Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-883/11-5/AMN
z 20 października 2011 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/127a/CRS/13 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-883/11-5/AMN
Data
2011.10.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
twórcy
utwory


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 738 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 września 2011 r. znak ILPB1/415-883/11-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 września 2011 r., wniosek uzupełniono w dniu 4 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest artystą - muzykiem komponującym i wykonującym utwory muzyczne (zwane dalej utworami). Zamierza wypromować swoją twórczość sprzedając swoje utwory, w tym za pośrednictwem Internetu (utwory byłyby zapisane w formie pliku komputerowego, np. mp3 czy mp4). Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zamierza jej otworzyć z powodu zbyt wysokich kosztów. Cena każdego utworu będzie oscylowała między kilkadziesiąt groszy a kilka złotych. Komponując, wykonując i sprzedając utwory Wnioskodawca nie zarobi tyle, by móc założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.

Zainteresowany część utworów komponuje i wykonuje także wspólnie z innymi artystami - muzykami w zespole muzycznym, złożonym z poszczególnych wykonawców, którzy wnosząc swój wkład artystyczny, uczestniczą w powstawaniu utworu.

Nadto Wnioskodawca zamierza także sprzedawać płyty na organizowane przez siebie (lub zespół muzyczny, którego jest członkiem) koncerty i inne widowiska artystyczne z zakresu kultury lub rozrywki, związane z Jego twórczością. Podczas tych koncertów (widowisk) wykonywałby utwory skomponowane i wykonane samodzielnie lub wspólnie z zespołem muzycznym. Zainteresowany podkreślił, iż nie zamierza sprzedawać w ten sposób biletów na koncerty (widowiska) organizowane przez kogoś innego. Są to jedynie bilety na koncerty (widowiska) organizowane przez Wnioskodawcę albo przez zespół muzyczny, którego jest członkiem. Bilety mogą być sprzedawane albo w formie papierowej albo w formie elektronicznej. W tym drugim wypadku wygląda to w ten sposób, że kupujący bilet podaje swoje dane osobowe numer dokumentu tożsamości, zostaje wpisany w rejestrze gości danego koncertu (widowiska) i gdy chce wstąpić na nie, to weryfikowana jest jego tożsamość na podstawie okazanego dokumentu. Również sprzedając te bilety Zainteresowany nie zarobi tyle, by móc założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.

Jednocześnie Wnioskodawca chciałby podkreślić, iż wybrany przez Niego sposób promocji swojej twórczości ma na celu promocję nabywania legalnej muzyki m.in. w formacie komputerowym za pośrednictwem Internetu, bezpośrednio od autorów), ma sprzyjać poszanowaniu praw autorskich i własności intelektualnej. Wśród użytkowników Internetu powszechne jest niestety pobieranie utworów pirackich, z nielegalnych źródeł. Sprzedając swoje utwory po niskiej cenie, przystępnej dla przeciętnego użytkownika Internetu, Zainteresowany chciałby zachęcać ludzi do tego, by kupowali utwory zgodnie z prawem a nie pobierali z nielegalnych źródeł. Środowisko twórców-muzyków szczególnie dotkliwe bowiem #8722; zarówno w sferze emocjonalnej jak i finansowej #8722; odczuwa skutki notorycznego łamania praw autorskich.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż komponowane i wykonywane przez Niego utwory muzyczne są przedmiotem prawa autorskiego i spełniają przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca jest twórcą w rozumieniu tej ustawy tychże utworów i uzyskiwanie przychodu przez Niego z tytułu swojej twórczości będzie wynikało z korzystania przez Zainteresowanego z tychże praw lub rozporządzenia tymi prawami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób opodatkować dochód ze sprzedaży utworów, skomponowanych wykonywanych osobiście przez Wnioskodawcę...
  2. W jaki sposób opodatkować dochód ze sprzedaży utworów, skomponowanych wykonywanych przez zespół muzyczny, którego Wnioskodawca jest członkiem...
  3. W jaki sposób opodatkować dochód ze sprzedaży biletów na organizowane przez Wnioskodawcę lub zespół muzyczny, którego Zainteresowany jest członkiem, koncerty i inne widowiska artystyczne z zakresu kultury lub rozrywki, związane z Jego twórczością, na których wykonywałby utwory skomponowane i wykonane samodzielnie lub wspólnie z tym zespołem muzycznym...
  4. Czy w sytuacjach opisanych w pkt 1-3 Wnioskodawca może zastosować do przychodów osiąganych z wyżej wymienionej działalności 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej: updof)...


Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dochód ze sprzedaży utworów, skomponowanych i wykonywanych osobiście przez Zainteresowanego:
    1. opodatkowany powinien być zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 updof w zw. z art. 13 ust. 2 updof, tj. jako przychód z osobiście wykonywanej działalności (artystycznej);
    2. nie musi być opodatkowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof);
    3. tego rodzaju działalność nie podlega zgłoszeniu w urzędzie skarbowym w sposób określony dla pozarolniczej działalności gospodarczej;
    4. rozliczany będzie na druku PIT-53, zgodnie z art. 44 ust. 3a updof.
  2. Dochód ze sprzedaży utworów skomponowanych wykonywanych przez zespół muzyczny, którego Wnioskodawca jest członkiem, podlega opodatkowaniu jak w pkt 1).
  3. Dochód ze sprzedaży biletów na organizowane przez Wnioskodawcę lub zespół muzyczny, którego jest członkiem, koncerty i inne widowiska artystyczne z zakresu kultury lub rozrywki, związane z Jego twórczością, na których wykonywałby utwory, skomponowane i wykonane samodzielnie lub wspólnie z tym zespołem muzycznym, podlega opodatkowaniu jak w pkt 1).
  4. Dochód ze sprzedaży utworów lub biletów oblicza się stosując 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, ponieważ działalność taka stanowi korzystanie przez Wnioskodawcę z przysługujących Mu praw autorskich i praw pokrewnych do tych utworów.

Uzasadnienie stanowiska:

  1. Przepisy podatkowe nie zawierają definicji działalności artystycznej. Należy w tym celu sięgnąć do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885). W załączniku do rozporządzenia znajduje się schemat Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wraz ze stosownymi wyjaśnieniami dotyczącymi znaczenia poszczególnych klas PKD. W Dziale 90 schematu „Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką” wyszczególnia się funkcjonowanie obiektów i świadczenie usług związanych z zainteresowaniami kulturalnymi i rozrywkowymi klientów oraz produkcję, promocję i udział w występach na żywo, wydarzeniach lub wystawach przeznaczonych dla powszechnych odbiorców, zapewnienie odpowiedniego poziomu artystycznego, twórczego i umiejętności technicznych niezbędnych przy produkcji artystycznej i występach na żywo. Podklasa 90.01.Z określa natomiast „Działalności związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych” rozumianych jako wystawianie przedstawień teatralnych, operowych, baletowych, musicalowych i innych, w tym: „działalność grup cyrkowych, orkiestr i zespołów muzycznych, a także działalność indywidualnych artystów takich jak: aktorzy, tancerze, piosenkarze, lektorzy lub prezenterzy”.

  2. Nadto według rozporządzenia Rady Ministrów z 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. Nr 33, poz. 289), artystyczna i literacka działalność twórcza (podklasa 92.31.G) obejmuje działalność prowadzoną na własny rachunek przez artystów takich jak aktorzy, reżyserzy, scenarzyści, lektorzy i spikerzy, muzycy, autorzy, malarze, rzeźbiarze, plastycy, animatorzy i pozostali twórcy. Warto też tutaj zwrócić uwagę na Podklasę 92.31 .C, która obejmuje m.in. koncerty zespołów muzyki rozrywkowej.

  3. Zgodnie z oficjalnymi kluczami powiązań, dostępnymi na stronach internetowych Głównego Urzędu Statystycznego, Podklasy 92,31.G oraz 92.31.C zawarte w PKD z 2004 r. odnoszą się bezpośrednio do Podklasy 90.01.Z pochodzącej z obecnie obowiązującego PKD z 2007 r., oznacza to, że w myśl reguł PKD, za działalność artystyczną należy bez wątpienia uznać indywidualną działalność piosenkarzy oraz muzyków, a takie zespołów muzycznych.

  4. Przychody uzyskane przez twórców ze sprzedaży skomponowanych lub wykonanych przez nich utworów można zatem uznać za osiągane z osobiście wykonywanej działalności artystycznej w rozumieniu powołanych przepisów ustawy u podatku dochodowym.

  5. Przepisy podatkowe nie zawierają także żadnych ograniczeń dotyczących możliwości zaliczenia przychodów do uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście od sposobu oferowania i sprzedaży przez twórcę własnych dzieł artystycznych. Powyższe stwierdzenia nie kwestionują faktu, że np. samodzielnie wykonywana działalność artystyczna może stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu innych przepisów, w tym także podatkowych (np. Ordynacja podatkowa). Niemniej dla potrzeb wewnętrznego prawa podatkowego, w tym przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, ustawodawca dla zróżnicowania zasad opodatkowania w zależności od rodzaju wykonywanej działalności zdefiniował w nieco inny sposób pojęcie działalności gospodarczej oraz wyszczególnił jako odrębne źródło przychodów działalność wykonywaną osobiście. Dlatego też możliwe jest opodatkowanie niektórych rodzajów działalności, np. artystycznej, tak jak działalności gospodarczej lub jak działalności wykonywanej osobiście, z zachowaniem wszystkich wymogów prawnych obowiązujących dla przyjętej przez podatnika formy prowadzenia i rozliczania takiej działalności. W związku z tym nie każda tego rodzaju działalność podlegać będzie zgłoszeniu w urzędzie skarbowym w sposób określony dla pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, iż zaliczenie danego źródła przychodów do kategorii działalności wykonywanej osobiście, powoduje, że Wnioskodawca nie jest obowiązany do traktowania tych przychodów jak z pozarolniczej działalności gospodarczej, chociażby ta działalność wykonywana osobiście wypełniała cechy działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

  6. Zgodnie z przepisem art. 5a pkt 6 updof ilekroć w ustawie jest mowa o pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

  7. Odrębnym źródłem przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 są właśnie przychody z działalności wykonywanej osobiście. Natomiast w myśl art. 13 pkt 2 ustawy o pdof za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej. naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

  8. W związku z tym w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle powyższych przepisów, sprzedaż utworów, skomponowanych i wykonywanych osobiście przez Wnioskodawcę we własnym zakresie stanowiła będzie – zdaniem Wnioskodawcy - działalność wykonywaną osobiście, która będzie mogła być rozliczana na druku PIT-53. Stosownie do art. 44 ust. 1a updof podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników: 1) ze stosunku pracy z zagranicy, 2) z emerytur rent z zagranicy, 3) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a. w/w ust. 3a art. 44 stanowi, iż podatnicy są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 18% dochodu za miesiąc. w którym uzyskali ten dochód, w terminie do dnia 20 następnego za miesiąc poprzedni a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego. W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklaracje według ustalonego wzoru.

  9. Należy podkreślić, że podobne stanowiska zajmowały organy podatkowe na gruncie bardzo zbliżonych stanów faktycznych. I tak w interpretacji indywidualnej sygn. akt 1419/UPO-415-116/06/AZ Urzędu Skarbowego w Płocku dotyczącej sposobu opodatkowania dochodu ze sprzedaży rzeźb wykonywanych osobiście przez podatniczkę stan faktyczny był następujący - podatniczka była osobą bezrobotną. Nie prowadziła działalności gospodarczej i nie mogła jej otworzyć z powodu zbyt wysokich kosztów. Zamierzała sprzedawać rzeźby z gipsu, które sama wytwarzała. Ceny tych rzeźb oscylowały między 1 a 5 zł za sztukę. Wytwarzając te drobiazgi nie zarobi tyle, by móc założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą. Pytanie Wnioskodawczyni brzmiało w jaki sposób opodatkować dochód ze sprzedaży rzeźb wykonanych osobiście przez podatniczkę... Podatniczka przedstawiła stanowisko, iż dochód uzyskany ze sprzedaży opodatkowany będzie zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe wskazując, ze przychód z tego rodzaju działalności nie będzie opodatkowany tako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

  10. Podobne stanowisko przedstawione zostało w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydanej przez Urząd Skarbowy w Tomaszowie Mazowieckim z 15 listopada 2004 r. USI/3.415-29/2004. Wnioskodawczyni była nauczycielką języka angielskiego w przedszkolu i poza normalnymi godzinami pracy chciałaby uczyć języka angielskiego. Zadała pytanie, czy z tego dodatkowo uzyskanego dochodu mogłaby się rozliczać na druku PIT-53. Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, iż ilekroć w ustawie jest mowa o pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Odrębnym źródłem przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 są przychody z działalności wykonywanej osobiście (...). W świetle powyższych przepisów oraz w przedstawionym stanie faktycznym, nauka dzieci języka angielskiego, poza godzinami pracy będzie stanowiła działalność wykonywaną osobiście, która będzie mogła być rozliczana na druku PIT-53.

  11. Również przytoczyć warto stanowisko prezentowane przez Urząd Skarbowy w Krośnie w interpretacji indywidualnej z dniu 28 czerwca 2005 r. (sygnatura Pdf 414/25/2005) oraz Urząd Skarbowy w Chorzowie w interpretacji indywidualnej z dn. 17 lutego 2006 r. (sygnatura: USPDF -II/415/8/06). W przypadku obu tych interpretacji wnioskodawcy byli artystami-muzykami, którzy zamierzali dokonać sprzedaży płyt CD z nagranymi egzemplarzami utworów muzycznych własnej kompozycji bądź też aranżacji. Organy podatkowe uznały, ze przychody osiągane z powyższych tytułów należy uznać za przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej w świetle art. 13 pkt 2 Ustawy. Godna uwagi jest również interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2009 r. (sygnatura: IBPBI/1/415-456/09/BK) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, która dotyczyła opodatkowania dochodów uzyskanych ze sprzedaży własnych prac artystycznych za pośrednictwem aukcji internetowych. Organ uznał, że również i w tym przypadku ma zastosowanie art. 13 pkt 2 ustawy, ponieważ planowane przez wnioskodawcę transakcje dokonywane będą w ramach działalności artystycznej wykonywanej przez niego osobiście.

  12. Odnośnie pytania w pkt 2 - zgodnie z obecnie obowiązującą Polską Klasyfikacją Działalności, do Podklasy 90.01.Z zalicza się zarówno działalność indywidualnych muzyków oraz piosenkarzy, jak również zespołów muzycznych. Wskazuje to jednoznacznie na tożsamość tych form twórczości muzycznej w rozumieniu przepisów PKD. Twórcza współpraca artystów- muzyków w ramach zespołu muzycznego jest zatem, bez wątpienia, działalnością artystyczną. Wnioskodawca uważa, że prowadzona w takiej formie działalność artystyczna stanowi działalność wykonywaną osobiście, w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy, ponieważ zespół muzyczny nie posiada osobowości prawnej, nie może zatem zostać potraktowany jako samoistny podmiot prawa podatkowego. Dlatego też artyści-muzycy współpracujący w ramach zespołu muzycznego są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, a każdy z nich prowadzi własną działalność artystyczną, którą wykonuje osobiście. Z tego względu przytoczone powyżej argumenty, odnoszące się do działalności artystycznej prowadzonej indywidualnie, mają w tym przypadku analogiczne zastosowanie. Zatem, dla zastosowania art. 13 pkt 2 ustawy, nie ma znaczenia, czy odpłatnie udostępniany utwór muzyczny stanowi kompozycję wykonaną przez kilku muzyków, czy tez jest to utwór pojedynczego artysty.

  13. Odnośnie pytania w pkt 3 - sprzedaż biletów stanowi w opinii Wnioskodawcy działalność artystyczną wykonywana osobiście, a przychód z takiej sprzedaży zaliczany jest do przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 2 ustawy.

  14. Odnośnie pytania w pkt 4 - w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3) - koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, ustala się w wysokości 50% uzyskanego przychodu. Zaliczkę obliczoną w sposób jw. zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej w danym miesiącu zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. utwory muzyczne, a także słowno - muzyczne są przedmiotem praw autorskich, o czym wprost stanowi art. 1 ust. 1 pkt 7 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Odpłatne udostępnienie egzemplarza utworu muzycznego stanowi niewątpliwie formę korzystania z autorskich praw majątkowych przysługujących twórcy kompozycji, ponieważ czerpie on z tego tytułu korzyści będące wynikiem własnej pracy artystycznej.

  15. Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość zastosowania 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu występuje zawsze wtedy, gdy przychód osiągany jest przez twórcę korzystającego z przysługujących mu praw autorskich, bez względu na źródło, z którego przychód ten pochodzi.

  16. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który działając z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 15 lutego 2008 r. wydał interpretację indywidualną o sygnaturze ILPB2/415-315/07-2/AJ, Wnioskodawca był artystą - muzykiem, który w czasie koncertu muzycznego wykonywał utwory własnej kompozycji. Organ uznał, że wobec przychodu, który z tego tytułu osiągnął, możliwe jest zastosowanie 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów (oznaczone we wniosku numerem 4). Natomiast rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów (oznaczone we wniosku numerami 1, 2 i 3), zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2011 r. nr ILPB1/415-883/11-4/AMN.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Natomiast w oparciu o art. 13 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in.:

  • przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe, przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Kwestię kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, o których mowa w art. 13 regulują przepisy zawarte w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak na podstawie powyższego przepisu koszty uzyskania przychodów określa się między innymi:

  • z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód,
  • z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jednocześnie należy zauważyć, że koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% mogą być stosowane tylko wówczas, gdy przychody związane są z korzystaniem przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje praw autorskich, należy się odwołać do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t j. Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 ze zm.).

Stosownie do zapisów art. 1 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego są między innymi utwory muzyczne i słowno-muzyczne.

Z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również do z odpłatnego zbycia tych praw. Przychody z tytułu korzystania z praw autorskich mogą być osiągane w ramach kilku źródeł przychodów, o których mowa w ww. ustawie. Przychody z praw autorskich mogą stanowić, zależnie od sposobu otrzymywania wynagrodzenia przez twórcę m.in. zgodnie z art. 13 ww. ustawy - przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż uzyskane przez Wnioskodawcę przychody ze sprzedaży utworów skomponowanych i wykonanych osobiście przez Zainteresowanego, sprzedaży utworów skomponowanych i wykonanych przez zespół muzyczny, którego Wnioskodawca jest członkiem oraz przychody ze sprzedaży przez Wnioskodawcę biletów na organizowane bezpośrednio przez Zainteresowanego lub w ramach zespołu muzycznego koncerty i inne widowiska artystyczne z zakresu kultury lub rozrywki, związane z twórczością Wnioskodawcy, jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, w związku z czym na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj