Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.183.2018.1.MWJ
z 17 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 1 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna w ... działa w formie Stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną nieprowadzącą działalności gospodarczej i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą o Stowarzyszeniach. Nie jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie jest płatnikiem podatku VAT. Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom kulturalnym społeczności wiejskiej OSP postanowiło zorganizować festyn rodzinny. W 2018 roku będzie realizowana przez OSP impreza pn. „...”. Na przedmiotowe zadanie został złożony wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego. OSP, jako Stowarzyszenie podpisze umowę o powierzenie grantu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego. Przedsięwzięcie jest zgodne z zakresem projektu grantowego, ponieważ będzie promowało aktywne i pożyteczne spędzanie wolnego czasu w zdrowym stylu, w gronie rodziny i otoczenia. Poprzez rekreację, zabawę i udział w konkursach zintegruje mieszkańców Gminy ..., powiatu radomszczańskiego, zaproszonych gości i mieszkańców gmin ościennych. Nastąpi zwiększenie i wzmocnienie świadomości historyczno - kulturowej o ziemi Wnioskodawcy oraz promocja idei działalności społecznej, w tym produktów i usług lokalnych wśród dzieci i młodzieży.

Projekt będzie realizowany 03 czerwca 2018 roku, będzie miał charakter otwarty, a udział w imprezie będzie bezpłatny. Przedsięwzięcie będzie polegało na zorganizowaniu jednodniowej imprezy ogólnodostępnej dla wszystkich mieszkańców Gminy ... i nie tylko, a także turystów odwiedzających nasz region. Festyn to publiczna impreza o charakterze integracyjnym, której towarzyszyć będą m.in.: pokaz nowego wozu strażackiego i zabawy dla najmłodszych.

Ponadto, Festyn rodzinny ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców, dzięki zwiększeniu integracji lokalnej społeczności, głównie rodzin z małymi dziećmi, które na wsi nie mają możliwości spędzania wolnego czasu. Atrakcje przewidziane dla najmłodszych to m.in.: zjeżdżalnia dmuchana, kule wodne, zamek dmuchany, zajęcia z wykwalifikowanymi animatorami, które umilą czas spędzony na festynie i dostarczą najmłodszym niezapomnianych wrażeń.

Żadne z powyższych działań, zaplanowanych w ramach projektu nie będzie generowało dochodu. Projekt obejmuje zorganizowanie imprezy (festynu) z programem artystycznym dla dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych, uczestnictwo w imprezie o charakterze ogólnodostępnym i otwartym, nie będzie biletowane i każdy będzie mógł uczestniczyć w festynie bezpłatnie.

W ramach wydatków związanych z realizacją umowy przewidziano następujące wydatki: wyposażenie i dostarczenie na miejsce parku rozrywki, przeprowadzenie licznych zabaw przez wykwalifikowanych animatorów, zorganizowanie cateringu dla ok. 70 osób, występ zespołu muzycznego. Poniesienie powyższych wydatków zostanie udokumentowane fakturami VAT i rachunkami, od których OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Wszelkie faktury związane z realizacją ww. projektu będą wystawione na OSP, a efekty powstałe w wyniku realizacji działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Faktury i rachunki dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na OSP. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podczas festynu OSP nie będzie dokonywała sprzedaży i Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Do wniosku o powierzenie grantu OSP złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku od podatku od towarów i usług. Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację powyższej operacji Ochotnicza Straż Pożarna uwzględniła podatek VAT jako koszt kwalifikowalny. W związku z powyższym w ramach wniosku o płatność Wnioskodawca będzie również wnioskować i wykazywać w kosztach kwalifikowanych koszty podatku VAT.

Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny. Wnioskowana interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem do podpisania umowy i do wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna w ... realizując powyższą operację będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą „...” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacja projektu pod nazwą „...”.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, jako czynny podatnik oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku, z czym nie ma możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przy realizacji ww. projektu.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wszelkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawione na OSP, a efekty powstałe w wyniku realizacji działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem towarów.

Ochotnicza Straż Pożarna w ... nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników i realizując powyższą operację w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Nie posiada, bowiem statusu płatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „....”, ponieważ efekty powstałe w ramach realizacji ww. projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj