Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2-2/4512-1-9/16-2/MŁ
z 9 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 4 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu z zastosowaniem procedury VAT-marżajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu z zastosowaniem procedury VAT-marża.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów (salon samochodowy) oraz naprawy pojazdów samochodowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w 2013 r. dokonał zakupu dwóch samochodów. Od zakupu samochodów nie odliczył podatku VAT, ponieważ zakup dokonany był na podstawie umów kupna-sprzedaży od osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Samochody te zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i były użytkowane na potrzeby działalności opodatkowanej. Sp. z o.o. planuje dokonać sprzedaży tych samochodów. W związku z tym, że przy zakupie tych samochodów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, Spółka zamierza, przy sprzedaży samochodów, zastosować szczególną procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (dalej: ustawa) w związku z art. 311 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i wystawić fakturę procedura marży – towary używane. W związku z podstawowym rodzajem działalności Spółka nabyła powyższe samochody z zamiarem ich dalszej odprzedaży, przy czym, wcześniej samochody te były wykorzystane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Spółka planuje również w przyszłości dokonywać zakupów samochodów od osób nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów kupna-sprzedaży oraz od innych podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, w celu ich odsprzedaży. Może się zdarzyć, jak w przypadku powyższych samochodów, że będą one przed sprzedażą, używane na potrzeby prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Przy czym samochody te będą stanowiły środki trwałe lub będą towarami handlowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przy sprzedaży samochodu – towaru używanego (o jakim mowa wyżej), będącego środkiem trwałym lub towarem handlowym, przy nabyciu którego nie wystąpiło prawo do odliczenia podatku VAT, Wnioskodawca – czynny podatnik VAT, może skorzystać z zapisu art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, który ma na celu odwzorowanie art. 311 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE i dokonać dostawy z zastosowaniem procedury marża – towary używane?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży używanego samochodu, nabytego w celu odprzedaży, wprowadzonego do ewidencji środków trwałych lub będącego towarem handlowym można, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, zastosować procedurę marża – towary używane. Zgodnie z tym przepisem w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie w systemie marży jest możliwe w przypadku towarów używanych, istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte. Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej; podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z powyższych przepisów ustawy wynika, że sprzedaż używanego samochodu z majątku firmy nabytego od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy (bez możliwości odliczenia podatku VAT), może być opodatkowana na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy. Stanowisko takie potwierdzone zostało w interpretacjach indywidualnych między innymi w wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP2/4512-1-205/16-2/MW z dnia 12 kwietnia 2016 r. i ILPP2/4512-1-134/16-4/RW z dnia 17 maja 2016 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów oraz naprawy pojazdów samochodowych. Jest czynnym podatnikiem VAT. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w 2013 r. dokonano zakupu dwóch samochodów. Od zakupu samochodów nie odliczono podatku VAT, ponieważ zakup dokonany był na podstawie umów kupna-sprzedaży od osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Samochody te zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i były użytkowane na potrzeby działalności opodatkowanej. Sp. z o.o. planuje dokonać sprzedaży tych samochodów. W związku z tym, że przy zakupie tych samochodów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, Sp. z o.o. zamierza, przy sprzedaży samochodów, zastosować szczególną procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 311 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i wystawić fakturę procedura marży – towary używane. W związku z podstawowym rodzajem działalności Spółki nabyła powyższe samochody z zamiarem ich dalszej odsprzedaży, przy czym, wcześniej samochody te były wykorzystane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka planuje również w przyszłości dokonywać zakupów samochodów od osób nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów kupna-sprzedaży oraz od innych podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, w celu ich odsprzedaży. Może się zdarzyć, jak w przypadku powyższych samochodów, że będą one przed sprzedażą, używane na potrzeby prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Przy czym samochody te będą stanowiły środki trwałe lub będą towarami handlowymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług dla czynności sprzedaży samochodu – towaru używanego, będącego środkiem trwałym lub towarem handlowym, zakupionego od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy – rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Przez towary używane – zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy – rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Przy czym, art. 120 ust. 4 ustawy, dotyczy – zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy – dostawy m.in. towarów używanych, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Dostawa towarów używanych, spełniających podaną wyżej definicję, może nastąpić na zasadach szczególnych, określonych w art. 120 ustawy, tj. w procedurze opodatkowania marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży nie mniej ważne jest – oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą – także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w cyt. wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar – samochód (także w sytuacji, gdy samochód ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej) został jednak nabyty ostatecznie w celu odsprzedaży.

W świetle przywołanych przepisów i niniejszych okoliczności należy uznać, że Wnioskodawca będzie miał prawo przy sprzedaży przedmiotowych samochodów do zastosowania procedury opodatkowania marży. Przesłanki pozwalające na jej zastosowanie zostaną spełnione, bowiem pojazdy te spełniają definicję towarów używanych w myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, a zamiarem Wnioskodawcy w momencie ich zakupu była ich odsprzedaż. Tym samym, Wnioskodawca wypełni dyspozycje wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające na zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania przy sprzedaży samochodów, o których mowa we wniosku.

Reasumując, analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro przedmiotowe samochody – towary używane, będące środkami trwałymi lub towarami handlowymi Wnioskodawca nabył od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, a ich nabycie będzie wiązało się z ich późniejszą odsprzedażą, to przy ich sprzedaży Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj