Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-740/16-2/AG
z 26 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu 14 lipca 2016 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie skutków podatkowych połączenia spółek – jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 14 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W celu uproszczenia struktury grupy oraz zintegrowania działalności w ramach jednego podmiotu planowane jest przeprowadzenie połączenia Wnioskodawcy z posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółką komandytowo-akcyjną (dalej jako: „SKA”, „Spółka przejmowana”).


Spółka przejmowana jest podatnikiem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851, ze zm. dalej jako: „ustawa o CIT).


Połączenie zostanie przeprowadzone w ramach przejęcia przez Wnioskodawcę Spółki przejmowanej na podstawie art. 492~ § l pktTKodeksu spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030, ze zm., dalej jako: „KSH”), a więc poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej do majątku Wnioskodawcy za udziały, które Wnioskodawca wyda wspólnikom Spółki przejmowanej. Połączenie nie będzie się wiązało z dokonaniem na rzecz wspólników Spółki przejmowanej dopłat gotówkowych.


Na moment połączenia Wnioskodawca nie będzie posiadać żadnych praw udziałowych w Spółce przejmowanej, tzn. nie będzie ani akcjonariuszem, ani komplementariuszem SKA.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku połączenia Wnioskodawcy z SKA na podstawę art. 492 § 1 pkt 1 KSH, przy czym Wnioskodawca byłby spółką przejmującą, a SKA spółką przejmowaną, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy.


W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Wnioskodawcy z SKA na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, gdzie Wnioskodawca byłby spółką przejmującą, a SKA spółką przejmowaną, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 491 § 1 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.


Na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały łub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

W wyniku połączenia spółek dojdzie do tzw. sukcesji generalnej, określonej w art. 494 § 1 KSH, zgodnie z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Ze względu na treść przytoczonych powyżej przepisów, połączenie Wnioskodawcy z SKA zostanie przeprowadzone w drodze przejęcia SKA przez Wnioskodawcę w trybie przeniesienia całego majątku należącego do SKA na Wnioskodawcę w zamian za udziały, które Wnioskodawca wyda wspólnikom SKA (stosownie do art. 492 § 1 pkt 1 KSH).

W myśl art. 93 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm., dalej jako: „Ordynacja podatkowa”), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Stosownie do art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie osobowej spółki handlowej.


Na mocy powyższego przepisu Wnioskodawca będzie sukcesorem wynikających z prawa podatkowego praw i obowiązków Spółki przejmowanej.


Odnosząc się do skutków podatkowych planowanego połączenia spółek, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że operacja ta nie spowoduje powstania dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o CIT, a zatem będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo.

W zamian za przejmowany majątek SKA Wnioskodawca wyda wspólnikom udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. W myśl regulującego skutki przedmiotowej operacji art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy CIT do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.


Na podstawie powyższego przepisu, w zakresie, w jakim wartość przejętego majątku SKA będzie odpowiadała wartości nominalnej udziałów Spółki wydanych wspólnikom SKA, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.


Jednocześnie należy wskazać na art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT, zgodnie z którym, do przychodów nie zalicza się kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy. Na tej podstawie, również nadwyżka wartości przejętego przez Spółkę majątku SKA ponad wartość nominalną udziałów wydanych wspólnikom SKA nie stanowiłaby przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy.


Kwestię skutków podatkowych dla spółek przejmujących, przy łączeniu się spółek będących podatnikami, w sposób szczegółowy reguluje art. 10 ust. 2 ustawy o CIT.


Jak stanowi art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przy połączeniu iub podziale spółek dla spółki przejmującej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1 (tj. dochodu z udziału w zyskach osób prawnych), nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej.

Tym samym, ww. przepis konstytuuje zasadę neutralności podatkowej połączenia spółek na gruncie ustawy o CIT, przewidując, że jeżeli w wyniku połączenia, spółka przejmująca otrzymuje majątek spółki przejmowanej, którego wartość jest wyższa niż nominalna wartość udziałów wydanych przez nią udziałowcom spółki przejmowanej, nadwyżka ta nie stanowi dochodu spółki przejmującej z udziału w zyskach osób prawnych.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Ze względu na brzmienie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (który to przepis dotyczy powstania przychodu sytuacji, gdy spółka przejmująca posiada udziały w spółce przejmowanej, ale w wysokości poniżej 10%) przytoczony wyżej art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT znajduje zastosowanie do połączenia, w przypadku gdy spółka przejmująca nie posiada żadnych udziałów w spółce przejmowanej, lub posiada udział w wysokości co najmniej 10%.

Na moment połączenia Wnioskodawca nie będzie posiadać żadnych praw udziałowych w SKA, dlatego art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania. W związku z tym, w oparciu o art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT należy uznać, że na moment połączenia po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód podatkowy.

Należy zaznaczyć, że w świetle art. 10 ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie do spółek będących podatnikami o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (a więc podlegających w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei przez spółkę, zgodnie definicją z art. 4a pkt 21 ustawy o CIT, należy rozumieć spółkę będącą podatnikiem. W obecnym stanie prawnym, oprócz spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podatnikiem jest również spółka komandytowo-akcyjna. W związku z tym, w przedmiotowej sprawę (przejęcie spółki komandytowo- akcyjnej przez Wnioskodawcę będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) znajdzie zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1.

Przedstawioną powyżej wykładnię, zgodnie z którą w przypadku przejęcia spółki komandytowo - akcyjnej przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialności nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu CIT, potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.


W interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-36/16/JKT, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził:


„W powyższej regulacji art. 10 ust. 2 pkt 1 updop, została sformułowana generalna zasada, zgodnie z którą połączenie spółek stanowi czynność neutralną na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. W przypadku połączenia spółek nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów przyznanych udziałowcom spółki przejmowanej nie stanowi dochodu spółki przejmującej. Jednym z wyjątków od powyższej zasady jest sytuacja, kiedy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział w wysokości mniejszej niż 10%.

Przepis ten znajduje bowiem (wprost) zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 updop." Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane m. in. w.

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-52/16/APO,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawę z dnia 14 sierpnia 2015 r., sygn. IPPB3/4510-439/15-4/DP,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 września 2015 r., sygn. IPPB3/423-574/14-5/DP.


W sytuacji zatem połączenia Wnioskodawcy (będącego spółką przejmującą) z SKA (będącą spółką przejmowaną), po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, gdyż w świetle wskazanych wyżej przepisów ustawy o CIT, przejęcie SKA będzie z perspektywy Wnioskodawcy neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851), że przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego spółki nie stanowią przychodu podatkowego.

Ponadto, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli wniesienie ich następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy oraz w spółdzielniach i ich związkach – wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.


Na potrzeby stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka - oznacza to spółkę będącą podatnikiem (art. 4a pkt 21 tej ustawy).


Jak wynika z powyższych przepisów kwoty i wartości otrzymane przez spółkę – przekazane na kapitał zakładowy oraz kapitał zapasowy (tzw. agio) nie stanowią przychodu podatkowego.


Jednocześnie jednak zasady opodatkowania zysków (dochodów) spółki przejmującej czy nowo zawiązanej, w przypadku połączenia spółek, ustawodawca określił odrębnie w art. 10 ust. 2 (i dalsze) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwalifikując te dochody do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych.

Skoro ustawodawca przewidział w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych szczególne uregulowania dla tego rodzaju zdarzenia gospodarczego, jakim jest połączenie spółek oznacza to, że właśnie przepisy art. 10 ust. 2-6 ww. ustawy, stanowią podstawę do dokonania oceny skutków podatkowych przejęcia przez Wnioskodawcę innej spółki, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w zakresie problemu o którego rozstrzygnięcie Wnioskodawca wystąpił - jako przepis wprost odnoszący się do przedstawionego przez niego zdarzenia przyszłego, tj. połączenia spółek polegającego na przejęciu przez Wnioskodawcę (Spółkę) spółki komandytowo-akcyjnej, będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (Spółki Przejmowanej). Przepisy te w sposób kompleksowy i wyczerpujący rozstrzygają zasady podatkowego rozliczenia w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych transakcji połączenia spółek w odniesieniu do spółki przejmującej (czyli Wnioskodawcy).


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.


Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy, przy połączeniu lub podziale spółek:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 15 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  1. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Analizowane w niniejszej sprawie regulacje (art. 10 ust. 2-6), dotyczące neutralnego charakteru połączeń spółek na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, zostały wprowadzone przez polskiego ustawodawcę w celu inkorporacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi. Zawarte we wskazanej dyrektywie unormowania zostały przeniesione do obowiązującej od 15 grudnia 2009 roku Dyrektywy Rady 2009/133/WE z 19 października 2009r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego (wydanej w celu ujednolicenia postanowień Dyrektywy Rady 90/434/EWG).

Co do ogólnej zasady, jak wynika z art. 10 ust. 2 połączenie spółek dla spółki przejmującej lub nowo powstałej jest neutralne podatkowo. Polski ustawodawca przewidział jednak (zgodnie z zapisami Dyrektywy Rady) w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej, w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka-matka jest spółką przejmującą, a spółka - córka przejmowaną, a więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten znajdzie bowiem zastosowanie w sytuacji, gdy spółka przejmująca ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji gdy spółka przejmująca/nowo zawiązana nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej/ dzielonej lub posiada udział w spółce przejmowanej/dzielonej w wysokości co najmniej 10%, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji w sytuacji przedstawionej we zdarzeniu przyszłym gdy, mająca siedzibę na terytorium Polski, spółka przejmująca (Wnioskodawca, Spółka) spółkę komandytowo-akcyjną z siedzibą na terytorium Polski (Spółka Przejmowana, SKA) – będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – nie będzie posiadać na dzień połączenia udziałów w tej spółce przejmowanej, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wyniku dokonanego połączenia dojdzie do przejęcia przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej (tzw. połączenie odwrotne). W zamian za przejęty majątek spółki przejmowanej, Spółka wyda udziałowcom spółki przejmowanej (SKA) nowo emitowane udziały własne.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Spółki (spółki przejmującej) wartość majątku Spółki Przejmowanej (SKA) przejętego przez Spółkę w wyniku połączenia, w tym ewentualna nadwyżka wartości majątku Spółki Przejmowanej otrzymanego przez niego, ponad nominalną wartością udziałów wydanych wspólnikom Spółki Przejmowanej. Tym samym dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) planowany podział przez wydzielenie będzie neutralny podatkowo, ponieważ nie powstanie po jego stronie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w związku z przejęciem majątku SKA - zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania.

Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Stwierdzenie więc, iż przedstawione w zdarzeniu przyszłym połączenie, zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tutejszego organu podatkowego, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Zauważyć należy przy tym, że uregulowane w art. 14b-h ustawy - Ordynacja podatkowa - postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych - jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których to prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje art. 14b-nast. ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.


Nie można więc wykluczyć, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.


Należy jednocześnie wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj