Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.465.2017.1.JNA
z 6 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku do świadczonej usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku do świadczonej usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Jedną z podstaw prawnych regulujących działalność spółki jest ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, która w brzmieniu obowiązującym do 23 sierpnia 2017 r. w art. 2 pkt 8 zawierała definicję ścieków, w myśl której, zgodnie z lit. c tego przepisu, za ścieki traktowane były m.in. wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów. Ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (art. 494) ww. definicja ścieków została zmieniona w ten sposób, iż zacytowany powyżej fragment został w całości usunięty i zastąpiony nieistotną w tym kontekście zmodyfikowaną treścią dotąd ujętą pod lit. d.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy obniżoną (obecnie do 8%) stawkę podatku stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3. Ponieważ ustawa w poz. 142 tego załącznika wymienia usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (ex 37), powstała wątpliwość, czy skoro wskutek wyżej opisanych zmian prawnych wody opadowe i roztopowe nie są obecnie wymienione w ww. definicji ścieków, ich odprowadzanie może korzystać z ww. preferencyjnej stawki podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w stanie opisanym powyżej, tj. także po zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych opodatkowane są z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy obniżoną do 7% (obecnie do 8%) stawkę podatku stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3. W poz. 142 tego załącznika wymienione są usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, przy czym ustawa odwołuje się do symbolu PKWiU (ex 37). Należy tu zwrócić uwagę na obowiązek stosowania dla celów rozliczania podatku od towarów i usług klasyfikacji statystycznej PKWiU 2008, który to obowiązek wynika wprost z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676).

W myśl Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) usługi będące przedmiotem pytania generalnie sklasyfikowane do czasu zmiany ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków są w grupowaniu 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. Jednak klasyfikacja ta nie wymienia wprost usług odprowadzania wód opadowych lub roztopowych. Wymienione są bowiem jedynie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (co w świetle dotychczasowej definicji ścieków wynikającej z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków było w tym kontekście wystarczające) oraz usługi związane z opróżnieniem szamb i dołów gnilnych. Powstała zatem wątpliwość, czy zmiana definicji z ww. ustawy ma wpływ na klasyfikację statystyczną wg PKWiU.

W tym miejscu należy wskazać, że ww. klasyfikacja jest ściśle powiązana z Polską Klasyfikacją Działalności. Zgodnie z punktem 2.5 zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) „Klasyfikacje tego samego rodzaju zachowują wzajemne powiązania pojęciowe, zakresowe i w większości przypadków kodowe, a wyróżniają się przede wszystkim rozwiniętą strukturą (rozbudowaną szczegółowością)”. Dalej w punkcie tym wśród klasyfikacji zharmonizowanych z PKWiU wymienia się m.in. PKD. W wyjaśnieniach do PKD 2007 dotyczących grupowania 37.00.Z „Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków” stwierdza się m.in.: „Podklasa ta obejmuje (...) gromadzenie i transport ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych od jednego lub wielu użytkowników oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.). Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż skoro usługi odprowadzania wody deszczowej i roztopowej w świetle PKD mieszczą się w grupowaniu 37.00.Z „Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków”, to identycznie – wobec harmonizacji z PKWiU poza przypadkami wyraźnie w klasyfikacjach wskazanymi, które nie mają tu zastosowania – winny być klasyfikowane na gruncie PKWiU, tj. w 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Potwierdzenie powyższego stanowiska zawarte jest w otrzymanej przez Wnioskodawcę interpretacji klasyfikacyjnej, wydanej na jego wniosek z dnia 14 września br. przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z dnia 25 września br., w której stwierdzono, że usługa odprowadzania wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, będącej w posiadaniu Wnioskodawcy, mieści się w grupowaniu 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”, zarówno na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług z 2015 r., jak i tej samej klasyfikacji z 2008 r., stosowanej dla celów rozliczania podatku od towarów i usług.

W doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że nie nazwa, lecz treść świadczenia decyduje o tym, jaki ma ono charakter, gdyż ocena prawnego charakteru danego świadczenia powinna nastąpić na podstawie obiektywnej analizy całokształtu okoliczności faktycznych (tak np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 grudnia 2011 r., I FSK 361/11). Skoro nie zmienił się charakter usługi, a jedynie nazwa używana w przepisie z innej gałęzi prawa, przede wszystkim jednak, skoro nie zmieniła się klasyfikacja tej usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2008), a do tej klasyfikacji odwołują się przepisy ustawy, nie zmienia się także sposób opodatkowania tej usługi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, usługi odprowadzania wód deszczowych i roztopowych po zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, która nastąpiła z dniem 24 sierpnia br., nadal korzystają zdaniem Wnioskodawcy z preferencyjnej stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na wnioskodawcy.

W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługę będącą przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Podstawowa stawka podatku – na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”, pod poz. 142 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 – „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy – przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 37 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

W tym grupowaniu zgodnie z rozporządzeniem mieszczą się:

  • 37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
  • 37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
  • 37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
  • 37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
  • 37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, w tym usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych. Wyłączeniu podlegają natomiast ww. osady.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Świadczy on usługę odprowadzania wód opadowych i roztopowych. Jedną z podstaw prawnych regulujących jego działalność jest ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U z 2017 r., poz. 328, z późn. zm.).

Według art. 2 pkt 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 23 sierpnia 2017 r. – ścieki to wprowadzane do wód lub do ziemi:

  1. wody zużyte, w szczególności na cele bytowe lub gospodarcze,
  2. ciekłe odchody zwierzęce, z wyjątkiem gnojówki i gnojowicy przeznaczonych do rolniczego wykorzystania w sposób i na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033, z późn. zm.),
  3. wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów,
  4. wody odciekowe ze składowisk odpadów oraz obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w których są składowane odpady wydobywcze niebezpieczne oraz odpady wydobywcze inne niż niebezpieczne i obojętne, miejsc magazynowania odpadów, wykorzystane solanki, wody lecznicze i termalne,
  5. wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, z wyjątkiem wód wtłaczanych do górotworu, jeżeli rodzaje i ilość substancji zawartych w wodzie wtłaczanej do górotworu są tożsame z rodzajami i ilościami substancji zawartych w pobranej wodzie,
  6. wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb łososiowatych,
  7. wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb innych niż łososiowate albo innych organizmów wodnych, o ile produkcja tych ryb lub organizmów, rozumiana jako średnioroczny przyrost masy tych ryb albo tych organizmów w poszczególnych latach cyklu produkcyjnego, przekracza 1500 kg z 1 ha powierzchni użytkowej stawów rybnych tego obiektu w jednym roku danego cyklu.

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1566) na podstawie art. 494 pkt 1 lit. a tej ustawy zmieniła z dniem 24 sierpnia 2017 r. art. 2 pkt 8 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.

I tak, od dnia 24 sierpnia 2017 r. art. 2 pkt 8 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków stanowi, że ścieki to wprowadzane do wód lub do ziemi:

  1. wody zużyte na cele bytowe lub gospodarcze,
  2. ciekłe odchody zwierzęce, z wyjątkiem gnojówki i gnojowicy przeznaczonych do rolniczego wykorzystania w sposób i na zasadach określonych w przepisach działu III rozdziału 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. poz. 1566) oraz w przepisach ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2017 r. poz. 668 i 1566),
  3. wody odciekowe ze składowisk odpadów oraz obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w których są składowane odpady wydobywcze niebezpieczne oraz odpady wydobywcze inne niż niebezpieczne i obojętne, miejsc magazynowania, prowadzenia odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, wykorzystane solanki, wody lecznicze i termalne,
  4. wody pochodzące z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni,
  5. wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, z wyjątkiem wód wtłaczanych do górotworu, jeżeli rodzaje i ilość substancji zawartych w wodzie wtłaczanej do górotworu są tożsame z rodzajami i ilościami substancji zawartych w pobranej wodzie, z wyłączeniem niezanieczyszczonych wód pochodzących z odwodnienia zakładów górniczych,
  6. wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb w obiektach przepływowych, charakteryzujących się poborem zwrotnym, o ile ilość i rodzaj substancji zawartych w tych wodach przekraczają wartości ustalone w warunkach wprowadzania ścieków do wód określonych w pozwoleniu wodnoprawnym,
  7. wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb albo innych organizmów wodnych w stawach o wodzie stojącej, o ile produkcja tych ryb lub organizmów rozumiana jako średnioroczny przyrost masy tych ryb albo tych organizmów w poszczególnych latach cyklu produkcyjnego przekracza 1500 kg z 1 ha powierzchni użytkowej stawów rybnych tego obiektu w jednym roku danego cyklu.

W związku ze zmianą ww. definicji ścieków, w której to obecnie nie są wymienione wody opadowe i roztopowe, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy świadczona przez niego usługa odprowadzania wód opadowych i roztopowych może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Wnioskodawca w celu sklasyfikowania świadczonej przez siebie usługi odprowadzania wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej będącej w jego posiadaniu, w dniu 14 września 2017 r. wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji klasyfikacyjnej do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. W dniu 25 września 2017 r. Wnioskodawca otrzymał interpretację, że świadczona przez niego usługa mieści się w grupowaniu 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”, zarówno w PKWiU 2008 jak i PKWiU 2015.

Ze względu na treść art. 5a ustawy w kontekście definiowania przedmiotowych usług w załączniku nr 3 do ustawy w oparciu o PKWiU, zmiana definicji ścieków nie spowoduje zmiany wysokości opodatkowania podatkiem VAT ww. usługi.

Należy zatem stwierdzić, że z uwagi na fakt zaklasyfikowania przedmiotowej usługi według PKWiU do grupowania 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”, podlega ona opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, świadczona przez Wnioskodawcę usługa odprowadzania wód opadowych i roztopowych zaklasyfikowana do PKWiU 37.00.11.0 opodatkowana jest z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach

(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj