Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-983/11-4/AS
z 3 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-983/11-4/AS
Data
2012.01.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
beneficjent
koszty uzyskania przychodów
podatek od towarów i usług
programy
projekt
spółka kapitałowa
szkolenie
Istota interpretacji
Czy w związku z realizacją Projektu i ponoszonymi z tego tytułu kosztami, udokumentowanymi fakturami VAT, podatnik ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Czy w związku z realizacją Projektu i ponoszonymi z tego tytułu kosztami, udokumentowanymi fakturami VAT, w przypadku uznania, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu naliczony podatek VAT z tych faktur, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 387 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2011 r. (data wpływu 07.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku naliczonego od towarów i usług z faktur kosztowych związanych z realizacją przez Spółkę Projektu „(...)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 07.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku naliczonego od towarów i usług z faktur kosztowych związanych z realizacją przez Spółkę Projektu „(...)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca będący polską spółka kapitałową (dalej: „Podatnik” lub „Spółka”) w dniu 30.11.2010 roku podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przedmiotem podpisanej umowy jest dofinansowanie Projektu „(...)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta pomiędzy Jednostką Wdrażania Programów Unijnych a Wnioskodawcą. W ramach umowy Podatnikowi - zwanemu w umowie Beneficjentem - zostaje przyznane dofinansowanie na realizację Projektu pt. „(...)”. Część dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową, pochodzi ze środków europejskich, część stanowi dotacja celowa z budżetu krajowego. Podatnik w ramach podpisanej umowy zobowiązuje się do realizacji Projektu na podstawie złożonego wniosku. Wnioskodawca jest Liderem Projektu. W unijnym projekcie „(...)” proponowane są 52 formy kursowe. Niektóre z nich są realizowane w ramach 2, 3 a nawet 4 edycji. Formy kursowe (ich liczba i zakres treści) zostały tak dobrane, by wyjść naprzeciw najbardziej oczekiwanym potrzebom nauczycieli z terenu czterech powiatów: w., s., w. i m. Każdy z kursów poprzedzony jest dodatkowym, obowiązkowym - dla wszystkich uczestników / uczestniczek projektu szkoleniem z równości szans, po 10 godz. na każdy kurs kwalifikacyjny i po 5 godz. na każdy kurs doskonalący. Każdy uczestnik kursu powinien spełniać kryteria określone w regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który skierowany jest do nauczycieli, kadry zarządzającej i pracowników administracji zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, a także w urzędach jednostek samorządu terytorialnego z terenu objętego działaniem projektu, tj. powiatu w., s. w. i m. Spółka otrzymuje dofinansowanie na wskazane konto bankowe. W związku z realizacją Projektu, ponoszone są różnego rodzaju koszty. Niektóre koszty pokrywane są w całości z otrzymanego dofinansowania, niektóre zaś pokrywane są tylko częściowo z otrzymanego dofinansowania (np. 50% wartości kosztu). Zgodnie z podpisaną umową, kosztami pokrywanymi z dofinansowania mogą być tylko koszty netto wynikające z posiadanych dokumentów zewnętrznych - faktur VAT. Podatek VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu podatnik musi pokryć z własnych środków. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała:
PODN jako Partner w Projekcie nie jest dysponentem transz dofinansowania, Dysponentem transz jest Spółka, tj. dofinansowanie wpływa tylko na konto Wnioskodawcy.
Projekt jest współfinansowany w 100%. Wkład własny nie występuje. Płatność w kwocie nie wyższej niż X PLN pochodzi ze środków europejskich. Płatność w kwocie nie wyższej niż X PLN pochodzi z budżetu krajowego i stanowi dotacje celową.
Zadanie 1 obejmuje koszty zatrudnienia personelu Projektu oraz prowadzenia rachunku bankowego Projektu, Zadanie 2 obejmuje koszty związane z organizacją i realizacją kursów i szkoleń, które obejmują: wynagrodzenia trenerów, koszty najmu sal, koszty cateringu (obiad, przerwy kawowe), koszty zakwaterowania uczestników szkoleń, koszty transportu w przypadku szkoleń wyjazdowych, koszty związane z przygotowaniem lub zakupem materiałów dydaktycznych, koszty związane z redakcją i drukiem biuletynu informacyjnego oraz oferty szkoleniowej, koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem strony internetowej Projektu www.xxxxx.pl, koszty związane z opracowaniem graficznym i wydrukiem materiałów informacyjno-promocyjnych Projektu (plakaty, ulotki, teczki, notesy, długopisy z nadrukiem), a także zakup sprzętu niezbędnego do realizacji szkoleń: laptopów do sali szkoleniowej, drukarki, rzutników multimedialnych.
Wszystkie ww. koszty są wydatkami kwalifikowanymi refundowanymi w 100% z wyjątkiem kosztów VAT, które ponosi Wnioskodawca.
(...)
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46, może być uznany jako koszt uzyskania przychodu, naliczony podatek VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy o VAT od razu wiadomo, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (np. od usług hotelowych i usług gastronomicznych)... Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek odnośnie pytania Nr 1 w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony w odrębnej interpretacji z dnia 22.12.2011 r. Nr IPPP3/443-1342/11-4/RD. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo uznać za koszt uzyskania przychodu naliczony podatek VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy o VAT od razu wiadomo, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (np. od usług hotelowych i usług gastronomicznych). Wnioskodawca uważa, iż spełnia dyspozycję art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie tych uregulowań podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów. Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku. W opisanym we wniosku stanie faktycznym Spółka wskazała, że w dniu 30.11.2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Nr umowy UDA-PKOLO9.04.00-14-028/10-00). Przedmiotem podpisanej umowy jest dofinansowanie Projektu „LIDZERZY EDUKACJI w szkołach powiatu węgrowskiego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta pomiędzy Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych a Wnioskodawcą. Podmiotami realizującymi Projekt są: 1. Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych - Instytucja. Pośrednicząca, strona umowy o dofinansowanie, 2. Wnioskodawca - Lider Projektu, Beneficjent. W ramach Projektu pełni rolę Koordynatora Projektu. Jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację całego Projektu. Z punktu widzenia realizowanych zadań w projekcie jak również budżetu projektu. Zgodnie z budżetem projektu realizuje następujące zadania: Koordynator Projektu, Specjalista ds. Finansowych, Specjalista ds. Monitoringu i Ewaluacji, 3. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Węgrowie (PODN) Partner w Projekcie. W ramach Projektu pełni rolę Koordynatora Merytorycznego szkoleń. Zgodnie z budżetem Projektu realizuje następujące zadania: Koordynator Merytoryczny, Specjalista ds. Rekrutacji i Promocji, Specjalista ds. Administracji. Osoby pełniące te funkcje zatrudnione są w Projekcie przez Wnioskodawcę na mocy umów cywilno-prawnych. PODN jako Partner w Projekcie nie jest dysponentem transz dofinansowania, Dysponentem transz jest Spółka, tj. dofinansowanie wpływa tylko na konto Wnioskodawcy. Projekt jest współfinansowany w 100%. Wkład własny nie występuje. Płatność w kwocie nie wyższej niż 1.124.702,15 PLN pochodzi ze środków europejskich. Płatność w kwocie nie wyższej niż 198.476,85 PLN pochodzi z budżetu krajowego i stanowi dotacje celową. W ramach umowy Podatnikowi - zwanemu w umowie Beneficjentem - zostaje przyznane dofinansowanie na realizację Projektu pt. „(...)”. Część dofinansowania, zgodnie z podpisaną umową, pochodzi ze środków europejskich, część stanowi dotacja celowa z budżetu krajowego. Podatnik w ramach podpisanej umowy zobowiązuje się do realizacji Projektu na podstawie złożonego wniosku. Wnioskodawca jest Liderem Projektu. W unijnym projekcie „(...)” proponowane są 52 formy kursowe. Niektóre z nich są realizowane w ramach 2, 3 a nawet 4 edycji. Formy kursowe (ich liczba i zakres treści) zostały tak dobrane, by wyjść naprzeciw najbardziej oczekiwanym potrzebom nauczycieli z terenu czterech powiatów: w., s., w. i m. Każdy z kursów poprzedzony jest dodatkowym, obowiązkowym - dla wszystkich uczestników / uczestniczek projektu szkoleniem z równości szans, po 10 godz. na każdy kurs kwalifikacyjny i po 5 godz. na każdy kurs doskonalący. Każdy uczestnik kursu powinien spełniać kryteria określone w regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który skierowany jest do nauczycieli, kadry zarządzającej i pracowników administracji zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, a także w urzędach jednostek samorządu terytorialnego z terenu objętego działaniem projektu, tj. powiatu w., s., m. i w. Spółka otrzymuje dofinansowanie na wskazane konto bankowe, środki pomocowe wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki. Kursy i szkolenia prowadzą trenerzy wybierani i akceptowani przez Koordynatora Merytorycznego (PODN). Z każdym trenerem Spółka podpisuje umowę cywilnoprawną na realizacje danego modułu w ramach kursu, szkolenia. Uczestnicy w związku z udziałem w kursach i szkoleniach nie ponoszą żadnych kosztów. W związku z realizacją Projektu, ponoszone są różnego rodzaju koszty. Niektóre koszty pokrywane są w całości z otrzymanego dofinansowania, niektóre zaś pokrywane są tylko częściowo z otrzymanego dofinansowania (np. 50% wartości kosztu). Zgodnie z podpisaną umową, kosztami pokrywanymi z dofinansowania mogą być tylko koszty netto wynikające z posiadanych dokumentów zewnętrznych - faktur VAT. Podatek VAT od faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu podatnik musi pokryć z własnych środków. W związku z realizacją Projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z realizacją dwóch zadań zaplanowanych w budżecie projektu: Zadania 1 - Zarządzania Projektem oraz Zadania 2 - Realizacją Szkoleń Zadanie 1 obejmuje koszty zatrudnienia personelu Projektu oraz prowadzenia rachunku bankowego Projektu, Zadanie 2 obejmuje koszty związane z organizacją i realizacją kursów i szkoleń, które obejmują: wynagrodzenia trenerów, koszty najmu sal, koszty cateringu (obiad, przerwy kawowe), koszty zakwaterowania uczestników szkoleń, koszty transportu w przypadku szkoleń wyjazdowych, koszty związane z przygotowaniem lub zakupem materiałów dydaktycznych, koszty związane z redakcją i drukiem biuletynu informacyjnego oraz oferty szkoleniowej, koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem strony internetowej Projektu www.xxxxx.pl, koszty związane z opracowaniem graficznym i wydrukiem materiałów informacyjno-promocyjnych Projektu (plakaty, ulotki, teczki, notesy, długopisy z nadrukiem), a także zakup sprzętu niezbędnego do realizacji szkoleń: laptopów do sali szkoleniowej, drukarki, rzutników multimedialnych. W budżecie Projektu wyodrębnione zostały także koszty pośrednie, które obejmują: koszty najmu lokalu na biuro Projektu, koszty sprzątania biura Projektu i sal szkoleniowych, koszty rozmów telefonicznych, koszty zakupu materiałów biurowych tj. papier, tonery itp. Wszystkie ww. koszty są wydatkami kwalifikowanymi refundowanymi w 100% z wyjątkiem kosztów VAT, które ponosi Wnioskodawca. Niektóre koszty pokrywane są tylko częściowo z dofinansowania, ponieważ są to koszty pośrednie i przysługuje określona kwota na ich refundację, zaś Spółka otrzymuje jedną fakturę za takie usługi (np. koszty usług telekomunikacyjnych) (...). Projekt nie jest projektem generującym dochód. Jego realizacja nie przekłada się na działalność komercyjną Spółki (...). Projekt dotyczy kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących. W przypadku pierwszej kategorii można powiedzieć, iż są to kursy nadające uprawnienia. W przypadku drugiej kategorii można powiedzieć, iż mają one na celu nabycie nowych / rozwój posiadanych kwalifikacji zawodowych. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zarówno należnego, jak i naliczonego podatku od towarów i usług. Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:
Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy Spółce nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca może - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznać za koszt uzyskania przychodu Spółki kwotę podatku naliczonego od towarów i usług z faktur kosztowych związanych z realizacją przez Spółkę Projektu „(...)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotyczy to zarówno podatku VAT naliczonego od wydatków co do których stwierdzone zostanie, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur kosztowych związanych z realizacją Projektu (zarówno z faktur, których kwota netto w całości finansowana jest z otrzymanego dofinansowania, jak i z faktur, których tylko część kwoty netto finansowana jest z otrzymanego dofinansowania), jak i podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy o VAT od razu wiadomo, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (np. od usług hotelowych i usług gastronomicznych). Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwotę podatku naliczonego od towarów i usług z faktur kosztowych związanych z realizacją przez Spółkę Projektu „(...)” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.