Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.248.2018.4.AG
z 7 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2018 r. (data nadania 23 lipca 2018 r., data wpływu 24 lipca 2018 r.) na wezwanie z dnia 12 lipca 2018 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.248.2018.2.AG, 0114-KDIP3-3.4011.280.2018.3.MP (data nadania 12 lipca 2018 r., data odbioru 16 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zapłaty ww. podatku z tytułu uzyskanego odszkodowania za przejęte grunty na rzecz Skarbu Państwa (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zapłaty ww. podatku z tytułu uzyskanego odszkodowania za przejęte grunty na rzecz Skarbu Państwa.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką powołaną z mocy ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. W myśl przedmiotowej ustawy Spółka posiada osobowość prawną oraz statut przyjęty przez zebranie ogólne i zatwierdzony przez prezydium rady nadzorczej w lutym 1965 r. Zgodnie ze statutem, Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej pod jakąkolwiek postacią, a jedynie zadaniem Spółki jest przygotowanie działki (10 ha i 16 a) do wypasu bydła należącego do udziałowców, których Spółka posiada 82. Spółka nie posiada obowiązku wpisu do KRS. Ustawa z 1963 r. nakazała wykreślić Wspólnoty z ksiąg wieczystych, a wpisać do rejestru gruntów starostwa powiatowego. Skoro Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej, to nie jest płatnikiem podatku CIT. Spółka płaci podatek gruntowy jak rolnik do urzędu gminy. Ustawa nie pozwala Spółce pobierania dopłat unijnych. W roku 2008 Wojewoda (…) wszczął postępowanie wywłaszczeniowe działek o powierzchni 5095 m2 będących własnością Spółki z przeznaczeniem pod budowę autostrady A4. Sprawa odszkodowania za przejęte grunty ciągnęła się parę lat, gdyż brak było w pewnych momentach uregulowań prawno-własnościowych ze strony Spółki i dopiero w marcu 2018 r. zapadła decyzja odszkodowawcza. Z tego powodu Spółka prosi o interpretację przepisów odnośnie uiszczenia lub nie podatku dochodowego od wspomnianego odszkodowania tak przez osoby posiadające udziały we wspólnocie, które zgodnie z wysokością udziału otrzymają pieniądze z podziału.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku).


  1. Czy Spółka powołana z mocy ustawy z 1963 r. dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej po otrzymaniu odszkodowania za wywłaszczenie na cele publiczne części gruntów należących to tejże Wspólnoty zobligowana jest do uiszczenia podatku dochodowego?
  2. Czy udziałowiec Wspólnoty Gruntowej po otrzymaniu kwot pieniężnych w wysokości proporcjonalnej do ilości udziałów z tegoż odszkodowania zobligowany jest do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 2) wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Stanowisko Wnioskodawcy.


Z różnych opinii prawnych w tym temacie, ukazujące się w internecie, jak również w biurze adwokackim i u innych ale podobnych podmiotów, które były w podobnej sytuacji wynika, iż podatku w tym przypadku (odszkodowanie od Skarbu Państwa) nie należy uiszczać.


Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca nadmienił, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i z tego powodu nie składa zeznań podatkowych. Według rozeznania Wnioskodawcy wśród spółek, które doświadczyły podobnych lub takich samych sytuacji, po rozeznaniu sprawy w US, pod które terytorialnie podlegają z tego tytułu, że mamy do czynienia z odszkodowaniem, spółki te podatku dochodowego nie zapłaciły.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej w związku z uzyskaniem odszkodowania.


Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 703). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach. Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach w sposób wymieniony w art. 9 tej ustawy. Zgodnie z art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty. Natomiast, z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.


Stosownie do art. 1 ust. 3 przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

  • spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.


Stosownie do art. 3 ust. 1 updop, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.


Wspólnota Gruntowa nie jest osobą prawną, a stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, dlatego też Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów updop. Osobą prawną w rozumieniu updop jest Spółka powołana dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Jednakże, analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu Wspólnot Gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy Spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad majątkiem Wspólnoty a spółką prawa handlowego. Spółka dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, aczkolwiek posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem majątku lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą. Zauważyć należy, że Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku Wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Majątek ten stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że przychód z tytułu uzyskanego odszkodowania nie będzie podlegał w Spółce opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wspólnota Gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne.


Spółka dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we Wspólnocie Gruntowej.

Podsumowując, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest właścicielem majątku Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością, dochód uzyskany z odszkodowania nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochód Spółki dla zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku zapłaty przez Spółkę podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu uzyskanego odszkodowania za przejęte grunty na rzecz Skarbu Państwa (pytanie nr 1), jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj