Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-80/11-4/KK
z 5 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/436-80/11-4/KK
Data
2012.04.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
podatek od czynności cywilnoprawnych
sprzedaż przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy sprzedaż przedsiębiorstwa, zwolniona z VAT, podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC ?
Wniosek ORD-IN 425 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczy (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zbycia przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), pismem z dnia 21 marca 2012 r., Nr IPTPB2/436-80/11-2/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie doręczone zostało w dniu 26 marca 2012 r. W dniu 2 kwietnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło pismo z dnia 30 marca 2012 r. stanowiące odpowiedź na wezwanie (data nadania 30 marca 2012 r). W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Kupujący”) jest spółką kapitałową prawa polskiego, należącą do międzynarodowej Grupy, będącej wiodącą w Europie grupą producentów oraz dystrybutorów opakowań dla rolnictwa oraz przemysłu. W ramach prowadzonej przez siebie działalności, obejmującej produkcję i dystrybucję opakowań, Spółka współpracuje ze spółką A. (dalej: Sprzedający), prowadzącą działalność produkcyjną w zakresie opakowań dla celów spożywczych. Spółka oraz inne (zagraniczne) spółki z Grupy są co do zasady wyłącznymi odbiorcami produktów (opakowań) produkowanych przez A. W związku z dalszym rozwojem biznesowym, Spółka planuje nabycie od A. jej przedsiębiorstwa (obejmującego całokształt dotychczasowej działalności Sprzedawcy). W szczególności, przedmiotem transakcji nabycia mają być wchodzące w skład przedsiębiorstwa Sprzedającego:
Planowana transakcja skutkować będzie również przejściem zakładu pracy Sprzedającego na Spółkę w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 ze zm., dalej: Kodeks Pracy). Przedmiotem nabycia przez Spółkę nie będą jednak wchodzące w skład przedsiębiorstwa Sprzedającego:
Nieruchomość (budynek) na której prowadzona jest obecnie działalność Sprzedającego stanie się, bezpośrednio po dokonaniu transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa, przedmiotem długoterminowej umowy najmu od A. i będzie wykorzystywana przez Spółkę do swojej działalności produkcyjnej. Nie jest wykluczone, że w przyszłości prawo własności nieruchomości (budynku) zostanie również nabyte przez Spółkę. Z kolei nazwa (znak handlowy) Sprzedającego została wyłączona z transakcji, z uwagi na fakt, że obecnie Kupujący po nabyciu produktów (opakowań) Sprzedającego, opatruje je własnymi znakami handlowymi i następnie dokonuje ich dalszej dystrybucji. Stąd też z punktu widzenia Kupującego nazwa (znak handlowy) Sprzedającego nie posiada wartości gospodarczej. W konsekwencji nieprzenoszenie prawa własności przedmiotowych składników majątkowych nie wyłącza możliwości dalszego samodzielnego i niezależnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Sprzedającego po jego przejęciu przez Kupującego. Przedmiotem transakcji nie będzie również zezwolenie na prowadzenie przez Sprzedającego działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, bowiem w świetle obowiązujących przepisów zezwolenie takie nie może być przedmiotem obrotu. Spółka natomiast ma zamiar ubiegać się o takie zezwolenie już po transakcji, przy czym należy zaznaczyć, że uzyskanie takiego zezwolenia nie stanowi warunku koniecznego do dalszego prowadzenia działalności produkcyjnej przez Kupującego po transakcji. Strony transakcji planują, że z uwagi na wartość nabywanego przedsiębiorstwa jako funkcjonalnej całości umożliwiającej rozwój działalności Spółki, cena nabycia przedsiębiorstwa będzie wyższa od sumy wartości wszystkich przejętych składników majątkowych stanowiących środki trwałe bądź wartości niematerialne i prawne. W piśmie z dnia 30 marca 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pytanie Nr 3 wniosku. W zakresie odpowiedzi na pytanie Nr 1, Nr 2 i Nr 4, dotyczące podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli organ podatkowy (tak jak wskazano w pytaniu nr 2) uzna, że opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja nabycia podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) i lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przedstawiona transakcja nabycia nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy). Rzeczami, w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), są tylko przedmioty materialne. Rzeczy dzielą się na nieruchomości (grunty, budynki oraz części budynków tzw. nieruchomości lokalowe) i na rzeczy ruchome. Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Stosownie do art. 555 Kodeksu cywilnego, przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych. Zatem, przedmiotami sprzedaży w ujęciu Kodeksu cywilnego oprócz rzeczy mogą być również prawa majątkowe. Prawami majątkowymi są przysługujące danej osobie prawa do korzystania i rozporządzania określoną rzeczą lub prawem ustanowionym na tej rzeczy. W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa, czy też definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się zatem posiłkowo przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach. Definicję „przedsiębiorstwa” zawiera przepis art. 55¹ Kodeksu cywilnego. Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży, w myśl ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:
O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. W związku z powyższym, gdy transakcja zbycia przedsiębiorstwa przybierze postać umowy sprzedaży, to wówczas generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych będą podlegać poszczególne składniki zbywanej części przedsiębiorstwa (rzeczy i prawa majątkowe) na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy np. umowa sprzedaży jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednak, że samo bycie podatnikiem od towarów i usług przez jedną ze stron czynności nie wystarczy, aby dana czynność zawarta przez podatnika tego podatku korzystała z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W każdym przypadku należy badać, czy z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jedna ze stron jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z podatku tego jest zwolniona. W związku z tym, podstawową kwestią są ustalenia dokonane na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, obejmującej produkcję i dystrybucję opakowań, współpracuje ze Spółka z o. o. prowadzącą działalność produkcyjną w zakresie opakowań dla celów spożywczych. Wnioskodawca planuje nabycie od Spółki z o. o. zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego całokształt prowadzonej przez Sprzedającego dotychczas działalności gospodarczej. W szczególności przedmiotem nabycia mają być wchodzące w skład przedsiębiorstwa Sprzedającego: prawo do własności środków trwałych, zapasy, surowce, środki pieniężne, prawa i obowiązki wynikające z dotychczasowych umów z dostawcami, należności i zobowiązania, jak również księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Planowana transakcja skutkować będzie również przejściem zakładu pracy Sprzedającego na Wnioskodawcę w rozumieniu art. 231 Kodeksu Pracy. Transakcji nabycia nie będzie podlegała nieruchomość (budynek), w której prowadzona jest dotychczasowa działalność Sprzedającego, a także znak handlowy Sprzedającego. Ponadto transakcji nie będzie podlegało zezwolenie na prowadzenie przez A. działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Wnioskodawca, w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 marca 2012 r. wyjaśnił, że przedmiotem nabycia będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 K.c., tj. zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych dotychczas do prowadzenia działalności gospodarczej przez sprzedającego, za wyłączeniem na podstawie 552 K.c. składników, o których mowa we wniosku, tj. nieruchomości, znaku towarowego i zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Nabycie nie obejmuje takich składników przedsiębiorstwa jak:
W związku z tym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa czynność podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wobec tego należy wyjaśnić, że jeżeli z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa jedna ze stron umowy sprzedaży jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z tego podatku – z wyjątkiem zwolnienia od podatku od towarów i usług dotyczącego umów sprzedaży przedmiotów wymienionych w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - wówczas umowa sprzedaży nie będzie w ogóle podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przypadku natomiast, gdy zawarta umowa sprzedaży nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas umowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2012 r., Nr IPTPP2/443-890/11-4/PR, tut. Organ stwierdził, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie – dojdzie do zbycia przez Sprzedającego, a w konsekwencji do nabycia przez Spółkę przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku do towarów i usług, to taka czynność będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stwierdzenie Zainteresowanego, że przedmiotem transakcji będzie przedsiębiorstwo, w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego, przyjęto jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego sprawy i nie podlegało ocenie przez tut. Organ. Reasumując, jeśli Wnioskodawca z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, sprzedaż ta nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem, stosownie do postanowień art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, sprzedaż przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) cytowanej ustawy, według stawki 1%. Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Jak stanowi art. 4 pkt 1 cytowanej ustawy, przy umowie sprzedaży, obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej. W związku z tym, to na podatniku natomiast spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.