Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.40123.335.2018.2.HW
z 30 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 27 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją operacji pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją operacji pn.: „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (dalej: Wnioskodawca, Gmina, Zainteresowany) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek) oraz dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Gminy. Gmina realizuje operację pn. „…”. Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 3 listopada 2017 r. Celem realizowanej operacji jest odnowienie trzech stawów wraz z zagospodarowaniem, odnowienie dwóch rowów melioracyjnych oraz wykonanie nasadzeń śródpolnych i przydrożnych w celu ochrony i odnowy stosunków wodnych i krajobrazu wiejskiego, szczególnie w zakresie poprawiającym ich zdolności retencyjne i walory krajobrazowe. Operacja zakłada zachowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczego. Stawy oraz rowy melioracyjne znajdujące się wśród pól uprawnych i łąk spełniają głównie funkcje retencyjne i wpływają na kształtowanie się lokalnego klimatu i krajobrazu wiejskiego. Operacja obejmuje realizację następujących działań:

  1. odnowienie dwóch stawów poprzez zabudowę zbiorników oraz stworzenie przy jednym ze zbiorników zjazdu przeciwpożarowego do wodowania sprzętu pływającego zaspokajającego potrzeby mieszkańców;
  2. przebudowę jednego stawu wraz z budową rurociągu i pomostu drewnianego;
  3. odnowienie dwóch rowów melioracyjnych poprzez ich odmulenie;
  4. wykonanie nasadzeń śródpolnych przy zbiorniku wodnym oraz nasadzeń przydrożnych przy drodze.

Po wykonaniu ww. prac zbiorniki wodne będą wykorzystywane przede wszystkim jako zbiorniki retencyjne, jak również jako obiekty rekreacyjne, tj. miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z odnowionych terenów – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie powierzchni wokół zbiorników, w tym za możliwość korzystania z wybudowanego pomostu i zjazdu przeciwpożarowego. Zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Gmina zleciła wykonanie operacji podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, który jest czynnym podatnikiem VAT. W konsekwencji w związku z operacją Gmina otrzymuje zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na operację za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Przedmiotowe zadanie Gmina realizuje na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie.

Ponadto w piśmie z dnia 27 sierpnia 2018 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wyjaśnił, co następuje.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy. W szczególności przedmiotowe zadania zostały wskazane w następujących przepisach:

  1. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
  2. w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym,
  3. w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym,
  4. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.

W statucie Gminy nie zostały sprecyzowane dodatkowo zadania Wnioskodawcy, niemniej określa ona że Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, a zatem działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i w konsekwencji jej zadaniami są m.in. zadania wymienione powyżej.

Z perspektywy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.) realizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby ewidencji VAT. Tym samym efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Celem realizowanej operacji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez ochronę i odnowę stosunków wodnych i krajobrazu wiejskiego, szczególnie w zakresie poprawiającym zdolności retencyjne i walory krajobrazowe. Po wykonaniu ww. prac zbiorniki wodne będą wykorzystywane przede wszystkim jako zbiorniki retencyjne, jak również jako obiekty rekreacyjne, tj. miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Zdaniem Gminy, takie korzystanie z efektów realizacji ww. operacji stanowi wykonywanie czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na operację pn. „…” w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na operację pn. „…” w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Uzasadnienie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2017, poz. 1221, ze zm., dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego wraz ze swoimi scentralizowanymi dla celów VAT jednostkami organizacyjnymi mogą występować w dwojakim charakterze:

    1. podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz
    2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina realizuje operację pn. „…”, którego głównym celem jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez ochronę i odnowę stosunków wodnych i krajobrazu wiejskiego, szczególnie w zakresie poprawiającym zdolności retencyjne i walory krajobrazowe. Operacja polega na odnowieniu trzech stawów wraz z zagospodarowaniem, odnowieniu dwóch rowów melioracyjnych oraz wykonaniu nasadzeń śródpolnych i przydrożnych. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wnika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie wykorzystywała w przeszłości, nie wykorzystuje w trakcie realizacji inwestycji i nie będzie wykorzystywała po realizacji operacji trzech odnowionych stawów, dwóch oczyszczonych rowów melioracyjnych oraz wykonanych nasadzeń śródpolnych i przydrożnych do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy. Wobec powyższego Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na operację. W ramach realizowanego przedsięwzięcia wszystkie wydatki na operację będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy w związku z operacji. Mając powyższe na uwadze, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na operację pn. „…” w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z poźn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1, 12, 14 i pkt 15 cyt. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
  • zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12);
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (pkt 14);
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Stosownie do art. 9 ust. 2 tej ustawy, gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 9 ust. 3 cyt. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Gminy. Gmina realizuje operację pn. „….”. Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 3 listopada 2017 r. Celem realizowanej operacji jest odnowienie trzech stawów wraz z zagospodarowaniem, odnowienie dwóch rowów melioracyjnych oraz wykonanie nasadzeń śródpolnych i przydrożnych w celu ochrony i odnowy stosunków wodnych i krajobrazu wiejskiego, szczególnie w zakresie poprawiającym ich zdolności retencyjne i walory krajobrazowe. Operacja zakłada zachowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczego. Stawy oraz rowy melioracyjne znajdujące się wśród pól uprawnych i łąk spełniają głównie funkcje retencyjne i wpływają na kształtowanie się lokalnego klimatu i krajobrazu wiejskiego. Operacja obejmuje realizację następujących działań:

  1. odnowienie dwóch stawów poprzez zabudowę zbiorników oraz stworzenie przy jednym ze zbiorników zjazdu przeciwpożarowego do wodowania sprzętu pływającego zaspokajającego potrzeby mieszkańców;
  2. przebudowę jednego stawu wraz z budową rurociągu i pomostu drewnianego;
  3. odnowienie dwóch rowów melioracyjnych poprzez ich odmulenie;
  4. wykonanie nasadzeń śródpolnych przy zbiorniku wodnym w … oraz nasadzeń przydrożnych przy drodze.

Po wykonaniu ww. prac zbiorniki wodne będą wykorzystywane przede wszystkim jako zbiorniki retencyjne, jak również jako obiekty rekreacyjne, tj. miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z odnowionych terenów – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie powierzchni wokół zbiorników, w tym za możliwość korzystania z wybudowanego pomostu i zjazdu przeciwpożarowego. Zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Gmina zleciła wykonanie operacji podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych, który jest czynnym podatnikiem VAT. W konsekwencji w związku z operacją Gmina otrzymuje zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy.

W szczególności przedmiotowe zadania zostały wskazane w następujących przepisach:

  1. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
  2. w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym,
  3. zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym,
  4. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.

W statucie Gminy nie zostały sprecyzowane dodatkowo zadania Wnioskodawcy, niemniej określa ona że Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, a zatem działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i w konsekwencji jej zadaniami są m.in. zadania wymienione powyżej.

Z perspektywy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług realizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby ewidencji VAT. Tym samym efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Celem realizowanej operacji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez ochronę i odnowę stosunków wodnych i krajobrazu wiejskiego, szczególnie w zakresie poprawiającym zdolności retencyjne i walory krajobrazowe. Po wykonaniu ww. prac zbiorniki wodne będą wykorzystywane przede wszystkim jako zbiorniki retencyjne, jak również jako obiekty rekreacyjne, tj. miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Zdaniem Gminy, takie korzystanie z efektów realizacji ww. operacji stanowi wykonywanie czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na operację pn. „…” w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z odnowionych terenów – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie powierzchni wokół zbiorników, w tym za możliwość korzystania z wybudowanego pomostu i zjazdu przeciwpożarowego. Z perspektywy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług realizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby ewidencji VAT. Tym samym – w ocenie Gminy – efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zatem w analizowanej sprawi podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na operację pn. „…” w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj