Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.428.2017.2.APO
z 28 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. m.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem e-PUAPu tego samego dnia), uzupełnionym 22 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku naliczenia przez Stowarzyszenie podatku u źródła od opłaconych składek członkowskich na rzecz wskazanych organizacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku naliczenia przez Stowarzyszenie podatku u źródła od opłaconych składek członkowskich na rzecz wskazanych organizacji. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 grudnia 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.428.2017.1.APO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 22 grudnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (dalej również: „Wnioskodawca”) prowadzi zarówno działalność statutową związaną m.in. z działaniami na rzecz rozwoju przemysłu wapienniczego jak i działalność gospodarczą odpłatną polegającą m.in. na świadczeniu usług promocyjnych, informacyjnych, szkoleniowych na rzecz przedsiębiorstw będących członkami Stowarzyszenia. Stowarzyszanie jest członkiem kilku międzynarodowych organizacji m.in. European Lime Association (EuLA) z siedzibą w Brukseli (Belgia), CCA-Europe z siedzibą w Brukseli (Belgia) i International Lime Association z siedzibą w Kolonii (Niemcy). W ramach współpracy z tymi organizacjami Stowarzyszenie m.in. bierze udział w opracowaniu międzynarodowych regulacji prawnych i europejskich norm do zastosowania produktów przemysłu wapienniczego. Będąc członkiem tych organizacji Stowarzyszenie płaci zgodnie z ustaleniami składkę członkowską. Wysokość składki członkowskiej jest określana na dokumentach obciążających Stowarzyszenie jako Membership Fee. CCA - Calcium Carbonate Association wystawia faktury za składkę członkowską (jako członek organizacji Stowarzyszenie wspiera działania legislacyjne na poziomie europejskim dot. przemysłu surowców węglanowych; stowarzyszenie zaprasza Wnioskodawcę do zabierania głosu/stanowiska podczas prac nad nowym prawem dotyczącym przemysłu wydobywczego, przetwórczego i produkcyjnego związanego z surowcami węglanowymi), ILA - International Lime Association również wystawia fakturę za składkę członkowską (działania podobne jak CCA, ale na poziomie międzynarodowym), EuLA - European Lime Association wystawia faktury za składkę członkowską oraz projekty (projekty Stowarzyszenie rozlicza z faktur PALONE). W ramach składki EuLA prowadzi działania legislacyjne na poziomie europejskim dot. przemysłu wapienniczego (wapno palone). Stowarzyszenie zaprasza Wnioskodawcę do zabierania głosu/stanowiska podczas prac nad nowym prawem dotyczącym przemysłu wapienniczego. Pracownicy EuLA biorą udział w pracach zespołów przy Parlamencie Europejskim, Komisji Europejskiej i innych urzędów odpowiedzialnych za stanowienie prawa i przepisów na terenie UE. Projekty EuLA dotyczą zastosowania wapna w budownictwie (mury, tynki). EuLA organizuje spotkania przedstawicieli rożnych krajów w celu wymiany informacji. EuLA szuka wspólnie z organizacjami współpracującymi innowacyjnych rozwiązań z udziałem wapna w budownictwie. EuLA włącza się w prace nad normami, badaniami cyklu życia produktu, i innymi zagadnieniami, które pozwalają bezpiecznie i ekologicznie stosować wapno w rożnych dziedzinach gospodarki. Stowarzyszenie korzysta z wyników prac EuLA oraz uczestniczy w spotkaniach różnych zespołów problemowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od składki płaconej do wskazanych organizacji Stowarzyszenie powinno naliczyć podatek u źródła?

Zdaniem Wnioskodawcy, składki płacone do European Lime Association, CCA-Europe, International Lime Association nie powodują u Stowarzyszenia obowiązku naliczania i odprowadzania podatku u źródła. W artykule 21 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, jest wymieniony katalog czynności, które winny być opodatkowane podatkiem u źródła. W tym katalogu nie ma wymienionych opłat za składki członkowskie. Dlatego Wnioskodawca uważa, że nie powinien rozpatrywać konieczności płacenia tego podatku nawet nie mając certyfikatu rezydencji podatkowej organizacji: European Lime Association, CCA-Europe, International Lime Association.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres podmiotowy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ściśle związany z instytucją ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Powstanie obowiązku podatkowego wyznacza bądź siedziba lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zasada rezydencji), bądź też osiąganie dochodów na tym terytorium (zasada źródła). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma swoją siedzibę lub zarząd, co oznacza opodatkowanie dochodu uzyskanego w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343; dalej: „updop”) – podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - ustala się w wysokości 20% przychodów;

3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

-ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi zarówno działalność statutową związaną m.in. z działaniami na rzecz rozwoju przemysłu wapienniczego jak i działalność gospodarczą odpłatną polegającą m.in. na świadczeniu usług promocyjnych, informacyjnych, szkoleniowych na rzecz przedsiębiorstw będących członkami Stowarzyszenia. Stowarzyszenie jest członkiem kilku międzynarodowych organizacji m.in. European Lime Association (EuLA) z siedzibą w Brukseli, Calcium Carbonate Association-Europe (CCA) z siedzibą w Brukseli i International Lime Association (ILA) z siedzibą w Kolonii. Jako członek organizacji CCA, Stowarzyszenie wspiera działania legislacyjne na poziomie europejskim dot. przemysłu surowców węglanowych. Stowarzyszenie zaprasza Wnioskodawcę do zabierania głosu/stanowiska podczas prac nad nowym prawem dotyczącym przemysłu wydobywczego, przetwórczego i produkcyjnego związanego z surowcami węglanowymi. Podobne działania ale na poziomie międzynarodowym wykonuje Stowarzyszenie będąc członkiem organizacji ILA. Natomiast, w ramach członkostwa w organizacji EuLA, Stowarzyszenie prowadzi działania legislacyjne na poziomie europejskim dot. przemysłu wapienniczego (wapno palone). Stowarzyszenie zaprasza Wnioskodawcę do zabierania głosu/stanowiska podczas prac nad nowym prawem dotyczącym przemysłu wapienniczego. Pracownicy EuLA biorą udział w pracach zespołów przy Parlamencie Europejskim, Komisji Europejskiej i innych urzędów odpowiedzialnych za stanowienie prawa i przepisów na terenie UE. EuLA organizuje spotkania przedstawicieli rożnych krajów w celu wymiany informacji, szuka wspólnie z organizacjami współpracującymi innowacyjnych rozwiązań z udziałem wapna w budownictwie, włącza się w prace nad normami, badaniami cyklu życia produktu, i innymi zagadnieniami, które pozwalają bezpiecznie i ekologicznie stosować wapno w rożnych dziedzinach gospodarki. Stowarzyszenie korzysta z wyników prac EuLA oraz uczestniczy w spotkaniach różnych zespołów problemowych. Jako członek wskazanych organizacji Stowarzyszenie opłaca składkę członkowską, określaną jako Membership Fee, której zapłatę potwierdzają wystawione przez ww. organizacje faktury.

W art. 21 updop, wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potracenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 updop.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że wśród przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 updop, brak jest przychodów z tytułu opłacania składek członkowskich na rzecz różnych organizacji. Wpłat tych nie można zaliczyć także do „świadczeń o podobnym charakterze”, wymienionych w tym przepisie. W przeciwieństwie bowiem do wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop usług, tj. doradczych, księgowych, badania rynku, czyli usług bezpośrednio obejmujących zobowiązania dwóch podmiotów, składki członkowskie wypełniają inne cele od usług wymienionych w otwartym katalogu usług określonym w analizowanym przepisie.

Podsumowując stwierdzić należy, że uiszczane przez Stowarzyszenie składki członkowskie na rzecz wymienionych organizacji nie można zakwalifikować do źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 updop, co oznacza, że podmiot polski dokonujący wypłaty takiej należności (bez względu na fakt, czy posiada czy nie posiada certyfikatu rezydencji podatkowej) nie jest obowiązany do potrącenia jako płatnik od nich zryczałtowanego podatku dochodowego.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj