Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.379.2018.1.AŻ
z 17 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów pn.: „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż”, „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (…)”, „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów pn.: „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż”, „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (...)”, „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (...)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2017 r, poz. 1149), zwanej dalej „Ustawą”. Zgodnie z art. 4 ust. 2 Ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego, w tym nieodpłatne prowadzenie szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d Ustawy, Ośrodek może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej, niezwiązane z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Ośrodek przystąpił do I Edycji konkursu ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako podmiot wdrażający dla działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Złożone wnioski o przyznanie pomocy otrzymały najwyższą liczbę punktów i uzyskały pierwsze miejsce. Aktualnie Ośrodek uzupełnia dokumenty wymagane przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy. Ośrodek będzie realizował trzy projekty pn.:

  1. „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż (...)”,
  2. „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (...)”,
  3. „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (...)”.

Szkolenia będą służyć rozwojowi umiejętności zawodowych rolników, będą obejmować w szczególności tematykę związaną z zarządzaniem, technologią i organizacją produkcji w gospodarstwie. Będą to szkolenia 1-dniowe stacjonarne (łącznie 7 godzin lekcyjnych), a z zakresu nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego 2-dniowe (łącznie 14 godz. lekcyjnych) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i programu komputerowego w grupach 10-30 lub 15-30 osobowych. Projekty realizowane będą na obszarze województwa.

Realizacja projektów przyczyni się do zwiększenia bazy wiedzy i innowacyjności na obszarach wiejskich oraz wzmacniania powiązań między rolnictwem i leśnictwem a badaniami i innowacją, a także będzie promować uczenie się przez całe życie, w celu zwiększenia potencjału ludzkiego w sektorze rolnym i leśnym. Celem szczegółowym szkoleń, zgodnie z PROW 2014-2020, jest poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej. Szkolenia i informacje udostępniane w ramach działań będą ukierunkowane na tematy użyteczne osobom pracującym w sektorze rolnictwa i leśnictwa dla ich rozwoju zawodowego i poprawy funkcjonowania ich gospodarstw. Zapewnią one zainteresowanym osobom dostęp do najbardziej aktualnej wiedzy, norm i wymogów wzajemnej zgodności, w tym do wyników badań oraz nowych innowacyjnych rozwiązań, również z zakresu ochrony środowiska i zmian klimatu.

Udział w szkoleniach będzie dobrowolny i całkowicie bezpłatny. Program szkolenia będzie realizowany zgodnie z programem podanym w ogłoszeniu o konkursie. Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

Przed realizacją kosztów stanowiących koszty kwalifikowalne w ramach realizacji projektu niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Związane jest to z uznaniem lub nieuznaniem podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowalny. Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektów będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz środki krajowe. Finansowanie szkoleń będzie polegało na refundacji kosztów Ośrodkowi w wysokości 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z § 7 pkt 1 ust. 1 rozporządzenia MRiRW z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Ponadto zgodnie z § 7 pkt 2 wymienionego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn, zm.).

W ramach projektu ponoszone będą następujące wydatki:

  • nabór ostatecznych odbiorców,
  • zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych do realizacji operacji,
  • opracowania, powielenia i drukowania materiałów szkoleniowych,
  • najmu pomieszczeń na potrzeby realizacji operacji,
  • wynagrodzenia kadry dydaktycznej,
  • wynagrodzenia osób pełniących funkcje związane z kierowaniem operacji,
  • dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej oraz ostatecznych odbiorców,
  • związanych z realizacją operacji podróży służbowych pracowników,
  • pośrednie koszty operacji (najem powierzchni biurowych, energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, usług księgowych, usług pocztowych i prawnych).

Ponoszone wydatki nie są i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek realizując projekty:

  1. „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż”,
  2. „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (...)”,
  3. „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (...)”,

ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane do realizacji przez Ośrodek usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych.

Podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W związku z powyższym, Ośrodkowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przystąpił do I Edycji konkursu ogłoszonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako podmiot wdrażający. Złożone wnioski o przyznanie pomocy otrzymały najwyższą liczbę punktów i uzyskały pierwsze miejsce. Aktualnie Ośrodek uzupełnia dokumenty wymagane przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy. Wnioskodawca będzie realizował trzy projekty pn.:

  1. „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż (...)”,
  2. „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (...)”,
  3. „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (...)”.

Szkolenia będą służyć rozwojowi umiejętności zawodowych rolników, będą obejmować w szczególności tematykę związaną z zarządzaniem, technologią i organizacją produkcji w gospodarstwie. Będą to szkolenia 1-dniowe stacjonarne z zakresu nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego 2-dniowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i programu komputerowego w grupach 10-30 lub 15-30 osobowych. Projekty realizowane będą na obszarze województwa. Realizacja projektów przyczyni się do zwiększenia bazy wiedzy i innowacyjności na obszarach wiejskich oraz wzmacniania powiązań między rolnictwem i leśnictwem a badaniami i innowacją, a także będzie promować uczenie się przez całe życie, w celu zwiększenia potencjału ludzkiego w sektorze rolnym i leśnym. Celem szczegółowym szkoleń, zgodnie z PROW 2014-2020, jest poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej. Szkolenia i informacje udostępniane w ramach działań będą ukierunkowane na tematy użyteczne osobom pracującym w sektorze rolnictwa i leśnictwa dla ich rozwoju zawodowego i poprawy funkcjonowania ich gospodarstw. Zapewnią one zainteresowanym osobom dostęp do najbardziej aktualnej wiedzy, norm i wymogów wzajemnej zgodności, w tym do wyników badań oraz nowych innowacyjnych rozwiązań, również z zakresu ochrony środowiska i zmian klimatu. Udział w szkoleniach będzie dobrowolny i całkowicie bezpłatny. Program szkolenia będzie realizowany zgodnie z programem podanym w ogłoszeniu o konkursie. Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury zakupu dotyczące realizacji projektów będą wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów wiejskich oraz środki krajowe. Finansowanie szkoleń będzie polegało na refundacji kosztów Ośrodkowi w wysokości 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych. W ramach projektu ponoszone będą następujące wydatki:

  • nabór ostatecznych odbiorców,
  • zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych do realizacji operacji,
  • opracowania, powielenia i drukowania materiałów szkoleniowych,
  • najmu pomieszczeń na potrzeby realizacji operacji,
  • wynagrodzenia kadry dydaktycznej,
  • wynagrodzenia osób pełniących funkcje związane z kierowaniem operacji,
  • dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej oraz ostatecznych odbiorców,
  • związanych z realizacją operacji podróży służbowych pracowników,
  • pośrednie koszty operacji (najem powierzchni biurowych, energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, usług księgowych, usług pocztowych i prawnych).

Ponoszone wydatki nie są i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Ośrodek realizując przedmiotowe projekty ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji tych projektów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – ponoszone wydatki nie są i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji ww. projektów, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując projekty pn.: „Szkolenia w zakresie nowoczesnych technologii uprawy zbóż”, „Szkolenia w zakresie norm i wymogów wzajemnej zgodności (...)”, „Szkolenia w zakresie nowoczesnego chowu świń i bydła mięsnego (...)” nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji tych projektów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj