Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.445.2017.1.JM
z 13 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacyjnej w ramach projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacyjnej w ramach projektu pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Referat Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Gminy prowadzi zadania z zakresu dostawy wody i odprowadzenia ścieków. Podpisywane są umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Gmina z tego tytułu wystawia faktury VAT ze stawką 8%, VAT należy z tytułu sprzedaży wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

W latach 2017-2020 Gmina będzie realizowała inwestycję p.n. „…”. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014- 2020. Przedmiotem inwestycji będzie budowa sieci kanalizacji sanitarnej, w wielu miejscowościach na terenie gminy ….

Inwestycja jest podzielona na zadania:

  1. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  2. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  3. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  4. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  5. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości ….
  6. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  7. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …
  8. Nadzór inwestorski
  9. Zarządzanie projektem
  10. Promocja projektu.

Razem koszty kwalifikowane przedsięwzięcia wynoszą 39.204.833,00 zł. Podatek VAT w projekcie nie będzie kosztem kwalifikowanym, Gmina bowiem uważa, iż posiada możliwość odzyskania odliczenia podatku VAT. Beneficjentem projektu oraz właścicielem wytworzonego w ramach projektu majątku trwałego będzie Gmina …. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją zadania będą wystawione na Gminę …. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. (Dz. U. z 2016 roku poz. 446 ze zm.).

Zadanie 1

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …. Budując sieć kanalizacyjną w tych miejscowościach gmina przyporządkowała je jako jedno zadanie, w wyniku którego powstanie jeden środek trwały. W miejscowości … znajduje jednostka budżetowa gminy – Zespół Szkół Publicznych. Budynek szkoły nie będzie podłączony do wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej ze względu na wcześniej wykonywane inwestycje ze wsparciem środków unijnych. Dzięki wsparciu środków unijnych został wyremontowany i rozbudowany budynek Szkoły oraz powstał bezodpływowy zbiornik nieczystości ciekłych, który spełnia wymagania prawa budowlanego. W związku z powyższym wybudowana sieć będzie wykorzystana przez gminę w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym gmina odliczy 100% podatku Vat zawartego w fakturach zakupu. Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT.

Zadanie 2

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …. W miejscowości … znajduje się budynek administracji publicznej. Właścicielem budynku jest Gmina …. Gmina przekazała administrowanie budynku Gminnej Bibliotece Publicznej w …, która posiada status instytucji kultury oraz posiada osobowość prawną. Na podstawie umowy użyczenia instytucja kultury przeznaczyła obiekt na świetlicę wiejską. Z instytucją kultury została zawarta umowa na dostawę wody, a w przyszłości będzie zawarta umowa na odbiór ścieków.

W związku z powyższym wybudowana sieć kanalizacyjna w powyższym zakresie będzie wykorzystywana w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT. W związku z powyższym gmina odlicza 100% podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, dotyczących powyższego zakresu robót.

Zadanie 3


Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości … – wybudowana infrastruktura w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług.

Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT. W związku z powyższym gmina odlicza 100% podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, dotyczących powyższego zakresu robót.

W miejscowości … nie znajduje się żaden obiekt administracji publicznej.

Zadanie 4

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …. W miejscowości … znajdują się dwa obiekty administracji publicznej. Właścicielem obiektów jest Gmina …. Jeden z nich pełni dwie funkcje. Część obiektu znajduje się w administrowaniu Gminnej Biblioteki Publicznej, która posiada status instytucji kultury oraz posiada osobowość prawną. Na podstawie umowy użyczenia instytucja kultury poznaczyła obiekt na świetlicę wiejską. Z instytucją kultury jest zawarta umowa na dostawę wody, a w przyszłości będzie zawarta umowa na odbiór ścieków.

Część obiektu została użyczona nieodpłatnie stowarzyszeniu, które prowadzi w … Publiczną Szkołę Podstawową. Ze stowarzyszeniem również jest zawarta umowa na dostawę wody, a w przyszłości będzie zawarta umowa na odbiór ścieków.

Drugi budynek, którego właścicielem jest Gmina …, to budynek który został przekazany w nieodpłatne użyczenie Ochotniczej Straży Pożarnej w … i pełni funkcję strażnicy. Z OSP … jest zawarta umowa na dostawę wody, a w przyszłości będzie zawarta umowa na odbiór ścieków.

W związku z powyższym wybudowana sieć kanalizacyjna będzie w 100% wykorzystywana do działalności gospodarczej oraz cała sprzedaż będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT.

Zadanie 5

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości … – wybudowana infrastruktura w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT. W związku z powyższym gmina odlicza 100% podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, dotyczących powyższego zakresu robót. W miejscowości … nie znajduje się żaden obiekt administracji publicznej.

Zadanie 6

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości … – etap II – wybudowana infrastruktura w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT. W związku z powyższym gmina odlicza 100% podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, dotyczących powyższego zakresu robót. W miejscowości … nie znajduje się żaden obiekt administracji publicznej.

Zadanie 7

Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości …. W miejscowości … znajduje się budynek administracji publicznej. Właścicielem budynku jest Gmina …. Gmina przekazała administrowanie budynku Gminnej Bibliotece Publicznej w …, która posiada status instytucji kultury oraz posiada osobowość prawną. Na podstawie umowy użyczenia instytucja kultury przeznaczyła obiekt na świetlicę wiejską. Z instytucją kultury została zawarta umowa na dostawę wody, a w przyszłości będzie zawarta umowa na odbiór ścieków.

W związku z powyższym wybudowana sieć kanalizacyjna w powyższym zakresie będzie wykorzystywana przez Gminę w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Cała sprzedaż z powstałej infrastruktury będzie fakturowana ze stawką 8% podatku VAT. W związku z powyższym gmina odlicza 100% podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, dotyczących powyższego zakresu robót.

Zadanie 8

Nadzór inwestorski – wynagrodzenie inspektora nadzoru wyłanianego zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych określone zostanie w umowie jako „wynagrodzenie ryczałtowe”. Wynagrodzenie dotyczyć będzie wszystkich zadań wyżej wymienionych realizowanych w ramach projektu „…”. Wynagrodzenie stanowić będzie określony procent względem wartości prac budowlanych. Zakup usług nadzoru dotyczył będzie w całości działalności gospodarczej gminy, gmina odliczy 100% podatku naliczonego w fakturach zakupu.

Zadanie 9 -10

Zarządzanie projektem i promocja projektu – zakupy dokonywane w ramach tych zadań będą dotyczyć wszystkich wyżej wymienionych zadań. Będą to m. in. promocja projektu w postaci ogłoszeń prasowych, zakup materiałów biurowych na potrzeby zarządzania projektem. Zakup usług i towarów w ramach zarządzenia i promocji projektu będą w całości dotyczyć prowadzonej przez gminę działalności gospodarczej. Gmina odliczy 100% podatku naliczonego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacyjnej w ramach zadania p.n. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina uważa, iż będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacyjnej w ramach zadania p.n. „…”.

Zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków od mieszkańców oraz budowa infrastruktury wodno- kanalizacyjnej należy do zadań własnych gminy. W tym zakresie gmina prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sprzedaż wody i odprowadzenie ścieków podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%. Gmina odprowadza do Urzędu Skarbowego podatek Vat z tego tytułu. Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie służyła w całości czynnościom opodatkowanym i będzie służyła do prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jest to czynność wykonywana poza działalnością gospodarczą gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione na realizację projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy budowie sieci kanalizacyjnej w ramach projektu pn.: „…”, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub pojawienia się innych okoliczności sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ oparł się na opisie stanu sprawy, z którego wynika, iż inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności, gdy Inwestycja będzie wykorzystywana również do czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj