Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.164.2018.1.MD
z 6 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 1 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 23 października 2017 r. Gmina Miasto S., jako przekazujący dotację, zawarła porozumienie z Wnioskodawcą i jego małżonką jako ostatecznymi odbiorcami korzyści w sprawie powierzenia roli współrealizującego zadanie pn. „…”.

Na mocy wskazanego wyżej porozumienia Gmina Miasto S., w ramach realizacji umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w S. przekazała dotację – środki finansowe Wnioskodawcy, jako jednemu z ostatecznych odbiorców korzyści na realizację wyżej wskazanego zadania. Otrzymana od Gminy Miasta S. dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Celem programu była wymiana pieca węglowego na bardziej ekologiczne rozwiązanie grzewcze. Wielkość dofinansowania maksymalnie mogła wynosić do 55% kosztów kwalifikowanych.

W ramach zawartego porozumienia z Gminą Miasto S. Wnioskodawca, jako jeden z ostatecznych odbiorców korzyści, zrealizował zadanie zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, co umożliwiło rozliczenie kosztów poniesionych na realizację wyżej wskazanego zadania i otrzymanie dotacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy udzielona Wnioskodawcy, jako osobie fizycznej – ostatecznemu odbiorcy korzyści (właścicielowi budynku) dotacja celowa z budżetu Gminy Miasta S. na realizację przedsięwzięcia w ramach Programu KAWKA, polegającego na zmianie systemu ogrzewania, tj. wymianie pieca węglowego na bardziej ekologiczne rozwiązanie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy powoduje obowiązek sporządzenia informacji o przychodach PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Wnioskodawcę, jako ostatecznego odbiorcę, korzyści – dotacji z budżetu gminy na realizację przedsięwzięcia ekologicznego – jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, a co za tym idzie nie skutkuje obowiązku sporządzenia przez gminę informacji o osiągniętych przychodach (PIT-8C).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego.

Jak wynika z powyższego przepisu skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz tego, czy przyznawane świadczenie jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało z przedmiotowego zwolnienia oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie. Udzielone dofinansowanie musi pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym zasilanego dotacjami) i być dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Natomiast to, że środki na dofinansowanie realizacji zadania pochodzą z dotacji otrzymanej przez gminę od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ma wpływu na możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Dotacja przyznana Wnioskodawcy, jako ostatecznemu odbiorcy korzyści na realizację przedsięwzięcia, spełnia warunki do traktowania jej jako dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Świadczenie otrzymane od gminy przez ostatecznego odbiorcę korzyści – osobę fizyczną jest dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy), ponieważ jest ono bezzwrotne i służy realizacji celu publicznego związanego z wykonywaniem zadań własnych gminy w zakresie ochrony środowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w „szczególności”. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, o ile nie stanowi kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z uregulowanego w nim zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało z przedmiotowego zwolnienia oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 23 października 2017 r. Gmina Miasto S., jako przekazujący dotację, zawarła porozumienie z Wnioskodawcą i jego małżonką jako ostatecznymi odbiorcami korzyści w sprawie powierzenia roli współrealizującego zadanie pn. „…”. Na mocy wskazanego wyżej porozumienia Gmina Miasto S., w ramach realizacji umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w S. przekazała dotację – środki finansowe Wnioskodawcy, jako jednemu z ostatecznych odbiorców korzyści na realizację wyżej wskazanego zadania. Otrzymana od Gminy Miasta S. dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Celem programu była wymiana pieca węglowego na bardziej ekologiczne rozwiązanie grzewcze. Wielkość dofinansowania maksymalnie mogła wynosić do 55% kosztów kwalifikowanych. W ramach zawartego porozumienia z Gminą Miasto S. Wnioskodawca, jako jeden z ostatecznych odbiorców korzyści, zrealizował zadanie zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, co umożliwiło rozliczenie kosztów poniesionych na realizację wyżej wskazanego zadania i otrzymanie dotacji.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy Miasta S. – to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym Wnioskodawcy przedmiotową dotację nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 powołanej ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 cytowanej ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj