Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1578/11/EJ
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1578/11/EJ
Data
2012.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności niepodlegające opodatkowaniu
Ochotnicza Straż Pożarna
podmiot niezarejestrowany
przekazanie nieodpłatne
samochód


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie przez gminę wozów strażackich i nieodpłatnym przekazaniu ich jednostkom straży pożarnej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 7 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu samochodów strażackich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu samochodów strażackich. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu „…” zakupiła samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej ze swojego terenu. Zgodnie z zawartymi umowami o partnerstwie pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi jednostkami OSP zakupione samochody miały zostać przekazane do nieodpłatnego użytkowania jednostkom OSP w celu wykorzystywania ich w akcjach ratowniczych i gaśniczych, samochody te zostały przyjęte na stan środków trwałych Wnioskodawcy i wszelkie koszty eksploatacji tych samochodów ponosi Gmina. Gmina zgodnie z art. 29 i 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej ma obowiązek finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, bowiem jednostki te wykonują zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej, które należą do zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Tak więc samochody zakupione przez Wnioskodawcę zostały w celu realizacji zadań ustawowych i nie będą służyły do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych. W związku ze zmianami w umowie o dofinansowanie Burmistrz S. podjął zarządzenie w sprawie przekazania zakupionych w ramach projektu samochodów dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej ze swojego terenu i w dniu 19 listopada 2010r. na podstawie zarządzeń Burmistrza S. i zawartych umów darowizny, samochody te zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej, wszelkie koszty eksploatacji związane z użytkowaniem tych samochodów ponosić będzie Wnioskodawca.

W piśmie z dnia 6 grudnia 2011r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego wskazując, że w ramach realizowanego „…” zostały zawarte następujące umowy o partnerstwie, przedmiotem których było złożenie wniosku i wspólna realizacja projektu:

  • z 27 listopada 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Gminą I. jako partnerem,
  • z 19 grudnia 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Ochotniczą Strażą Pożarną w K. jako organizacja partnerską,
  • z 19 grudnia 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Ochotniczą Strażą Pożarną w S. jako organizacją partnerską,
  • z 19 grudnia 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Ochotniczą Strażą Pożarną w B. jako organizacja partnerską,
  • z 19 grudnia 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Ochotniczą Strażą Pożarną w Z. jako organizacją partnerską,
  • z 19 grudnia 2009r. pomiędzy Wnioskodawcą jako Liderem projektu a Ochotniczą Strażą Pożarną w I. jako organizacją partnerską.

Zgodnie z postanowieniami tych umów podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jest Lider czyli Wnioskodawca, partnerzy projektu (Wnioskodawca i Gmina I.) wnoszą wkład własny w wysokości 15% wydatków a wysokość dofinansowania z EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowanych natomiast organizacje partnerskie (jednostki OSP) nie wnoszą do projektu własnego wkładu finansowego. Przedmiotem projektu jest zakup 5 sztuk samochodów ratowniczo-gaśniczych wraz z wyposażeniem, z czego 1 sztuka dla jednostki OSP z terenu Gminy I. i zakup dokonany z 15% wkładem własnym tej gminy oraz 4 sztuki dla jednostek OSP z terenu Gminy S., która wniosła 15% udział wartości tych 4 samochodów. W celu prawidłowej realizacji projektu został powołany zespół roboczy po 1 przedstawicielu każdej ze stron umów także wkład pracy w realizację zadania wszystkich ze stron był wspólny, a Wnioskodawca jako beneficjent, który składał wniosek na potrzeby projektu został Liderem. Według rozdziału 8 zawartych umów z organizacjami partnerskimi właścicielem uzyskanego w ramach projektu majątku będą partnerzy umowy a zarządzającymi majątkiem będą organizacje partnerskie – jednostki OSP, które wykonują zadania gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zgodnie z ust. 3 tego rozdziału Wnioskodawca miał przekazać w nieodpłatne użytkowanie samochody poszczególnym jednostkom na okres co najmniej 5 lat a faktycznie nieodpłatne użytkowanie przez jednostki OSP było w okresie od momentu odebrania samochodów od dostawcy do czasu nieodpłatnego ich przekazania tym jednostkom na podstawie zawartych umów darowizny. Umowy na dostawę samochodów strażackich zostały zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą w ten sposób, że jedna umowa dotyczyła dostawy samochodu dla Gminy I. (zamawiającym był Wnioskodawca, który działa w imieniu Gminy I. na podstawie udzielonego pełnomocnictwa) a druga zakupu 4 samochodów dla Wnioskodawcy. Zgodnie z tymi umowami w dniu 14 września 2010r. faktury za zakup 4 pojazdów zostały wystawione na Wnioskodawcę jako nabywcę i zapłacone przez Wnioskodawcę, natomiast za 1 samochód faktura była wystawiona na Gminę I. i przez nią zapłacona. Samochody zostały odebrane od dostawcy w dniu 20 września 2010r. przez przedstawicieli Wnioskodawcy i Gminy I. oraz przedstawicieli poszczególnych jednostek OSP, co było równoznaczne z przyjęciem w używanie samochodów przez jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej na potrzeby ochrony przeciwpożarowej. W dniu 19 listopada samochody będące własnością Wnioskodawcy na podstawie zarządzeń Burmistrza S. i zawartych umów darowizny zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP z terenu na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za zakup samochodów strażackich...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 6 grudnia 2011r.), prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, a czynności związane z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej są zadaniami ustawowymi gminy czyli niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie istniała przesłanka z art. 86 warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przekazanie samochodów na rzecz jednostek OSP nie podlega opodatkowaniu VAT bowiem nie są spełnione warunki art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem ww. artykułu ustawy aby darowizna towarów powodowała powstanie należnego podatku VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki (według stanu do 31 marca 2011r. czyli okresu, w którym została ta czynność wykonana), tj. przekazanie musi być dokonane na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Powołując się na treść art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Wnioskodawca uważa, że czynności przekazania samochodów dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej jako związane z zadaniami własnymi nie rodzą powstania podatku należnego i w tej sytuacji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za zakup samochodów strażackich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina w ramach projektu partnerskiego pn. „…” zakupiła 4 samochody ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej ze swojego terenu W dniu 14 września 2010r. faktury za zakup 4 samochodów zostały wystawione na Wnioskodawcę. Zgodnie z zawartymi umowami o partnerstwie pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi jednostkami OSP zakupione samochody zostały bezpośrednio dostarczone do tych jednostek do nieodpłatnego użytkowania. Następnie w dniu 19 listopada 2010r. samochody będące własnością Wnioskodawcy na podstawie zarządzeń Burmistrza S. i zawartych umów darowizny zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

  1. Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Zatem opodatkowaniu objęte są co do zasady usługi świadczone bez związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednakże warunkiem objęcia ww. nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wśród zadań nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym ustawodawca wymienia między innymi zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

W rozpatrywanej sprawie zakupione przez Wnioskodawcę samochody ratownictwa technicznego w okresie od 14 września 2010r. do 19 listopada 2010r. zostały zgodnie z zawartymi porozumieniami przekazane jednostkom Ochotniczej Straży Pożarnej w bezpłatne użytkowanie.

Zatem mamy do czynienia z wykorzystaniem towarów (środków trwałych) stanowiących część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie organizacjom partnerskim (OSP) do bezpłatnego użytkowania zakupionych przez Wnioskodawcę samochodów ratownictwa technicznego w okresie od 14 września 2010r. do 19 listopada 2010r. nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca już na etapie rozpoczynania realizacji projektu, nie zamierzał bezpośrednio z jego efektów czerpać jakichkolwiek korzyści finansowych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na mocy porozumień z dnia 19 grudnia 2009r. zostało określone przeznaczenie zakupionych samochodów ratownictwa technicznego do czynności niepodlegających podatkowi VAT (niedających w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do odliczenia) tj. przekazanie organizacjom partnerskim (OSP) w bezpłatne użytkowanie. Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że samochody zakupione w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawcy w chwili nabycia przedmiotowych samochodów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 19 listopada 2010r. na podstawie zarządzeń Burmistrza S. zawarte zostały umowy darowizny. Na podstawie tych umów zakupione przez Wnioskodawcę samochody ratownictwa medycznego zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Konsekwentnie, analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego w świetle przedstawionych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy w momencie nabycia samochodów ratownictwa technicznego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę w dniu 19 listopada 2010r. organizacjom partnerskim (OSP) na własność. samochodów ratownictwa technicznego nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ponieważ zakupione samochody w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności generujących podatek należny, tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych samochodów.

Należy również zauważyć, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej dla Gminy I., bowiem prawo do odliczenia przysługuje podmiotowi wskazanemu jako nabywca w fakturze dokumentującej zakup, o ile zakup ten służy sprzedaży opodatkowanej.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Gminy I., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowoprawne należy rozstrzygać indywidualnie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj