Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.128.2017.1.MS
z 3 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W. P. (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 1454) od 1 stycznia 2017 r. przeszło na scentralizowany model rozliczania podatku VAT wspólnie z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, nieposiadającymi osobowości prawnej, w tym z Medyczno-Społecznym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w R. (dalej: MSCKZiU).

MSCKZiU zostało utworzone na mocy Uchwały Nr XLIV/897/14 Sejmiku W. P. z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie utworzenia Medyczno-Społecznego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w R. MSCKZiU jest zespołem szkół w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.). W jego skład wchodzi Medyczna Szkoła Policealna w R. i Policealna Szkoła Medyczno-Społeczna dla Dorosłych w R. Organem prowadzącym MSCKZiU jest Samorząd W. P. Zgodnie z § 4 Załącznika Nr 2 do Uchwały Nr XLIV/897/14 Sejmiku W. P. z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie utworzenia Medyczno-Społecznego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w R., celem MSCKZiU jest realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonych w szczególności w ustawie o systemie oświaty, Statucie Medycznej Szkoły Policealnej w R. oraz Statucie Policealnej Szkoły Medyczno-Społecznej dla Dorosłych w R., a także organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego. MSCKZiU podejmuje ponadto działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej. Zadania te MSCKZiU wykonuje w ramach swojej działalności jako szkoła publiczna i nie pobiera żadnych opłat z tytułu ich realizacji.

Ponadto, w ramach swojej działalności MSCKZiU wykonuje bądź może wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, za które może pobierać wynagrodzenie, takie jak: sprzedaż złomu i makulatury, sprzedaż drewna, najem gabinetów lekarskich, sali wykładowej, pokojów i innych powierzchni, świadczenie usług wykonywanych w ramach pracowni przedmiotowych (np. masaż, usługi kosmetyczne), sprzedaż osobom fizycznym towarów wykonywanych w ramach pracowni przedmiotowych, refundacja poniesionych wydatków z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w związku z organizacją egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe (w ramach refakturowania).

W sierpniu 2017 r. MSCKZiU uzyskało dofinansowanie na realizację projektu pn. „...” (dalej: Projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. P. na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa IX - Jakość edukacji i kompetencji w regionie, działanie 9.4 - Poprawa jakości kształcenia zawodowego). Okres realizacji Projektu ustalony został we wniosku o dofinansowanie i obejmuje okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2019 r.

Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa jakości oraz efektywności kształcenia w MSCKZiU. Celem szczegółowym Projektu jest wzrost zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe poprzez poprawę jakości szkolnictwa zawodowego dostosowanego do potrzeb rynku pracy oraz wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.

W ramach projektu przewiduje się realizację nw. zadań tzw. bezpośrednich:

  1. organizacja staży zawodowych dla słuchaczy MSCKZiU w R. Przewiduje się skierowanie na staże zawodowe 100 słuchaczy do podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego szkoły. W ramach ww. zadania poniesione zostaną następujące koszty: wypłata stypendium stażowego dla słuchaczy za zrealizowanie 150 godzin stażu, koszt składek na ubezpieczenia społeczne po stronie stażysty i podmiotu kierującego na staż, zakup odzieży roboczej dla stażystów, koszt wynagrodzenia opiekunów stażystów u pracodawcy w postaci refundacji pracodawcy dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty;
  2. doskonalenie umiejętności i kompetencji nauczycieli zawodu MSCKZiU. Przewiduje się przeprowadzenie szkoleń doskonalących w zakresie tematycznym związanym z nauczanym zawodem dla 7 nauczycieli kształcenia zawodowego. W ramach zadania planuje się ponieść koszty przeprowadzenia 5 szkoleń doskonalących w celu podniesienia przez nauczycieli kwalifikacji zawodowych oraz nabycia nowych kompetencji;
  3. wyposażenie pracowni szkolnych MSCKZiU. Przewiduje się zakup, dostawę oraz montaż elementów wyposażenia (sprzęt dydaktyczny i pomoce dydaktyczne) dla 6 pracowni szkolnych w celu tworzenia w szkole warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów. Zakupiony w ramach projektu sprzęt i pomoce dydaktyczne służyć będą słuchaczom MSCKZiU wyłącznie do celów dydaktycznych.

W ramach Projektu poniesione zostaną również koszty tzw. pośrednie związane z administracyjną obsługą projektu.

Wszystkie działania podejmowane do realizacji w ramach Projektu stanowić będą uzupełnienie publicznej działalności MSCKZiU wynikającej ze Statutu. Innymi słowy - wszelkie zakupy dokonywane w ramach Projektu związane będą z działalnością publiczną MSCKZiU tj. działalnością dydaktyczną, prowadzoną w ramach działalności szkoły publicznej. Wnioskodawca pragnie w szczególności podkreślić, iż pomimo faktu, że może on wykonywać określone czynności podlegające opodatkowaniu VAT, to żadne z działań podejmowanych z tytułu realizacji Projektu nie będzie z nimi związane - przykładowo, w przypadku ewentualnego odpłatnego najmu sal, jego przedmiotem nie będą sale wyposażone w sprzęt i pomoce zakupione ze środków uzyskanych z tytułu realizacji Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak z kolei stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści zacytowanego przepisu wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że choć MSCKZiU jako podmiot objęty centralizacją rozliczeń może wykonywać przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) czynności podlegające opodatkowaniu VAT, to towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane na ich potrzeby. Wspomniane towary i usługi będą bowiem wykorzystywane dla celów działalności publicznej wykonywanej przez MSCKZiU tj. nieodpłatnych zadań dydaktycznych i edukacyjnych, co pozostaje poza zakresem ustawy o VAT.

W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym nie zostaną spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uzależniające powstanie prawa do odliczenia podatku VAT od wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika VAT. Wnioskodawca (działając za pośrednictwem MSCKZiU) w ramach zakupów realizowanych w ramach Projektu nie działa bowiem jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej realizujący zadania z zakresu nieodpłatnej edukacji. Ponadto, nawet gdyby uznać, że Wnioskodawca realizując Projekt działa jako podatnik VAT, to nabyte towary i usługi nie są przez niego wykorzystywane dla celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Jak bowiem wskazano, wszelkie zakupy w ramach projektu są związane z działalnością publiczną (nieodpłatnymi usługami edukacji), niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca pragnie przy tym dodać, że nawet gdyby działalność ta podlegała przepisom ustawy o VAT, to jako działalność dydaktyczna podlegałaby zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (według którego zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane). Nawet zatem w takim przypadku Wnioskodawcy i tak nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonanych w ramach Projektu.

Tym samym nie jest spełniona żadna z przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku VAT, wymieniona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2017 r., poz. 2096), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy działa Medyczno-Społeczne Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (MSCKZiU) będące samorządową jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej. W jego skład wchodzi Medyczna Szkoła Policealna w R. i Policealna Szkoła Medyczno-Społeczna dla Dorosłych w R. Organem prowadzącym MSCKZiU jest Samorząd W. P. Zgodnie z § 4 Załącznika Nr 2 do Uchwały Nr XLIV/897/14 Sejmiku W. P. z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie utworzenia Medyczno-Społecznego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w R., celem MSCKZiU jest realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonych w szczególności w ustawie o systemie oświaty, Statucie Medycznej Szkoły Policealnej w R. oraz Statucie Policealnej Szkoły Medyczno-Społecznej dla Dorosłych w R., a także organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego. MSCKZiU podejmuje ponadto działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej. Zadania te MSCKZiU wykonuje w ramach swojej działalności jako szkoła publiczna i nie pobiera żadnych opłat z tytułu ich realizacji.

W sierpniu 2017 r. MSCKZiU uzyskało dofinansowanie na realizację projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. P. na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa IX - Jakość edukacji i kompetencji w regionie, działanie 9.4 - Poprawa jakości kształcenia zawodowego). Okres realizacji Projektu ustalony został we wniosku o dofinansowanie i obejmuje okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 października 2019 r.

Celem bezpośrednim Projektu jest poprawa jakości oraz efektywności kształcenia w MSCKZiU. Celem szczegółowym Projektu jest wzrost zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe poprzez poprawę jakości szkolnictwa zawodowego dostosowanego do potrzeb rynku pracy oraz wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.

W ramach projektu przewiduje się realizację nw. zadań tzw. bezpośrednich:

  1. organizacja staży zawodowych dla słuchaczy MSCKZiU w R. Przewiduje się skierowanie na staże zawodowe 100 słuchaczy do podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego szkoły. W ramach ww. zadania poniesione zostaną następujące koszty: wypłata stypendium stażowego dla słuchaczy za zrealizowanie 150 godzin stażu, koszt składek na ubezpieczenia społeczne po stronie stażysty i podmiotu kierującego na staż, zakup odzieży roboczej dla stażystów, koszt wynagrodzenia opiekunów stażystów u pracodawcy w postaci refundacji pracodawcy dodatku do wynagrodzenia opiekuna stażysty;
  2. doskonalenie umiejętności i kompetencji nauczycieli zawodu MSCKZiU. Przewiduje się przeprowadzenie szkoleń doskonalących w zakresie tematycznym związanym z nauczanym zawodem dla 7 nauczycieli kształcenia zawodowego. W ramach zadania planuje się ponieść koszty przeprowadzenia 5 szkoleń doskonalących w celu podniesienia przez nauczycieli kwalifikacji zawodowych oraz nabycia nowych kompetencji;
  3. wyposażenie pracowni szkolnych MSCKZiU. Przewiduje się zakup, dostawę oraz montaż elementów wyposażenia (sprzęt dydaktyczny i pomoce dydaktyczne) dla 6 pracowni szkolnych w celu tworzenia w szkole warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów. Zakupiony w ramach projektu sprzęt i pomoce dydaktyczne służyć będą słuchaczom MSCKZiU wyłącznie do celów dydaktycznych.

W ramach Projektu poniesione zostaną również koszty tzw. pośrednie związane z administracyjną obsługą projektu.

Wszystkie działania podejmowane do realizacji w ramach Projektu stanowić będą uzupełnienie publicznej działalności MSCKZiU wynikającej ze Statutu. wszelkie zakupy dokonywane w ramach Projektu związane będą z działalnością publiczną MSCKZiU tj. działalnością dydaktyczną, prowadzoną w ramach działalności szkoły publicznej. Wnioskodawca podkreśla, iż pomimo faktu, że może on wykonywać określone czynności podlegające opodatkowaniu VAT, to żadne z działań podejmowanych z tytułu realizacji Projektu nie będzie z nimi związane - przykładowo, w przypadku ewentualnego odpłatnego najmu sal, jego przedmiotem nie będą sale wyposażone w sprzęt i pomoce zakupione ze środków uzyskanych z tytułu realizacji Projektu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy w odniesieniu do planowanego projektu Województwo będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z wniosku wynika, że opisany projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Województwa, o których mowa w ustawie o samorządzie województwa i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca wskazał, iż pomimo faktu, że może on wykonywać określone czynności podlegające opodatkowaniu VAT, to żadne z działań podejmowanych z tytułu realizacji Projektu nie będzie z nimi związane. Przykładowo, podkreślił, że w przypadku ewentualnego odpłatnego najmu sal, jego przedmiotem nie będą sale wyposażone w sprzęt i pomoce zakupione ze środków uzyskanych z tytułu realizacji projektu.

W konsekwencji, zakupione w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi Wnioskodawca nie będzie nabywał w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, dokonując tych zakupów, Wnioskodawca nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie – mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji ww. projektu – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. „...” Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności gdyby efekty wskazanego we wniosku projektu służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj