Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-469/16-3/MAO
z 27 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 21 czerwca 2016 r. (złożonym osobiście 21 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu odpłatnego udostępniania szaletu przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu odpłatnego udostępniania szaletu przez Spółkę.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


A. Spółka z o.o. (dalej nazwana: A. lub Spółka) jest spółką prawa handlowego, której jedynym wspólnikiem jest Miasto. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie działalności w imieniu własnym lub na warunkach zlecenia w następujących dziedzinach:

  • wynajem nieruchomości, w tym lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych, lokali użytkowych przeznaczonych na handel i usługi,
  • remonty posiadanych zasobów mieszkaniowych,
  • remonty kamienic,
  • sprzedaż lokali mieszkalnych i usługowych w odnawialnych kamienicach,
  • sprzedaż lokali w nowo wybudowanych budynkach.

W ramach prowadzonej działalności Spółka rozpoczęła generalny remont kamienicy z przeznaczeniem na prowadzenie ogólnodostępnego szaletu z wykorzystaniem pomieszczeń sanitarnych o łącznej powierzchni 114,62 m2, to jest toaletę dla niepełnosprawnych (parter), pomieszczenie pomocnicze (parter), umywalnię, toaletę i prysznice damskie (I piętro), umywalnię, toaletę i prysznice męskie (II piętro). Korzystanie z ogólnie dostępnego szaletu będzie odpłatne zgodnie ze sporządzonym przez Spółkę cennikiem. W budynku szaletu będzie zainstalowany system płatnych przejść. Obejmuje instalację systemu dostępu do toalet i prysznicy w celu weryfikacji osób i dostępu ich do pomieszczeń obiektu. System przejścia do obszaru toalet odbywać się będzie w oparciu o automat na monety sterujące bramką dostępu. Główne parametry urządzenia - bramki dostępu, tj. układ sterowania, wyświetlacz, urządzenie do wydawania reszty, zamknięcie, ograniczenie przejścia, kontrolowanie przejścia poprzez wrzucenie monety, wskazówki dla użytkowników na wyświetlaczu, drukarka biletów i niezbędnych raportów w zależności od potrzeb użytkownika systemu, układ sterowania zintegrowany z urządzeniem. Dodatkowo dostęp do pryszniców oraz toalety osób niepełnosprawnych odbywać się będzie poprzez wpłatomaty wrzutowe zainstalowane na drzwiach wejściowych. Klienci korzystać będą w zamian za wrzucenie bilonu o odpowiedniej wartości i nominale.


W regulaminie pobierania opłat zostanie określone:

  • sposób jej pobierania (bramki dostępu oraz wpłatomaty wrzutowe zainstalowane na drzwiach wejściowych),
  • zasady wybierania gotówki z bramki dostępu i wpłatomatów wrzutowych (zespół składający się z pracowników Spółki na podstawie oświadczeń wydanych przez Zarząd będą wybierali minimum 2 razy w tygodniu gotówkę),
  • dalszy sposób postępowania z gotówką (przeliczenie gotówki, sporządzenie protokołu, w którym będzie określony dochód z każdego wpłatomatu oddzielnie, bramki dostępu, oraz dokonanie wpłaty na rachunek bankowy albo kasy Spółki).

Żaden pracownik Spółki nie będzie zajmować się obsługą obrotu pieniężnego (kasową), tj. pobieraniem gotówki od klientów. Opłaty za korzystanie z przedmiotowych toalet stanowią dochód Spółki. Również utrzymanie i eksploatacja tego obiektu należy do zadań Spółki. Wnioskodawca będzie ponosić bieżące wydatki związane z ich utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym i porządku (koszty wody, prądu, remontów, itp.).

Spółka usługę udostępniania szaletów zaklasyfikowała w grupowaniu PKWiU 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane” zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Ministra z dnia 29 października 2008 roku (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy obrót będzie zwolniony z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku od towarów i usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej i czy prawidłowe i wystarczające jest ujęcie tych usług w odrębnej ewidencji sprzedaży prowadzonej na papierze (ręcznie lub komputerowo)? (pytanie nr 2 we wniosku)


Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli będzie wykonywał usługę opisaną we wniosku, będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ww. upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokości obrotu. Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia na podstawie ww. rozporządzenia. Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników o obecnym stanie prawnym reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas poszczególnych czynności i podatników zawarte są w par. 2 i par. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Stosownie do par. 2 rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2016 roku - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 41 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub w banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła.

Zatem mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan, należy stwierdzić, że powyższa usługa świadczona za pomocą płatnych bramek dostępu oraz wpłatomatów wrzutowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2016 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.).


Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).


Stosownie do powyższego przepisu, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.


W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r., poz. 1544), zwanego dalej rozporządzeniem.


Na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.


I tak, w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 41 wskazano jako czynności zwolnione usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

  1. w bilonie lub w banknotach, lub
  2. innej formie bezgotówkowej, jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym, roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Natomiast z zapisu § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia wynika, że w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2015 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 35, 40 lub 41 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że A. A. Spółka z o.o. jest spółką prawa handlowego, której jedynym wspólnikiem jest Miasto. Strona rozpoczęła generalny remont kamienicy z przeznaczeniem na prowadzenie ogólnodostępnego szaletu z wykorzystaniem pomieszczeń sanitarnych o łącznej powierzchni 114,62 m2, to jest toaletę dla niepełnosprawnych (parter), pomieszczenie pomocnicze (parter), umywalnię, toaletę i prysznice damskie (I piętro), umywalnię, toaletę i prysznice męskie (II piętro). Korzystanie z ogólnie dostępnego szaletu będzie odpłatne zgodnie ze sporządzonym przez Spółkę cennikiem. W budynku szaletu będzie zainstalowany system płatnych przejść obejmujący instalację systemu dostępu do toalet i prysznicy w celu weryfikacji osób i dostępu ich do pomieszczeń obiektu. System przejścia do obszaru toalet odbywać się będzie w oparciu o automat na monety sterujące bramką dostępu. Dodatkowo dostęp do pryszniców oraz toalety osób niepełnosprawnych odbywać się będzie poprzez wpłatomaty wrzutowe zainstalowane na drzwiach wejściowych, tj. klienci korzystać będą w zamian za wrzucenie bilonu o odpowiedniej wartości i nominale.

W regulaminie pobierania opłat zostanie określone sposób jej pobierania, zasady wybierania gotówki z bramki dostępu i wpłatomatów wrzutowych oraz dalszy sposób postępowania z gotówką. Żaden pracownik Spółki nie będzie zajmować się obsługą obrotu pieniężnego (kasową), tj. pobieraniem gotówki od klientów. Opłaty za korzystanie z przedmiotowych toalet stanowią dochód Spółki. Ponadto Wnioskodawca będzie ponosić bieżące wydatki związane z ich utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym i porządku (koszty wody, prądu, remontów, itp.).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z odpłatnym udostępnianiem ogólnodostępnego szaletu przez Spółkę.


Odnosząc przedstawiony opis sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - przedmiotowe szalety będą wyposażone w automaty na monety sterujące bramką dostępu do obszaru toalet oraz wpłatomaty wrzutowe zainstalowane na drzwiach wejściowych, dzięki którym należność przyjmowana będzie w systemie bezobsługowym (żaden pracownik Spółki nie będzie zajmować się obsługą obrotu pieniężnego) to usługi odpłatnego udostępniania szaletów ogólnodostępnych będą stanowić usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie - poz. 41 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto z uwagi na fakt, że Wnioskodawca dopiero zamierza rozpocząć ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 41 załącznika do rozporządzenia, to ograniczenie wynikające z § 8 ust. 3 rozporządzenia nie będzie miało zastosowania w rozpatrywanej sprawie. Tym samym Wnioskodawca będzie mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2016 r. ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.


W tym miejscu należy nadmienić, że Spółka będzie mogła ująć ww. usługi w odrębnej ewidencji sprzedaży prowadzonej na papierze (ręcznie lub komputerowo), przy czym z ustawy czy przepisów wykonawczych do ustawy nie wynika obowiązek prowadzenia ww. ewidencji.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługa świadczona za pomocą płatnych bramek dostępu oraz wpłatomatów wrzutowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2016 roku, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Końcowo Organ informuje, że w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00‑013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj