Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.314.2018.1.MT
z 19 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonego w dniu 12 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem „…” w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zadania „…” w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Ochotnicza Straż Pożarna ubiegała się o dofinansowanie na realizację zadania grantowego w ramach poddziałania 19.2 „...” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na zadanie pn….”.

Podstawa prawna realizacji projektu to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (EFFROW) i uchylające rozporządzenie Rady (UE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 487, z późn. zm).


W dniu 22 lutego 2018 r. OSP podpisało umowę o przyznanie pomocy.


Operacja pn. „…”, polegała na odmuleniu istniejącego zbiornika wodnego, zagospodarowaniu terenu poprzez wybudowanie dwóch altan wyposażonych w stoły i tablice edukacyjne o tematyce ochrony środowiska. Na terenie obiektu znajdować się będzie palenisko z ławkami oraz molo. Całość zostanie ogrodzona drewnianymi żerdziami. W otoczeniu zbiornika powstanie parking dla osób korzystających z wybudowanej infrastruktury, teren zostanie oświetlony solarnymi latarniami oraz powstanie plac zabaw dla dzieci. Całość będzie pełniła rolę ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej.


Wykonanie zadań inwestycyjnych poprzedzone zostanie wyłonieniem wykonawcy w drodze zapytania ofertowego. Inwestor planuje wykonać operacje w jednym etapie. Szacunkowy czas na realizację ww. operacji wynosi do dnia 30 września 2018 r. W pierwszej kolejności zostaną wykonane prace związane z odmuleniem zbiornika wodnego z kształtowaniem skarp i obsianiem trawą. Następnie zostaną wybudowane elementy infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w których skład wchodzą:

  • dwie altany o powierzchni 35 m2 każda, w altanach zostaną zamontowane 4 tablice edukacyjne o tematyce związanej z ochroną środowiska. Altany wyposażone zostaną w stoły i ławki,
  • molo (pomost do badań hydrobiologicznych o długości 8 m i szerokości 2 m ,
  • witacz (bramka wejściowa na teren rekreacyjny),
  • ogrodzenie z żerdzi drewnianych około 188 mb,
  • miejsce na ognisko wykonane z brukowca,
  • oświetlenie terenu poprzez dwie lampy solarne,
  • wykonanie utwardzenia placu pod parking i chodników z tłucznia w obrzeżach betonowych.


Planowana do wykonania operacja będzie niekomercyjna i nie będzie generować zysku. Operacja polegać będzie na zwiększeniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez uruchomienie kompleksu turystycznego objętego projektem ze względu na jego położenie i krajobraz. Projekt zakłada kompleksowe przedstawienie oferty turystycznej regionu ze szczególnym naciskiem na przedstawienie oferty miejscowości … zwiększy liczbę turystów odwiedzających gminę … i całe województwo.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna realizując zadanie grantowe nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT, realizując zadanie grantowe w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie grantowe pn. „…”, w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ochotnicza Straż Pożarna nie widnieje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. W związku z tym, realizując ww. zadanie Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. zadania w ramach poddziałania 19.2 „...” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jednocześnie, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna ubiegała się o dofinansowanie na realizację zadania grantowego w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na zadanie pn. „…”. Operacja pn. „…”, polegała na odmuleniu istniejącego zbiornika wodnego, zagospodarowaniu terenu poprzez wybudowanie dwóch altan wyposażonych w stoły i tablice edukacyjne o tematyce ochrony środowiska. Na terenie obiektu znajdować się będzie palenisko z ławkami oraz molo. Całość zostanie ogrodzona drewnianymi żerdziami. W otoczeniu zbiornika powstanie parking dla osób korzystających z wybudowanej infrastruktury, teren zostanie oświetlony solarnymi latarniami oraz powstanie plac zabaw dla dzieci. Całość będzie pełniła rolę ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Planowana do wykonania operacja będzie niekomercyjna i nie będzie generować zysku. Operacja ta polegać będzie na zwiększeniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez uruchomienie kompleksu turystycznego objętego projektem ze względu na jego położenie i krajobraz. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna realizując zadanie grantowe nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z zadania „…” w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego podatnika VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, w związku z tym, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją operacji „…” w ramach poddziałania 19.2 „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wobec powyższych okoliczności, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj