Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.892.2016.1.MAP
z 26 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) i z dnia 12 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego dla zewnętrznych pośredników – przedsiębiorców (pytanie Nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dniu 13 lipca 2016 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nadane za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej w dniu 10 lipca 2016 r.

Pismem z dnia 18 lipca 2016 r., Nr IBPB-1-1/4511-1-402/16/MJ (data wpływu 22 lipca 2016 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający na podstawie art. 170 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) przekazał wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, celem załatwienia według właściwości, stosownie do § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643).

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.619.2016.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 31 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 5 września 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 12 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.), nadanymi za pośrednictwem …. dnia 12 września 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

... Spółka Akcyjna (dalej: „Bank”) - jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. 2015, poz. 128, z późn. zm.). W związku z działalnością statutową Bank prowadzi akcje promocyjne, mające na celu promocję oraz reklamę marki i usług oferowanych przez Bank.

Promocje są oferowane przedsiębiorcom, tzn. osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą lub klientom działającym w formie Spółek osobowych (tj. Spółki cywilne, Spółki jawne, Spółki partnerskie oraz Spółki komandytowe) i mogą przybierać formę:

  1. tzw. sprzedaży premiowej polegającej na tym, że podmiot, który w okresie promocji dokona zakupu usługi dedykowanej dla segmentu przedsiębiorców (np. usługa: konto biznes, karta debetowa dołączona do rachunku przedsiębiorcy, czy kredyt zaciągnięty na potrzeby działalności gospodarczej) otrzymuje dodatkowo nagrodę (w naturze - rzeczową np. portfel, czy drugą nieodpłatną usługę bankową, albo pieniężną - np. 100 zł na konto), której wartość nie przekracza 760 zł,
  2. tzw. konkursu, polegającego na tym, że spośród klientów o statusie przedsiębiorcy, zwyciężają ci, którzy osiągną najlepszy rezultat wg kryteriów określonych w regulaminie danego konkursu (np. konkurs na zaprojektowanie najciekawszej grafiki karty kredytowej, czy najciekawszego i najbardziej oryginalnego hasła reklamującego pożyczkę dla przedsiębiorców), zwycięzca otrzymuje nagrodę rzeczową lub pieniężną, której wartość nie przekracza kwoty 760 zł.

Ponadto, Bank organizuje także programy motywacyjne dla tzw. zewnętrznej sieci pośredników (prowadzących działalność gospodarczą), z którymi zawarł umowy o współpracy i których głównym obowiązkiem jest pośredniczenie w sprzedaży produktów bankowych. Celem takich akcji, których warunki określa regulamin jest zwiększenie sprzedaży produktów bankowych realizowanej przez pośrednika. Program motywacyjny polega na przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia dla najlepszych i najbardziej efektywnych pośredników, którzy w określonym regulaminem motywacyjnym czasie zwerbują największą liczbę nowych klientów Banku.

W piśmie z dnia 12 września 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca dodał, że będzie zarówno zleceniodawcą, jak i organizatorem opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej akcji promocyjnych. Celem akcji promocyjnych typu sprzedaż premiowa będzie uatrakcyjnienie oferty Banku i zachęcenie potencjalnych klientów do nabycia produktów Wnioskodawcy.

Akcje promocyjne typu konkurs będą adresowane:

  • do nowych, potencjalnych klientów i wówczas ich cel będzie taki, jak akcji typu sprzedaż premiowa, albo też
  • do dotychczasowych klientów i wówczas celem akcji będzie tzw. aktywacja klientów, tzn. zachęcenie do korzystania/częstszego korzystania z zakupionych już produktów bankowych (np. karty kredytowej), jak również zapobieganie retencji klientów poprzez uatrakcyjnienie oferty Banku.

Natomiast, celem programów motywacyjnych będzie zmotywowanie pośredników bankowych do aktywniejszych działań mających na celu pozyskanie nowych klientów dla Banku. Wnioskodawca potwierdza, że w zdecydowanej większości przypadków będzie samodzielnie finansował koszty organizowanych akcji promocyjnych np. koszt ulotek reklamujących daną akcję oraz koszty nagród oferowanych w opisanych promocjach. W sporadycznych przypadkach może wystąpić sytuacja, w której koszty ponoszone będą przez np. organizację płatniczą (np. jeśli dana akcja promocyjna dotyczyć będzie kart płatniczych tej organizacji).

Konkursy motywacyjne dla pośredników mogą przewidywać następujące nagrody:

  • dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne (np. 200 zł za każdego pozyskanego w okresie promocji klienta),
  • bony,
  • nagrody rzeczowe.

Analiza treści regulaminów, które będą sporządzane jako podstawa organizowanych przedsięwzięć typu program motywacyjny - prowadzi do wniosku, że dokument ten zawierać będzie wszystkie wymogi formalne typowego regulaminu konkursu, tzn.:

  1. cel konkursu,
  2. wskazanie uczestników konkursu,
  3. zasady wyłaniania laureatów/przyznawania nagród (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy, a jedynie najlepsi, finaliści rywalizacji),
  4. wskazanie nagród w konkursie,
  5. zasady opodatkowania otrzymanych przez laureatów nagród,
  6. termin rozstrzygnięcia konkursu i wręczenia/wydawania nagród,
  7. wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za obsługę/rozstrzygnięcie konkursu.

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, forma regulaminu konkursu nie powinna przesądzać o kwalifikacji podatkowej nagrody. Podobnie, jak w przypadku regulaminów motywacyjnych adresowanych do pracowników, które również spełniają wymogi formalne typowych konkursów, a jednak nagrody w takich regulaminach są kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy (o ile konkurs pracowniczy adresowany jest pracowników w rozumieniu art. 2 Kodeksu Pracy, a treść zadań konkursowych ma związek z zakresem obowiązków pracowniczych).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt łączącej Bank i pośrednika umowy o współpracy oraz zlecone pośrednikowi obowiązki - tj. pośrednictwo w zakresie sprzedaży produktów bankowych - tego rodzaju przedsięwzięcia będą formą aktywizacji wszystkich pośredników tworzących tzw. zewnętrzną sieć sprzedaży do bardziej wydajnej realizacji obowiązków umownych. Skoro podstawowe wynagrodzenie uzyskiwane przez pośrednika w oparciu o zawartą z Bankiem umowę o współpracy stanowi przychód z działalności gospodarczej tego pośrednika, to również nagroda uzyskana przez tego pośrednika (w oparciu o regulamin konkursu motywacyjnego, za jego aktywność mieszczącą się w zakresie obowiązków zleconych umową), stanowić będzie również przychód z działalności gospodarczej pośrednika. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły, ani obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne związane ze sporządzeniem informacji podatkowej PIT-8C.

Nagrody w przedsięwzięciach organizowanych dla zewnętrznej sieci pośredników nie będą stanowić instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wnioskodawca podkreśla, że ustawodawca posłużył się w ww. ustawie wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie (a doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów jak i usług), dlatego też definicję pojęcia należy ustalić w oparciu o dostępne reguły wykładni. Pojęcie to składa się z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminów: sprzedaż oraz premia. Dla pojęcia „sprzedaż” można przyjąć następujące znaczenie: „odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę”. Natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną. Ostatecznie sprzedaż premiowa oznacza zdarzenie gospodarcze, którego istotą jest nabycie określonego towaru lub usługi (np. usługi bankowej), połączone z przyznaniem nabywcy przez sprzedającego premii/nagrody/bonusu.

W ocenie Wnioskodawcy sytuacja, w której Bank zamierza zaoferować klientom, mającym status podmiotów gospodarczych produkty bankowe (np. rachunek bieżący) i każdemu klientowi, który w okresie promocji podpisze np. umowę rachunku bieżącego przekaże określoną w regulaminie promocji nagrodę - spełnia wymogi sprzedaży premiowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W okresie między złożeniem wniosku, a wydaniem interpretacji indywidualnej zostały ogłoszone przez Wnioskodawcę „biznes promocje”, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym pytań zawartych we wniosku. W skład zewnętrznej sieci pośredników wchodzą wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku akcji promocyjnych typu sprzedaż premiowa, adresowanych do przedsiębiorców, w których wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł - równowartość tych nagród stanowić będzie przychód z tytułu prowadzonej przez klienta działalności gospodarczej - stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Banku nie będą ciążyć, ani obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne, w tym obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?
  2. Czy w przypadku akcji promocyjnych typu konkurs, adresowanych do przedsiębiorców, w których wartość wygranych nie przekracza kwoty 760 zł na Banku ciążyć będą obowiązki płatnika, jeśli - pomimo podanej wartości nagrody - nie zostaną spełnione inne przesłanki zwolnienia z podatku, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy w przypadku programów motywacyjnych, organizowanych przez Bank dla zewnętrznych pośredników - przedsiębiorców, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów bankowych - dodatkowe wynagrodzenie wypłacane przez Bank stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej pośrednika, a na Banku nie będą ciążyć, ani obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne, w tym obowiązek wystawienia informacji (PIT-8C)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3. Natomiast w pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedsięwzięcie adresowane do zewnętrznych pośredników - podmiotów gospodarczych, z którymi Wnioskodawcę łączy umowa o współpracy - nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu. Celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu. Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim jest w szczególności program motywacyjny. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację, a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty, a nie za starania). Z tych też względów programu motywacyjnego nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji, gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu. A zatem, nagrody wydawane najlepszym pośrednikom stanowić będą dodatkową gratyfikację za dobre wyniki sprzedaży, a nie za wygraną w konkursie, czego konsekwencją jest brak obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy i zakwalifikowanie uzyskanych przez zwycięskich pracowników korzyści jako przychodu z działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku dodano, że z uwagi na fakt łączącej Wnioskodawcę i pośrednika umowy o współpracy oraz zlecone pośrednikowi obowiązki - tj. pośrednictwo w zakresie sprzedaży produktów bankowych - tego rodzaju przedsięwzięcia będą formą, aktywizacji wszystkich pośredników, tworzących tzw. zewnętrzną sieć sprzedaży, do bardziej wydajnej realizacji obowiązków umownych. Skoro podstawowe wynagrodzenie uzyskiwane przez pośrednika w oparciu o zawartą z Wnioskodawcą umowę o współpracy stanowi przychód z działalności gospodarczej tego pośrednika, to również „nagroda” uzyskana przez tegoż pośrednika, w oparciu o regulamin „konkursu” motywacyjnego, za jego aktywność mieszczącą się w zakresie obowiązków zleconych umową - stanowić również będzie przychód osiągany w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą podatnika, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który powinien zostać opodatkowany na zasadach ogólnych (według skali podatkowej albo tzw. podatkiem liniowym).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ww. ustawy - „opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody (...)”. Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (...)”.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest „pozarolnicza działalność gospodarcza”. Do wskazanej regulacji referuje art. 14 ww. ustawy, który wskazuje, że „za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług”.

Przychód przedsiębiorcy otrzymywany od Banku jest ściśle związany z jego aktywnością gospodarczą. W takim przypadku, to przedsiębiorca powinien więc ująć w swoich przychodach otrzymane świadczenie i w konsekwencji opodatkować je samodzielnie, zgodnie z wybranym sposobem opodatkowania.

Skoro nagrody przekazywane pośrednikom w ramach przedsięwzięć motywacyjnych stanowią, w ocenie Wnioskodawcy, przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach właściwych dla przychodów z działalności gospodarczej, to w konsekwencji na Wnioskodawcy nie powinny ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy - „płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.”

Stosownie do powyżej wskazanej regulacji, obowiązek płatnika dotyczy dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30 cyt. ustawy. Odnośnie przychodów ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, tj. opodatkowanych według skali podatkowej albo według 19% liniowej stawki podatku (art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) ustawodawca nakazuje samoopodatkowywać przychody uzyskiwane przez przedsiębiorców.

Okoliczność, że cytowany powyżej przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie nakazuje pełnienia obowiązków płatnika w stosunku do przychodów z działalności gospodarczej, nie pozwala na przyjęcie, że w opisanej we wniosku o interpretację sytuacji Wnioskodawca powinien pełnić funkcję płatnika. W ocenie Wnioskodawcy, skoro wyżej opisane przychody pośrednika zaliczone zostaną jako przychody ze źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”, to Wnioskodawca nie powinien działać w charakterze płatnika w odniesieniu do wypłacanych przez Niego świadczeń, ani też pełnić obowiązków informacyjnych, tj. wystawiać informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Dodać należy, że w świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 i 4b - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Stosownie zaś do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne, mające na celu promocję oraz reklamę marki i usług oferowanych przez Bank. Wnioskodawca organizuje m.in. programy motywacyjne dla tzw. zewnętrznej sieci pośredników (prowadzących działalność gospodarczą), z którymi zawarł umowy o współpracy i których głównym obowiązkiem jest pośredniczenie w sprzedaży produktów bankowych. Celem takich akcji, których warunki określa regulamin, jest zwiększenie sprzedaży produktów bankowych przez pośredników. Program motywacyjny polega na przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia dla najlepszych i najbardziej efektywnych pośredników, którzy w określonym regulaminem motywacyjnym czasie zwerbują największą liczbę nowych klientów Banku. Wnioskodawca będzie zarówno zleceniodawcą, jak i organizatorem opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej akcji promocyjnych. Nagrody w przedsięwzięciach organizowanych dla zewnętrznej sieci pośredników nie będą stanowić instrumentów finansowych. W skład zewnętrznej sieci pośredników wchodzą wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Powyższa akcja promocyjna (program motywacyjny) skierowana jest do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą m.in. pośredników zewnętrznych. Zatem, dla ww. przedsiębiorców uzyskiwane dochody z ww. programu motywacyjnego będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które winny zostać opodatkowane w ramach tej działalności, zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

Zauważyć bowiem należy, że osoby prowadzące działalność gospodarczą nagrodę w programie motywacyjnym otrzymają za czynności, które podejmą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Celem tych czynności będzie nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z tego źródła przychodów. Nagrody będą mieć związek z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. Brak jest zatem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach prowadzonej działalności, czyli istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy między prowadzoną działalnością gospodarczą, a uzyskanym przychodem.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, jeżeli po stronie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą powstanie przychód w związku z uczestnictwem w ww. programie motywacyjnym, to na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika, wynikające z treści art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodać należy, że osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą winny opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody, zgodnie z wybraną formą opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj