Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.188.2018.5.MP
z 17 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wyniku uwzględnienia w całości skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 20 lipca 2018 r.), uzupełnionej pismem z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.), z urzędu zmienia interpretację indywidualną z dnia 15 czerwca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.188.2018.2.MP i uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 7 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej po datku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 21 maja 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.188.2018.1.MP, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie zostało wysłane w dniu 21 maja 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 28 maja 2018 r.). W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 4 czerwca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje dwa projekty współfinansowane ze Środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. Pierwszy z nich pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” uzyskał dofinansowanie w ramach poddziałania 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014 - 2020 (RPO W…). Na mocy Uchwały Zarządu Województwa projekt nr …, został wybrany do dofinansowania w maksymalnej kwocie 710 242 zł 72 gr.

W ramach zakresu rzeczowego przewiduje się wymianę: 62 szt. kotłów nowej generacji spalające paliwo gazowe, 15 szt. nowoczesnych kotłów na biomasę (odnawialne źródła energii) oraz modernizację starych instalacji w ilości 77, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowego systemu ogrzewania.

Drugi projekt pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)” uzyskał dofinansowanie w ramach działania 4.4. Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza - Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014 - 2020 (RPO W…). Na mocy Uchwały Zarządu Województwa projekt nr …, został wybrany do dofinansowania w maksymalnej kwocie 920 894 zł 98 gr.

W ramach zakresu rzeczowego przewiduje się wymianę: 99 szt. kotłów nowej generacji, 4 szt. pomp ciepła oraz modernizację starych instalacji w ilości 103, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowego systemu ogrzewania.

W przypadku obu projektów beneficjentami projektu będą mieszkańcy Gminy oraz osoby fizyczne posiadające na terenie Gminy budynki mieszkalne, dla których jedyną funkcją jest zamieszkiwanie przez osoby fizyczne i w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

W obu projektach wsparcie następuje poprzez udzielenie właścicielom budynków mieszkalnych dotacji celowej stanowiącej refundację poniesionych wydatków.

Forma i wysokość dofinansowania poszczególnych inwestycji przedstawia się następująco:

  1. Dotacja na zmianę sposobu ogrzewania budynku udzielana jest na pokrycie kosztów zmiany systemu ogrzewania i wynosi:
      1. 550 zł/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w ocenie,
      2. 500 zł/kW dla zapotrzebowania
      1. 550 zł/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w ocenie,
      2. 500 zł/kW dla zapotrzebowania powyżej 10 kW do 15 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w ocenie,
      3. 450 zł/kW dla zapotrzebowania powyżej 15 kW do 20 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w ocenie,
      4. 400 zł/kW dla zapotrzebowania powyżej 20 kW mocy wyznaczonej w ocenie.
  2. Maksymalna wielkość dofinansowania będzie wynosiła nie więcej niż 8 000 zł (słownie: osiem tysięcy złotych).
  3. Dofinansowanie do instalacji wewnętrznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania urządzenia grzewczego dla budynku jednorodzinnego 80 zł za każdy metr kwadratowy ogrzewanej powierzchni, ale nie więcej niż do 1 070 zł (jednego tysiąca siedemdziesięciu) w przypadku pieca gazowego i do 800 zł (ośmiuset) w przypadku pieca na paliwo stałe.
  4. Ostateczna wysokość dotacji zostanie ustalona na podstawie bezpłatnej oceny energetycznej.
  5. Ostateczna wysokość przekazanej Dotacji będzie ustalana indywidualnie na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych oraz przeprowadzonej kontroli bezpośrednio po realizacji inwestycji.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał:

Dotacje, o których mowa we wniosku nie są dotacjami w rozumieniu art. 221 ustawy o finansach publicznych. Realizowany program pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” jest współfinansowany ze środków europejskich o jakich mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych.

Realizowany program pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)” jest współfinansowany ze środków europejskich o jakich mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych.

Wypłacone przez Wnioskodawcę dotacje stanowiły będą wyłącznie świadczenie pieniężne, które zostaną wypłacone bezpośrednio uczestnikom projektu jako zwrot uprzednio poniesionych przez tych uczestników wydatków. Dotacje wypłacane w ramach ww. programów uczestnikom projektu, będą stanowiły świadczenie nieodpłatne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Gmina przekazując osobom fizycznym dotację w ramach programów „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” oraz „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)” na częściową refundację kosztów wymiany wyeksploatowanych pieców oraz montaż nowej instalacji, zobowiązana będzie, jako Płatnik pobrać i odprowadzić na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent projektu, tj. mieszkaniec Gminy lub osoba posiadająca na terenie Gminy budynek mieszkalny i biorąca udział w projektach polegających na wymianie pieców oraz modernizacji instalacji korzystał będzie ze zwolnienia w podatku dochodowym, w zakresie środków uzyskiwanych w formie dotacji. Podstawą prawną zwolnienia będzie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r.. poz. 200), który stanowi, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

Wnioskodawca w oparciu o uzupełniony opis stoi na stanowisku, że Wnioskodawca/Gmina realizując programy „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” oraz „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)”, nie jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika podatku dochodowego w zakresie obowiązku pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjenci, tj. mieszkańcy otrzymujący dotację, korzystać będą ze zwolnienia w podatku dochodowym, w zakresie środków uzyskiwanych w formie dotacji, o jakiej mowa art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200).

Wobec powyższego nie zajdą okoliczności opisane w Rozdziale 7 „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników” ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w dniu 15 czerwca 2018 r. interpretację indywidualną Nr 0113-KDIPT2-2.4011.188.2018.2.MP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Interpretację doręczono w dniu 18 czerwca 2018 r.

W dniu 20 lipca 2018 r. (data nadania 16 lipca 2018 r.) do tutejszego Organu wpłynęła skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w związku z wydaną interpretacją indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 15 czerwca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.188.2018.2.MP, złożona na podstawie art. 50 § 1, art. 52 § 1, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302).

W dniu 10 sierpnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynęło złożone przez Skarżącego na piśmie z dnia 10 sierpnia 2018 r. uzupełnienie ww. skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w którym nastąpiło częściowe cofnięcie skargi w zakresie naruszenia przepisów postępowania w toku wydawania interpretacji indywidualnej.

W złożonej skardze i jej uzupełnieniu, wydanej interpretacji indywidualnej:

  1. zarzucono naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.; dalej jako u.p.d.o.f.) przez błędną jego interpretację, w wyniku której uznano, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym przychód z tytułu wypłaconych osobom fizycznym dotacji na dofinansowanie wymiany źródła ciepła nie może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie; oraz
  2. wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej w całości i zasądzenie na rzecz Strony Skarżącej kosztów postępowania według norm przepisanych.

Skarżący w skardze zgadza się ze stanowiskiem przedstawionym w zaskarżonej interpretacji, że wypłacane środki nie mogą skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. Jednakże Jego zdaniem, nie można zgodzić się ze stanowiskiem o braku możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (który w zaskarżonej sprawie nie ma zastosowania). Z powyższego wynika, że aby można było zastosować zwolnienie od opodatkowania, spełnione muszą być łącznie dwa warunki: dotacja musi być dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz źródłem środków musi być budżet państwa lub budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 powoływanej ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4. 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Skarżący podaje, że Rada Miejska w dniu 24 sierpnia 2017 r. podjęła uchwałę nr …, w sprawie zasad udzielania dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych w ramach Projektów finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014 - 2020 na terenie Gminy, gdzie w § 9 zostało wskazane, że ,,Dotacje wypłacane będą do wysokości środków posiadanych w budżecie Gminy przeznaczonych na realizację Inwestycji w danym roku budżetowym”.

W skardze wskazano, że dotacje wypłacane są na podstawie art. 403 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska, a nie na podstawie ustawy o finansach publicznych. Jednakże zgodnie z brzmieniem art. 403 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska (podstawa prawna uchwały Rady Miejskiej), tak udzielona dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Należy więc uznać, że źródłem dotacji jest budżet jednostki samorządu terytorialnego, tak więc za spełniony należy uznać warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f. mówiący o źródle dotacji.

W związku z powyższym należy uznać, że Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną będącą przedmiotem skargi naruszył przepisy prawa materialnego, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f.

W wyniku ponownej analizy sprawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302).

W myśl art. 54 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miało miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będąca Wnioskodawcą ubiega się o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Program po nazwą „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)”, uzyskał dofinansowanie w ramach poddziałania 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014 - 2020 (RPO W…). Na mocy Uchwały Zarządu Województwa projekt nr …, został wybrany do dofinansowania w maksymalnej kwocie 710 242 zł 72 gr. Realizowany program pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” jest współfinansowany ze środków europejskich, o jakich mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych.

Drugi program pod nazwą „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)”, uzyskał dofinansowanie w ramach działania 4.4. Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza - Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014 - 2020 (RPO W…). Na mocy Uchwały Zarządu Województwa projekt nr …, został wybrany do dofinansowania w maksymalnej kwocie 920 894 zł 98 gr. Realizowany program pn. „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)” jest współfinansowany ze środków europejskich, o jakich mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych.

W przypadku obu projektów beneficjentami projektu będą mieszkańcy Gminy oraz osoby fizyczne posiadające na terenie Gminy budynki mieszkalne dla których jedyną funkcją jest zamieszkiwanie przez osoby fizyczne i w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W obu projektach wsparcie następuje poprzez udzielenie właścicielom budynków mieszkalnych dotacji celowej stanowiącej refundację poniesionych wydatków. Forma dofinansowania poszczególnych inwestycji to: dotacja na zmianę sposobu ogrzewania budynku, udzielana na pokrycie kosztów zmiany systemu ogrzewania; dofinansowanie do instalacji wewnętrznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania urządzenia grzewczego dla budynku jednorodzinnego.

Zaznaczyć należy, że niektóre rodzaje dofinansowań korzystają ze zwolnień podatkowych.

Stosownie do wskazanego we wniosku przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem, podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.).

Na mocy art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
    5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
    5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, ze zm.);
  1. inne środki.

Stosownie do treści art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (…).

W myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy, w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym stosownie do treści art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa.

Zgodnie natomiast z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Zatem, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, czyli środków publicznych są wydatkami budżetu państwa. Oznacza to, że w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji.

Ponadto, zgodnie z art. 127 ust. 2 ww. ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone:

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Wskazać należy, że na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska).

W świetle powyższego podkreślić należy, że dotacje udzielane na podstawie art. 403 ustawy Prawo ochrony środowiska, stanowią dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i w konsekwencji mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazane przez Wnioskodawcę – jednostkę samorządu terytorialnego w ramach programów: „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (biomasa i paliwa gazowe)” i „Poprawa jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji w Gminie (paliwa stałe)” – dotacje celowe wypłacone z budżetu Gminy (czyli dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) na rzecz mieszkańców, na częściową refundację kosztów wymiany wyeksploatowanych pieców oraz montaż nowej instalacji systemu ogrzewania, stanowić będą dla tych osób przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla mieszkańców, którzy otrzymają ww. dotację celową, informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (informacji PIT-8C).

Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy – zgodnie z którym mieszkańcy Gminy w zakresie środków uzyskiwanych w formie dotacji, korzystać będą ze zwolnienia w podatku dochodowym, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do występowania w charakterze płatnika podatku dochodowego w zakresie obowiązku pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, uznano za nieprawidłowe, ponieważ podstawą prawną zwolnienia będzie przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W związku z powyższym, po ponownym rozpatrzeniu sprawy uwzględniono w całości skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 20 lipca 2018 r.), uzupełnioną pismem z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie, stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302), stwierdza się, że w niniejszej sprawie nie miało miejsca działanie organu bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj