Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.167.2017.2.MJ
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym 28 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 września 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.167.2017. 1.MJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 28 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od ponad 30 lat jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 112 ha, które obejmuje kilka odrębnych nieruchomości, użytkowanych w ramach umowy dzierżawy przez rolnika indywidualnego. W wyniku podziału geodezyjnego, przeprowadzonego w 2012 r., z jednej z tych działek została wydzielona odrębna działka o powierzchni około 1,13 ha, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać. Działka ta do chwili obecnej jest użytkowana rolniczo, wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i jest wydzierżawiona rolnikowi indywidualnemu wraz z pozostałymi działkami. Po sprzedaży, ww. działka utraci prawdopodobnie charakter rolny i zostanie zagospodarowana pod działalność gospodarczą inną niż rolnicza.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 września 2017 r., wskazano ponadto, że:

  • Sprzedawana nieruchomość jest sklasyfikowana w Ewidencji Gruntów i Budynków jako grunt rolny,
  • Sprzedawana nieruchomość nie jest zabudowana budynkami ani budowlami,
  • Sprzedawana nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym, każdego roku jest sporządzana i składana stosowna deklaracja. Grunt korzysta ze zwolnienia z zapłaty podatku rolnego na podstawie uchwały Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zmiana sposobu użytkowania działki przez nowego właściciela w sposób inny niż rolniczy, już po jej sprzedaży przez Wnioskodawcę, umożliwia Wnioskodawcy korzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana sposobu użytkowania gruntu przez nowego właściciela (już po jego sprzedaży) nie stoi w sprzeczności z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.) i umożliwia Wnioskodawcy skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego artykułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 cytowanej ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U z 2016 r., poz. 617 ze zm.), uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – należy brać pod uwagę jedynie trzy przesłanki:

  • łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego,
  • grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości.

Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Wydzielenie działki z nieruchomości nie powoduje zmiany jej właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje bowiem przeniesienie prawa własności nieruchomości, a więc nie dochodzi do jej nabycia.

Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od ponad 30 lat jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 112 ha, które obejmuje kilka odrębnych nieruchomości, użytkowanych w ramach umowy dzierżawy przez rolnika indywidualnego. W wyniku podziału geodezyjnego, przeprowadzonego w 2012 r., z jednej z tych działek została wydzielona odrębna działka o powierzchni około 1,13 ha, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać. Działka ta do chwili obecnej jest użytkowana rolniczo, wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i jest wydzierżawiona rolnikowi indywidualnemu wraz z pozostałymi działkami. Po sprzedaży, ww. działka utraci prawdopodobnie charakter rolny i zostanie zagospodarowana pod działalność gospodarczą inną niż rolnicza. Sprzedawana nieruchomość jest sklasyfikowana w Ewidencji Gruntów i Budynków jako grunt rolny i nie jest zabudowana budynkami ani budowlami. Ww. nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym, każdego roku jest sporządzana i składana stosowna deklaracja. Grunt korzysta ze zwolnienia z zapłaty podatku rolnego na podstawie uchwały Gminy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nabył działkę, sklasyfikowaną w Ewidencji Gruntów i Budynków jako grunt rolny, wchodzącą obecnie w skład jego gospodarstwa rolnego, ponad 30 lat przed jej planowaną sprzedażą, a do chwili sprzedaży ww. działka będzie użytkowana rolniczo, to dochód ze sprzedaży tej działki, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nawet w sytuacji, gdy po sprzedaży nieruchomości dojdzie do utraty przez tę działkę charakteru rolnego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj