Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.292.2018.1.MK
z 3 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) w zakresie skutków podatkowych podziału spółki kapitałowej przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki kapitałowej przez wydzielenie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce („Wnioskodawca”). Wnioskodawca posiada 100% akcji R. S.A („Spółka”), prowadzącej działalność poligraficzną oraz finansową i holdingową (Spółka posiada udziały w spółkach zależnych).

Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji Spółki oraz jej spółek zależnych. Planowana reorganizacja, tj. rozdzielenie różnych działalności prowadzonych przez Spółkę, ma na celu przygotowanie do planowanej konsolidacji na rynku, na którym funkcjonują spółki z Grupy R., w tym Spółka, oraz do potencjalnych zmian właścicielskich w przyszłości, w szczególności do podjęcia wspólnego przedsięwzięcia z nowym inwestorem.


Obecnie działalność Spółki można podzielić na:

  1. podstawową działalność operacyjną, w ramach której Spółka dokonuje sprzedaży urządzeń poligraficznych oraz materiałów eksploatacyjnych do tych urządzeń oraz świadczy usługi związane z instalacją i serwisem tych urządzeń („Działalność l”) oraz
  2. działalność pozostałą (finansową), na którą składa się działalność holdingowa, pożyczkowa, inwestycyjna oraz działalność w zakresie leasingu i wynajmu („Działalność 2”). W ramach działalności holdingowej (inwestycyjnej) Spółka:
    • posiada 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością – X Sp. z o.o. („X”), która prowadzi w przeważającym stopniu działalność finansową (udzielanie pożyczek, w tym do Spółki, oraz licencji Spółce) oraz w niewielkim stopniu działalność doradczą w zakresie pozyskiwania dotacji unijnych, przy czym Zarząd Spółki postanowił, że działalność doradcza X zostanie sprzedana, a X będzie prowadzić wyłącznie działalność finansową (głównie udzielanie pożyczek i licencji);
    • jest komandytariuszem w czterech spółkach komandytowych, które zajmują się działalnością deweloperską.

Obie działalności Spółki prowadzone są w innym zakresie (tj. Działalność 1 - poligrafia, Działalność 2 - finansowa). W konsekwencji, obie działalności charakteryzują się zupełnie odrębnymi cechami:

  1. korzystają z odrębnych zasobów majątku,
  2. wymagają odrębnych kompetencji,
  3. związane są z nimi odrębne ryzyka,
  4. wymagają zaangażowania innych kapitałów oraz
  5. wymagają odmiennych metod zarządczych.

Jednocześnie, rozważane wspólne przedsięwzięcie z nowym inwestorem miałoby obejmować wyłącznie działalność poligraficzną (Działalność 1). Rozmowy biznesowe z potencjalnym partnerem trwają już od kilku miesięcy i są na zaawansowanym etapie. Generalne prace przygotowawcze do wspólnego przedsięwzięcia trwają już od lipca 2017. W ramach ww. prac, przygotowywana jest wycena Działalności 1 (poligraficznej) przez zewnętrznego doradcę, wybranego wspólnie przez Spółkę i potencjalnego partnera biznesowego. Wspólne przedsięwzięcie ma na celu konsolidację na rynku poligraficznym.

W związku z powyższym, rozważane jest przeprowadzenie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z zm.) przez wydzielenie Działalności 2, w tym udziałów w spółkach zależnych do odrębnej spółki celowej („Spółka Przejmująca”). Na moment podziału akcje w Spółce i udziały w Spółce Przejmującej będą posiadane przez Wnioskodawcę. Celem podziału jest rozdzielenie dwóch odmiennych obszarów działalności, realizowanych obecnie w ramach Spółki, tj. podstawowej działalności poligraficznej, tj. Działalność 1 (w zakresie której planowane jest wspólne przedsięwzięcie z nowym inwestorem) oraz działalności finansowej, holdingowej i zakresie leasingu i wynajmu, tj. Działalność 2, pomiędzy dwa odrębne podmioty prawne (spółki kapitałowe). Planowany podział jest ściśle powiązany z planowanym przedsięwzięciem w zakresie działalności poligraficznej z nowym partnerem biznesowym, zatem podział będzie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.


W związku z podziałem nie są planowane dopłaty w gotówce. W zamian za akcje w Spółce unicestwione w wyniku podziału, Wnioskodawca otrzyma nowo wyemitowane udziały Spółki Przejmującej.


W związku z podziałem Spółki, jej aktywa i zobowiązania zostaną przypisane odpowiednio Spółce oraz Spółce Przejmującej na następujących zasadach:

  1. majątek związany z Działalnością 2 (holdingowy, pożyczkowy, w zakresie leasingu i wynajmu) zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą, podczas gdy
  2. pozostały majątek, w tym związany z podstawową działalnością operacyjną Spółki, w szczególności obejmujący działalność poligraficzną (Działalność 1) pozostanie własnością Spółki.


Obecnie obie działalności funkcjonują w ramach Spółki jako odrębne jednostki biznesowe. Zostały one formalnie wyodrębnione w strukturze Spółki na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych, tj. uchwały Zarządu Spółki oraz uchwały Rady Nadzorczej podjętych w grudniu 2017 r.


Zarząd Spółki we wspomnianej uchwale stwierdza, że:

  • działalność Spółki faktycznie składa się z dwóch podstawowych obszarów działalności identyfikowalnych dla celów wewnętrznego zarządzania, tj.: poligraficznej oraz finansowej,
  • aktywności przypisane do każdej z powyższych działalności są identyfikowane dla celów operacyjnych oraz zarządczych.


Wobec powyższego, w celu formalnego potwierdzenia odrębności powyższych dwóch podstawowych obszarów działalności w ramach Spółki oraz w związku z istniejącą faktyczną odrębnością dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach Spółki, Zarząd postanowił o wyodrębnieniu w Spółce dwóch jednostek biznesowych. Przy czym, należy podkreślić, że formalne wyodrębnienie dwóch działalności w strukturze Spółki, potwierdziło jedynie istniejący w Spółce od dawna rzeczywisty podział prowadzonych działalności.


W ramach wyodrębnienia, do Działalności 1 zostały przypisane te składniki majątku, które są związane z podstawową działalnością operacyjną Spółki (poligraficzną),w szczególności:

  • składniki majątku zaliczane do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, w tym samochody, komputery i inne urządzenia techniczne, oprogramowanie oraz inwestycje w obcych środkach trwałych (modernizacje lokali wynajmowanych), wyposażenie biura;
  • zapasy, tj. towary nabyte w celu sprzedaży (urządzenia poligraficzne i materiały eksploatacyjne);
  • należności z tytułu sprzedaży produktów poligraficznych (towarów i związanych z nimi usług);
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych przypisanych do Działalności 1 oraz w kasie;
  • zobowiązania, w tym związane z zakupem towarów, zobowiązania z tytułu najmu, usług doradczych i księgowych, usług serwisowych, transportowych itp.;
  • zobowiązania budżetowe, w szczególności z tytułu VAT;
  • umowy związane z działalnością poligraficzną, m.in.:
    • z dostawcami urządzeń i materiałów;
    • z przewoźnikami i kurierami;
    • na najem powierzchni biurowej,
    • na najem i leasing samochodów;
    • o świadczenie usług doradczych, prawnych i księgowych;
    • z bankami (umowy rachunków bankowych i linii kredytowej);
    • z pracownikami
    • z odbiorcami;
    • z pożyczkodawcami.

Do Działalności 2 alokowane zostały składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, związane i niezbędne do prowadzenia przez nią działalności holdingowej (inwestycyjnej), pożyczkowej oraz w zakresie leasingu i wynajmu, w tym w szczególności:

  • składniki majątku, w tym urządzenia i związane z nimi oprogramowanie (będące przedmiotem umów leasingu (wyodrębnione w systemie finansowo-księgowym);
  • zapasy, tj. urządzenia będące przedmiotem umów o testy (ewidencjonowane oddzielnie w systemie magazynowym);
  • należności wynikające z umów leasingu i umów o testy oraz udzielonych pożyczek;
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym przypisanym do Działalności 2;
  • udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wkłady w spółkach komandytowych;
  • zobowiązania związane z dostawą urządzeń, będących przedmiotem umów leasingu i testów, dwie kaucje związane z umowami o testy, dwie gwarancje bankowe dotyczące zakupu urządzeń leasingowanych oraz zobowiązania bieżące, związane z Działalnością 2, m.in. zobowiązania z tytułu najmu, usług doradczych i księgowych;
  • umowa o pracę;
  • umowy związane z wydzielaną działalnością, w tym z dostawcami, m.in. na najem powierzchni biurowej, świadczenie usług doradczych i księgowych, dostawy sprzętu / urządzeń, umowa rachunku bankowego oraz kontrakty z odbiorcami, tj. umowy zawarte z leasingobiorcami (kilkanaście umów);
  • zobowiązania budżetowe, w szczególności z tytułu VAT.


Dla obu działalności prowadzona jest odrębna ewidencja aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów, pozwalająca na określenie stanu majątku oraz wyników finansowych Działalności 1 i Działalności 2. Wyodrębnienie księgowe obu działalności umożliwia Spółce przygotowanie odrębnego bilansu i rachunku zysków i strat dla obu jednostek biznesowych. Obecnie Spółka wyodrębnia wszystkie koszty i przychody związane z wydzielanymi działalnościami w ramach jednego systemu księgowego, ale na odrębnych kontach analitycznych, co umożliwia uzyskanie wyodrębnienia finansowego.

Dodatkowo, po podjęciu ww. uchwał, Spółka otworzyła oddzielny rachunek bankowy, przypisany do Działalności 2. Odbiorcy przyporządkowani do Działalności 2 zostali poinformowani o zmianie rachunku bankowego, na który należy regulować należności. Konsekwentnie, na fakturach wystawianych przez Spółkę, które dotyczą Działalności 2, wskazywany jest rachunek bankowy przyporządkowany do tej jednostki biznesowej. Docelowo transakcje, które da się jednoznacznie przypisać do danej działalności (np. czynsz, usługi doradcze, usługi księgowe i inne zobowiązania) mają być regulowane za pomocą dedykowanego dla tej jednostki biznesowej rachunku bankowego. Niemniej, Spółka nie wyklucza, że będą konieczne rozliczenia pomiędzy rachunkami przypisanymi do poszczególnych jednostek biznesowych (np. jeżeli klient przypisany do Działalności 2 omyłkowo wpłaci należność na dotychczasowe konto Spółki, tj. aktualnie alokowane do Działalności 1).

Kwota środków pieniężnych, w które zostanie wyposażona Spółka Przejmująca, jest jednym z elementów negocjacji z partnerem biznesowym. Niemniej, z założenia środki posiadane przez Spółkę zostaną podzielone między obie jednostki biznesowe w sposób pozwalający na niezakłóconą kontynuację działalności gospodarczych po podziale. Sposób podziału środków pieniężnych przypadających Spółce i Spółce Przejmującej zostanie określony w planie podziału.

Składniki majątkowe obecnie wykorzystywane przez Spółkę dla potrzeb Działalności 2 w ramach aktualnie prowadzonego przedsiębiorstwa, które zostaną wydzielone do Spółki Przejmującej w związku z podziałem, będą zasadniczo wystarczające dla prowadzenia przedsiębiorstwa przez Spółkę Przejmującą (nie jest planowane wyposażanie Spółki Przejmującej, przed podziałem lub w trakcie podziału, w inne istotne aktywa). Takie ewentualne działania będą wynikały wyłącznie z bieżących potrzeb i rozwoju działalności, nie związanych z samym procesem podziału lub też będą to działania o charakterze pobocznym i nie będą miały charakteru kluczowego dla kontynuowania działalności przejętej w ramach podziału.

Do wykonywania czynności związanych z działalnością holdingową, pożyczkową, w zakresie leasingu i wynajmu jest obecnie przypisany jeden pracownik. Jego obowiązki w przeważającej części dotyczą Działalności 2 i obejmują obliczanie odsetek od udzielonych pożyczek, weryfikowanie kontrahentów, koordynację procesu zawierania kontraktów, obsługę bieżącą odbiorców i ściąganie należności; jest on też osobą kontaktową dla klientów. W wyniku podziału, z mocy prawa, na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy, Spółka Przejmująca stanie się stroną stosunku pracy pracownika przypisanego do Działalności 2.

Pozostałe usługi niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak obsługa finansowo-księgowa oraz zarządzanie operacyjne / doradztwo dotyczące Działalności 2, Spółka nabywa na podstawie umów o świadczenie usług. Faktury wystawiane przez usługodawców zawierają wyodrębnione pozycje dot. Działalności 1 i 2. Po podziale, ww. funkcje będą przedmiotem odrębnych umów o świadczenie usług zawartych pomiędzy dostawcami a Spółką Przejmującą.

Spółka nie wyklucza, że pozostałe funkcje uzupełniające (w zakresie bieżącej, rutynowej obsługi administracyjnej, logistycznej czy w zakresie IT), które aktualnie są wykonywane przez pracowników Spółki lub dostawców usług na jej rzecz, będą po podziale rozliczane ze Spółką Przejmującą na podstawie faktur wystawianych przez Spółkę. Takie rozwiązanie nie wpłynie jednak na możliwość samodzielnego i autonomicznego kontynuowania Działalności 2 przez Spółkę Przejmującą od momentu podziału. Ostateczne decyzje dotyczące „funkcji uzupełniających” zostaną podyktowane względami gospodarczymi, tj. szacowanymi potrzebami Spółki oraz Spółki Przejmującej w zakresie wsparcia usługowego.

Niezależnie od powyższego, czynności zarządcze i nadzorcze dla działalności podstawowej prowadzonej przez każdą ze spółek wykonywane będą przez Spółkę oraz Spółkę Przejmującą „własnymi siłami”, tj. za pomocą osób zatrudnionych przez daną spółkę na umowę o pracę, na podstawie powołania lub innego tytułu prawnego.


Wnioskodawca informuje, że dnia 18 kwietnia 2018 r. z wnioskiem z analogicznymi pytaniami na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 z zm.) wystąpiła Spółka dzielona.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i przenoszony do Spółki Przejmującej będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa („ZCP”) w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT?
  2. Czy w związku z podziałem Spółki przez wydzielenie Działalności 2 do Spółki Przejmującej po stronie Wnioskodawcy - akcjonariusza Spółki, powstanie przychód?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Pytanie 1


W myśl art. 5a pkt 4 ustawy PIT przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką dany zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, może zostać uznany za ZCP, jeżeli:

  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące powyższe zadania.


Wyodrębnienie organizacyjne


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. W odniesieniu do tej przesłanki przyjmuje się, że jest ona spełniona, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjnie wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 9 marca 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.386.2017.3.ZK oraz w interpretacji z 3 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL3-3.4011.69.2017.1.AK, w których organ zgodził się ze stanowiskami podatników zaprezentowanych we wnioskach).

W opisywanym stanie faktycznym, Działalność 2 została formalnie wyodrębniona jako osobna jednostka biznesowa na mocy uchwały Zarządu Spółki i uchwały Rady Nadzorczej, co świadczy o intencji prowadzenia działalności przy ich wykorzystaniu jako całkowicie samodzielnej. Co więcej, również majątek pozostający w Spółce a dotyczący Działalności 2 jest wydzielony pod względem organizacyjnym. Składniki majątku przypisane do Działalności 2 są wyodrębnione w systemie finansowym / magazynowym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż wymienione w opisie stanu faktycznego składniki nie stanowią przypadkowej masy majątkowej, lecz są ściśle związane z Działalnością 2. Składniki te są ściśle ze sobą zespolone, i wraz z przyporządkowanymi do nich zobowiązaniami i należnościami od dłuższego czasu służyły i nadal służą realizacji określonych celów gospodarczych, w ramach danej jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa - Działalności 2.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z treści art. 5a pkt 4 ustawy PIT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego zarówno w stosunku do majątku pozostającego w Spółce jak i przenoszonego do Spółki Przejmującej.


Wyodrębnienie finansowe


Warunkiem istnienia odrębności finansowej ZCP jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku samodzielnego finansowo zakładu lub oddziału osoby prawnej. W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Takie stanowisko zaprezentował m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji prawa podatkowego z 11 grudnia 2017 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.267.2017.3.KW1 oraz w interpretacji z 9 listopada 2017 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.254.2017.1.MK, w których organ podatkowy uznał stanowiska wnioskodawców przedstawione w uzasadnieniach za prawidłowe.

Wystarczające jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto zdaniem organów podatkowych o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki, czy sprawozdawczość finansowa.


Biorąc pod uwagę powyższe, jako, że Spółka:

  • prowadzi osobne rozliczenia finansowe dla obu jednostek biznesowych (w systemie księgowym wyróżnione są konta analityczne, które umożliwiają ewidencję wszystkich zdarzeń gospodarczych dla Działalności 1 i 2);
  • sporządza osobne bilanse i rachunki wyników dla obu Działalności;
  • prowadzona ewidencja umożliwia zidentyfikowanie składników majątku przypisanych do każdej z Działalności (np. wyodrębniony w systemie finansowym magazyn, przypisany do Działalności 2);
  • posiada oddzielne rachunki bankowe przypisane odpowiednio do Działalności 1 i 2;

- zdaniem Wnioskodawcy można mówić o wyodrębnieniu finansowym obu Działalności i tym samym spełnione zostanie kryterium wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne


Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za ZCP, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Co więcej, uznaje się, że wyodrębnienie funkcjonalne rozumiane jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych jest tym najbardziej istotnym.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Powyższe podejście, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z 16 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB2-2.4011.239.2017.1.JW, w której organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika oraz z 17 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB2.4511.46.2017.1.AK.

W opinii Wnioskodawcy składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością 2 pozwalają na w pełni samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich przeniesienie w ramach podziału pozwoli na jej kontynuację w ramach struktury Spółki Przejmującej, która po otrzymaniu ZCP, będzie mogła w sposób nieprzerwany kontynuować wcześniejszą działalność finansową w oparciu o przejęte składniki materialne i niematerialne.


Końcowo należy podkreślić, że aby można było mówić o istnieniu ZCP, wszystkie wymienione powyżej przesłanki muszą być spełnione łącznie. W przeciwnym wypadku nie można uznać zbywanego zespołu składników majątkowych za ZCP.


W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością 1 i Działalnością 2, będzie stanowił ZCP. Obie działalności są wyodrębnione organizacyjnie i finansowo, w tym sensie, że istnieje możliwość wyodrębnienia i określenia przychodów i kosztów związanych z każdą z działalności. Ponadto całość składników służyć będzie wykonywaniu określonej działalności gospodarczej - (i) działalności poligraficznej, kontynuowanej po dniu podziału przez Spółkę oraz (ii) działalności finansowej, holdingowej i w zakresie leasingu i najmu, która pod dniu podziału będzie mogła być kontynuowana i generować przychody w Spółce Przejmującej. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, że tak zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby i będzie w Spółce i Spółce Przejmującej stanowić niezależne przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące te same zadania gospodarcze, co w ramach przedsiębiorstwa Spółki. Kontynuowanie działalności nie będzie wymagało podejmowania jakichkolwiek dodatkowych czynności - zbiór opisanych w stanie faktycznym składników majątkowych oraz niemajątkowych alokowanych do Spółki i Spółki Przejmującej wystarczy, aby działalność Spółki była kontynuowana.

W świetle argumentów przedstawionych powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Działalność 1 jak i Działalność 2 na moment wydzielenia będą wyodrębnionymi organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołami składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań, które zarazem będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Działalność 1 jak i Działalność 2 będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT.


Pytanie 2


Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy PIT w przypadku połączenia lub podziału spółek, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. lf albo art. 23 ust. 1 pkt 38.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 8 w przypadku podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 (cyt. Powyżej) i ust. 8d (nie mający zastosowania w analizowanym stanie faktycznym), dochód (przychód) wspólnika spółki dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek.

Z ww. przepisów wynika, że w przypadku kiedy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak również majątek pozostający, stanową ZCP, to podział jest neutralny dla osoby fizycznej, będącej wspólnikiem spółki dzielonej, tj. nie wiąże się z powstaniem przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu.

W opisanym przypadku, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentowanym w uzasadnieniu do pytania l, wszystkie warunki dla uznania zarówno Działalności l jak i Działalności 2 za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT, są spełnione. Mianowicie w skład obu Działalności będą wchodzić składniki majątkowe (materialne i niematerialne), a także zobowiązania i zasoby ludzkie, powiązane ze sobą w ten sposób, że służą do prowadzenia działalności w określonym zakresie (w przypadku Działalności 1 - do prowadzenia działalności poligraficznej; w przypadku Działalności 2 - do prowadzenia działalności holdingowej, pożyczkowej oraz w zakresie leasingu i wynajmu). Jednocześnie w skład wydzielanej jednostki biznesowej wejdą wszystkie składniki majątkowe wykorzystywane do Działalności 2, tj. Spółka nie zatrzyma żadnych składników majątkowych wiążących się z wydzielaną częścią przedsiębiorstwa.

W świetle powyższych wyjaśnień, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno majątek pozostały po wydzieleniu jak i przenoszona część majątku stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy PIT, a tym samym znajdzie zastosowanie art. 24 ust. 8 ustawy PIT. W konsekwencji, dokonanie podziału przez wydzielenie ze Spółki Działalności 2 i przeniesienie jej do Spółki Przejmującej, przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce dzielonej Działalności 1, nie będzie skutkować powstaniem przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Problematyka podziału spółek została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 528 § 1 ww. ustawy, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych (…).


Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).


Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 Kodeksu spółek handlowych). (…) Wydzielenie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia), o czym stanowi art. 530 § 2 ww. ustawy.

Cechą szczególną tego trybu podziału spółki jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną. W takiej sytuacji ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa (art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych), tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału).

Dla dokonania podziału konieczne jest uprzednie sporządzenie tzw. planu podziału. Jednym z koniecznych elementów tego dokumentu jest – zgodnie z art. 534 § 1 pkt 7 Kodeksu spółek handlowych – dokładny opis i podział składników majątku (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółkom przejmującym lub spółkom nowo zawiązanym. W myśl art. 531 § 5 omawianej ustawy: z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej wskazanej w planie podziału.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada 100% akcji w spółce akcyjnej, prowadzącej działalność poligraficzną oraz finansową i holdingową (Spółka posiada udziały w spółkach zależnych). Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie restrukturyzacji Spółki oraz jej spółek zależnych. Planowana reorganizacja, tj. rozdzielenie różnych działalności prowadzonych przez Spółkę, ma na celu przygotowanie do planowanej konsolidacji na rynku, na którym funkcjonują spółki z Grupy, w tym Spółka, oraz do potencjalnych zmian właścicielskich w przyszłości, w szczególności do podjęcia wspólnego przedsięwzięcia z nowym inwestorem. Obecnie działalność Spółki można podzielić na: podstawową działalność operacyjną, w ramach której Spółka dokonuje sprzedaży urządzeń poligraficznych oraz materiałów eksploatacyjnych do tych urządzeń oraz świadczy usługi związane z instalacją i serwisem tych urządzeń („Działalność l”) oraz działalność pozostałą (finansową), na którą składa się działalność holdingowa, pożyczkowa, inwestycyjna oraz działalność w zakresie leasingu i wynajmu („Działalność 2”). W ramach działalności holdingowej (inwestycyjnej) Spółka posiada 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzi w przeważającym stopniu działalność finansową (udzielanie pożyczek, w tym do Spółki, oraz licencji Spółce) oraz w niewielkim stopniu działalność doradczą w zakresie pozyskiwania dotacji unijnych, przy czym Zarząd Spółki postanowił, że działalność doradcza w spółce z o.o. zostanie sprzedana, a Spółka z o.o. będzie prowadzić wyłącznie działalność finansową (głównie udzielanie pożyczek i licencji), jest komandytariuszem w czterech spółkach komandytowych, które zajmują się działalnością deweloperską. Obie działalności Spółki prowadzone są w innym zakresie (tj. Działalność 1 - poligrafia, Działalność 2 - finansowa). W konsekwencji, obie działalności charakteryzują się zupełnie odrębnymi cechami: korzystają z odrębnych zasobów majątku, wymagają odrębnych kompetencji, związane są z nimi odrębne ryzyka, wymagają zaangażowania innych kapitałów oraz wymagają odmiennych metod zarządczych. Rozważane jest przeprowadzenie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 z zm.) przez wydzielenie Działalności 2, w tym udziałów w spółkach zależnych do odrębnej spółki celowej („Spółka Przejmująca”). Na moment podziału akcje w Spółce i udziały w Spółce Przejmującej będą posiadane przez Wnioskodawcę. Celem podziału jest rozdzielenie dwóch odmiennych obszarów działalności, realizowanych obecnie w ramach Spółki, tj. podstawowej działalności poligraficznej, tj. Działalność 1 (w zakresie której planowane jest wspólne przedsięwzięcie z nowym inwestorem) oraz działalności finansowej, holdingowej i zakresie leasingu i wynajmu, tj. Działalność 2, pomiędzy dwa odrębne podmioty prawne (spółki kapitałowe). Planowany podział jest ściśle powiązany z planowanym przedsięwzięciem w zakresie działalności poligraficznej z nowym partnerem biznesowym, zatem podział będzie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W związku z podziałem nie są planowane dopłaty w gotówce. W zamian za akcje w Spółce unicestwione w wyniku podziału, Wnioskodawca otrzyma nowo wyemitowane udziały Spółki Przejmującej. W związku z podziałem Spółki, jej aktywa i zobowiązania zostaną przypisane odpowiednio Spółce oraz Spółce Przejmującej na następujących zasadach: majątek związany z Działalnością 2 (holdingowy, pożyczkowy, w zakresie leasingu i wynajmu) zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą, podczas gdy pozostały majątek, w tym związany z podstawową działalnością operacyjną Spółki, w szczególności obejmujący działalność poligraficzną (Działalność 1) pozostanie własnością Spółki. Obecnie obie działalności funkcjonują w ramach Spółki jako odrębne jednostki biznesowe. Zostały one formalnie wyodrębnione w strukturze Spółki na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych, tj. uchwały Zarządu Spółki oraz uchwały Rady Nadzorczej podjętych w grudniu 2017 r. Zarząd Spółki we wspomnianej uchwale stwierdza, że:

działalność Spółki faktycznie składa się z dwóch podstawowych obszarów działalności identyfikowalnych dla celów wewnętrznego zarządzania, tj.: poligraficznej oraz finansowej, aktywności przypisane do każdej z powyższych działalności są identyfikowane dla celów operacyjnych oraz zarządczych. Wobec powyższego, w celu formalnego potwierdzenia odrębności powyższych dwóch podstawowych obszarów działalności w ramach Spółki oraz w związku z istniejącą faktyczną odrębnością dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach Spółki, Zarząd postanowił o wyodrębnieniu w Spółce dwóch jednostek biznesowych. Formalne wyodrębnienie dwóch działalności w strukturze Spółki, potwierdziło jedynie istniejący w Spółce od dawna rzeczywisty podział prowadzonych działalności. W ramach wyodrębnienia, do Działalności 1 zostały przypisane te składniki majątku, które są związane z podstawową działalnością operacyjną Spółki (poligraficzną). Do Działalności 2 alokowane zostały składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, związane i niezbędne do prowadzenia przez nią działalności holdingowej (inwestycyjnej), pożyczkowej oraz w zakresie leasingu i wynajmu. Dla obu działalności prowadzona jest odrębna ewidencja aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów, pozwalająca na określenie stanu majątku oraz wyników finansowych Działalności 1 i Działalności 2. Wyodrębnienie księgowe obu działalności umożliwia Spółce przygotowanie odrębnego bilansu i rachunku zysków i strat dla obu jednostek biznesowych. Obecnie Spółka wyodrębnia wszystkie koszty i przychody związane z wydzielanymi działalnościami w ramach jednego systemu księgowego, ale na odrębnych kontach analitycznych, co umożliwia uzyskanie wyodrębnienia finansowego. Dodatkowo, po podjęciu ww. uchwał, Spółka otworzyła oddzielny rachunek bankowy, przypisany do Działalności 2. Odbiorcy przyporządkowani do Działalności 2 zostali poinformowani o zmianie rachunku bankowego, na który należy regulować należności. Konsekwentnie, na fakturach wystawianych przez Spółkę, które dotyczą Działalności 2, wskazywany jest rachunek bankowy przyporządkowany do tej jednostki biznesowej. Docelowo transakcje, które da się jednoznacznie przypisać do danej działalności (np. czynsz, usługi doradcze, usługi księgowe i inne zobowiązania) mają być regulowane za pomocą dedykowanego dla tej jednostki biznesowej rachunku bankowego. Środki pieniężne posiadane przez Spółkę zostaną podzielone między obie jednostki biznesowe w sposób pozwalający na niezakłóconą kontynuację działalności gospodarczych po podziale. Sposób podziału środków pieniężnych przypadających Spółce i Spółce Przejmującej zostanie określony w planie podziału. W wyniku podziału, z mocy prawa, na podstawie art. 23(1) kodeksu pracy, Spółka Przejmująca stanie się stroną stosunku pracy pracownika przypisanego do Działalności 2. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że dnia 18 kwietnia 2018 r. z wnioskiem z analogicznymi pytaniami na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wystąpiła Spółka dzielona.

Przy rozpatrywaniu skutków podatkowych podziału przez wydzielenie spółki kapitałowej (spółki akcyjnej) po stronie akcjonariuszy tej spółki będących osobami fizycznymi, należy się odnieść do przepisów art. 24 ust. 5 pkt 7 oraz ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 24 ust. 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r., w przypadku połączenia lub podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 i ust. 8d, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

  1. art. 22 ust. 1f – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
  2. art. 23 ust. 1 pkt 38 – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
  3. wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem, pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

Stosownie do treści art. 24 ust. 5 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także: w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.

W myśl art. 5a pkt 29a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie którego ilekroć w ustawie mowa jest o wartości emisyjnej udziałów (akcji) – oznacza to cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku – w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że opodatkowanie dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w momencie podziału spółek uzależnione jest od statusu majątku przejmowanego oraz pozostającego w spółce na skutek podziału. Jeśli miał miejsce podział spółek, a majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek pozostający w spółce (w przypadku podziału przez wydzielenie) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki dzielonej, stanowiący nadwyżkę między wartością emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę nowo zawiązaną a wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie podziału spółek.

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W rozumieniu omawianego przepisu, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinien spełniać następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.


Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Z przytoczonego przepisu art. 24 ust. 5 pkt 7 ww. ustawy wynika, że opodatkowanie dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w momencie podziału spółek uzależnione jest od statusu majątku przejmowanego oraz pozostającego w spółce na skutek podziału. Jeśli będzie miał miejsce podział spółek, a majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek pozostający w spółce (w przypadku podziału przez wydzielenie) będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie podziału spółek.

W dniu 22 czerwca 2018 r. została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja indywidualna znak: 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF dla spółki dzielonej, w której Wnioskodawca posiada 100% akcji, w której organ podatkowy uznał, że majątek pozostający w Spółce Dzielonej (Działalność 1) jak i majątek przenoszony do Spółki Przejmującej (Działalność 2) stanowi zorganizowane części przedsiębiorstwa.


W związku z powyższym, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie dochód (przychód) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i wskazany powyżej przepis art. 24 ust. 5 pkt 7 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ponieważ zarówno część wydzielana (Działalność 2), jak i pozostająca w spółce dzielonej (Działalność 1) będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, to taki podział Spółki Dzielonej nie będzie skutkował po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika, na moment podziału spółki przez wydzielenie, powstaniem dochodu (przychodu) do opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacja.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj