Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.130.2017.1.MAZ
z 5 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 lipca 2017 r. (data wpływu – 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku przedkładania, przez podmiot odbierający wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy, potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie braku obowiązku przedkładania, przez podmiot odbierający wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy, potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka Akcyjna (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) i Spółka z o.o. (dalej: „Operator”) rozpoczęły proces integracji. Integracja obu firm ma na celu uporządkowanie i wzmocnienie struktury logistyki naftowej i paliwowej w Polsce, wzorem zmian dokonanych w ubiegłych latach na rynkach: energii elektrycznej i gazu. Poprzez połączenie uzupełniających się organizmów Wnioskodawcy i Operatora powstanie podmiot o dużo większym potencjale. Połączona organizacja będzie mogła efektywniej realizować swoje funkcje i rozwijać możliwości na rynku logistyki naftowej i paliwowej.

Wnioskodawca przejmie Operatora w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578). Łączenie nastąpi przez przeniesienie całego majątku Operatora (spółka przejmowana) na Wnioskodawcę (spółka przejmująca) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej. Dzień połączenia to 1 stycznia 2018 roku. Operator prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na magazynowaniu w składach podatkowych, zlokalizowanych w bazach, wyrobów akcyzowych należących do osób trzecich i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Od 1 stycznia 2018 roku działalność Operatora będzie kontynuowana przez Wnioskodawcę.

Ze składów podatkowych Spółki odbierane będą - za dokumentem dostawy - wyroby akcyzowe z zerowa stawką akcyzy. Operator żądał w przeszłości od podmiotów odbierających, na podstawie postanowień umów handlowych, potwierdzeń przyjęcia od tych podmiotów, przez właściwy organ celny, zgłoszeń rejestracyjnych dla celów podatku akcyzowego (AKC- PR).

Minister Finansów opublikował 27 stycznia 2016 r. na stronie internetowej komunikat, w którym wskazał m.in., że: „Z dniem 1 stycznia 2016 r. zmienione zostały przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, dotyczące rejestracji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Do dnia 31 grudnia 2015 r. obowiązywał przepis zwalniający podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Na mocy ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1479 i 1932), z dniem 1 stycznia 2016 r. uchylono w ustawie o podatku akcyzowym przepis przewidujący powyższe zwolnienie.

Jednocześnie w ustawie zmieniającej z dnia 24 lipca 2015 r. przewidziano przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które nie podlegały obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, są obowiązane do dnia 31 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy również podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Obowiązek ten ciąży zarówno na podmiotach, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, które zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, jak i w załączniku nr 1 do tej ustaw. Wyjaśnić przy tym należy, że obowiązek ten dotyczy tych spośród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które dokonują w stosunku do tych wyrobów czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności produkcji tych wyrobów, ich importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym podmioty, które nie dokonują czynności opodatkowanych akcyzą w stosunku do wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, a jedynie zużywają te wyroby, zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zerowej stawki akcyzy, nie muszą składać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy”.

Jak wskazał Wnioskodawca, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 1 lutego 2016 r. interpretację indywidualną, sygnatura IBPP4/4513-215/15/BP, w której potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że po 1 stycznia 2016 r. może Wnioskodawca zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., bez obowiązku przedstawienia mu przez odbiorców tych wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 w/w ustawy, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków zastosowania tej stawki akcyzy. Analogiczna interpretacja indywidualna została wydana dla Operatora (sygnatura: 1462-IPPP3.4513.120.2016. l.SM).

W świetle komunikatu oraz ww. interpretacji Spółka chce potwierdzić, że nie będzie musiała domagać się od podmiotów odbierających, przedstawiania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka w celu wydania wyrobów akcyzowych, objętych zerową stawką akcyzy i prawidłowego zastosowania tej stawki, powinna od 1 stycznia 2018 roku, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków, pozyskiwać od podmiotów odbierających potwierdzenie przyjęcia przez organ celny od tych podmiotów zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu AKC-PR?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie miała obowiązku pozyskania, od podmiotów odbierających wyroby akcyzowe, potwierdzenia przyjęcia przez organ celny od tych podmiotów zgłoszenia rejestracyjnego (AKC-PR) jako warunku prawidłowego zastosowania zerowej stawki akcyzy i wydania wyrobów akcyzowych objętych tą stawką.

Na wstępie Spółka podkreśliła, że od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązuje art. 16 ust. 5 ustawy akcyzowej, który przewidywał zwolnienie z obowiązku rejestracji dla celów akcyzy, w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką. Przed tą datą, jedynie w przypadku prowadzenia działalności w zakresie wyrobów energetycznych należało powiadomić organ celny o rozpoczęciu takiej działalności - w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia. W konsekwencji podmioty, prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, winny od 1 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne AKC-R i otrzymać potwierdzenie jego przyjęcia AKC-PR. Na mocy przepisu przejściowego ten obowiązek powinien zostać wykonany do końca stycznia 2016 r., co potwierdza wyżej zacytowana treść komunikatu Ministra Finansów. Wspomniany komunikat, zdaniem Spółki, wskazuje również na zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów, prowadzących działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy. Mianowicie odróżnia podmioty dokonujące czynności opodatkowanych akcyzą, np. nabycia wewnątrzwspólnotowego, od zużycia takich wyrobów wyłącznie na potrzeby własne. Wnioskodawca stwierdził, że o ile, zdaniem Ministra Finansów, w pierwszym przypadku konieczna jest rejestracja, o tyle w drugim nie ma takiego obowiązku.

Zdaniem Spółki oznacza to w praktyce, że mogą funkcjonować podmioty, które w zgodzie ze stanowiskiem Ministra Finansów nie będą zarejestrowane i nie będą mogły przedstawić potwierdzenia AKC-PR. Niezależnie od tego, analiza treści art. 89 ust. 2 i następnych ustawy akcyzowej prowadzi do wniosku, że pozyskanie przez Spółkę AKC-PR od podmiotu odbierającego nie jest warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy. Ustawodawca wymienił bowiem w tym przepisie oraz dalszych przepisach art. 89 ustawy akcyzowej szereg warunków: brak przeznaczenia na cele napędu pojazdów lub opałowe, zamknięty katalog zachowań, dołączenie dokumentu dostawy lub dokumentu zastępującego, ale nie nawiązał tam w żaden sposób do kwestii rejestracji dla celów akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadnie także wskazano, w przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej, na treść art. 32 ust. 6 ustawy akcyzowej, który nakazuje przedstawić potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku dostarczania wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Spółka stwierdziła, że gdyby ustawodawca miał wolę wprowadzenia podobnego warunku, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, to z pewnością uczyniłby to przy okazji zmian ustawy akcyzowej.

W tych warunkach Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku - w celu prawidłowego zastosowania zerowej stawki akcyzy i wydania wyrobów objętych tą stawką - domagania się od podmiotów odbierających przedłożenia potwierdzenia przyjęcia przez właściwy organ celny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb akcyzy (AKC-PR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy zawarty został wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 16 ust. 3 ustawy, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą. Wzór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-PR), stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 324).

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
  6. importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy – art. 89 ust. 2a ustawy.

Stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, zamierza z dniem 1 stycznia 2018 r. przejąć Operatora, przenosząc cały jego majątek na Spółkę, w zamian za udziały lub akcje, które zostaną wydane wspólnikom Operatora. Wnioskodawca będzie kontynuował dotychczasowy zakres działalności Spółki i Operatora, polegający m.in. na odbieraniu przez podmioty trzecie, ze składów podatkowych, wyrobów akcyzowych z zerową stawka akcyzy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku żądania, począwszy od 1 stycznia 2018 r., potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR, od podmiotów odbierających, ze składów podatkowych Spółki, wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy. Wnioskodawca zastrzegł, że zostaną przy tym spełnione pozostałe warunki, uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Warunki do zastosowania stawki 0 zł zostały określone w art. 89 ustawy. W uregulowaniach tych brak przepisu, z którego wynikałby obowiązek przedkładania, przez podmioty odbierające te wyroby, potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zatem Wnioskodawca, w celu zastosowania dla wydawanych wyrobów akcyzowych stawki 0 zł, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisach, nie ma obowiązku żądania od podmiotów odbierających te wyroby, potwierdzenia przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu AKC-PR.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Niniejsza interpretacja odnosi się ściśle do treści pytania. Inne zagadnienia podane we własnym stanowisku Wnioskodawcy i nie dotyczące pytania nie były przedmiotem interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj