółki do wewnętrznej sprzeczności, pozbawiając sensu regulację przewidzianą w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT (tj. regulację przewidującą zwolnienie przychodów z tytułu nagród w konkursach i sprzedaży premiowej, do określonej wartości, z wyłączeniem nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolnicza działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności).

W konsekwencji zdaniem Spółki należy przyjąć, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie dotyczy nagród przyznawanych w ramach sprzedaży premiowej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą i uczestniczących w sprzedaży premiowej w związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie ma do nich także zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Ponadto zdaniem Spółki należy wskazać na fakt, że ryczałtowe opodatkowanie przedsiębiorcy w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT prowadziłoby do niezgodności ustawy o PIT z Konstytucją w zakresie zasady równego traktowania obywateli. Literalna wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 w zw. z art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o PIT bez uwzględnienia wykładni systemowej skutkowałaby bowiem tym, że dwa podmioty znajdujące się w identycznej sytuacji prawnej byłyby traktowane w sposób odmienny. Przyjmując, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT miałby zastosowanie zarówno do nagród przyznawanych w ramach sprzedaży premiowej osobom nieprowadzącym działalności, jak i osobom prowadzącym działalność gospodarczą jednoczesna odmowa zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT w zakresie tej drugiej grupy osób skutkowałoby rażącym i nieuzasadnionym dyskryminowaniem tej grupy w stosunku do osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Dopiero wówczas, gdy uzna się, że zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT nie stosuje się wobec przedsiębiorców dlatego, że podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany rozliczyć przychód z tytułu otrzymania nagrody w ramach tejże działalności, w efekcie pozwalając mu również uwzględnić koszty uzyskania przychodów, wykładnia przepisów ustawy o PIT nie będzie prowadziła do naruszenia zasady równego traktowania podatników.

Konkluzja, że przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie stosuje się do nagród otrzymanych w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą potwierdza poniższe stanowiska praktyki w tym zakresie. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na uchwałę 7 sędziów NSA z 25 czerwca 2007 r. (sygn. II FPS 5/06), dotyczącą interpretacji art. 30 ust. 1 pkt 2 updof. Zgodnie z tezą tej uchwały „Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustany z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz U. z 1993 r. Nr 90, poz 416 ze zm.) nie miał w 1999 r. zastosowania do dochodów (przychodów) ze sprzedaży premiowej otrzymanych przez podmioty uzyskujące przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.” Należy podkreślić, że interpretowany przez NSA przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od 1999 r. do chwili obecnej nie uległ zmianie w części dotyczącej pobierania zryczałtowanego podatku od nagród związanych ze sprzedażą premiową. W ocenie Spółki teza wyrażona w powyższej uchwale znajduje więc pełne zastosowanie także w obecnym stanie prawnym. Warto w tym miejscu podkreślić, że uchwała 7 sędziów NSA ma ogólną moc wiążącą dla sądów administracyjnych, a w konsekwencji jej treść powinna być także brana pod uwagę przez organy podatkowe wydające interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Na fakt związania sądów administracyjnych Uchwałą NSA wskazują same sądy administracyjne. Przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z 13 maja 2013 r. (sygn. III SA/Wa 465/12) stwierdzono, że: „(...) uchwała ta ma ogólną moc wiążącą w innych sprawach.” Na moc wiążącą uchwał NSA wskazuje także doktryna. Przykładowo A. Kabat stwierdza, że: „istota owej mocy ogólnie wiążącej uchwał sprowadza się do tego, że stanowisko zajęte w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające sądów administracyjnych. Dopóki więc nie nastąpi zmiana tego stanowiska, dopóty sądy administracyjne powinny je respektować (Kabat A. Komentarz do art. 269 w: Dauter B., Gruszczyński B., Kabat A., Niezgódka-Medek M. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz. 2011.)”.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wydania nagród uzyskanych w ramach sprzedaży premiowej przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wykonywania tejże działalności gospodarczej, Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Jednocześnie, Spółka nie posiada również obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 42a ustawy o PIT, tj. Spółka nie jest zobowiązana do wystawienia uczestnikom sprzedaży premiowej, będącymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą informacji PIT-8C.


Powyżej zaprezentowane stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w praktyce organów podatkowych, tj. m.in.:

  • w interpretacji z dnia 12 stycznia 2016 r., nr IPPB1/4511-1319/15-2/EC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał poniżej przedstawione stanowisko wnioskodawcy z prawidłowe: „Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również poglądy doktryny prawa podatkowego. Jak wskazuje Adam Bartosiewicz, „Opodatkowaniu zryczałtowanym 10-procentowym podatkiem nie podlegają nagrody związane ze sprzedażą premiową, które zostały otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (...) Wartość nagród, o których mowa, stanowi przychód z działalności gospodarczej” (A Bartosiewicz, R Kubacki, PIT. Komentarz, Warszawa 2014, s. 1124). Zgodnie natomiast z poglądem Doroty Walerjan, „(...) należy dokonać rozróżnienia pomiędzy osobami fizycznymi, które otrzymują nagrodę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i osób, u których premiowany zakup nie jest związany z działalnością gospodarczą. W pierwszym przypadku, zgodnie z powszechnie przyjętą interpretacją art. 21 ust. 1 pkt 68 PDOFifU przeważą pogląd, że nieodpłatnie otrzymana nagroda podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Dlatego, przychód takiej osoby zostanie opodatkowany w taki sposób, jak jej pozostałe dochody z prowadzonej działalności - tj. albo według skali podatkowej, albo według ryczałtowej stawki 19%. W przypadku osób fizycznych otrzymujących nagrody w sprzedaży premiowej niezwiązanej z ich działalnością gospodarczą zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 PDOFIZU (...). ” (D. Walerjan, Marketing a podatki w 2009 roku, Warszawa 2009, s. 308-309). Analogiczne poglądy prezentują również Radosław Kowalski (Sprzedaż premiowa, ABC nr 176191, LEX/EL) i Rafał Golat (Opodatkowanie nagród związanych ze sprzedażą premiową, ABC nr 145841, LEX/EL). Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku wydania nagród uzyskanych w ramach sprzedaży premiowej przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i, de facto, w wykonaniu tejże działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku. (…) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.”
  • w interpretacji zmieniającej z dnia 11 stycznia 2016 r., nr DD9.8220.2.129.2015.JQP Minister Finansów uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: „W świetle powyższego, uznać należy, że nagrody otrzymywane przez klientów Wnioskodawcy w związku z zakupem towaru znajdującego się w ofercie Wnioskodawcy, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową. Przy czym, jedynie nagrody otrzymane przez osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary z oferty Wnioskodawcy na cele osobiste niezwiązane z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą, są objęte zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. W tym przypadku spełnione są bowiem wszystkie przesłanki warunkujące zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Konsekwencją powyższego jest brak obowiązku sporządzania przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C o wysokości przekazanej nagrody oraz brak obowiązku obliczania, poboru i odprowadzania od tych nagród podatku dochodowego. Odmienna sytuacja wystąpi natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tego rodzaju nagrody wyłączone są z zakresu omawianego zwolnienia. Jednocześnie nie są objęte innym zwolnieniem przedmiotowym. Tym samym – w myśl art. 9 ust. 1 ustawy – podlegają opodatkowaniu. Na gruncie ustawy są kwalifikowane do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Nagrody te podlegają opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (art. 9a ust. 1 i 2 ustawy). Również w ich przypadku na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy. W związku z powyższym, stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe”;
  • w interpretacji z dnia 26 listopada 2015 r., nr IPTPB1/4511-485/15-4/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził że: „Odnosząc się natomiast do nagród, które Wnioskodawca zamierza wypłacać osobom fizycznym prowadzącym działalność, związanych z działalnością gospodarczą osób fizycznych je otrzymujących, zauważyć należy, że nagrody te – stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będą stanowiły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej niekorzystający z ww. zwolnienia. Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązana będzie doliczyć wartość ww. nagrody do pozostałych przychodów uzyskiwanych z tej działalności i opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania. W tym przypadku na Wnioskodawcy również nie będzie ciążył ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nagród przyznanych osobom fizycznym w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż nagrody takie nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jak wskazał Wnioskodawca, lecz osoba nabywająca tę nagrodę będzie obowiązana doliczyć jej wartość do przychodów uzyskiwanych z tej działalności i opodatkować zgodnie ze sposobem opodatkowania pozostałych przychodów z tej działalności.”
  • w interpretacji z dnia 23 marca 2016 r., nr IPPB1/4511-7/16-2/EC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził że: „Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymane przez podmioty gospodarcze bezpłatnie nagrody, w ramach akcji promocyjnych, w których wzięły one udział, w tym przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą samodzielnie oraz w formie spółek osobowych, stanowią dla tych osób przychód z tej działalności gospodarczej. Nie ma przy tym zdaniem spółki przeciwwskazań ku temu, aby w akcji promocyjnej (sprzedaży premiowej) uczestniczył jego partner handlowy (…) Podmiot zatem prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą (indywidualnie lub w ramach spółek osobowych), powinien rozpoznać u siebie przychód podatkowy w wartości otrzymanej nagrody i doliczyć wartość tej nagrody do sumy swoich przychodów z działalności gospodarczej, jako wartość otrzymanego nieodpłatnego świadczenia. Opodatkowanie wartości takiej nagrody nastąpi zatem stosownie do przyjętej przez podatnika metody opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do pobierania i przekazywania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych nagród, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 4 PIT. W przypadku zaś akcji promocyjnych organizowanych we współpracy z osobami fizycznymi - partnerami handlowymi, dodatkowo wskazać należy, że przekazywane im nagrody, które te podmioty wydają następnie kontrahentom w ramach akcji promocyjnych, trudno uznać za przekazanie im nagród w sprzedaży premiowej. To nie te bowiem podmioty są uczestnikami akcji promocyjnych (tylko ich kontrahenci, nabywający urządzenia wnioskodawcy), zatem rozważenie zagadnienia opodatkowania nagród w sprzedaży premiowej w relacji wnioskodawca - dealer nie znajduje uzasadnienia.”
  • w interpretacji z dnia 17 lutego 2016 r., nr IPTPB1/4511-778/15-3/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził że: „Jak wynika z wniosku, akcje promocyjne jakie organizuje Wnioskodawca, skierowane są m.in. do osób fizycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, spółek osobowych i spółek cywilnych. Zatem, dla ww. podmiotów gospodarczych uzyskiwane dochody z ww. sprzedaży premiowej będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które winny zostać opodatkowane w ramach tej działalności, zgodnie z wybraną formą opodatkowania. W tej konkretnej sytuacji nie znajduje zastosowania powołane wyżej zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie dotyczy ono nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. jeżeli beneficjentami nagród w ramach sprzedaży premiowej będą osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, spółki osobowe lub spółki cywilne, to na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika, wynikające z treści art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 oraz ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodać należy, że osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą winny opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody zgodnie z wybraną formą opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.”

Biorąc pod uwagę powyższe wnoszę o potwierdzenie stanowiska przedstawionego przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj