Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.182.2017.2.IZ
z 15 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.), uzupełnionym 11 i 13 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 sierpnia 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.182.2017.1.IZ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 11 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) (dalej: „SSE”), na podstawie Zezwolenia z 31 października 2013 r. (dalej: „Zezwolenie”). Zezwolenie wydano zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: „USSE”).

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w ramach SSE korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm. – winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.).

W Zezwoleniu określono warunki prowadzenia działalności w ramach SSE następująco: poniesienie na terenie SSE wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 650.000.00 zł do 31 grudnia 2018 r., zatrudnienie po uzyskaniu Zezwolenia co najmniej 2 nowych pracowników w terminie do 31 grudnia 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie 2 pracowników do 31 grudnia 2015 r., zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2018 r. Wnioskodawca wszystkie powyższe warunki spełnia lub spełnił.

Wnioskodawca planuje przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2009 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1031 ze zm. – winno być: t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1577, dalej: „KSH”). Zgodnie z art. 5842 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej. Przekształcenie skutkować będzie zatem sukcesją uniwersalną (generalną) zgodnie z art. 5842 KSH.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy:

  • Spółka pozostanie podmiotem zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej (zostanie z pewnością podpisany stosowny aneks do treści Zezwolenia) i będzie kontynuowała prowadzenie działalności na terenie SSE w ramach warunków Zezwolenia,
  • Spółka, jako następca prawny przedsiębiorcy przekształconego, pozostanie właścicielem wszystkich środków trwałych stanowiących majątek przekształconego przedsiębiorstwa, w tym tych które zostały zakupione po wydaniu Zezwolenia i zlokalizowane w strefie ekonomicznej,
  • Wnioskodawca zostanie jedynym udziałowcem Spółki zgodnie z art. 5842 § 3 KSH.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.), doprecyzowano opis zdarzenia przyszłego wskazując nazwę oraz adres nowo powstałej z przekształcenia spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, powstała na skutek wyżej opisanego przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 5842 KSH), następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „UPDOP”), już jako osoba prawna?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia swych przyszłych dochodów osiąganych w SSE, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, gdyż przekształcenie podmiotu działającego w SSE nie realizuje żadnej z przesłanek wymienionych w USSE skutkujących utratą zezwolenia. Na skutek przekształcenia - powstała Spółka (przekształcona) będzie sukcesorem prawnym Zezwolenia i będzie działała w SSE zgodnie z tym Zezwoleniem. Spółka będzie osiągała dochody ze źródła przychodów zlokalizowanego w SSE. Prawem inwestora strefowego inwestującego w SSE, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, jest prawo do pomniejszania przyszłego dochodu z działalności w strefie o pewną wartość.

Na gruncie prawa podatkowego, zgodnie z art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm. – winno być: t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 USSE. Oznacza to, że osoba prawna, osiągająca dochody ze źródła zlokalizowanego w SSE, prowadząca działalność w SSE na podstawie ważnego zezwolenia ma prawo wykazać te dochody jako zwolnione (we właściwym zakresie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj