Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-26/09/11-7/S/JK3
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-26/09/11-7/S/JK3
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
małżeństwo
sprzedaż nieruchomości
ulga meldunkowa
zameldowanie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Możliwość skorzystania przez obojga małżonków ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w przypadku gdy warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania w przedmiotowym lokalu mieszkalnym został spełniony przez jednego ze współmałżonków.



Wniosek ORD-IN 556 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając prawomocny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt II FSK 709/10 (data wpływu 09.11.2011 r.) - stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2008 r. (data wpływu 09.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.01.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Żona Wnioskodawcy była zameldowana w mieszkaniu przy ul. B., w W. przez okres znacznie przekraczający 12 miesięcy. Wnioskodawca nie był nigdy zameldowany w ww. mieszkaniu. Dnia 7 listopada 2008 r. Wnioskodawca wraz z żoną sprzedali nieruchomość M. i R. małżonkom L. (akt notarialny z dnia 07.11.2008 r., sporządzony przed asesorem notarialnym).

Wnioskodawca chce skorzystać z ulgi meldunkowej (art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c i ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym celu zamierza złożyć oświadczenie o zwolnieniu z podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości ze względu na zameldowanie w nim sprzedającego na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w dniu 24.05.2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwolnienie przysługuje obojgu małżonkom pozostającym we wspólnocie majątkowej, skoro warunek zameldowania przez okres ponad 12 miesięcy został spełniony tylko przez jednego ze współmałżonków...

Wnioskodawca dodaje, iż pytanie sprowadza się do zagadnienia możliwości skorzystania przez obojga małżonków ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w przypadku gdy warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania w przedmiotowym lokalu mieszkalnym został spełniony przez jednego ze współmałżonków.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Wnioskodawca uważa, że ze zwolnienia powinni skorzystać małżonkowie razem bez względu na fakt, iż tylko jedno może legitymować się ponad 12 miesięcznym okresem zameldowania. Na poparcie powyższego Wnioskodawca przytacza:

  1. Art. 21 ust. 22 stwierdzając zastosowanie zwolnienia „.. łącznie do obojga małżonków” jest wysoce nieprecyzyjny. Owa nieprecyzyjność nie może powodować niekorzystnej dla podatnika wykładni, zresztą wykładni zakazanej („in dubio pro fisci”).
  2. Jeżeli jeden z małżonków spełnił warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, to wskazane zwolnienie, zgodnie z art. 21 ust. 22 ma zastosowanie do obojga małżonków. Dla skorzystania z określonego zwolnienia jako wyjątku od zasady powszechności opodatkowania - podatnik musi spełniać wszystkie przesłanki tego zwolnienia wynikające wprost z przepisów, jednocześnie nie jest dopuszczalne stawianie dodatkowych warunków, niewynikających bezpośrednio i wprost z ustawy. Skoro w odniesieniu do tzw. ulgi meldunkowej”, ustawodawca formułuje zapis: „zwolnienie (...) ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, oznacza to, że w przypadku sprzedaży np. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przez małżonków warunki zwolnienia muszą być w odniesieniu do nich rozpatrywane łącznie. Ustawa nie stwierdza bowiem, że przesłanki zwolnienia powinny zaistnieć dla każdego z małżonków z osobna, ewentualnie, że spełnienie warunków przez jednego z nich nie wyłącza konieczności spełnienia ich przez współmałżonka. Byłoby to zastrzeżenie dodatkowe, pozaustawowe, tym samym - niedopuszczalne. Zatem w przypadku zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego stanowiącego współwłasność małżeńską, do skorzystania z „ulgi meldunkowej” wystarczy, aby tylko jeden z małżonków był zameldowany w tym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.
  3. Ustawodawca zastrzegając, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków dostosował regulację do charakteru współwłasności występującej w małżeństwie, gdzie występuje współwłasność łączna. Zatem dochód uzyskamy ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest dochodem małżonków i kwestię zwolnienia należy rozpatrywać łącznie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał na podstawie ww. wniosku interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Nr IPPB4/415-26/09-4/JS z dnia 03.04.2009 r., w której uznał stanowisko Pana A. A. za nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji stwierdzono, iż Wnioskodawca nie spełnia warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprzedaż nieruchomości będzie stanowiła źródło przychodu podlegające opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w art. 30e tej ustawy.

Interpretacja została doręczona Panu w dniu 09.04.2009 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem Pan A. A. pismem z dnia 20.04.2009 r. (data wpływu 23.04.2009 r. ) wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe tut. Organ pismem z dnia 27.05.2009 r. Nr IPPB4/415-26/09-6/JS (skutecznie doręczonym w dniu 01.06.2009 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Pan A. A. w dniu 10.06.2009 r. (data wpływu 15.06.2009 r.) złożył za pośrednictwem tut. Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na wydaną interpretację indywidualną Nr IPPB4/415-26/09-4/JS z dnia 03.04.2009 r.

Wyrokiem z dnia 21.12.2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1224/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Pana A. A. na interpretację Ministra Finansów z dnia 03.04.2009 r. Nr IPPB4/415-26/09-4/JS w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych wydał wyrok, w którym oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż zgodnie z treścią art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. W ocenie Sądu przepis ten został sformułowany w sposób dalece niedoskonały. Zdaniem Sądu odczytanie treści tego przepisu bez jednoczesnego połączenia jej z regulacjami zawartymi w innych przepisach u.p.do.f. nie prowadzi do merytorycznych wniosków.

Przepis art. 6 ust. 1 u.p.d.of. wprowadza odrębne opodatkowanie dochodów małżonków. W art. 6 ust. 2 u.p.d.o.f. dopuszczone zostało łączne opodatkowanie małżonków. Z treści tego przepisu wynika, że ustanowione w nim uprawnienie dotyczy dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Zdaniem Sądu, dochody ze sprzedaży nieruchomości według przepisów u.p.d.o.f. mających zastosowanie w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 30e ust. 1 u.p.d.o.f. według stawki 19 %. Do opodatkowania na podstawie art. 30e ust. 1 u.p.d.o.f. nie ma zastosowania art. 6 ust. 2 u.p.d.o.f., gdyż przepis ten zezwala na łączne opodatkowanie dochodów małżonków, określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i la u.p.d.o.f. Przepis art. 9 ust. la u.p.d.o.f. stanowi, że przedmiotem opodatkowania jest suma dochodów z poszczególnych źródeł przychodów. Zatem opodatkowaniem w sposób wskazany w art. 6 ust. 2 u.p.d.o.f. objęte są dochody co, do których nie istnieje zakaz łączenia ich z dochodami z innych źródeł. W art. 30e ust. 5 u.p.o.f. zakaz taki został sformułowany, gdyż zgodnie z treścią art. 30e ust. 5 u.p.d.o.f. dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zdaniem Sądu przepis art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. stanowi wyjątek od zasady odrębnego opodatkowania małżonków. Stwierdzenie w tym przepisie, że ulga meldunkowa ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków oznacza, że skorzystanie przez małżonków ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a)-.d) u.p.d.o.f. może nastąpić wyłącznie w drodze łącznego ich opodatkowania z tytułu osiągnięcia dochodu do, którego ulga ta może być zastosowana. Bez łącznego opodatkowania małżonków nie istnieje możliwość łącznego skorzystania przez nich ze zwolnienia. Zdaniem Sądu, przyjęcie że przepis ten nakazuje łączne opodatkowanie małżonków prowadzi do wniosku, że także łącznie muszą zostać spełnione przez małżonków warunki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Łączne spełnienie przez małżonków warunków do przedmiotowego zwolnienia oznaczą spełnienie wymogu zameldowania przez jednego i drugiego małżonka. W ocenie Sądu tylko przy takiej wykładni art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. użyty w tym przepisie zwrot „przysługuje łącznie” nie straci sensu jaki wynika z jego dosłownego brzmienia.

Ponadto Sąd wskazał, iż prezentowane przez Skarżącego stanowisko byłoby uprawnione, gdyby w u.p.d.o.f. znajdował się przepis stanowiący, że zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 u.p.d.o.f. przysługuje łącznie obojgu małżonkom, nawet gdy warunek zameldowania spełniony został tylko przez jednego z nich. Skoro jednak w u.p.d.of., regulacji takiej było brak, to stanowisko Skarżącego należało uznać za chybione.

Z tych względów Sąd uznał, że zaskarżona interpretacja w sposób prawidłowy przedstawiała zakres i znaczenie art. 21 ust. 22 u.p.dof. na tle stanu faktycznego przedstawionego przez Skarżącego we wniosku o wydanie interpretacji.

Sąd rozpoznając przedmiotową sprawę uznał, że w niniejszej sprawie organ dokonał prawidłowej wykładni przepisów prawa podatkowego, która nie naruszała art. 84 Konstytucji RP.

Od powyższego wyroku Skarżący wniósł do NSA skargę kasacyjną, w której domagał się uchylenia zaskarżonego wyroku w całości.

NSA wyrokiem z dnia 07.10.2011 r., sygn. akt II FSK 709/10 uchylił zaskarżony wyrok WSA w całości oraz zaskarżoną interpretację Ministra Finansów z dnia 03.04.2009 r. Nr IPPB4/415-26/09-4/JS.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, iż za ugruntowany już należy uznać pogląd, że ulga, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 i ust. 22 u.p.d.o.f. przysługuje obojgu małżonkom, nawet wówczas, gdy warunek zameldowania w zbywanym lokalu czy domu spełnia wyłącznie jeden z nich.

Na uzasadnienie tego poglądu wskazuje się, że stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-c) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Wskazany warunek jest kierowany do podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, którym zgodnie z art. 1 u.p.d.o.f. są osoby fizyczne. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.p.d.o.f, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Zatem każdy z małżonków jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego. Powyższa reguła jest niezależna od obowiązującego pomiędzy małżonkami ustroju majątkowego. Gdyby przyjąć za prawidłową wykładnię Ministra Finansów, że dla skorzystania z ulgi każdy z małżonków musi spełnić warunek zameldowania, zapis ust. 22 art. 21 u.p.d.o.f., zgodnie z którym ulga meldunkowa ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, byłby w związku z tą regułą zbędny. W braku regulacji zawartej w art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. z art. 6 ust. 1 u.p.d.o.f. wynikałoby, że przewidziane przepisem art. 21 ust. 1 pkt 126 u.p.do.f. zwolnienie podatkowe, jako dotyczące podatnika, którym jest odrębnie każdy z małżonków, ma zastosowanie jedynie do tego z nich, który był zameldowany w lokalu mieszkalnym na okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed jego odpłatnym zbyciem. Wówczas możliwość skorzystania z przewidzianej w nim ulgi meldunkowej przez oboje z małżonków uwarunkowana byłaby od spełnienia przez każdego z nich przesłanki zameldowania w lokalu na wskazany wyżej okres. Jeżeli jednak art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. stanowi, że ulga meldunkowa ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, to tylko przyjęcie, że mimo spełnienia warunku zameldowania wyłącznie przez jednego z małżonków, zwolnienie od podatku przychodów z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego ma zastosowanie również do małżonka, który tego warunku nie spełnia pozwala na uznanie, że zwolnienie podatkowe będzie miało zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Zaakceptowanie wykładni odmiennej, prezentowanej przez organ interpretujący oznaczałoby, że brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia dla dodania przez ustawodawcę do ustawy przepisu art. 21 ust. 22 u.p.d.o,f., skoro nie zawierałby on żadnej nowej treści normatywnej. Interpretacja organu podatkowego wskazuje, że istnienie przepisu art. 21 ust. 22 u.p.d.o.f. w żaden sposób nie wpływa na ustalenie treści normy prawnej, a w konsekwencji na treść praw i obowiązków podatników - małżonków. Taka zaś wykładnia przepisów prawa naruszałaby utrwalone zasady, w myśl których nie wolno dokonywać interpretacji „per non est”. Niedopuszczalne bowiem jest takie ustalenie znaczenia normy, przy którym pewne jej zwroty traktowane są jako zbędne ( J. Wróblewski (w:) W. Lang, J. Wróblewski, S. Zawadzki, Teoria państwa i prawa, Warszawa 1980, s. 401).

Sąd w pełni podziela to stanowisko oraz wspierającą je argumentację.

Z tych względów NSA uznał za zasadny zarzut naruszenia art. 21 ust. 22 u.p.d,o,f. przez błędną wykładnię oraz art 30e ust. 5 u.p.d,o.f. przez niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że podatnik obowiązany będzie zapłacić podatek według stawki przewidzianej w tym przepisie.

NSA w konkluzji wskazał, iż wydając ponownie interpretację organ interpretujący obowiązany będzie uwzględnić wykładnię prawa, dokonaną w wyroku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 07.10.2011 r. r., sygn. akt II FSK 709/10 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujące zamiany.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej, w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Wobec tego do opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, nabytej w 2007 r. – w związku z treścią powołanego uprzednio przepisu przejściowego – będą miały zastosowanie poniżej przytoczone przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość łub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Zaznaczyć należy, iż na mocy przepisu art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składa się w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy. Oznacza to, że w odniesieniu do osób, które uzyskały w 2009 r. przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przedłużony do dnia 30 kwietnia 2010 r.

Wobec powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

W rozumieniu przepisów art. 21 ust. 1 pkt 126 w związku z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 roku) spełnienie warunku niezbędnego do skorzystania z ulgi meldunkowej przez jednego z małżonków powoduje, iż z przedmiotowej ulgi mogą skorzystać łącznie oboje małżonkowie. Przedmiotowe zwolnienie będzie miało zastosowanie również w stosunku do drugiego małżonka, który tego warunku nie spełnia.

Podsumowując powyższe ustalenia oraz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 07.10.2011 r. sygn. akt II FSK 709/10, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt zameldowania przez żonę Wnioskodawcy w zbywanym lokalu powoduje, że przychód (dochód) z jego zbycia w całości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., zostało złożone w wymaganym terminie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj