Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.318.2017.1.MS
z 9 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Fundacji przekazywane w formie darowizn z przeznaczeniem na „wsparcie techniczne i organizacyjne” działalności podmiotów, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korzystają ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Fundacji przekazywane w formie darowizn z przeznaczeniem na „wsparcie techniczne i organizacyjne” działalności podmiotów, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korzystają ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: „Fundacja”) jest osobą prawną działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2016 r., poz. 40). Od 2006 r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.). Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji. Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne.

Działalność statutową Fundacji stanowi działalność społecznie użyteczna w sferze zadań publicznych obejmujących:

  1. pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób:
    1. wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    2. udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalność charytatywną;
  4. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  6. działalność na rzecz integracji cudzoziemców;
  7. ochronę i promocję zdrowia;
  8. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
  9. promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  10. działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  11. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  12. działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  13. działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  14. działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  15. naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie;
  16. działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży;
  17. kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  18. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  19. ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego;
  20. turystykę i krajoznawstwo;
  21. porządek i bezpieczeństwo publiczne;
  22. obronność państwa i działalność Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  23. upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji;
  24. udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  25. ratownictwo i ochronę ludności;
  26. pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  27. upowszechnianie i ochronę praw konsumentów;
  28. działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracę między społeczeństwami;
  29. promocję i organizację wolontariatu;
  30. pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  31. działalność na rzecz kombatantów, weteranów i osób represjonowanych;
  32. promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  33. działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  34. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

Działalność, w sferach określonych powyżej, jest wyłączną statutową działalnością Fundacji i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną.

Powyższe zadania Fundacja realizuje w głównej mierze poprzez udzielanie darowizn pieniężnych oraz rzeczowych na rzecz podmiotów wnioskujących o udzielenie darowizny.

Podmioty wnioskujące o udzielenie darowizn na realizację działań wskazanych powyżej (dalej: beneficjent), tj. mieszczących się w zakresie ww. celów statutowych Fundacji, to przede wszystkim:

  • placówki oświatowo-naukowe takie jak szkoły i przedszkola, w tym również uczelnie wyższe, biblioteki, instytuty naukowe;
  • placówki opiekuńczo-leczniczo takie jak przychodnie, szpitale, zakłady opieki leczniczej, hospicja;
  • jednostki zapewniające ochronę i bezpieczeństwo publiczne takie jak policja, straż miejska, straż pożarna;
  • placówki kulturalne takie jak muzea, teatry, galerie, domy kultury itp.
  • kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie ustawy o sporcie;
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych;
  • pozostałe organizacje prowadzące działalność w formie stowarzyszeń, fundacji, organizacji pożytku publicznego, których celem statutowym są działania zgodne z celami statutowymi Fundacji;
  • organizacje pracodawców oraz samorządy zawodowe.

Dofinansowaniu w ramach udzielanych darowizn - w zależności od określonego przez beneficjenta celu, na który ma być wykorzystana darowizna - podlegają wydatki, które można podzielić na dwie grupy, tj. wydatki na:

  • realizację konkretnego zadania/projektu, np. organizacja warsztatów edukacyjnych, konferencji naukowych, wypoczynku letniego dzieci, zakup sprzętu medycznego dla placówek leczniczych itp.
  • tzw. „wsparcie techniczne i organizacyjne” działalności podmiotów, które w ramach swoich zadań/celów statutowych wykonują czynności wpisujące się w sferę działalności społecznie użytecznej określonej Statutem Fundacji, np. remonty, modernizacje obiektów, w których jednostki te prowadzą działalność, zakup wyposażenia wspomagającego technicznie funkcjonowanie tych jednostek (np. biurka, komputery i inne urządzenia wykorzystywane w działalności placówek oświatowych, Policji, Straży Pożarnej, łóżka i szafki szpitalne oraz urządzenia niezbędne do funkcjonowania placówek leczniczych) oraz pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji tych jednostek (np. opłaty za energie, gaz itp.).

Powyższe darowizny przyznawane są beneficjentom na podstawie zawartych umów, które każdorazowo wskazują cel, na jaki przeznaczana jest darowizna (poprzez dofinansowanie określonego celu bądź refundację kosztów już poniesionych przez beneficjenta darowizny). Fundacja każdorazowo weryfikuje faktyczne wykorzystanie darowizn przez beneficjentów potwierdzających wydatkowanie środków zgodnie z celami określonymi umową, a tym samym zgodnie z działalnością statutową Fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Fundacji przekazywane w formie darowizn z przeznaczeniem na „wsparcie techniczne i organizacyjne” działalności podmiotów, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korzystają ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do zapisu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie, przy czym w zakresie dochodów przekazanych na cele statutowe, Fundacja korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić następujące warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w statucie, obejmująca swoim zakresem sferę zadań publicznych, o których mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone/wydatkowane wyłącznie na cele działalności statutowej Fundacji.

Odnosząc powyższe warunki do działalności Fundacji, stwierdzić należy, iż cele określone w Statucie Fundacji wpisują się w katalog działalności społecznie użytecznej zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób:
    1. wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    2. udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalność charytatywna;
  4. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego:
    1. działalność na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1638);
  7. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
  15. działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  18. ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyka i krajoznawstwa;
  20. porządek i bezpieczeństwo publiczne;
  21. obronność państwa i działalność Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji:
    1. udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwo i ochrona ludności;
  24. pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechnianie i ochrona praw konsumentów;
  26. działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocja i organizacja wolontariatu;
  28. pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalność na rzecz kombatantów i osób represjonowanych:
    1. działalność na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. poz. 1203);
  30. promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym:
    1. rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Ponadto, całość dochodu Fundacji przeznaczana jest na cele zgodne z jej statutem, co wynika wprost z zapisów statutu i znajduje odzwierciedlenie w dokumentach potwierdzających wydatkowanie dochodu Fundacji.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnienie powyższych warunków jest wystarczające dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów Fundacji, w części w jakiej dotyczą one udzielonych darowizn w zakresie określonym we wniosku. Zwolnienie to dotyczyć będzie wszelkich darowizn mających na celu wsparcie „techniczne i organizacyjne” podmiotów, których działalność wpisuje się w sferę działalności pożytku publicznego, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, dochód Fundacji przekazany na cele i na rzecz podmiotów wymienionych we wniosku, zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 1817 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku
  • osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych
  • w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm. – dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, nie dotyczy, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a updop:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;,
2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w tym przepisie.

Dla skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c updop konieczne jest:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, t.j. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a updop. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy raz jeszcze, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym wyż. cyt. przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych. Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji. Przychody Fundacji stanowią przede wszystkim darowizny przekazywane na rzecz Fundacji (na prowadzenie jej działalności statutowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze, jak również inne jednostki organizacyjne.

Działalność, w sferach określonych powyżej, jest wyłączną statutową działalnością Fundacji i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną.

Powyższe zadania Fundacja realizuje w głównej mierze poprzez udzielanie darowizn pieniężnych oraz rzeczowych na rzecz podmiotów wnioskujących o udzielenie darowizny.

Dofinansowaniu w ramach udzielanych darowizn - w zależności od określonego przez beneficjenta celu, na który ma być wykorzystana darowizna - podlegają wydatki, które można podzielić na dwie grupy, tj. wydatki na:

  • realizację konkretnego zadania/projektu, np. organizacja warsztatów edukacyjnych, konferencji naukowych, wypoczynku letniego dzieci, zakup sprzętu medycznego dla placówek leczniczych itp.
  • tzw. „wsparcie techniczne i organizacyjne” działalności podmiotów, które w ramach swoich zadań/celów statutowych wykonują czynności wpisujące się w sferę działalności społecznie użytecznej określonej Statutem Fundacji, np. remonty, modernizacje obiektów, w których jednostki te prowadzą działalność, zakup wyposażenia wspomagającego technicznie funkcjonowanie tych jednostek (np. biurka, komputery i inne urządzenia wykorzystywane w działalności placówek oświatowych, Policji, Straży Pożarnej, łóżka i szafki szpitalne oraz urządzenia niezbędne do funkcjonowania placówek leczniczych) oraz pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji tych jednostek (np. opłaty za energie, gaz itp.).

Wątpliwości Fundacji budzi możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodów przekazywanych w formie darowizn podmiotom na „wsparcie techniczne i organizacyjne”.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia z podatku dochody podatników (organizacje pożytku publicznego) o ile podmioty te przeznaczają dochody wyłącznie na działalność statutową (preferowaną przez ustawodawcę). Skoro przekazywane beneficjentom „wsparcie techniczne i organizacyjne” nie służyły bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji, to brak jest podstawy do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c updop. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z ww. przepisu, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

W powołanym wcześniej art. 17 ust. 1b updop ustawodawca dopuścił co prawda możliwość zwolnienia dochodu podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w art. 17 ust. 1 updop także wtedy gdy został on wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych (także na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów) ale tylko wtedy gdy koszty te dotyczą bezpośrednio podmiotu korzystającego ze zwolnienia a nie podmiotów trzecich. Tylko w takim przypadku można bowiem mówić o „bezpośredniej realizacji celów statutowych”.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony warunek związany z przeznaczeniem i wydatkowaniem dochodów na działalność statutową (działalność statutową preferowaną). Wnioskodawca przeznaczając dochód na udzielenie tzw. „wsparcia technicznego i organizacyjnego” podmiotom, z którego finansowane są/będą remonty, modernizacje obiektów, w których jednostki te prowadzą działalność, zakup wyposażenia wspomagającego technicznie funkcjonowanie tych jednostek (np. biurka, komputery i inne urządzenia wykorzystywane w działalności placówek oświatowych, Policji, Straży Pożarnej, łóżka i szafki szpitalne oraz urządzenia niezbędne do funkcjonowania placówek leczniczych) oraz pokrywane koszty bieżącej eksploatacji tych jednostek (np. opłaty za energie, gaz itp.), wydatkuje dochód na cel inny niż cel statutowy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy, który został przekazany beneficjentom na udzielenie „wsparcia technicznego i organizacyjnego”, nie będzie wydatkowany na cele statutowe Fundacji. Wskazać należy, że z przepisów art. 17 updop wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe lub cele społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę. Wydatkowanie dochodu na rzecz innych podmiotów (nawet wówczas, gdy cele tych podmiotów odpowiadają celom preferowanym przez ustawodawcę i pokrywają się z celami statutowymi Wnioskodawcy), nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj