Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-460/16-6/DG
z 29 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r.w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) na wezwanie nr IPPP2/4512-460/16-4/DG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości sprzedaży w systemie VAT marża zakupionego od osób fizycznych używanego oprogramowania X. i Y. zapakowanego w pudełku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) na wezwanie nr IPPP2/4512-460/16-4/DG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości sprzedaży w systemie VAT marża zakupionego od osób fizycznych używanego oprogramowania X. i Y. zapakowanego w pudełku.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni zakupione od osoby fizycznej na umowę kupna sprzedaży oprogramowanie X., oraz Y. chciałaby sprzedawać z możliwością zastosowania faktury VAT marża. Sprzedaż wyżej wymienionego oprogramowania jest na nośnikach instalacyjnych z certyfikatem autentyczności i w pudełku, co wraz z dokumentem zakupu świadczy o legalności oprogramowania. Tego typu licencje są na okaziciela i nie wymagają zawierania osobnej umowy licencjobiorcy z firmą na ich udostępnianie.

Wnioskodawca prowadzi również sprzedaż licencji, które mają charakter niematerialny, gdzie zawierana jest umowa z licencjobiorcą na zakres świadczonej usługi dostawy rozwiązań informatycznych i sprzedawana jest w wersji elektronicznej - jednak ta forma nie dotyczy działalności, którą Strona zamierza prowadzić, gdyż taka forma dystrybucji ewidentnie nie daje możliwości zastosowania procedury VAT marża.

Wnioskodawczyni w piśmie z dnia 20 lipca 2016 r. wskazała, że nie prowadzi działalności gospodarczej, jednakże w najbliższej przyszłości zamierza założyć spółkę cywilną, która będzie czynnym podatnikiem VAT bądź też rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna i także zarejestrować się jako czynny podatnik VAT.

Z kolei w piśmie z dnia 24 sierpnia 2016 r. Strona wskazała, że oprogramowanie nabywane od osób fizycznych w wersji pudełkowej będzie towarem używanym. Ponadto po przeanalizowaniu swojej sytuacji Wnioskodawczyni stwierdziła, że nie będzie zakładała spółki cywilnej, lecz będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i będzie czynnym podatnikiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy można zastosować procedurę VAT marża w sytuacji opisanej w złożonym wniosku ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Strona uważa, że forma sprzedaży na fakturę VAT marża w opisanej sytuacji przedstawionej w poz. 80 wniosku jest możliwa z uwagi na fakt, że oprogramowanie jest na nośniku w pudełku i nie wymaga osobnej umowy licencyjnej oraz nie jest sprzedawane w formie elektronicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Definicję kwoty sprzedaży zawarto w przepisie art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.


Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).


Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.


I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zatem do sprzedaży samochodu może mieć zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych zawarta w art. 120 ustawy, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to przede wszystkim osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego (ponieważ podatku tego nie płacą, więc nie mają czego obniżyć).

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oprogramowanie firmy X. oraz Y. sprzedawać w systemie VAT marża. Oprogramowanie nabywane od osób fizycznych w wersji pudełkowej będzie towarem używanym. Nabywane programy znajdują się na nośnikach instalacyjnych z certyfikatem autentyczności i są zapakowane w pudełku. Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna i dokonać rejestracji dla potrzeb rozliczania podatku VAT.


Przedmiotem wątpliwości Strony jest, czy do sprzedaży takich towarów może stosować procedurę VAT marża.


Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni po rozpoczęciu działalności gospodarczej jako osoba fizyczna oraz podatnik VAT czynny będzie nabywać towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy (oprogramowanie na nośniku w wersji pudełkowej) od kręgu podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, tj. od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT. Tym samym więc może ustalić podstawę ich opodatkowania, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 4 ustawy, tj. opodatkować ich dostawę w systemie VAT marża.


Jednocześnie należy zauważyć, że ustawa o VAT nie reguluje kwestii dokumentowania nabyć od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, pamiętać jednak trzeba, że wymagane jest prowadzenie rzetelnej ewidencji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj