Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.78.2017.1.AM
z 10 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego spółek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia transgranicznego spółek.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą w Polsce, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. G. Ltd. (dalej: „Spółka Cypryjska”) jest spółką typu limited by shares (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Spółka Cypryjska jest spółką kapitałową prawa cypryjskiego i podlega na Cyprze opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi związane z obsługą stron internetowych oraz dostosowywaniem starszych wydań gier komputerowych do zmieniających się możliwości sprzętowych. W szczególności, Wnioskodawca świadczy usługi programistyczne, administrowania systemami informatycznymi oraz testowania produktów. Jednocześnie, Wnioskodawca świadczy usługi marketingowe oraz usługi z zakresu rozwoju biznesu (business development).

Spółka Cypryjska jest właścicielem globalnej platformy cyfrowej zajmującej się dystrybucją gier komputerowych (dalej: „Platforma”). Przedmiot działalności Spółki Cypryjskiej obejmuje w szczególności sprzedaż gier odbiorcom indywidualnym. Ponadto, na podstawie umów dystrybucyjnych z producentami gier, Spółka Cypryjska jest uprawniona do cyfrowej dystrybucji gier, zwielokrotniania gier w postaci cyfrowej w sposób umożliwiający ich pobranie za pośrednictwem Platformy oraz przystosowywania gier do pracy z najnowszymi wersjami systemów operacyjnych.

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej (tj. podmiotem posiadającym 100% udziałów Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej) jest C. S.A. (dalej: „C.”) – spółka akcyjna, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą w Polsce, podlegający obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. C. jest spółką notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, zajmującą się tworzeniem i wydawaniem gier komputerowych.


Wnioskodawca, Spółka Cypryjska i C. są częścią grupy kapitałowej C. (dalej: „Grupa”). Jednostką dominującą w Grupie jest C.. Grupa zajmuje się tworzeniem i dystrybucją gier komputerowych.


Obecnie planowana jest restrukturyzacja istniejącej struktury w ramach Grupy na poziomie spółek kontrolowanych przez C.. Założeniem planowanej restrukturyzacji jest uproszczenie struktury i zredukowanie kosztów jej funkcjonowania poprzez konsolidację działalności Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej, w szczególności przeniesienie działalności Spółki Cypryjskiej do Polski. W efekcie, planowane połączenie Wnioskodawcy i Spółki Cypryjskiej powinno skutkować osiągnięciem efektu skali i synergii poprzez zintegrowanie w jednym podmiocie funkcji i aktywów pozwalających na obniżenie kosztów funkcjonowania Grupy.

W związku z rozważanymi działaniami restrukturyzacyjnymi w ramach Grupy, planowane jest połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Cypryjską w sposób przewidziany w art. 492 § 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 i nast. ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, ze zm. – dalej: „KSH”), tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Cypryjskiej, jako spółki przejmowanej, na Wnioskodawcę jako spółkę przejmującą (transgraniczne łączenie się przez przejęcie – dalej: „Połączenie”).

Ze względu na fakt, iż Spółka Cypryjska jest spółką zagraniczną w rozumieniu przepisów KSH, utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Cypru) i w tym też państwie posiadającą siedzibę statutową, planowane połączenie będzie miało charakter połączenia transgranicznego, unormowanego Dyrektywą 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. Urz. UE L 310 z 25.11.2005, str. 1), o którym mowa w art. 491 § 11 KSH. Z tego powodu do procedury połączenia Wnioskodawcy ze Spółką Cypryjską zastosowanie znajdzie Rozdział 21 Działu I, Tytułu IV KSH.

W wyniku planowanego Połączenia Spółka Cypryjska zostanie rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego (art. 493 § 1 w zw. z art. 5161 KSH). Ponadto, w wyniku Połączenia dojdzie do przeniesienia całego majątku Spółki Cypryjskiej na Wnioskodawcę a Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki przejętej Spółki Cypryjskiej (art. 494 § 1 w zw. z art. 5161 KSH, tzw. sukcesja uniwersalna).

W wyniku Połączenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez utworzenie nowych udziałów. Nowe udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy zostaną przyznane dotychczasowemu jedynemu wspólnikowi Spółki Cypryjskiej, tj. C. Z uwagi na fakt, że zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Cypryjska znajdują się pod kontrolą jednego podmiotu gospodarczego, posiadającego 100% udziałów w obydwu spółkach, parytet (stosunek) wymiany udziałów spółki przejmowanej na udziały spółki przejmującej został ustalony w sposób umowny.

W związku z przyjętą metodą wyliczenia parytetu wymiany udziałów Spółki Cypryjskiej na udziały Wnioskodawcy, C. (jako jedyny wspólnik Spółki Cypryjskiej), zgodnie z art. 492 § 2 KSH w zw. z art. 5161 KSH otrzyma dopłatę pieniężną w celu wyrównania różnicy między wartością kapitału zakładowego Spółki Cypryjskiej a łączną wartością nominalną udziałów przyznanych mu w podwyższanym w wyniku Połączenia kapitale zakładowym Wnioskodawcy.


W związku z Połączeniem nie będą natomiast dokonywane żadne dopłaty na rzecz Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca nie posiada i w momencie Połączenia nie będzie posiadać żadnych udziałów w Spółce Cypryjskiej.


Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowa restrukturyzacja będzie przeprowadzana wyłącznie z przesłanek ekonomicznych. Ma na celu wyeliminowanie ze struktury Spółki Cypryjskiej, uproszczenie struktury Grupy i zredukowanie kosztów jej funkcjonowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Połączenie będzie dla Wnioskodawcy neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem na moment Połączenia zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, Połączenie będzie dla Wnioskodawcy neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem na moment Połączenia zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: ustawa o CIT).


  1. Przepisy ustawy o CIT dotyczące przychodu (dochodu) spółki przejmującej

Na gruncie przepisów ustawy o CIT, sposób ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej w przypadku połączenia spółek kapitałowych określają przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 oraz art. 10 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przy połączeniu lub podziale spółek kapitałowych dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu (tj. dochodu z udziału w zyskach osób prawnych), nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej.

Omawiana regulacja stanowi inkorporację do polskiego porządku prawnego regulacji Dyrektywy Rady 90/434/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami Członkowskimi (dalej: „Dyrektywa”).

Jak wskazuje bowiem art. 4 ust. 1 Dyrektywy, łączenie lub podział nie stanowi podstawy opodatkowania zysków kapitałowych obliczonych poprzez odniesienie do różnicy między wartością rzeczywistą przekazanych aktywów i pasywów a ich wartością do celów podatkowych. Na podstawie Dyrektywy transakcje łączenia, podziału lub wydzielenia spółek kapitałowych powinny być zasadniczo neutralne podatkowo dla podmiotów biorących w nich udział.

Jednocześnie, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. lk lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Dodatkowo, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, dochód z udziału w zyskach osób prawnych w przypadku połączenia lub podziału spółek stanowią dopłaty w gotówce otrzymane przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych.


Jednocześnie, art. 10 ust. 4 ustawy o CIT stanowi, że przepisu art. 10 ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek lub wymiany udziałów jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.


Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ustawy o CIT, przywołany wyżej przepis art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  1. o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. podatników CIT z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej), przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. podatników CIT z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej), przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. o których mowa w art. 3 ust. 2 (tj. podatników CIT z siedzibą poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej), podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

  1. Opodatkowanie Połączenia na gruncie ustawy o CIT


Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT formułuje ogólną zasadę, zgodnie z którą czynność połączenia spółek kapitałowych jest neutralna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych dla spółki przejmującej bądź nowo zawiązanej.


Jednocześnie, polski ustawodawca, korzystając z możliwości przewidzianej w Dyrektywie, na mocy art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT przewidział jednak możliwość opodatkowania dochodu spółki przejmującej w szczególnym przypadku, gdy między łączącymi się spółkami na dzień połączenia istnieje więź kapitałowa, w której spółka przejmująca posiada udział kapitałowy w spółce przejmowanej, jednak więź ta jest relatywnie słaba. Przepis ten przewiduje bowiem opodatkowanie transakcji przejęcia spółki w sytuacji, gdy spółka przejmująca (lub nowo zawiązana, co na gruncie niniejszej sprawy jest nieistotne) ma w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział mniejszy niż 10%. Natomiast w sytuacji, gdy spółka przejmująca nie posiada wcale udziału w spółce przejmowanej lub posiada udział w spółce przejmowanej w wysokości co najmniej 10% lub wyższej, zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, a więc połączenie będzie neutralne podatkowo na gruncie tej ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, ze względu na fakt, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie posiada i na moment planowanego przejęcia nie będzie posiadał udziałów w kapitale zakładowym Spółki Cypryjskiej, powyżej przytoczona regulacja art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do planowanego Połączenia.

Jak wskazywano w opisie zdarzenia przyszłego, w wyniku przejęcia Spółki Cypryjskiej dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez utworzenie nowych udziałów i wydania tak powstałych udziałów dotychczasowemu wspólnikowi Spółki Cypryjskiej. Przejęcie Spółki Cypryjskiej doprowadzi do przejścia całego jej majątku na Wnioskodawcę jako spółkę przejmowaną. Na podstawie jednak art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przejęcie całego majątku Spółki Cypryjskiej nie powoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy także w części, która stanowiłaby nadwyżkę wartości majątku ponad nominalną wartość udziałów przyznanych wspólnikowi Spółki Cypryjskiej. W konsekwencji należy stwierdzić, że majątek Spółki Cypryjskiej, który zostanie otrzymany przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą), ponad nominalną wartość udziałów przyznanych wspólnikowi Spółki Cypryjskiej, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Ponadto, w związku z faktem, iż w ramach planowanego połączenia Wnioskodawcy ze Spółką Cypryjską nie zostaną przyznane na rzecz Wnioskodawcy żadne dopłaty w gotówce, nie dojdzie do powstania po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) zgodnie z normą art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, dopłata zostanie przyznana na rzecz C. jako dotychczasowego wspólnika spółki przejmowanej. Dopłata uiszczana w związku z połączeniem przez spółkę przejmującą na rzecz wspólnika będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stanowi dla tego wspólnika opodatkowany przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynika to z treści art. 10 ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także m.in. dopłaty w gotówce otrzymane przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych w przypadku połączenia lub podziału spółek. Oznacza to, że C. wykaże przychód opodatkowany z tytułu otrzymania dopłaty, dla Wnioskodawcy przekazanie takiej dopłaty nie spowoduje powstania przychodu.

Co więcej, należy wskazać, że Połączenie ma na celu wyeliminowanie ze struktury Spółki Cypryjskiej, uproszczenie struktury Grupy i zredukowanie kosztów jej funkcjonowania. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, Połączenie będzie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i w stosunku do Połączenia nie znajdzie zastosowania art. 10 ust. 4 ustawy o CIT.

W myśl art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, przepisu art. 10 ust. 2 pkt 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT, statuujących neutralność podatkową połączenia dla spółki przejmującej oraz wspólnika spółki przejmowanej, nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie spółek nie jest przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Oznacza to, że wynikająca z przepisów ustawy o CIT zasada neutralności podatkowej operacji łączenia spółek kapitałowych nie ma zastosowania do połączeń, które nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym, bądź jednym z głównych celów połączenia byłoby uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. W analizowanym przypadku, jak to już zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, połączenie jest uzasadnione ekonomicznie, gdyż ma ono na celu reorganizację (uproszczenie) struktury organizacyjnej grupy kapitałowej oraz ograniczenie kosztów jej działalności. Z tego względu, należy uznać, że przepis art. 10 ust. 4 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Powyższych wniosków nie zmienia również fakt, że Połączenie będzie stanowiło połączenie transgraniczne. Na mocy art. 10 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT, art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie również do połączeń przez przejęcie przez polską spółkę (tj. polskiego rezydenta podatkowego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Mając na uwadze, że Spółka Cypryjska jest spółką kapitałową z siedzibą na Cyprze, podlegającą na Cyprze opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT znajdzie zastosowanie w przypadku Połączenia.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Połączenie będzie dla Wnioskodawcy neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, tj. nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem na moment Połączenia zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Powyższy wniosek został potwierdzony w praktyce organów podatkowych. Tytułem przykładu, należy wskazać na:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 stycznia 2017 r. (sygn. 1462-IPPB3.4510.925.2016.3.AG), w której organ wskazał: „W wyniku dokonanego połączenia dojdzie do przejęcia przez spółkę przejmującą (Wnioskodawcę) całego majątku spółki przejmowanej (Spółki Cypryjskiej). W zamian za przejęty majątek spółki przejmowanej (Spółki Cypryjskiej), Wnioskodawca wyda 100% udziałowcowi tej spółki przejmowanej (Wspólnikowi), będącemu osobą fizyczną, nowo emitowane udziały własne. Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) nadwyżka wartości majątku Spółki Cypryjskiej przejętego przez Wnioskodawcę w wyniku połączenia, ponad nominalną wartość udziałów przyznanych przez Wnioskodawcę Wspólnikowi spółki przejmowanej, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy”;
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2016 r. (sygn. 1462-IPPB5.4510.894.2016.1.PW), w której organ uznał za prawidłowe w całości stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Połączenie II (tj. połączenie X. z S., w drodze procedury połączenia transgranicznego) nie będzie skutkowało powstaniem dla X. (następcy prawnego S.) przychodu/dochodu w podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Wnioskodawcy prawidłowości ww. stanowiska nie zmienia w żadnym stopniu fakt, iż Połączenie II jest tzw. transgranicznym połączeniem spółek. Jak wskazano powyżej, art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie do spółek będących podatnikami, nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegających obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tj. w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym: X.), przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym: S.). W konsekwencji, jakiekolwiek składniki majątkowe S. przyznane X. w wyniku Połączenia II nie będą stanowić przychodu podatkowego X”;
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-720/16-2/PW), w której organ uznał za prawidłowe w całości stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Połączenie I (tekst jedn.: połączenie X. CZ z X. PL, w drodze procedury połączenia transgranicznego) nie będzie skutkowało powstaniem dla X. PL (następcy prawnego X. CZ) przychodu/dochodu w podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Wnioskodawcy prawidłowości ww. stanowiska nie zmienia w żadnym stopniu fakt, iż Połączenie I jest tzw. transgranicznym połączeniem spółek. Jak wskazano powyżej, art. 10 ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie do spółek podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tekst jedn.: w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym: X. PL), przejmujących m.in. spółkę podlegającą opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej od całości swoich dochodów (tekst jedn.: w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym: X. CZ). W konsekwencji, jakiekolwiek składniki majątkowe X. CZ przyznane X. PL w wyniku Połączenia I nie będą stanowić przychodu podatkowego X. PL”;
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 czerwca 2016 r. (sygn. IPPB5/4510-464/16-4/AK), w której organ uznał za prawidłowe w całości stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Zdaniem Wnioskodawcy, połączenie transgraniczne nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Banku Przejmującego (jako spółki przejmującej)”.

Z powyżej wymienionych interpretacji indywidualnych jednoznacznie wynika, że wartość majątku otrzymanego przez spółkę posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczpospolitej Polskiej w związku z przejęciem spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, nie stanowi dla spółki przejmującej dochodu (przychodu) podatkowego, o ile połączenie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.


Reasumując, w związku z tym, iż w wyniku przejęcia Spółki Cypryjskiej przez Wnioskodawcę:

  • Wnioskodawca otrzyma po raz pierwszy udziały w Spółce Cypryjskiej (do tej pory Wnioskodawca nie podsiadał udziałów w tej spółce);
  • nie zostaną przyznane na rzecz Wnioskodawcy żadne dopłaty w gotówce;
  • połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych;

a Spółka Cypryjska stanowi spółkę podlegającą w państwie członkowskim Unii Europejskiej (na Cyprze) opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), w wyniku planowanego połączenia przez przejęcie Spółki Cypryjskiej u Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania dochodu z udziału w zyskach osób prawnych z tego tytułu. Tym samym dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) planowane połączenie przez przejęcie będzie neutralne podatkowo (tj. nie będzie skutkowało dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu z jakiegokolwiek tytułu).


W świetle przywołanych argumentów oraz zaprezentowanych wyżej stanowisk organów podatkowych, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione stanowisko i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.


Motywowany przepisami art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie, jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj