Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.229.2017.2.ZD
z 12 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 1 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.) oraz z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Wniosek uzupełniono w dniu 8 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 30 sierpnia 2017 r. o sprostowanie informacji podanych w uzupełnieniu do opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego o łącznej pow. 37313 m2. Dzierżawi on ponadto ok. 11 ha gruntów rolnych. Zainteresowany prowadzi gospodarstwo rolne i jest wpisany do ewidencji producentów rolnych od dnia 30 marca 2016 r.. Wnioskodawca nabył gospodarstwo w drodze darowizny od swoich rodziców na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 lutego 2016 r. w Kancelarii Notarialnej, Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

Dla działek nr 61, 62, 1871/63 o łącznej powierzchni 14734 m2 obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta, zatwierdzony Uchwałą Rady Miasta. Przeznaczenie wynikające z tego planu to:

  1. dla działki 1871/63 oznaczony jest symbolami: 38M11; 38M12; 38U1; 38KDZ2; 38KDD1; 38ZI10; 38ZP1; 38ZP9; 38ZP10 przeznaczony jest jako tereny zabudowy mieszkaniowej mieszanej, tereny zabudowy usługowej, tereny komunikacji drogowej, tereny zieleni izolacyjnej, tereny zieleni parkowej;
  2. dla działki 62 oznaczony jest symbolem: 38ZP1, przeznaczony jest jako tereny zieleni parkowej;
  3. dla działki 61 oznaczony jest symbolami: 38MN1; 38M7; 38M8; 38KDZ1; 38KDZ5; 38ZI1; 38ZI8; 38ZP1 przeznaczony jest jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy mieszkaniowej mieszanej, tereny komunikacji drogowej, tereny zieleni izolacyjnej, tereny zieleni parkowej.

Oprócz prowadzenia gospodarstwa rolnego Wnioskodawca pracuje zawodowo, jednak nie prowadzi on żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Przedmiotowe działki są w użytkowaniu rolnym i od czasu nabycia ich w drodze darowizny nie podejmował żadnych działań zwiększających ich wartość lub atrakcyjność. Ponieważ do działek Zainteresowanego „przybliża się” budowane osiedle, to planuje on ich sprzedaż, aby nie komplikować budowy osiedla i w końcu nie zostać z wąskim pasem gruntu rolnego w jego środku (takie przypadki się zdarzają). Wnioskodawca zamierza uzupełnić utracone grunty poprzez zakup nowych, jeśli nie w C. to w sąsiednich gminach.

W pismach z dnia 1 sierpnia 2017 r. oraz 28 sierpnia 2017 r. – stanowiących uzupełnienie wniosku – wskazano, co następuje:

  1. W odniesieniu do działek 61, 62, 1871/63:
    Działki te od momentu nabycia w drodze darowizny gospodarstwa rolnego były i są nadal wykorzystywane rolniczo (w bieżącym roku obsiane są rzepakiem i pszenicą jarą) i nadal tak będzie do momentu sprzedaży. Nie były i nie są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej i są wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
  2. Wnioskodawca nigdy nie udostępniał ww. działek osobom trzecim na podstawie umów cywilno-prawnych.
  3. Zainteresowany nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności w tym ponieść jakiekolwiek nakłady zmierzające do zwiększenia ich wartości lub atrakcyjności (m.in. z tego względu że nie dysponuje żadnymi liczącymi się środkami finansowymi.)
  4. Wnioskodawca nie ogłaszał i nie będzie ogłaszał sprzedaży ww. działek w środkach masowego przekazu i nie będzie podejmował żadnych działań marketingowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanych w stanie faktycznym nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ww. działki zostaną sprzedane z majątku prywatnego Wnioskodawcy, który nabył on w drodze darowizny gospodarstwa rolnego umożliwiając mamie Zainteresowanego przejście na emeryturę rolniczą z KRUS-u, a stan faktyczny został zastany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  1. po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  2. po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).


Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestię tę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gruntu rolnego, prowadzi gospodarstwo rolne i jest wpisany do ewidencji producentów rolnych od dnia 30 marca 2016 r. Wnioskodawca nabył gospodarstwo w drodze darowizny od swoich rodziców na podstawie aktu notarialnego z dnia 19 lutego 2016 r. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

Dla działek nr 61, 62, 1871/63 obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta zatwierdzony Uchwałą Rady Miasta. Przeznaczenie wynikające z tego planu to:

  1. dla działki 1871/63 oznaczony jest symbolami: 38M11; 38M12; 38U1; 38KDZ2; 38KDD1; 38Z10; 38ZP1; 38ZP9; 38ZP10, przeznaczony jest jako tereny zabudowy mieszkaniowej mieszanej, tereny zabudowy usługowej, tereny komunikacji drogowej, tereny zieleni izolacyjnej, tereny zieleni parkowej;
  2. dla działki 62 oznaczony jest symbolem: 38ZP1, przeznaczony jest jako tereny zieleni parkowej;
  3. dla działki 61 oznaczony jest symbolami: 38MN1; 38M7; 38M8; 38KDZ1; 38KDZ5; 38ZI1; 38ZI8; 38ZP1, przeznaczony jest jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy mieszkaniowej mieszanej, tereny komunikacji drogowej, tereny zieleni izolacyjnej, tereny zieleni parkowej.

Oprócz prowadzenia gospodarstwa rolnego Wnioskodawca pracuje zawodowo, jednak nie prowadzi on żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Przedmiotowe działki są w użytkowaniu rolnym i od czasu nabycia ich w drodze darowizny nie podejmował żadnych działań zwiększających ich wartość lub atrakcyjność. Ponieważ do działek Zainteresowanego „przybliża się” budowane osiedle, to planuje on ich sprzedaż, aby nie komplikować budowy osiedla. Wnioskodawca zamierza uzupełnić utracone grunty poprzez zakup nowych. Działki nr 61, 62 i 1871/63 od momentu nabycia w drodze darowizny gospodarstwa rolnego były i są nadal wykorzystywane rolniczo (w bieżącym roku obsiane są rzepakiem i pszenicą jarą) i nadal tak będzie do momentu sprzedaży. Nie były i nie są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej i są wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Wnioskodawca nigdy nie udostępniał ww. działek osobom trzecim na podstawie umów cywilno-prawnych. Nie zamierza on wykonywać jakichkolwiek czynności, w tym ponieść jakiekolwiek nakłady zmierzające do zwiększenia ich wartości lub atrakcyjności (m.in. z tego względu że nie dysponuje żadnymi liczącymi się środkami finansowymi.). Zainteresowany nie ogłaszał i nie będzie ogłaszał sprzedaży ww. działek w środkach masowego przekazu i nie będzie podejmował żadnych działań marketingowych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy planowana sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, aby wyjaśnić wątpliwości Wnioskodawcy należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, jak i stanowiska judykatury – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Uwzględniając przywołane wyżej przepisy oraz orzecznictwo stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy – w związku z planowaną czynnością, tj. sprzedażą nieruchomości – za podatnika podatku od towarów i usług. Z informacji przedstawionych we wniosku nie wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.


Jak wynika bowiem z opisu sprawy, nabyta w wyniku darowizny w lutym 2016 r. nieruchomość nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana w działalności opodatkowanej, jest wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku VAT (działalność rolnicza). Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nigdy nie udostępniał przedmiotowych działek osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych. Co istotne, w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie poczynił również żadnych działań celem sprzedaży nieruchomości (np. podział, uzbrojenie terenu, ogłoszenie o sprzedaży), a zamiar sprzedaży działek jest podyktowany postępującą budową osiedla w pobliżu nieruchomości Zainteresowanego.

W okolicznościach omawianej sprawy brak jest przesłanek pozwalających uznać, że w związku ze sprzedażą przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wyżej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie będzie wystarczające stwierdzenie jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że planowana sprzedaż działek należących do Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Natomiast w zakresie stwierdzenia, czy kupno w późniejszym terminie gruntu rolnego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, wniosek został załatwiony odrębnym pismem z dnia 12 września 2017 r.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj