Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.214.2017.3.KK
z 9 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 września 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.), uzupełnionym 3 listopada 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 27 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB3-1.4012.533.2017.1.BW oraz Znak: 0111-KDIB2-3.4011.214.2017.1.KK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano pismem z 3 listopada 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – podatku VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina w miesiącu październiku 2017 r. ma zamiar złożyć wniosek i ubiegać się o dofinasowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ogłoszonym konkursie zamkniętym w ramach Osi Priorytetowej 3 – Efektywna i zielona energii Działania 3.1 Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – projekty parasolowe. Wniosek będzie obejmował realizację projektu polegającego na montażu instalacji odnawialnych źródeł energii: kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej, instalacji fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej, pomp ciepła centralnego ogrzewania i wody użytkowej w obrębie nieruchomości należących do mieszkańców Gminy.

Gmina przystępując do projektu wypełni swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 r. poz. 519 z późn. zm.) w art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 oraz pkt 38 i pkt 39 określa, że finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii a także współfinansowanie projektów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych, dokumentacji przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi jest zadaniem własnym gmin.

Zasadniczym celem Gminy przy realizacji projektu jest ochrona i poprawa stanu środowiska naturalnego, poprawa jakości i warunków życia mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności Gminy poprzez zastosowanie infrastruktury wykorzystującej odnawialne źródła energii.

Projekt przewiduje wspomaganie procesu przygotowania ciepłej wody użytkowej i ogrzewania centralnego za pośrednictwem kolektorów słonecznych i pomp ciepła oraz produkcję energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych, a tym samym częściowe zastąpienie energii pozyskiwanej ze źródeł konwencjonalnych (węgiel, gaz, olej) energią słoneczną, aerotermalną i geotermalną pozyskiwaną w instalacjach.

W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła. Inwestycja będzie realizowana w obrębie nieruchomości mieszkalnych osób fizycznych – mieszkańców gminy. Kolektory słoneczne i instalacje fotowoltaiczne będą z reguły montowane na połaci dachu lub ścianach budynków mieszkalnych, a w przypadku gdy nie będzie istniała techniczna możliwości – będą montowane na dachach lub ścianach innych budynków niż mieszkalne lub na gruncie przy wykorzystaniu wsporczych konstrukcji wolnostojących. Pozostałe urządzenia instalacji będą znajdowały się w pomieszczeniach budynku mieszkalnego lub pomieszczeniach budynku niebędącego budynkiem mieszkalnym. Urządzenia pomp ciepła zgodnie z technologią będą znajdowały się w pomieszczeniach technicznych budynku mieszkalnego oraz po zewnętrznej stronie budynku przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego. W przypadku gruntowej pompy ciepła część instalacji (kolektor pionowy lub kolektor powierzchniowy) będzie znajdował się w gruncie właściciela nieruchomości.

Instalacje lub ich składowe części będą montowane:

  • w lub na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 (obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług),
  • w lub na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • w lub na budynkach wielomieszkaniowych dla lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 (obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług),
  • w lub na budynkach wielomieszkaniowych dla lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2,
  • w lub na budynkach innych niż mieszkalne,
  • w lub na gruncie.

Budynki objęte montażem instalacji OZE zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) zaliczane są do klas:

  • 1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne
  • 1121 Budynki o dwóch mieszkaniach
  • 1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach

Dokonywana przez Gminę na rzecz mieszkańców w oparciu o umowę, dostawa i montaż zestawów kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła, będzie miała charakter świadczonych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina w ramach realizacji projektu świadczyć będzie na rzecz mieszkańców usługę polegającą na budowie instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, której zakończenie nastąpi w momencie przejęcia tych instalacji przez właściciela – uczestnika projektu. Instalacja taka będzie miała charakter usługi złożonej, na którą składać się będzie dostawa urządzeń, montaż, wykonanie oraz użyczenie instalacji do użytkowania a następnie po upływie okresu trwałości projektu przekazanie jej na własność właścicielom nieruchomości mieszkalnych. Gmina podpisując umowy z wykonawcami oraz umowy z uczestnikami projektu na montaż instalacji OZE będzie podmiotem świadczącym usługę wykonywaną w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych. Zakres termomodernizacji (ulepszenia, na skutek których następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię) obejmować będzie zastosowanie urządzeń (zestawów kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych oraz pomp ciepła) wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych. Wobec braku definicji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w Prawie budowlanym wnioskodawca przyjął zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U.2017.130), że do przedsięwzięć termomodernizacyjnych zalicza się:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własności jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskiwania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Montaż instalacji – kolektorów słonecznych i pomp ciepła zostanie zakwalifikowany zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług jako Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, odwadniających, cieplnych, wentylacyjnych i klimatycznych – PKWiU 43.22.12.0 oraz w przypadku montażu instalacji fotowoltaicznych jako Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych – PKWiU 43.21.10.2.

Przed rozpoczęciem bezpośrednich prac instalacyjnych z mieszkańcem gminy, który złożył deklarację przystąpienia do projektu i został zakwalifikowany na podstawie regulaminu naboru i kryteriów wyboru jako uczestnik projektu, zostanie podpisana umowa cywilno-prawna. Umowa ustali zasady organizacyjno-finansowe udziału w projekcie, wzajemne zobowiązania stron, określi warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu.

Zapisy umowy będą informować, iż Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. poniesie koszty związane z przygotowaniem niezbędnych dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę zestawów instalacji OZE, wyłoni inspektora nadzoru inwestycji, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, poniesie koszty zarządzania projektem, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Ponadto Gmina poniesie koszty związane z nadzorem inwestycyjnym i promocją projektu zaliczane do kosztów kwalifikowanych.

Uczestnik projektu będzie dobrowolnie zobowiązywać się w umowie do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 40% kosztów dostawy i montażu instalacji OZE na swojej nieruchomości oraz do pokrycia 100% kosztów niekwalifikowanych projektu związanych m.in. z konieczną adaptacją i przystosowaniem pomieszczeń technicznych, dostosowaniem instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej do wymagań technicznych poszczególnych instalacji.

Dokładne wartości partycypacji w kosztach projektu będą znane uczestnikom projektu po wyłonieniu wszystkich wykonawców poszczególnych zadań ujętych w projekcie. Dokonanie wpłaty przez właściciela nieruchomości (uczestnika projektu) będzie warunkiem koniecznym do uczestniczenia w projekcie oraz pozostawać będzie w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanych na rzecz mieszkańców. Podpisywanie umów i wnoszenie wpłat przez uczestników projektu będzie realizowane od momentu podpisania umowy o dofinansowanie na realizację projektu pomiędzy beneficjentem (Gminą) a Instytucją Zarządzającą (Zarządem Województwa). Wnoszenie wpłat będzie możliwe w terminie wskazanym w umowie cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości – uczestnikiem projektu, jednak nie dłuższym niż termin wyznaczony wykonawcy na rzeczową realizację projektu.

Niedokonanie przez właściciela nieruchomości (uczestnika projektu) wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i skutkować będzie rozwiązaniem umowy. Umowa będzie ulegała rozwiązaniu również w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty tytułu prawnego do nieruchomości, niezrealizowania przez uczestnika projektu innych postanowień umowy.

W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy uczestnika projektu, będzie on zobowiązany do zwrotu całości nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż na jego nieruchomości instalacji OZE.

W umowie właściciel nieruchomości przekaże Gminie do bezpłatnego używania części nieruchomości o powierzchni niezbędnej do montażu instalacji OZE w budynku mieszkalnym lub budynku innym niż mieszkalny lub na/w gruncie, z przeznaczeniem na zainstalowanie instalacji i udzieli w tym zakresie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U.2017.1332 t.j.).

Właściciel wyrazi zgodę na udostępnienie Gminie w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym nieruchomości w celu przeprowadzenia niezbędnych prac adaptacyjnych związanych z montażem instalacji oraz koniecznością usług serwisowania i nadzoru instalacji w okresie trwałości projektu.

Po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji OZE pozostaną własnością Gminy przez cały czas realizacji projektu i przez 5-letni okres trwałości projektu, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu.

W umowie Gmina przekaże prawo używania instalacji OZE na potrzeby budynku lub lokalu mieszkalnego do chwili przejęcia na własność instalacji.

Umowa będzie zobowiązywała uczestnika projektu do wykorzystania wytworzonej energii cieplnej lub/i elektrycznej wyłącznie na własne potrzeby mieszkaniowe na terenie nieruchomości, w budynku lub lokalu mieszkalnym.

Po 5-letnim okresie trwałości projektu uczestnicy projektu – właściciele budynków, których nieruchomości zostaną wyposażone w kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła, przejmą prawo własności instalacji bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności instalacji zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez stronę przekazującą (Gminę) i przyjmującą (Właściciela nieruchomości).

Mieszkaniec nie otrzyma bezpośredniego dofinansowania. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie będzie przeznaczone na dopłaty do ceny instalacji OZE dla każdego mieszkańca, będzie to dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 wpływać będą na wyodrębniony rachunek Gminy założony w celu realizacji projektu. Gmina regulować będzie zobowiązania wobec wykonawców ze środków pochodzących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, wpłat mieszkańców oraz środków własnych. Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w projekcie. Do czasu otrzymania dofinansowania projekt będzie realizowany przy użyciu środków własnych Gminy oraz środków wpłaconych przez uczestników projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za wdrożenie projektu i będzie stroną umowy podpisywanej z wykonawcą instalacji OZE. Gmina, jako beneficjent przedsięwzięcia w ramach realizacji projektu w 2017 r. i 2018 r. będzie ponosić wydatki (m.in. na zakup i montaż urządzeń, pełnienie nadzoru inwestorskiego, promocji projektu) w pełnej wysokości na podstawie stosownych umów i faktur wystawionych przez wykonawców usług. Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy.

W przypadku nieuzyskania dofinansowania, Gmina zrezygnuje z realizacji projektu. Aktualnie Gmina jest w trakcie przygotowania wniosku i niezbędnych dokumentów (studium wykonalności inwestycji, opisu technicznego i parametrów technicznych wzorcowych instalacji OZE), którą opracowuje firma zewnętrzna, z którą Gmina ma podpisaną umowę. Gmina informuje, że do chwili obecnej nie dokonała jeszcze odliczenia podatku VAT, gdyż nie dokonała wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu. Gmina jest jednak przekonana, że przysługuje jej w tym zakresie prawo do odliczenia i zamierza z niego skorzystać po potwierdzeniu jej stanowiska przez Ministerstwo Finansów w interpretacji, o którą wystąpiła. Gmina w czasie realizacji projektu będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie VAT będzie kosztem niekwalifikowanym w projekcie, gdyż Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT. VAT może być wydatkiem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy nie podlega zwrotowi tzn. nie jest możliwe jego odzyskanie przez beneficjenta i chodzi tu o samą możliwość prawną odliczenia tego podatku, a nie faktyczną. Jeśli beneficjent na gruncie ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego – VAT w ramach projektu jest niekwalifikowany, nawet wtedy, gdy beneficjent nie skorzysta z przysługującego odliczenia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że źródłem współfinansowania świadczeń, o których jest mowa we wniosku będą środki jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) oraz środków organizacji międzynarodowej (Unii Europejskiej). Gmina będzie współuczestniczyła finansowo w projekcie poprzez ponoszenie kosztów przygotowania wniosku o dofinansowanie wraz z niezbędną dokumentacją, promocji projektu i nadzoru inwestorskiego. Środki finansowe Unii Europejskiej będą stanowiły 60% kosztów kwalifikowanych projektu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Gmina będzie świadczyła usługę montażu instalacji OZE (instalacji fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, pomp ciepła) wyłącznie na nieruchomościach, których właściciele (uczestnicy projektu), z którymi Gmina podpisze umowy, wniosą wkład własny na realizację projektu poprzez dokonanie wpłaty bezpośrednio na konto Gminy. Wyłącznie wpłata pełnej kwoty określonej w umowie, będzie warunkowała rozpoczęcie prac montażowych na nieruchomości właściciela (uczestnika projektu).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 3 listopada 2017 r.):

Czy świadczenie wynikające ze wsparcia jaki udzieli Gmina z udziałem funduszy europejskich (środków organizacji międzynarodowej – Unii Europejskiej) w trakcie realizacji projektu będzie stanowiło przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych i będzie wymagało sporządzenia przez Gminę rocznej informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) oraz przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu?

Zdaniem Wnioskodawcy – ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z 3 listopada 2017 r. – świadczenie wynikające ze wsparcia jakie udzieli Gmina z udziałem funduszy europejskich w trakcie realizacji projektu opisanego szerzej we wniosku, nie będzie stanowiło przychodu z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych ponieważ zgodnie ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 2032 ze zm.) świadczenie wpisuje się w katalog zwolnień przedmiotowych art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Należy potraktować je jako świadczenia częściowe odpłatne współfinansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego (Gminę) oraz organizację międzynarodową (Unię Europejską). Zgodnie z tak przyjętą interpretacją Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzenia rocznej informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) oraz przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu wynikającej z przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast kwestie dotyczące podatku od towarów i usług stanowią przedmiot odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9). Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z art. 20 ust. 1, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Należy podkreślić, że użyte w konstrukcji art. 20 ust. 1 ww. ustawy sformułowanie „w szczególności” świadczy o przykładowym katalogu przychodów z innych źródeł. Oznacza to, że przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wprost w tym przepisie.

Tym samym uznaje się że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca ma zamiar złożyć wniosek i ubiegać się o dofinasowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ogłoszonym konkursie zamkniętym (…) Efektywna i zielona energii (…) Wytwarzanie i dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 – projekty parasolowe. Wniosek będzie obejmował realizację projektu polegającego na montażu instalacji odnawialnych źródeł energii: kolektorów słonecznych do podgrzewania wody użytkowej, instalacji fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej, pomp ciepła centralnego ogrzewania i wody użytkowej w obrębie nieruchomości należących do mieszkańców Gminy. Inwestycja będzie realizowana w obrębie nieruchomości mieszkalnych osób fizycznych – mieszkańców gminy.

Gmina w ramach realizacji projektu świadczyć będzie na rzecz mieszkańców usługę polegającą na budowie instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, której zakończenie nastąpi w momencie przejęcia tych instalacji przez właściciela – uczestnika projektu. Instalacja taka będzie miała charakter usługi złożonej, na którą składać się będzie dostawa urządzeń, montaż, wykonanie oraz użyczenie instalacji do użytkowania a następnie po upływie okresu trwałości projektu przekazanie jej na własność właścicielom nieruchomości mieszkalnych.

Przed rozpoczęciem bezpośrednich prac instalacyjnych z mieszkańcem gminy, który złożył deklarację przystąpienia do projektu i został zakwalifikowany na podstawie regulaminu naboru i kryteriów wyboru jako uczestnik projektu, zostanie podpisana umowa cywilno-prawna. Umowa ustali zasady organizacyjno-finansowe udziału w projekcie, wzajemne zobowiązania stron, określi warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu.

Zapisy umowy będą informować, iż Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. poniesie koszty związane z przygotowaniem niezbędnych dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę zestawów instalacji OZE, wyłoni inspektora nadzoru inwestycji, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, poniesie koszty zarządzania projektem, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Ponadto Gmina poniesie koszty związane z nadzorem inwestycyjnym i promocją projektu zaliczane do kosztów kwalifikowanych.

Uczestnik projektu będzie dobrowolnie zobowiązywać się w umowie do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 40% kosztów dostawy i montażu instalacji OZE na swojej nieruchomości oraz do pokrycia 100% kosztów niekwalifikowanych projektu związanych m.in. z konieczną adaptacją i przystosowaniem pomieszczeń technicznych, dostosowaniem instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej do wymagań technicznych poszczególnych instalacji.

W umowie właściciel nieruchomości przekaże Gminie do bezpłatnego używania części nieruchomości o powierzchni niezbędnej do montażu instalacji OZE. Po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji OZE pozostaną własnością Gminy przez cały czas realizacji projektu i przez 5-letni okres trwałości projektu, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu.

W umowie Gmina przekaże prawo używania instalacji OZE na potrzeby budynku lub lokalu mieszkalnego do chwili przejęcia na własność instalacji. Umowa będzie zobowiązywała uczestnika projektu do wykorzystania wytworzonej energii cieplnej lub/i elektrycznej wyłącznie na własne potrzeby mieszkaniowe na terenie nieruchomości, w budynku lub lokalu mieszkalnym.

Po 5-letnim okresie trwałości projektu uczestnicy projektu – właściciele budynków, których nieruchomości zostaną wyposażone w kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła, przejmą prawo własności instalacji bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Mieszkaniec nie otrzyma bezpośredniego dofinansowania. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie będzie przeznaczone na dopłaty do ceny instalacji OZE dla każdego mieszkańca, będzie to dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacja projektu.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w związku z zamontowaniem instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach mieszkańca, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po okresie trwania projektu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotowe świadczenie będzie objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za nieprawidłowe, bowiem w przedmiotowej sprawie w ogóle nie powstanie przychód.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj